Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko muita ketkä eivät halua omistaa asuntoa?

Vierailija
01.08.2012 |

En ole koskaan halunnut omistusasuntoa, vaan ollaan aina asuttu vuokralla ja aina tosi tyytyväisinä. Ollaan vaihdettu yksiöstä-kaksioon-kolmioon ja nyt asutaan 4h+k ja aina asunnot olleet tosi kivoja ja kohtuuvuokra. Ei ole stressiä asuntolainasta tai korkojen muutoksesta. Jos on tiukempaa rahasta, aina ollaan voitu joustaa vuokranmaksusta muutama viikko. Meillä on ollut onni kun saatiin kaupungin asunto joten asumisen pysyvyys on taattu. Onko muita?

Kommentit (64)

Vierailija
21/64 |
02.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

toset maksavat pankille ja taloyhtiölle yms. toiset ELÄVÄT sillä rahalla ja nauttivat elämästä :)

köyhien puheita nuo elämästä nauttimiset ;)

En väitä että omistus asunto olisi huono investointi, asia vain ei ole niin mustavalkoinen kuin 4 esitti.

Ps. Olen asuntovelallinen, en asu vuokralla ;)

Vierailija
22/64 |
02.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myytiin asunto pois ja nyt asutaan vuokralla ja tämä sopii meille.

Oma taas ostetaan jos sopiva ja omannäköinen sattuu kohdalle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/64 |
02.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten sepitellään näitä "on niin huoleton olo" tarinoita :-).

Mun ystävistä ei yksikään asu vuokralla. Moni kylläkin omistaa sijoitusasuntoja, joita nämä "huolettomat" sitten maksavat heille.

Vierailija
24/64 |
02.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli samaa mieltä tuosta kivasta!

Vierailija
25/64 |
02.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

800 eurolla kuussa lyhentää jo todella paljon lainaa = maksaa itselleen sitä rahaa. Kun laina on maksettu, rahasi ovat sinun, kiinni asunnossa. Kun maksat vuokraa vaikka sen 800 euroa kuussa, niin maksat sen jolle kulle toiselle, joka laittaa sen omiin menoihinsa, etkä ikinä näe niistä rahoista penniäkään. Kumpi on kannattavampaa? Ihan yksinkertaisella matikalla, unohtaen kaikki korot jne; 1 v 800 e x 12 kk = 9.600 euroa / v 10 vuodessa 96000 euroa 20 vuodessa 192000 euroa Haluatko antaa tuon itsellesi, vai vuokranantajallesi? Tämän vuoksi minä asun omistusasunnossa.

Älä nyt kuitenkaan niitä korkoja unohda. Pankille maksat myös melkoisen summan. Laskepa huviksesi.

oman asunnon verran, eikä sulle jää mitään.

Vierailija
26/64 |
02.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

paremmassa ja kivemmassa asunnossa kuin mitä voisi jos maksaisi omaa. Joten mun valintani on vuokra-asunto.

Vierailija
27/64 |
02.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihmeessä ottaisimme 400 000 asuntolainaa ja tuplaisimme asumismenomme, kun voimme asua juuri siellä missä haluamme kohtuuvuokralla. Mieluummin tosiaan "elän" sillä säästyvällä rahalla. ap

Vierailija
28/64 |
02.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin asuminen on edullista kun pitää maksaa vain vastike. En siis todellakaan tässä tilanteessa lähtisi vuokralle :)

Vierailija
29/64 |
02.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samalla tavalla pitää huolehtia vuokranmaksustakin kuin lainan lyhennysten hoitamisesta. Ja lainanmaksussa joka kuukausi voi miettiä, että siinäpä taas oma maksettava potti pieneni taas hieman.

Tiukoissa tilanteissa voi pankin kanssa neuvotella pienemmästä lyhennyksestä tai lyhennysvapaasta. Olettaen tietysti, ettei ole vetänyt maksuaikataulua liian kireäksi maksukykyyn verrattuna.

Mitä sitä jännittämään tai stressaamaan.

Vierailija
30/64 |
02.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuplaamaan asuinkustannuksia siksi että hamassa tulevaisuudessa omistaisin ne seinät. Kyllä mua stressaisi jos en voisi enää käyttää asumisen jälkeen jääviä rahoja mihin haluan,vaan maksaisin pankille. ap

Vierailija
31/64 |
02.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei tarvitse pelätä vesivahinkoja yms. ja muuttaminen onnistuu vaivatta. Asunnon myymisessä on kauhea työ ja stressi.

