"Pitääkö" yksi tyttö kutsua synttäreille joka kutsui minun lapseni?
Yksi tyttö, ystäväni lapsi, on kutsunut joka vuosi tyttäreni syntymäpäiväjuhliinsa. Viime vuonna ja edellisenä kutsuimme tämän tytön myös, sen takia kun he ovat aina kutsuneet omani. Tänä vuonna tyttäreni sanoi, että ei halua kutsua tätä tyttöä sillä hän on usein ilkeä eivätkä he leiki edes koskaan yhdessä.
Kyseessä on siis ystäväni lapsi ja olemme vielä naapureita.
Onko paha juttu, jos emme kutsu tätä tyttöä tänä vuonna?
Yksi av:n vakikäyttäjä vaan
Kommentit (57)
Tämä lapsi on hetkittäin ihan kiva, mutta on erityislapsi ja todella hankala suurimman osan ajasta. En todellakaan pärjää hänen kanssaan enkä normaalistikaan päästä häntä meille. Saattaa yhtäkkiä vaikka ottaa leikkikaveria niskasta kiinni ja heittää seinään tms.
Asuu samassa talossa ja joskus leikkivät ulkona valvotusti.
Ajattelin hoitaa tuon niin, että paikalle kutsutaan ainoastaan lapsen luokkakavereita. Tämä yksi lapsi on eri koulussa, joten tuo valinta menisi sen piikkiin. Todennäköisesti tulee joka tapauksessa soittamaan ovikelloa synttäripäivänä, koska tekee sen lähestulkoon joka päivä.
...kenties wt-porukkaa?
älkää opettako lapsianne pikkumaisiksi bitcheiksi jo pienenä, kyllä jokainen kestää sen muutaman tunnin. eihän ko. vieraan kanssa tarvitse olla koko aikaa, onhan siellä juhlissa muitakin leikkikavereita.
ei tuollaisesta pidä välittää ja lähteä laittamaan lisää vettä myllyyn, siitä tulee vain kaikille paha mieli ja huomattavasti enemmän harmia kuin muutamasta tunnista kakkukesteillä. tietenkin kutsutte ko. lapsen juhliinne.
miettikää nyt vähän millaista esimerkkiä annatte lapsillenne. kuuluuhan se jo hyviin tapoihinkin, että kutsutaan ne keiden juhlissa itse käydään. miksi ihmeessä aikuiset lähtevät näihin lasten riitoihin mukaan, päinvastoin pitäisi yrittää sovitella puolin ja toisin. mikset puhu asiasta ko. tytön äidille ja yritä selvittää asioita sen sijaan että ryhdyt kylvämään naapuririitaakin vielä lasten riitelyn päälle?
kyllä on nykyaikana törttöä ja itsekeskeistä porukkaa, ei muuta voi sanoa!
" Voisitko perustella jotenkin järkevästi miksi
olen hirveä äiti? "
Siksi olet hirveä äiti, koska lapsesi oli sulle avautunut asiasta että häntä kiusataan ja he eivät tule toimeen. Joten näin ollen luotti suhun ja haki omasta vanhemmasta turvaa.
Mutta mitä sinä teet....
Päätätkin silti kutsua nämä KIUSAAJAT hänen synttäreilleen vaikka tiedät asiasta!!!!
Voi helvetin tyhmä... en paremmin sano
Ja sit vielä korostit että oli niinku ihan PAKKO. Mikä pakko se tuollanen asia on? ei mikään. Mutta kun SINÄ teit asiasta PAKKOPULLAA ja TUNGIT SITÄ PAKKOPULLAA PAKOLLA LAPSESI SUUHUN!!!!
Ja sitten että SINUN välisi ja ystävyytesi säilyisivät siihen kiusaajan äitiin.. eli SINUN ystävyytesi on tärkein. ja vielä oikein tällein sanoit " näin se vaan on "
Juupajoo.... niin varmasti on :)
Eli SINÄ , SINÄ , SINÄ , SINÄ ...................
kyllä on nykyaikana törttöä ja itsekeskeistä porukkaa, ei muuta voi sanoa!
meillä ongelma tulee siitä, että lapsen oikeista kavereista todennäköisesti joku jää tällä(kin) kertaa pois jos kutsumme tuon häirikön. Viimeksikin kävi näin.
45
Jos erityislapsi on hankala, niin kyllä vanhempansakin sen tietävät. Kerro heille rehellisesti ja asiaa pahoitellen, ettet oikein pärjää hänen kanssaan isossa lapsilaumassa. Kysy, tulisiko jompikumpi vanhemmista lapsen mukaan synttäreille vahtimaan häntä, vai olisiko heidän parempi sopia lapsen kanssa, ettei tule teille synttäripäivänä.
