"Pitääkö" yksi tyttö kutsua synttäreille joka kutsui minun lapseni?
Yksi tyttö, ystäväni lapsi, on kutsunut joka vuosi tyttäreni syntymäpäiväjuhliinsa. Viime vuonna ja edellisenä kutsuimme tämän tytön myös, sen takia kun he ovat aina kutsuneet omani. Tänä vuonna tyttäreni sanoi, että ei halua kutsua tätä tyttöä sillä hän on usein ilkeä eivätkä he leiki edes koskaan yhdessä.
Kyseessä on siis ystäväni lapsi ja olemme vielä naapureita.
Onko paha juttu, jos emme kutsu tätä tyttöä tänä vuonna?
Yksi av:n vakikäyttäjä vaan
Kommentit (57)
Luuletko että ne aikuisen valvovan silmän alla tekee ilkeyksiä? ei, sillon ne hymyilee ja esittää enkeliä. Sitten sä vaan tyhmänä sille pikku maijallesi että se annahan on ihan mukava, kyllä kutsumme sen myös toisen kerran, älä höpötä.
Ja sun lapsesi on sitten näin > :((
Koska ilkeily tapahtuu piilossa. vanhempien silmien alla. ja jos on sinisilmänen aikuinen, ei sitä oikeen käsitä
" Jos huomaat jotain ilkeilyä tuon lapsen osalta, niin puutut välittömästi tilanteeseen. "
Tottakai kutsutte tytön synttäreille. Aika lapsellista sinulta edes kysellä moisia. Miltä itsestäsi tuntuisi, jos oma tyttäresi jätetettäisiin kutsumatta synttäreille? Mitä se teiltä on pois, jos tyttö kutsutaan mukaan joukon jatkoksi, jos hän kerran käyttäytyy synttäreillä asiallisesti? Ei ole ihme, että pienet ja vähän isommatkin tytöt ovat tuollaisia ilkeitä kieroilijoita, kun heidän äitinsä käyttäytyvät samalla tavoin!
Ja menee eri kouluunkin...sori en tajua minäkään!
lapseni halusi mennä sinne tytön syntymäpäiville, oli iloinen kutsusta mutta ei pönöttänyt pahantuulisena siellä. Hän vain "oli mukana", seisoi siellä missä muutkin ja päivänsankari leikki parhaiden kavereidensa (2kpl) kanssa, minun lapseni katseli vierestä, ja osallistui yhteispeleihin.
Ei ollut pahantuulinen mutta lähinnä vain oleskeli siellä sen pari tuntia.Omalla lapsellani on kaksi parasta ystävää, myöskin naapurustosta, jotka hän haluaisi kutsua. Haluaisi viettää siis pienet synttärit näiden kahden tytön kanssa.
Mietin tässä vain että onko se väärin. Nämä kaksi parasta kaveria eivät olleet myöskään tuon ystäväni tytön synttäreillä, leikkivät eri kaveripiireissä.
Ihmettelen vähän, jos tyttösi oli iloinen kutsusta sen naapurin synttäreille mutta ei halua häntä nyt kutsua. On tietysti niin pieni, ettei vielä ihan tajua seurauksia, jotka sinun olisi nyt sitten hänelle selitettävä.
Eli jos ei nyt kutsu sitä naapuria, niin sitten ei todennäköisesti itsekään saa enää ensi vuonna kutsua tämän synttäreille. Ja vaikka saisikin, niin et myöskään todennäköisesti enää kehtaa häntä sen kaverin synttäreille päästää.
Näissä asioissa on noudatettava vastavuoroisuutta, kun on vielä lähinaapuri kyseessä.
kutsuminen vai kutsutteko tekin aikuiset vielä ketä tahansa juhliinne?
Meillä ainakin kutsuttu AINA lasten juhliin vain ne jotka ovat oikeasti kavereita. en ole alkanut muistella keneltä kaikilta oma lapsi kutsun saanut.