Vierailija
32/64 |
02.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua stressaisi vuokra-asuminen omistusasumista enemmän: Kämppä ei ole oma. Sitä ei saa (eikä kannata) laittaa sellaiseksi kuin haluaa. Alueet, joissa on paljon vuokralaisia, ovat usein "stressaavia" monella tapaa. Stressaisi se, että asunto voi mennä alta koska vain. Stressaisi se, että annan rahani jonkun muun omaisuuden kartuttamiseksi kuin oman. Ottaisi päähän, ettei olisi päätäntävaltaa omaan kotiin nähden (milloin tulee remppaa tms). Eniten stressaisin vanhuuden päiviä, kun ei olisi omaa velatonta asuntoa, vaan joutuisi maksamaan koko ajan nousevaa vuokraa koko lopunikänsä.

Minulle lainanmaksu omasta talosta ei tuota stressiä. Sitä on kohtalaisesti tuloihin nähden, riskit on hallinnassa ja saa elää ihanassa talossa juuri sellaista elämää kuin haluaa.

Vierailija
33/64 |
02.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asutaan Keski-Euroopassa ja rahasta ei ole tiukkaa, ts. voitaisiin vallan hyvin ostaa omakin asunto. Mutta täällä vuokralla asuminen on paitsi edullista, myös tasokasta. Valinnanvaraa riittää ja asuntoja on tarjolla pilvin pimein.

Maksamme huippualueella olevasta 130 neliön asunnostamme vuokraa 700 euroa kuussa, sisältää vesimaksun sekä 2 autotallipaikkaa.

Jos tämä asunto olisi myynnissä niin voitaisiin harkita sen ostamistakin, mutta näinkin on hyvä :)

Vierailija
34/64 |
02.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asunnon myymisessä on kauhea työ ja stressi.

ei siinä hirveästi ehtinyt stressaamaan :) Nyt ei olla myymässä toivottavasti vuosiin koska ollaan mieluinen löydetty

Vierailija
35/64 |
02.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

paljon asunnon omistaja tienaa minun rahoillani. Tuntuu paljon turvallisemmalta maksaa oaa lainaa ja remontoida kämppää silloin kun haluaa.

Vierailija
36/64 |
02.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isommasta asunnosta vuokra nousee jo aika korkeaksi, varsinkin jo ei halua asua jossakin kaupungin slummiasunnossa. Ja niihin en ikinä menisi, niin kauheita lääviä että hyi että.

Joten mieluummin maksan lainan lyhennystä ja korkojha 1100e / kk tästä 200 neliön omakotitalosta ja talon huoltokustannukset siihen päälle, ja NAUTIN hienosta, tyylikkäästä ja modernista talosta. Sopii mulle.

Vierailija
37/64 |
02.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ei ole mitään omaisuutta, on myös helpompi jää hoitovapaalle yms. kun saa asumistukea yms.tarvittaessa. Minulla on ennestään muutamkin omaisuutta, joten vuokralla asuessanikin en saanut asumistukea kun omaisuus katsottiin tuloksi. Siitä huolimatta kituuttelin hoitovapaalla. Nyt kun toisen lapseni kanssa täytyisi jäädä hoitovapaalla huomaan että en ehkä pysty siihen. Asuntolaina nostaa asumiskulut niin korkeaksi että kotihoidontuki, lapsilisä ja elatusmaksut eivät riitä millään edes asumiskuluihin, kun asumistukea ei omaisuuden vuoksi saa. Laskin että jos minulla ei olisi omaisuutta ja asuisin vuokralla voisin hyvin jäädä kotihoidontuelle. Toki nyttenkin yritän jäädä kituuttelemaan ja käyttämään kaiken vararastoni, mutta pitkään en pysty hoitovapaalla olemaan.

Vierailija
38/64 |
02.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joopa, niin kuin laitoin, laskelma oli yksinkertainen ja toki maksan korkoja. Mutta, kun olen maksanut sen lainan, niin pankille menneistä koroista huolimatta minulle jää myös aika paljon itselleni maksamistani rahoista, kun omista seinät. Kun olen maksanut lainan pois, en enää maska tuota 800 euroa +korkoja kuussa, ja koska asumme omakotitalossa, en myöskään yhtiövastiketta. Toki laitamme pari sataa joka kuukausi säästöön omaa "yhtiövastiketta" yllättäviä korjauksia varten, mutta rahaa jää aika paljon käytettäväksi - vielä enemmän kuin lainaa maksaessa.

Vuokraa pitää maksaa koko elinikä, koskaan ei tule sitä hetkeä, että tuota "800 euroa/kk" (olkoon summa sitten mikä tahansa) ei tarvitsisi enää maksaa, kuten asunnonomistajalle.

Kiva sitten kun on eläkkeellä, ja tulot tippuu ainakin 65 % palkasta (jos siinä vaiheessa enää kukaan eläkettä saakaan), ettei tarvitse enää maksaa asumisesta niin paljon - toisin kuin vuokralla.

