Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ensimmäistä kertaa lähdössä valmispakettimatkalle. Auttakaa!

Vierailija
01.08.2012 |

Olen tähän asti matkustellut aina omatoimisesti, varannut ja maksanut lennot ja hotellit tai muut yöpymiset erikseen, kulkenut julkisilla liikennevälineillä lentokentältä hotelliin jne.

Olen karsastanut valmismatkoja, koska ne kuulostavat pelkältä turistihotellin uima-altaalla makoilulta. No, voitin toukokuussa arvonnassa viikon etelänloman ja lähden yksin.

Kysymyksiä:

Mennäänkö tällaisilla valmismatkoilla ryhmänä kuin koululaiset? Eli lentokentällä joku tapaaminen ja mennään yhdessä portille ja koneeseen?

Miten valmispakettimatkalaiset menevät lentokentältä hotelliin? Onko siellä oikeasti joku matkatoimiston lippua liehuttava opas, jota seurataan kuin sopulit ja sulloudutaan johonkin bussiin, joka vie hotelliin?

Saako hotellista lähteä omatoimisesti ihan mihin vaan vai olenko jotenkin velvollinen ilmoittamaan menoistani jollekin?

Voinko lähtöpäivänä mennä omin nokkineni lentokentälle vai pitääkö mennä jollain yhteisbussikuljetuksella?

Muuta, mitä en osaa edes kysyä?

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
01.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei noita retkiä pakettimatkoihin kuulu muutoin kuin erikseen maksettuna. Eikä niitä kukaan pakota ostamaan.

ap on muka tyhmä? Ei tuollaisia asioita voi tietää, jollei ole valmismatkoilla aiemmin käynyt. Ymmärrän hyvin, miksi ap luulee valmismatkoja luokkaretkiksi, itsekin olen kaukomailla nähnyt suomalaisryhmiä, jotka liikkuvat kaupungilla lippua / matkatoimiston logoa kantavan matkaoppaan perässä. Viimeksi näin tällaisen ryhmän Pekingissä ja sitä ennen Vietnamissa... Itselleni ei tullut termi "luokkaretki" mieleen, mutta aika osuvasti sanottu.

Ei tuollaista voi välttämättä tietää jos ei itse tai kukaan tuttukaan ole valmismatkoilla käynyt.

Vierailija
22/44 |
01.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuollaista voi välttämättä tietää jos ei itse tai kukaan tuttukaan ole valmismatkoilla käynyt.

sulla on melkoisen pieni tuttavapiiri?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
01.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei noita retkiä pakettimatkoihin kuulu muutoin kuin erikseen maksettuna. Eikä niitä kukaan pakota ostamaan.

ap on muka tyhmä? Ei tuollaisia asioita voi tietää, jollei ole valmismatkoilla aiemmin käynyt. Ymmärrän hyvin, miksi ap luulee valmismatkoja luokkaretkiksi, itsekin olen kaukomailla nähnyt suomalaisryhmiä, jotka liikkuvat kaupungilla lippua / matkatoimiston logoa kantavan matkaoppaan perässä. Viimeksi näin tällaisen ryhmän Pekingissä ja sitä ennen Vietnamissa... Itselleni ei tullut termi "luokkaretki" mieleen, mutta aika osuvasti sanottu.

ei taida sitten tututkaan paljon reissata, jos kukaan ei ole valmismatkoilla käynyt:D

Vai onko teidän tuttavapiirissä noloa myöntää menevänsä valmismatkalle? Mielummin kerrotaan että ollaan oltu omatoimimatkalla?

Vierailija
24/44 |
01.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotenkin hieno ja erityinen valmismatkalaisten joukossa, suurin osa kyllä matkustaa sekä omatoimisesti että valmismatkoilla.

Valmismatkaan yleensä kuuluu lennot, hotelli ja lentokenttäkuljetukset, eli käytännössä lennolle menet täysin itsenäisesti, ihan kuin mille tahansa lennolle. Perillä toimit itsenäisesti siihen saakka kunnes olet saanut matkatavarasi. Tämän jälkeen näet kyltin kanssa oppaan, joka ohjaa sinut linja-autolle. Linja-automatka on siitä kiva, että yleensä opas kertoo alueesta ja sen historiasta, ja jotain tärkeitä juttuja siellä olemisesta.

Kun olet hotelliin saapunut, olet täysin omillasi siihen saakka, kunnes paluukyyti alkaa. Silloin menet ilmoitettuun aikaan saapuvaan bussiin, joka vie sinut kentälle, ja kentällä olet taas omillasi kotiinpaluuseen asti.

Jos taas haluat enemmän oppaan palveluita, se on mahdollista. Yleensä päivittäin ilmoitettuun aikaan oppaat ovat saatavilla, jolloin voit kysellä heiltä mitä vaan, esim mistä saa halvalla vuokrattua auton, jolla voit seikkailla itseksesi, missä on hyvämaineinen lääkäri jne. Tai voit ostaa ohjattuja retkiä paikallisiin nähtävyyksiin. Itse olen ollut jopa noilla retkillä, vaikka se epäitsenäistä onkin, mutta parasta niissä on se, että opas kertoo paljon maan historiasta ja tavoista matkalla. Erityisesti lapsista se on kivaa, muistavat vielä vuosien päästä jotain yksityiskohtia hassuista verotuskäytännöistä jne.