Lapseni luokalla on muutama sellainen jotka kutsuvat aina kaikki vaikka eivät kavereita olisikaan ja sitä en tajua. Totta kai saa kutsua vaikka koko koulun jos haluaa mutta apn tapauksessa en kutsuisi jos kerran eivät edes koskaan yhdessä leiki...
synttäreille, vaikka ei tästä tytöstä pidä? Lapsesi kuorii nyt kermat pullasta ellei kutsu.
Tietenkin minä päätän loppupelissä kutsutaanko se tyttö vai ei.
Jos lapseni saa päättää niin ei kutsuta.
Minä en ole vielä varma mitä teen. En haluaisi, että ystävyytemme kärsii, siis tämän äidin ja minun. Enkä halua loukata tyttöä, kutsuihan hänkin omani vaikka eivät ole parhaita kavereita.
Mutta en halua myöskään, että tyttäreni synttärit ovat hänelle epämieluisat. Haluan, että hänellä on kivat synttärit missä on kivat kaverit, jotka osallistuvat ja leikkivät eivätkä makaa maassa ja itke joka vastoinkäymisestä. Nämä kaksi parasta kaveria ovat samanlaiset kuin omani, reippaita ja leikkivät jopa ilman riitaa.
Jos tämä ystäväni tyttö tulee mukaan, hän on kolmas pyörä, ei kenenkään kaveri mutta juhlissa mukana. En tiedä olisiko hänelläkään hauskaa. Olisi varmaan eri asia, jos pitäisimme isot juhlat mihin tulee vaikka 10 lasta ja olisi useampikin "ei niin paras kaveri" mukana, kuten tämä ystäväni tyttö teki. Paikalla olivat hänen parhaat kaverinsa, joiden kanssa tyttö leikki, ja sitten ainakin 8 muuta, jotka vain olivat mukana, mutta eivät leikeissä. He keksivät sitten omaa puuhaa yhdessä.
Lapset ovat menossa eri kouluihin, mutta olivat samassa esikoulussa. Siellä eivät leikkineet yhdessä. Tämä tyttö on sellainen lällättelijä, hän on melko hemmoteltu (ovat rikkaita) ja tällä on lähes kaikki mitä pienellä tytöllä voi olla. Tyttö sitten kerskailee kaikella ja on vähän näsäviisas. Mutta muuten suloinen tyttö ja hänen äitinsä on aivan ihana.
eli oletko kateellinen hänelle?
hyvä että eivät samaan kouluun mene. sinä ja lapsesi vaikutatte kiusaajilta.
Tietenkin minä päätän loppupelissä kutsutaanko se tyttö vai ei.
Minä en ole vielä varma mitä teen. En haluaisi, että ystävyytemme kärsii, siis tämän äidin ja minun. Enkä halua loukata tyttöä, kutsuihan hänkin omani vaikka eivät ole parhaita kavereita.Mutta en halua myöskään, että tyttäreni synttärit ovat hänelle epämieluisat. Haluan, että hänellä on kivat synttärit missä on kivat kaverit, jotka osallistuvat ja leikkivät eivätkä makaa maassa ja itke joka vastoinkäymisestä. Nämä kaksi parasta kaveria ovat samanlaiset kuin omani, reippaita ja leikkivät jopa ilman riitaa.
Jos tämä ystäväni tyttö tulee mukaan, hän on kolmas pyörä, ei kenenkään kaveri mutta juhlissa mukana. En tiedä olisiko hänelläkään hauskaa. Olisi varmaan eri asia, jos pitäisimme isot juhlat mihin tulee vaikka 10 lasta ja olisi useampikin "ei niin paras kaveri" mukana, kuten tämä ystäväni tyttö teki. Paikalla olivat hänen parhaat kaverinsa, joiden kanssa tyttö leikki, ja sitten ainakin 8 muuta, jotka vain olivat mukana, mutta eivät leikeissä. He keksivät sitten omaa puuhaa yhdessä.
Nyt täytyy kyllä ihmetellä sinun ja sen naapurin äidin touhuja. Naapurissa siis on synttärisankari jo leikkinyt vain kahden parhaan kaverinsa kanssa omilla kutsuillaan ja nyt teilläkin tästä tytöstä olisi tulossa pelkkä "kolmas pyörä".