Muuten se lapsi vielä tosiaan on siellä teillä valvomattomana ja kutsumattomana vieraana synttäreillä, jos on niin erityinen, ettei näitä käytössääntöjä ymmärrä.
Tämä lapsi on hetkittäin ihan kiva, mutta on erityislapsi ja todella hankala suurimman osan ajasta. En todellakaan pärjää hänen kanssaan enkä normaalistikaan päästä häntä meille. Saattaa yhtäkkiä vaikka ottaa leikkikaveria niskasta kiinni ja heittää seinään tms.
Asuu samassa talossa ja joskus leikkivät ulkona valvotusti.Ajattelin hoitaa tuon niin, että paikalle kutsutaan ainoastaan lapsen luokkakavereita. Tämä yksi lapsi on eri koulussa, joten tuo valinta menisi sen piikkiin. Todennäköisesti tulee joka tapauksessa soittamaan ovikelloa synttäripäivänä, koska tekee sen lähestulkoon joka päivä.
En ole kateellinen enkä ole kiusaaja. Olen entinen koulukiusattu. Haluaisin vain mukavat synttärit omalle lapselleni. Ehkä ratkaisemme asian niin, että pidämme hoplop-synttärit tai jossain muualla.
Teidän ystävyys kyllä kaikkineen vaikuttaa todella oudolta, ilman asiallisia keskusteluja. Juoruiletta ja pidätte lystiä, mutta ilman lapsia?
Jos olisin tuo "leuhkan" lapsen äiti. Ainut siisti tapa hoitaa tämä homma on nyt vielä tänä vuonna kutsua tuo toinenkin tyttö, kun kerran oma lapsesi innolla säntäsi sinne toisen tytön synttäreillekin aiemmin. Sitten ensi vuonna, jos tuo toinen äiti vielä kutsuu lapsesi, niin voit hänelle rehellisesti ja avoimesti sanoa, etteivät tytöt oikein ole kavereita keskenään, mutta sinä haluat edelleen olla tämän äidin ystävä. Kaikki salaoperaatiot ja kutsumatta jättämiset tänä vuonna lapsesi synttäreiden aikaan syövät sitä sinun omaa ystävyyssuhdettasi sen toisen äidin kanssa.
Ensi vuonna sitten toisin ja ihan hyvillä mielein voivat kaikki elää eteenpäin.
Jos erityislapsi on hankala, niin kyllä vanhempansakin sen tietävät. Kerro heille rehellisesti ja asiaa pahoitellen, ettet oikein pärjää hänen kanssaan isossa lapsilaumassa. Kysy, tulisiko jompikumpi vanhemmista lapsen mukaan synttäreille vahtimaan häntä, vai olisiko heidän parempi sopia lapsen kanssa, ettei tule teille synttäripäivänä.
Muuten se lapsi vielä tosiaan on siellä teillä valvomattomana ja kutsumattomana vieraana synttäreillä, jos on niin erityinen, ettei näitä käytössääntöjä ymmärrä.
vanhemmat eivät missään nimessä tule mukaan. Äitinsä on sitä mieltä että tuo lapsi ei tarvitse mitään erityistä vahdintaa (eihän heillä niitä mustelmia ja haavoja puhallella vaan meillä). En todella aio tehdä tästä mitään spektaakkelia, enkä rupea kasvattamaan sillä siihen tarvittaisiin jo enemmän ammattitaitoa :( Lapsella ei juurikaan ole rajoja joten on hankalaa estää häntä tulemasta meidän ovelle väkisin.
tiesin että lapset kiusasivat omaani. Laitoin sen kuitenkin näiden kiusaajien perhetaustan syyksi, yritin ymmärtää näitä sisältä riekaleina olevia reppanoita joista kukaan ei välitä ja siksi käyttäytyvätkin toisia kohtaan kuin apinat.
Minulla on myös itselläni vain 1 lapsi. Minulle on opetettu että kaikkien kanssa leikitään ja yritetään tulla toimeen. Kun on hyvä toisille muutkin ovat kivoja sinulle. Tämän saman hauan opettaa lapselleni.
Koitan opettaa että ketään ei syrjitä vaan kaikki otetaan mukaan. Ja kun itse pytyin valvomaan tilannetta ei mitään ylilyötejä tapahdu. Lapseni synttäreillä oli aina noin 15 lasta että ajattelin näiden kahden "hukkuvan"joukkoon. Ja niin ne tekivätkin, mutta ei silti heitä paikalle halunnut.
Ajattelin myös että tulisivat paremmin toimeen kun tekevät yhdessä jotain hauskaa.