Ja kuten joku sanoi, vuokra-asuntoa ei saa rempata mielensä mukaan, vaan aina tarvitsee luvan, ja sieltä voi lähteä kuin leppäkeihäs, kun vuokranantaja haluaakin asunnon itselleen.

800 eurolla kuussa lyhentää jo todella paljon lainaa = maksaa itselleen sitä rahaa. Kun laina on maksettu, rahasi ovat sinun, kiinni asunnossa. Kun maksat vuokraa vaikka sen 800 euroa kuussa, niin maksat sen jolle kulle toiselle, joka laittaa sen omiin menoihinsa, etkä ikinä näe niistä rahoista penniäkään. Kumpi on kannattavampaa? Ihan yksinkertaisella matikalla, unohtaen kaikki korot jne; 1 v 800 e x 12 kk = 9.600 euroa / v 10 vuodessa 96000 euroa 20 vuodessa 192000 euroa Haluatko antaa tuon itsellesi, vai vuokranantajallesi? Tämän vuoksi minä asun omistusasunnossa.

Älä nyt kuitenkaan niitä korkoja unohda. Pankille maksat myös melkoisen summan. Laskepa huviksesi.

oman asunnon verran, eikä sulle jää mitään.

Vierailija
39/64 |
02.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

pyydä lyhennysvapaata pankiltasi. Voit olla jopa vuoden lyhentämättä lainaasi, maksaa vain korot, ja näin jatkaa hoitovapaatasi.

Kun ei ole mitään omaisuutta, on myös helpompi jää hoitovapaalle yms. kun saa asumistukea yms.tarvittaessa. Minulla on ennestään muutamkin omaisuutta, joten vuokralla asuessanikin en saanut asumistukea kun omaisuus katsottiin tuloksi. Siitä huolimatta kituuttelin hoitovapaalla. Nyt kun toisen lapseni kanssa täytyisi jäädä hoitovapaalla huomaan että en ehkä pysty siihen. Asuntolaina nostaa asumiskulut niin korkeaksi että kotihoidontuki, lapsilisä ja elatusmaksut eivät riitä millään edes asumiskuluihin, kun asumistukea ei omaisuuden vuoksi saa. Laskin että jos minulla ei olisi omaisuutta ja asuisin vuokralla voisin hyvin jäädä kotihoidontuelle. Toki nyttenkin yritän jäädä kituuttelemaan ja käyttämään kaiken vararastoni, mutta pitkään en pysty hoitovapaalla olemaan.

Vierailija
40/64 |
02.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että omaisuutensa voi myös kadottaa. Jokainen varmaan kuullut hometaloista, se oma koti voi olla homeessa joskus, ja siinä ei paljon lohduta (vaikka asuntovelkakin olisi jo pois maksettu) kun esim. 300´000€ asunto on "purkukunnossa" =arvoton.

Joillekin merkitsee se, että voi ihan oikeasti elää huoletonta elämää. Ja se asia mitä en ikinä ymmärrä: miksi moni omistusasuja sanoo että kannattaa maksaa omaa kun se tulee halvemmaksi, mutta samaan aikaan haukkuu vuokralla asuvia köyhiksi. Hassu ristiriita...

Omaisuudesta pitää huolehtia, joitakin ihmisiä ei kiinnostaa huolehtia omaisuudestaan. Toki jos rahaa on kuin roskaa, on aivan sama vaikka "miljoona tappiot" tulisi, ani harvalla suomalaisella kuitenkaan noin on asiat.

Me asumme asossa, hyvä ratkaisu meille. Asuminen edullisempaa mitä vastaavassa vuokra-asunnossa, asomaksun maksoimme heti käteisellä =ei tarvinnut maksaa korkokuluja pankille.

Sisustus on pääosin Ikeaa, ostettu edullista siksi että pieniä lapsia, ei haittaa vaikka saisivat tuhoja aikaan. Tosin pakko sanoa, että kestävyys yllättynyt, ei mitään ole rikki mennyt. Saa elää mukavasti, kun ai tarvitse pelätä kalliin sohvan takia jne.

Autokin on vanha, uuden ostaminen olisi ollut hulluutta, koska vähällä käytöllä ja mitä uudempi =sitä enemmän maksaa (myös korjaukset ym.). malli yleinen perusmalli, ei maksa esim. renkaat maltaita jne.

Elämä on huoletonta, menot pienet ja koko ajan jää rahaa tilille vaikka emme edes koita sitä säästää, osa siirretään säästötilille ja lopuilla matkustellaan ja tehdään muuta kivaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan kuusi