En muista omasta lapsuudestani yksiäkään synttäreitä, joissa olisi mennyt homma noin, oli sitten enemmän tai vähemmän kutsuttuja. Lapsellesi taitaisi olla oikein terveellistä ja sosiaalisesti kasvattavaa, että kutsuisitte ainakin vielä tänä vuonna sen naapurin tytön ja miettisitte ennalta yhdessä, miten kaikki vieraat huomioidaan synttäreillä. Yhteisiä leikkejä ym.
Sitten ensi vuonna voitte halutessanne tehdä niin, että tyttönne ei tosiaankaan ensin mene sinne naapurin synttäreille, vaikka kutsun saisikin, ja sitten saisi luvan olla kutsumatta tätäkään omille synttäreilleen. Jos nyt lapsesi päivän pilaa se, että pitää kohteliaasti leikkiä naapurin lapsenkin kanssa.
Lapset ovat menossa eri kouluihin, mutta olivat samassa esikoulussa. Siellä eivät leikkineet yhdessä. Tämä tyttö on sellainen lällättelijä, hän on melko hemmoteltu (ovat rikkaita) ja tällä on lähes kaikki mitä pienellä tytöllä voi olla. Tyttö sitten kerskailee kaikella ja on vähän näsäviisas. Mutta muuten suloinen tyttö ja hänen äitinsä on aivan ihana.
eli oletko kateellinen hänelle?hyvä että eivät samaan kouluun mene. sinä ja lapsesi vaikutatte kiusaajilta.
Eli siis tuo kateellisuus, joka velloo niin tyttäressä kuin äidissä. Sitä sitten yritetään putsata täällä av:lla joksikin vähän kunniallisemmaksi syyksi jättää kutsumatta :D
En ole kateellinen enkä ole kiusaaja. Olen entinen koulukiusattu.
Haluaisin vain mukavat synttärit omalle lapselleni.
Ehkä ratkaisemme asian niin, että pidämme hoplop-synttärit tai jossain muualla.
hän ratsastaa kuten omakin tyttöni ja naapurin lapsi muistaa joka kerta mainita miten on parempi ratsastaja kun on ihka oma poni ja saa ratsastaa sillä aina kun haluaa. Meillä on varaa kustantaa ratsastus vain kerran viikossa...mun lapseni ei häntä kutsu vaikka tämä toinen usein yrittääkin tunkea seuraan.
En ole kateellinen enkä ole kiusaaja. Olen entinen koulukiusattu.
Haluaisin vain mukavat synttärit omalle lapselleni.
Ehkä ratkaisemme asian niin, että pidämme hoplop-synttärit tai jossain muualla.
Minusta voit pitää sellaiset synttärit kuinhaluat.
Mutta entinen koulukiiusattu voi olla pahin kiusaaja jonkun toisen lapselle, kun varjelee tiukasti että omaa niinajaninaa ei kiusata.
omassa naapurustossa on tällaisia ja paljon. Jotka eivät yhtään mieti kiusaavatko tai antavatko omansa kiusata jonkun toisen lasta. Puhuvat tästä tai tämän perheestä ikäviä toisille, saavuttaakseen kai suosiota omalleen. Ei tule oma ainakaan kiusatuksi.
" Tietenkin minä päätän loppupelissä kutsutaanko se tyttö vai ei.
Minä en ole vielä varma mitä teen. En haluaisi, että ystävyytemme kärsii, siis tämän äidin ja minun. Enkä halua loukata tyttöä, kutsuihan hänkin omani vaikka eivät ole parhaita kavereita.
Mutta en halua myöskään, että tyttäreni synttärit ovat hänelle epämieluisat. Haluan, että hänellä on kivat synttärit missä on kivat kaverit, jotka osallistuvat ja leikkivät eivätkä makaa maassa ja itke joka vastoinkäymisestä. Nämä kaksi parasta kaveria ovat samanlaiset kuin omani, reippaita ja leikkivät jopa ilman riitaa.