Vierailija
25/44 |
01.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
26/44 |
01.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö täällä saa enää mitään kysyä ilman että leimautuu idiootiksi/yksinäiseksi/homoksi/wt:ksi tai joksikin muuksi?

Kysymys on ihan asiallinen ja täältä jos jostain luulisi saavan pakettimatkalaisilta vastauksia. Pakettimatkalainen kun sattuu yleensä olemaan perhe, johon kuuluu lapsia jne. ja aika monella täällä on varmasti kokemusta pakettimatkailusta.

Parempi kysyä, kuin olla h.moilasena sitten lentokentällä ja odotuttaa bussillista matkalaisia.

Esim 9. vastaus on hyvä kuvaus mitä pakettimatkalla voit joutua tekemään. Muu on sitten itsestä kiinni.

Vierailija
27/44 |
01.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun on kuitenkin ilmeisesti matkustellut paljon omatomisesti?? Taitaa olla surkea prvon yritys tämä aloitus.

Vierailija
28/44 |
01.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö täällä saa enää mitään kysyä ilman että leimautuu idiootiksi/yksinäiseksi/homoksi/wt:ksi tai joksikin muuksi?

Kysymys on ihan asiallinen ja täältä jos jostain luulisi saavan pakettimatkalaisilta vastauksia. Pakettimatkalainen kun sattuu yleensä olemaan perhe, johon kuuluu lapsia jne. ja aika monella täällä on varmasti kokemusta pakettimatkailusta.

Parempi kysyä, kuin olla h.moilasena sitten lentokentällä ja odotuttaa bussillista matkalaisia.

Esim 9. vastaus on hyvä kuvaus mitä pakettimatkalla voit joutua tekemään. Muu on sitten itsestä kiinni.

pakettimatkalaiset (joilta vastausta odotetaan) on jo valmiiksi leimattu sopuleiksi, jotka menevät vain ryhmän mukana kuin idiootit, eivätkä osaa ajatella omilla aivoillaan. Kysymyksessä myös tulee liiaksi esille se omatoimimatkalaisten nostaminen korokkeelle ja pakettimatkalaisten alentaminen.

Juu ei tuollaiseen voi odottaa asiallisia vastauksia.

Vierailija
29/44 |
01.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ole myöskään käynyt kuin ihan pikkulapsena kerran tai kaksi valmsimatkoilla, mun vanhemmat eivät juuri matkustaneet muuten ja siis tosiaan kai tehtiin kaksi ulkomaan reissua.

Nuorena sitten aloin reppureissaamisen, nyt sitten perheellisenä me käydään ulkomailla lähinnä sukulaisissa tai kaveriperheissä. Me ei ihan hirveästi reissata muutenkaan nyt pikkulasten kanssa, vaikka opiskelijana olen repun kanssa kiertänyt pitkin maailmaa. Ennen lapsia matkustin työssäkin paljon.

Mun käsitys valmismatkoista perustuu lähinnä noihin amerikkalaisiin risteilyturisteihin, joita näkee Helsingissä. Sen perusteella todellakin voi odottaa jotain aikuisten luokkaretkeä.

Vierailija
30/44 |
01.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

nimityksiä 'koululaiset' ja 'sopulit', joten hyvin ylimielinen asenne oli havaittavissa. Se ei minusta kerro kovin suuresta älykkyydestä, tai ainakaan kypsyydestä.

On itsetunto heikoilla, jos ei voi aidosti kysyä neuvoa, vaan on korostettava kysymyksessä, että on oikeasti tällaisten asioiden yläpuolella.

Vierailija
31/44 |
01.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja homma selviää siinä.

Vierailija
32/44 |
01.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

pakettimatkalaiset (joilta vastausta odotetaan) on jo valmiiksi leimattu sopuleiksi, jotka menevät vain ryhmän mukana kuin idiootit, eivätkä osaa ajatella omilla aivoillaan. Kysymyksessä myös tulee liiaksi esille se omatoimimatkalaisten nostaminen korokkeelle ja pakettimatkalaisten alentaminen.

Juu ei tuollaiseen voi odottaa asiallisia vastauksia.

No mutta pakettimatkalaisethan on keskivertoa yksinkertaisempaa porukkaa ja matka varataankin aina samaan paikkaan vuodesta toiseen. Mukaan pakataan omat kahvit ja leivät kun ne paikalliset ruoat on niin hirveitä. Ja onneksi sielä on niitä Suomibaareja ja kauppoja niin ei tarvi yrittää mongertaa sitä "maggaraa" sielä ravintolassa.