Kaikki hyvät ajatukseni olen nyt siis tänä vuonna pyörtänyt. Ei heistä tullut kavereita eikä enää edes leiki yhdessä ollenkaan. Onneksi lapset kasvavat ja piirit isonevat, elämässä on muutakin kuin se yksi takapiha jolla on kavereita. Lapsellani on paljon ystäviä eikä ole enää "pakko" olla kenenkään kanssa vaan voi valita itse seuransa.
Kadun että koitin saada kaikki tulemaan toimeen keskenään ja olla reppana-lapsille kiva koska kukaan ei koskaan ollut. Kadun, ksoka tiedän lopputuloksen, ei siitä ollut mitään apua.
Hirveä äiti... okei. Mulla on varmasti vielä paljon opittavaa lapseni kaverisuhteista ja muustakin lapsen kanssa toimimisesta. Teen kuitenkin niinkuin parhaaksi näen ja omatuntoni sallii. Haluan opettaa mielestäni oikeita arvoja lapselle. Samalla teen varmasti paljon virheitä..
Alussa kutsuin kaikki, kaikki jotka olivat kutsuneet lapsenikin synttäreille, kaikki naapurin lapset. Sitten kun kävi ilmi että 2 näistä kiusaa lastani (toki tiesin etteivät oikein tule toimeen), KUTSUIN SILTI KOSKA AJATTELIN ETTÄ NIIN KUULUU TEHDÄ.
Haknalaksi tilanteesi tekee se että joudut varmaankin kutsumaan tytön että välit hänen vanhempaansa säilyvät koska haluat jatkaa ystävyyttä. NIIN SE VAAN ON.
Eli sinun järkevät perustelut on " niin kuuluu tehdä " ja " niin se vaan on "
Ei nuo ole ensinnäkään mitään perusteluita. Vaan ne on sitä minä, minä,minä .. koska minä sitä ja minä tätä.
Ymmärrätsä että, joo, on tosi sääli että ne yhdet apina lapset on huonosta perheestä ja sen takia vinksahtaneet... mä tiedän nimittäin mitä on olla vähän epätasapainosesta perheestä. Mutta sinä et niille vanhemmille valitettavasti voi mitään, ainut millä sä voit auttaa niin sosiaalihuollolla. Ja siinä sivussa sun on suojeltava omaa lastasi tollasilta hulluilta, eikä edes auttaa sitä hullujen kitaan! oma lapsi tärkein, muut vasta perässä.
Ymmärrän myös sen että yritit hyvää, mutta tajuatko ei aina voi olla hyvä, välillä täytyy olla myös nokkava että elämässä pärjää eikä hys..hys..hyssytellä.
Eikä se mitään että sä kuvittelet että ne hukkuu sinne joukkoon, luuletsä että sun lapsi ajattelee niin? koska sitä on kiusattu. nämä ihmiset takuulla paistaa punasina sieltä joukon läpi, ehkä vähän pelottavinakin hahmoina, tekee siitä olosta kiusallisen vaikkei sulle kertoskaan koska haluaa mielyttää sua omaa äitiään käyttäytymällä vaan silleen " kyllä äiti " , kun on jo yrittäny sanoo että äiti mua kiusataan. mutta homma menee kuuroille korville, niin ei sitä kehtaa pieni lapsi, etenkin jos ei oo niin tempperamenttinen nii enää ruveta valittamaan ja vänkläämään vastaan koska pelkää että jos äiti suuttuukin sitten kovasti ja pahan päiväsesti, niin yrittää varjella itseään äidin tulevalta raivokohtaukselta.. ( jos siis ihmistyyppi on tämä, molemmissa )
Sä teit yksinkertasesti tyhmästi kun pistit lapses kiusaajan pataan ja sille ei voi yhtikäs mitään. Moni äiti ois tajunnu, että ei näin. eieiei
Sen verran haluan sanoa myös että kutsuin niitä lapsia myös oman menneisyyteni vuoksi. Minäkin olin siitä perheestä lapsena, josta varoiteltiin ja joiden kanssa ei saanut leikkiä.
Ei siksi että olisin ollut ilkeä vaan siksi että vanhempani olivat alkoholisteja ja isäni hakkasi aina äitiäni jonka vuoksi meillä oli poliisien vierailu arkipäivää.
Kukaan ei saanut leikkiä meillä (tietenkään) ja minua ei koskaan kutsuttu mihinkään. Vasta sen jälkeen kun ala-asteella pääsin sijaisperheeseen eläm¨ä muuttui radikaalisti.
Tiedän että kukaan muu ei lastani suojele jollen minä. En halua että joutuu kiusatuksi. Mutta en voinut sillekkään mitään (niinkin et ilmeisesti sinään omille traumoillesi) että nämä pari reppanaa jotka ei omaa minkäänlaisia sosiaalisia taitoja saivat minulle aikaan tunteen ettei heitä voi aina jättää kaiken ulkopuolelle.