Jos tämä ystäväni tyttö tulee mukaan, hän on kolmas pyörä, ei kenenkään kaveri mutta juhlissa mukana. En tiedä olisiko hänelläkään hauskaa. Olisi varmaan eri asia, jos pitäisimme isot juhlat mihin tulee vaikka 10 lasta ja olisi useampikin "ei niin paras kaveri" mukana, kuten tämä ystäväni tyttö teki. Paikalla olivat hänen parhaat kaverinsa, joiden kanssa tyttö leikki, ja sitten ainakin 8 muuta, jotka vain olivat mukana, mutta eivät leikeissä. He keksivät sitten omaa puuhaa yhdessä. "
Mä suosittelen sitten että lähdette siitä pihapiiristä jonnekin muualle. Esim. hoploppiin. Lapsesi voi siellä järjestää niiden ystävien kanssa synttärit keiden kanssa haluaa ja ei oo sillon tämä yks eikä tämän äiti ikkunasta kyyläilemässä.
Eikä se voi olla todellista että sinun ja tämän äidin ystävyys särkyy lasten takia. Kaikki ootte kuitenkin eriihmisiä ja persoonia, mutta sitten kun on saatu lapsia niin tuntuu et ne roikkuu riippakivinä joka asiassa perässä... Jos sun ja tämän äidin ystävyys tuhoutuu sen takia että sen lapsi on ylimielinen eikä oma lapsesi halua siitä syystä olla sen kaveri niin... ajattele sitten että tuhoutukoot. Kerta on noin lapsellinen aikuinen. Varmasti se sattuu siihen äitiinkin, mutta hän voisi tälle lellipaskalle opettaa käytöstapoja niin tämäkin ongelma ratkeis ja ylipäätään vaikka rahaa ois yllinkyllin nii vois olla lellimättä liikaa niin sen lapsen käytöskin muuttuu ja myös tämän lapsen elämä siinä mielessä helpottaa, tolla lellimisellä tämä äiti vaan tekee sille mukulalle karhunpalveluksen. näinhän se on
En ole kateellinen enkä ole kiusaaja. Olen entinen koulukiusattu. Haluaisin vain mukavat synttärit omalle lapselleni. Ehkä ratkaisemme asian niin, että pidämme hoplop-synttärit tai jossain muualla.
Teidän ystävyys kyllä kaikkineen vaikuttaa todella oudolta, ilman asiallisia keskusteluja. Juoruiletta ja pidätte lystiä, mutta ilman lapsia?
onneksi sillä erotuksella että näiden äiditkään eivät olleet muita minulle kuin naapureita, ei siis hyviä ystäviä.
Alussa kutsuin kaikki, kaikki jotka olivat kutsuneet lapsenikin synttäreille, kaikki naapurin lapset. Sitten kun kävi ilmi että 2 näistä kiusaa lastani (toki tiesin etteivät oikein tule toimeen), kutsuin silti koska ajattelin että niin kuuluu tehdä.
Lapseni ei nauttinut synttäreistään kun oli PAKKO kutsua nämä kiusaajat. Tänä vuonna tein sitten päätöksen, lapseni 7-vuotisjuhlissa oli vain ja ainoastaan ne lapset jotka lapsi halusi oikeasti kutsua. Oli käynyt näiden kiusaajien synttäreillä kun kerran oli kutsuttu (koska minusta on epäkohteliasta kieltäytyä kutsusta) mutta omille synttäreilleen sai jo valita vieraat itse.
Olen odottanut että naapurin äidit olisi ottaneet tätä jotenkin puheeksi mutta ei. Kukaan ei ole sanonut sanaakaan synttäreistä, jotka tosin ei olleet kotona mutta jotkut naapurin lapsista siellä olivat niin tiedän että tietävät että synttärit on pidetty.
