Häälahjoista vielä: mitä mieltä?
Nyt kun ollaan keskusteltu häistä, niin tuli mieleen tällainen kysymys:
Olen menossa ensi kesällä naimisiin. Miehellä ja minulla on jo krääsää ja astioita vaikka muille jakaa, joten ajattelimme pyytää rahaa tilille silläkin uhalla, että se on junttia. Olemme siis mieheni kanssa hieman vanhempia jo, eikä raha ja tavara ole mitenkään välttämätöntä. Ajattelimmekin laittaa myös toisen vaihtoehdon, hyväntekeväisyyden. Eli näin:
Emme kaipaa lahjoja, mutta halutessanne voitte lahjoittaa rahaa häämatkakassaamme tilille xxxxxx tai hyväntekeväisyysjärjestölle se ja se tilille xxxx auttaaksenne kehitysmaiden lapsia/viron katukoiria/orpoja leppäkerttuja.
Olisiko tämä typerää? tuo ehkä laskisi osallistujien kynnystä tulla, ettei tarvitse pelätä että kyttäämme kuinka paljon ovat antaneet, eli kenenkään ei ole pakko lahjoittaa mitään.
Mikä olisi sopiva hyväntekeväisyysjärjestö?
Kommentit (5)
vaikutatte hurskastelijoilta ja annatte vaikutelman, että ette halua kiitollisuudenvelkaan ihmisille ottamalla heiltä lahjoja vastaan. Mikään ei ole loukkaavampaa kuin kaiken maailman osta vuohi -kampanjat. Lahja on tarkoitettu luomaan ystävyyttä ja sosiaalisia siteitä saajan ja antajan välille. Tuollaiset "sivupolut" ovat todella tökeröjä. Keksi jotain muuta.
ja huom: hyväntekeväisyys on muuten mahtava idea, jota jokaisen kannatta harrastaa. Mutta näihin lahjajuttuihin iso ei tällaiselle.
Valitkaa kohteeksi sellainen, jota pidätte itse hyvänä. Minulle ulkomaiset kohteet ovat sellaisia, minne lahjoitan mieluummin, koska kun maailmalla kuolee päivittäin lähes 30 000 lasta asioihin, jotka olisi hoidettavissa, kotimaiset huolet ovat varsin pieniä. Mutta siis valitkaa sellainen, mistä teille jää itsellenne hyvä mieli, jos joku sinne laittaa.
1 mielestä hyvä, toisen ei :)Niihän se aina menee.
Omaa sydäntä lähempänä on ehkä joku luonnonsuojelujärjestö, mutta ainakin kotimaisessa hyväntekeväisyysjärjestössä voisi ehkä mennä rahat varmemmin perille asti. Emme tosiaan ole vielä kohdetta päättäneet.
Ystäväporukkamme on vähän tällaista "maailmanparantajasakkia", joten en usko että he meitä hurskastelijoina pitäisivät... sukulaiset on asia erikseen.
Ja mitään krääsää (kippoja/kuppoja sun muuta) emme tosiaan haluaisi, kaapit jo ennestään pullollaan :(
"ei lahjoja" tai mitä etiketti tuossa tilanteessa nyt saneleekaan.
Mutta valitsettehan kotimaisen järjestön. Kehitysvammaisen lapsen äitinä tuntuu ikävältä, että autettavia riittäisi kotimaassakin vaikka kuinka ja rahat singotaan ulkomaisille katukoirille :(