Vierailija
33/44 |
01.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

...ja ne oleelliset tiedot löytyvät sieltä matkaesitteestä.

Matka- ja kaupunkilomiin taitaa yleensä sisältyä lennot + hotelli ja sitten siellä kohteessa kuljetukset kentältä hotelliin ja takaisin (kätevää). Hotelliin sitten sisältyy mitä sisältyy (aterioita) ihan samalla tavalla kuin erikseen varattuunkin. Kohteessa on yleensä jokin tervetuloa-tilaisuus, mutta ei sinne kukaan pakota osallistumaan. Retkiä ym. on yleensä varattavissa, mutta yhtä hyvin voi hillua miten lystää ja ilmaantua sitten vasta kun lähdetään paluulennolle.

Kiertomatkat tai ryhmämatkat on sitten eri juttu, ja niiden ohjelma yleensä kerrotaan etukäteen.

Vierailija
34/44 |
01.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun tuo a)haisee provolle ja b) on aika ylimielisesti kirjoitettu:

"Onko siellä oikeasti joku matkatoimiston lippua liehuttava opas, jota seurataan kuin sopulit ja sulloudutaan johonkin bussiin, joka vie hotelliin?

Saako hotellista lähteä omatoimisesti ihan mihin vaan vai olenko jotenkin velvollinen ilmoittamaan menoistani jollekin?"

eli valmismatkalainen (joita on varmaan suuri osa ihmisistä ollut jossain vaiheessa) on sopuli joka ei osaa tehdä mitään ilman opasta niin kuin OMATOIMIMATKAILIJA (joka tässä tapauksessa on aika avuttoman kuuloinen jos ei yhdestä valmismatkasta selviä)

Vierailija
35/44 |
01.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

olla käyttämättä surkean pakettimatkasi, jos se tuntuu niin vastenmieliseltä ja vaikealta. Osaatko käyttää puhelinta? Voit vaikka soittaa matkatoimistoon. Ellei puhelimen käyttö valmismatkan kyseessä ollen onnistu,niin paikkakunnaltasi ehkä löytyy matkatoimisto, jossa voit käydä omatomisesti.

Vierailija
36/44 |
01.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pysy nyt ap siellä Porvoossa vaan , valmismatkailu on ihan liian monimutkaista sulle.

Kerropas missä olet omatoimimatkaillut, kun olet noin avuton?

Vierailija
37/44 |
01.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei lasketa omatoimimatkailuksi, vaikka niihin itse omatoimisesti joskus raahaudutkin.

Vierailija
38/44 |
01.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kannattaa heti ilmoittaa kovaäänisesti olevansa oikeasti omatoimimatkailija. Sillä saat kunnioitusta pakettimatkalaisten seurassa ja he kohtelevat sinua ja seuruettasi kuin kuninkaallisia. Jopa oppaat kohtelevat sinua eri tavalla ja yleensä antavat jopa erivapauksia verrattuna pakettimatkalaisiin. Voit jopa käydä aamupalalla omatoimisesti ilman ohjattuja aamutoimia.

Vierailija
39/44 |
01.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

saavansa vastauksesksi kuin asittomia kommettaja?

AP haukkuu jo aloitus vietissä mahdolliset vastaajat tyhmiksi sopuleiksi ja kuolulaisiksi jotka vaeltaa ryhmissä. Itsensä hän taas yrittää nostaa muiden, mahdollisten vastaajien, yläpuolelle korostamalla että hän matkustellut omatoimisesti eikä lähtisi tälläisellä matkalle ellei olisi pakko = voitti matkan.

Jos olisi asillisia kommetteja halunnut niin olisi myös kysynyt niitä asiallisesti.

Vierailija
40/44 |
01.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

saavansa vastauksesksi kuin asittomia kommettaja?

AP haukkuu jo aloitus vietissä mahdolliset vastaajat tyhmiksi sopuleiksi ja kuolulaisiksi jotka vaeltaa ryhmissä. Itsensä hän taas yrittää nostaa muiden, mahdollisten vastaajien, yläpuolelle korostamalla että hän matkustellut omatoimisesti eikä lähtisi tälläisellä matkalle ellei olisi pakko = voitti matkan.

Jos olisi asillisia kommetteja halunnut niin olisi myös kysynyt niitä asiallisesti.

Itse olen tehnyt sekä valmismatkoja että omatoimimatkoja. Omatoimimatkassa voittaa hinta, valmismatkassa ns. helppous, esim. valmiiksi järjestetty bussimatka, jossa saa hyödyllistä tietoa kohteesta. Lisäksi joskus harvoin olen hyötynyt siten, että olen jotain kysynyt oppaalta kohteessa.

Ap, sinulle on moni jo vastannut ihan asiallisesti: eli lentokentällä kohteessa menet siihen bussiin ja jäät oman hotellin kohdalla pois. Yksinkertaista! Muuten teet, mitä huvittaa. Bussiinkaan ei ole pakko mennä, jos haluaa tehdä asiat monimutkaisesti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme neljä