Haknalaksi tilanteesi tekee se että joudut varmaankin kutsumaan tytön että välit hänen vanhempaansa säilyvät koska haluat jatkaa ystävyyttä. Niin se vaan on. Minä tuossa tilanteessa järjestäisin synttärijhlat vaikka hoploppiin koska osallistujamäärä ei ole suuri. Siellä ei häiritse sankaria vaikka kiusaaja onkin paikalla eikä siellä pääse kiusaamaan.
Sen jälkeen tai sitä ennen kutsuisin kotiin ne kaverit joiden kanssa haluaa oikeasti viettää synttäreitään ja voivat jatkaa leikkiä keskenään vielä teillä kun "virallinen" osuus on hoidettu.
En ole kateellinen enkä ole kiusaaja. Olen entinen koulukiusattu. Haluaisin vain mukavat synttärit omalle lapselleni. Ehkä ratkaisemme asian niin, että pidämme hoplop-synttärit tai jossain muualla.
Teidän ystävyys kyllä kaikkineen vaikuttaa todella oudolta, ilman asiallisia keskusteluja. Juoruiletta ja pidätte lystiä, mutta ilman lapsia?
Jos olisin tuo "leuhkan" lapsen äiti. Ainut siisti tapa hoitaa tämä homma on nyt vielä tänä vuonna kutsua tuo toinenkin tyttö, kun kerran oma lapsesi innolla säntäsi sinne toisen tytön synttäreillekin aiemmin.
Sitten ensi vuonna, jos tuo toinen äiti vielä kutsuu lapsesi, niin voit hänelle rehellisesti ja avoimesti sanoa, etteivät tytöt oikein ole kavereita keskenään, mutta sinä haluat edelleen olla tämän äidin ystävä.
Kaikki salaoperaatiot ja kutsumatta jättämiset tänä vuonna lapsesi synttäreiden aikaan syövät sitä sinun omaa ystävyyssuhdettasi sen toisen äidin kanssa.
" onneksi sillä erotuksella että näiden äiditkään eivät olleet muita minulle kuin naapureita, ei siis hyviä ystäviä.
Alussa kutsuin kaikki, kaikki jotka olivat kutsuneet lapsenikin synttäreille, kaikki naapurin lapset. Sitten kun kävi ilmi että 2 näistä kiusaa lastani (toki tiesin etteivät oikein tule toimeen), kutsuin silti koska ajattelin että niin kuuluu tehdä.
Lapseni ei nauttinut synttäreistään kun oli PAKKO kutsua nämä kiusaajat. Tänä vuonna tein sitten päätöksen, lapseni 7-vuotisjuhlissa oli vain ja ainoastaan ne lapset jotka lapsi halusi oikeasti kutsua. Oli käynyt näiden kiusaajien synttäreillä kun kerran oli kutsuttu (koska minusta on epäkohteliasta kieltäytyä kutsusta) mutta omille synttäreilleen sai jo valita vieraat itse.
Olen odottanut että naapurin äidit olisi ottaneet tätä jotenkin puheeksi mutta ei. Kukaan ei ole sanonut sanaakaan synttäreistä, jotka tosin ei olleet kotona mutta jotkut naapurin lapsista siellä olivat niin tiedän että tietävät että synttärit on pidetty.
Haknalaksi tilanteesi tekee se että joudut varmaankin kutsumaan tytön että välit hänen vanhempaansa säilyvät koska haluat jatkaa ystävyyttä. Niin se vaan on. Minä tuossa tilanteessa järjestäisin synttärijhlat vaikka hoploppiin koska osallistujamäärä ei ole suuri. Siellä ei häiritse sankaria vaikka kiusaaja onkin paikalla eikä siellä pääse kiusaamaan.
Sen jälkeen tai sitä ennen kutsuisin kotiin ne kaverit joiden kanssa haluaa oikeasti viettää synttäreitään ja voivat jatkaa leikkiä keskenään vielä teillä kun "virallinen" osuus on hoidettu. "
Meillä ainakin kustutaan vain kaverit ei ketä tahansa...aikuisen pitää vaan huolehtia että kutsumatta jätetään oikeista syistä ja minusta se ettei olla kavereita on oikea syy!