Ensimmäistä kertaa lähdössä valmispakettimatkalle. Auttakaa!
Olen tähän asti matkustellut aina omatoimisesti, varannut ja maksanut lennot ja hotellit tai muut yöpymiset erikseen, kulkenut julkisilla liikennevälineillä lentokentältä hotelliin jne.
Olen karsastanut valmismatkoja, koska ne kuulostavat pelkältä turistihotellin uima-altaalla makoilulta. No, voitin toukokuussa arvonnassa viikon etelänloman ja lähden yksin.
Kysymyksiä:
Mennäänkö tällaisilla valmismatkoilla ryhmänä kuin koululaiset? Eli lentokentällä joku tapaaminen ja mennään yhdessä portille ja koneeseen?
Miten valmispakettimatkalaiset menevät lentokentältä hotelliin? Onko siellä oikeasti joku matkatoimiston lippua liehuttava opas, jota seurataan kuin sopulit ja sulloudutaan johonkin bussiin, joka vie hotelliin?
Saako hotellista lähteä omatoimisesti ihan mihin vaan vai olenko jotenkin velvollinen ilmoittamaan menoistani jollekin?
Voinko lähtöpäivänä mennä omin nokkineni lentokentälle vai pitääkö mennä jollain yhteisbussikuljetuksella?
Muuta, mitä en osaa edes kysyä?
Kommentit (44)
Minusta se bussikuljetus on just suurin etu pakettimatkoilla. Kiva, että joku vie samaan hintaan ovelta ovelle. Omatoimimatkoilla saa itse selvitellä asiat, etsiä bussin tai sitten maksaa kalliin taksin. Ei se mulle ongelma ole, mutta kyllähän bussikuljetus on tärkein matkatoimiston palvelu verrattuna omatoimimatkaan.
Usko pois, matkasi ei eroa omatoimimatkasta yhtään mitenkään muuten kuin, että se opas heiluttelee sitä "finnmatkat" -kylttiä kentällä, kysyy nimet ja näyttää sormella, mihin laiturille ja minkä numeron bussiin menette. Jotain hölinää on tyhmemmillekin bussissa, mutta seuraavan kerran joudut tapaamaan oppaan, kun noutaa teidät bussilla lähtöpäivänä. Bussi jättää terminaalin eteen ja itse saatte selvitä siitä koneeseen. Kokemattomille antaa neuvoja, miten toimia, mutta voit laittaa korvalaput bussissa, jos et jaksa kuunnella.
ja kysyn, miten pitää toimia.
Tulee vain kylmiä väreitä, kun ajattelen joutuvani jollekin luokkaretken tapaiselle "lomalle", jossa en saa olla rauhassa.
En kyllä enää ikinä osallistu mihinkään kilpailuun..
ap
risteilijät ovat itse ostaneet lisähintaan retken, jossa heitä opas kierrättää luokkaretkityyliin. Kyllä, amerikkalaisella risteilijälläkin olet vapaa satamissa tekemään, mitä haluat. Laiva ei odota, jos myöhästyt vaan laivaan on palattava viimeistään ilmoitettuna aikana. Jos myöhästyt, voit lentää tai siirtyä omalla kustannuksella seuraavaan satamaan, jossa voit hypätä laivaan takaisin. Monet ostaa laivayhtiön laajasta retkitarjonnasta retken, jolla näkevät kohteessa haluamansa asiat. Tällainen opastettu kävely tai retki on samanlainen kuin mikän tahansa maksettu retki ja siellä tietysti liikutaan ryhmänä. Voit kyllä kesken retken häipyä, jos ei miellytä.
Jos olisit oikeasti niin paljon matkustanut ja sivistynyt, niin tietäisit tämänkin.
Mun käsitys valmismatkoista perustuu lähinnä noihin amerikkalaisiin risteilyturisteihin, joita näkee Helsingissä. Sen perusteella todellakin voi odottaa jotain aikuisten luokkaretkeä.
AP haukkuu jo aloitus vietissä mahdolliset vastaajat tyhmiksi sopuleiksi ja kuolulaisiksi jotka vaeltaa ryhmissä. Itsensä hän taas yrittää nostaa muiden, mahdollisten vastaajien, yläpuolelle korostamalla että hän matkustellut omatoimisesti eikä lähtisi tälläisellä matkalle ellei olisi pakko = voitti matkan.Jos olisi asillisia kommetteja halunnut niin olisi myös kysynyt niitä asiallisesti.
Ois voinut aloittaa "en ole aiemmin ollut pakettimatkalla, voitteko kertoa...?", eikä brassailemalla niillä "omatoimimatkoillaan". Ja kaikki olis kuitenkin selvinnyt ko. matkanjärjestäjän myyntitoimistoon soittamalla, kyllä siellä olis kerrottu kuinka toimitaan.
kohteessa olet vapaa kuin taivaanlintu.