Mistä teille ostettiin vaatteet kun olitte lapsia?
Me saatiin vaatteita Pukevasta ja Stockmannilta kerran vuodessa syksyisin. Lähinnä housut ja joku paita. Muuten vaatteita tilattiin Anttilan kuvastosta. Tämä siis 80-luvulla.
Kommentit (31)
Äitini toi pääosan vaatteistani Pariisista tai Milanosta. Myös isä toi yleensä vaatteita ulkomaan työmatkoiltaan.
Nykyään Suomesta saa käytännössä ihan samanlaisia vaatteita samaan aikaan kuin muualtakin, joten ei tarvitse ulkomailta rahdata.
Joten paikalliseen tapaan kaikki vaatteet ostettiin Ratsulasta.
muuten vaatteet ostettiin Hakaniemen Elannon tavaratalosta, joskus harvoin Pukevasta ja Sokokselta.
äiti ompeli paljon vaatteita ja kummitätini varmaan vielä enemmän. Hänellä oli ikäiseni tyttö ja teki aina meille molemmille samanlaisia vaatteita. Käytin siskon ja serkun vanhoja ja Vapaa Valinnasta ostettiin verkkareita yms. Kotikylällä oli siihen aikaan lastenvaateliike ja sieltä ostettiin jotain juhlavaatteita lähinnä. Esiteini-iässä alettiin tilata Ellokselta ja Anttilasta ja lähikaupungin Seppälästä ostettiin farkut yms. Tampereella ostoksia tehtiin pari kertaa vuodessa ja siellä tyyliin Aholaita tai joku Ferefere tms. Ompelin sitten pikkuhiljaa paljon itsekin. -70-80-luvusta kyse.
tilattiin Ellokselta koko perheelle, oli vissiin hiukan helpompaa vanhemmille kuin raahata 4lasta vaateostoksille =D
Oliko joku Ellostili vai mikälie on vieläkin, että voi tilata kotiin eri kokoja ja palauttaa ne mitä ei haluakaan, ja mmaksaa sitten niistä mitä on pitänyt.
Äiti vissiin vähän jotain neuloi. Mummu jonkin verran teki vaatteita. Jotenkin kuitenkin sellainen muistikuva olisi että mulla olisi ollut aika paljon uusiakin kaupasta ostettuja vaatteita, siis halpiskaupoista. Mun vanhemmilla on edelleenkin sellainen periaate, että halvinta mahdollista vaatetta ostetaan.
80-luvun alussa olen syntynyt, jonkin verran vaatteita kierrätettiin sukulaisten kesken ja naapureiltakin taidettiin joskus jotain saada. En muista että kirppareita olisi kovasti käytetty nuorempana, sitten vasta kun olin teini-iässä.
Yläaste ikäisenä vaatteet hankittiin Nokian Harjucenteristä Aholaidalta, Seppälästä ja Farkkumaailmasta(?) sekä Tampereen Lielahden Citymarketista ja Löytötavaratalosta. Viimeisinä teinivuosina juhlavaatteita sain myös stockmannilta ja sokokselta. Vissiin siitä 15-veestä alkaen vaatteet löytyi Tampereen keskustan kaupoista kaverin kanssa kierrellen. Mistä ikinä alesta sillä hinnalla löytyi minkä vanhemmat olivat rajaksi määränneet. (k-kenkä, andiamo, micmac, anttila, europe house, seppälä, stockan nuortenvaate osasto, only) Koska h&m tuli Tampereelle?
tai ainakin lähellä sitä, ehkä 1996..olenkohan oikeilla jäljillä?
paikallisella ompelijalla kun olin alle kouluikäinen, oli jännää seistä sovittamassa mekkoa tms. Sitten kun kasvoin vähän, niin ostettiin jo kaupastakin jotain vaatteita. Yleensä yhdet farkut tai vastaavat ja jotain paitoja. Siskoni asui Lahdessa ja toi ihania vaatteita kouluvaatteiksi, ne oli jostain Kausi-Asusta vai vastaavasta ostettuja tai Luhdan vaatteita. Muistan miten ne oli olevinaan hienoja.
Ja tämä 60-70- luvuilla.
Enimmäkseen käytin siskon ja äidin vanhoja vaatteita. Yläasteella taisin saada Levis 501:t ja Kapan verkkatakin jostain
merkkivaateliikkeestä, kun oikein Helsingissä käytiin. Ala-asteella vaatteilla ei koreillut kukaan, käytännöllisyys oli silloin valttia!
Sokos, Stockmann, Marimekko, MicMac, Seppälä. Noi ainakin. En muista, että olisi tilattu mistään mitään.
Jonkun verran osteltiin vaatteita myös ulkomailta, käytiin reissussa muutaman kerran vuodessa ja vanhemmat toivat myös omilta matkoiltaan vaatteita tuliaisina. Serkku oli mun idoli, joten innoissani käytin hänen vanhoja vaatteitaan vielä teininäkin :)
Olen syntynyt -76 enkä muista mistä vaatteet ostettiin mut sen tiedän varmana ettei meille ostettu ikinä mitään postimyynnistä.
Kotoa jäänyt se päälle niin etten ole ikinä vaatteita tilannut enkä tilaa.Syytä en osaa itekään sanoa.