Olenpa kuinka oksettava mielestäsi, mutta tunsin tarpeen antaa heille mahdollisuuden. Ja kyllä, näemmä oman lapseni kustannuksella. Se, miten esim. 3 vuotiaan kiusaaminen näkyy vaikkapa lapsiolla lyömisellä päähän niin en osannut silloin vielä ajatella että se olisi jatkuvaa.
Kiusaaminen alkoi siis juuri noin. Nämä kiusaajat olivat aina olleet niitä joiden käsistä se hiekka lentää toisten silmiin, lapiot viedään käsistä jne. Mutta niinhän moni normaalikin lapsi tekee näin kunnes oppii toisille tavoille.
Ja tätä minä odotin... että oppisivat käyttä'ytymään niinkuin muutkin, en halunnut uskoa että jo joku 5 vuotias voi ihan tahallaan haluta kiusata ja olla ilkeä toisille lapsille.
nyt olen ymmärtänyt että näin voi olla ja sen vuoksi ei enää kutsuttukkaan. Ja mun lapsen ei koskaan tarvitse pelätä että saisin jotain raivokohtauksia (älä laita omia traumoja mun suuhun).
sitä nuoremmat ovat niin lyhytnäköisiä ja irrationaalisia että voivat itse syyllistyä kiusaamiseen synttärivieraita plokatessaan. Esim. eskarissa tyttöni leimattiin leuhkaksi kun hän oli kertonut olleensa perheen kanssa pariisissa. Onneksi ope oli fiksu ja otti asian puheeksi muiden tyttöjen kanssa ja juttu loppui siihen. Mutta taatusti monen kotona oli jo keritty kertoa kuinka X kerskailee...
Kutsut sen kylään, kenet lapsesi haluaa. Älä ikinä, koskaan lähde kutsumaan muiden mieliksi vieraita. Juhlat ovat sinun lapsesi, eivät naapurin tädin tai lapsen.
Ei kannata edes opettaa lapselle sellaista, että ihmisten kanssa täytyy olla "velvollisuudesta". Ei tarvitse. Siitä on vain haittaa, ja lisäksi se on erittäin loukkaavaa myös väkisin kutsuttua kohtaan.
Meilläkin on ollut kaveripiirissä lapsia, jotka on kerta toisensa jälkeen kutsuttu synttäreille, mutta joilta ei ole takaisin kutsua tullut. Joku syy siinä varmasti on, jos lähtee oikein miettimään, mutta ei se niin paljoa kiinnosta.
Ja synttärit pidetään aina juhlakalulle, ketään pakkoihmistä ei kutsuta pilaamaan tunnelmaa ja hukkamaan omaa aikaansa.
törkeää jos ette kutsu! Tuon ikäinen lapsi on kuin tuuliviiri, ei se osaa kavereitaan valita järkevin perustein. Mitä sää edes tuollaista kyselet? Ihan itsestään selvä juttu. Jos ette kutsu, äitinsä kyllä loukkaantuu. Kiva selitellä jälkeenpäin kun kyselee synttäreistä. Olet kyllä typerä kun annat jollekkin 7v.lle päätäntävallan, jolle loppupeleissä on yks hailee onko se naapuri siellä.
Tiedät itse miltä se tuntuu kun osuu oman lapsesi kohdalle! Haloo!!
Olet kyllä typerä kun annat jollekkin 7v.lle päätäntävallan, jolle loppupeleissä on yks hailee onko se naapuri siellä.
miksi juhlia edes pidettäisiin kun on "yks hailee"?
Minusta tämä ap:n aloitus nyt ei vaan kuulosta siltä että kaveria pitäisi kutsua
" ei halua kutsua tätä tyttöä sillä hän on usein ilkeä eivätkä he leiki edes koskaan yhdessä."
törkeää jos ette kutsu! Tuon ikäinen lapsi on kuin tuuliviiri, ei se osaa kavereitaan valita järkevin perustein. Mitä sää edes tuollaista kyselet? Ihan itsestään selvä juttu. Jos ette kutsu, äitinsä kyllä loukkaantuu. Kiva selitellä jälkeenpäin kun kyselee synttäreistä. Olet kyllä typerä kun annat jollekkin 7v.lle päätäntävallan, jolle loppupeleissä on yks hailee onko se naapuri siellä.
Siis eihän tuon aloittajan tapauksessa ollut todellakaan kyse siitä, että naapurin tyttö olisi mikään kiusaaja. Aloittaja vain vähän kateellinen perheen paremmasta elintasosta ja piti tyttöä näsäviisaana.