Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

kerrostalotupakointi - isännöitsijän velvollisuus lähteen selvittämisessä

Vierailija
30.07.2012 |

Seuraava tilanne:

Kaksioon on alkanut pitkän tauon jälkeen tulvia tupakansavua.

Oletin, että savu tulee seinänaapurista, sillä hajua on tullut aiemminkin, ja silloin lähde on ollut kyseinen kämppä. Huoamutin siitä aikanaan ja haju loppu. Haju alkoi uudelleen kun naapuri muutti taloon.

Kärsin työperäisiä hengityselinongelmia, joita käry pahentaa. Ongelma ei siis ole pelkästään kosmeettinen.

Ilmoitin uudelleen alkaneesta hajusta isännöitsijälle, joka otti yhteyttä naapuriin. Tämä ilmoitti, ettei ole syyllinen. Vuokrasopimuksensa mukaan hän ei edes saisi polttaa. Toisaalta sama ongelma oli edellisen vuokralaisen kanssa, ja sama soppari oli hänelläkin, joten mulle tämä ei todista vielä kauheasti mitään.

Nyt kysyisin seuraavaa: onko minulla oikeus vaatia, että lähde selvitetään ja miten sellainen tehdään? Saako isännöitsijä lähettää kyselykirjeen talon asukkaille tai pikemminkin voinko velvoittaa häntä tekemään niin?

Tiedän, että taloyhtiöllä on velvollisuus tehdä jotain sille, että tupakansavu ei tule huoneistoon. Mutta siitä kai pitäisi lähteä, että lähde selvitetään, jotta tiedetään, tuleeko käry esim. haperon talon lattialistojen alta vaiko tuuletusräppänästä.

Olen itse omistusasuja. Tuntuu kohtuuttomalta, että asunto, johon piti muuttaa loppuiäksi, onkin nyt painajainen tuon savuhaitan takia. Omistusasujatupakoijalle ei kai mitään voi, mutta ei kai vuokralaisen oikeudet voi mennä omistusasujan edelle? Etenkään jos sopimuksessa lukee, että tupakointi on kielletty.

Onko linjoilla asioista tietäviä / kohtalotovereita?

Kommentit (56)

Vierailija
1/56 |
09.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse muutin juuri parveketupakoinnin vuoksi parvekkeettomaan taloon. Nyt onglelmana tuo sama kuin sinulla ap eli jostain "ihmeen" paikasta tunkee aivan hirvittävästi tupakanhajua asuntoon, etenkin öisin. Itse olen pahasti allerginen juuri tupakalle, mikä on testein todettu. En myöskään tiedä mitä tehdä, kun en saa lähdettä selville. Jos viranomaiset sotkee asiaan niin tulee myydessä viranomaisten ilmoitusvelvollisuus ongelmasta uudelle omistajalle. Ei voi muuta sanoa kuin että ONOPAHAN ROSKA YHTEISKUNTA. Onneksi maailmasta löytyy kunnollisiakin maita.... Itse olen a inakin muuttamassa juuri yleisen tupakanrusnauden vuoksi. Ongelmahan ei edes rajoitu kodin seinien sisäpuolelle näin Helsingin keskustassa asuessa...

Vierailija
2/56 |
09.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.09.2013 klo 17:31"]

Itse muutin juuri parveketupakoinnin vuoksi parvekkeettomaan taloon. Nyt onglelmana tuo sama kuin sinulla ap eli jostain "ihmeen" paikasta tunkee aivan hirvittävästi tupakanhajua asuntoon, etenkin öisin. Itse olen pahasti allerginen juuri tupakalle, mikä on testein todettu. En myöskään tiedä mitä tehdä, kun en saa lähdettä selville. Jos viranomaiset sotkee asiaan niin tulee myydessä viranomaisten ilmoitusvelvollisuus ongelmasta uudelle omistajalle. Ei voi muuta sanoa kuin että ONOPAHAN ROSKA YHTEISKUNTA. Onneksi maailmasta löytyy kunnollisiakin maita.... Itse olen a inakin muuttamassa juuri yleisen tupakanrusnauden vuoksi. Ongelmahan ei edes rajoitu kodin seinien sisäpuolelle näin Helsingin keskustassa asuessa...

[/quote]

Toimi kuten ap: olet allerginen jollekin, niin ruiskuttele litratolkulla ilmanraikastimia ilmaan. Itsekin toimin niin, että kun sormessani on haava, lyön jalan nilkasta poikki kirveellä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/56 |
09.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hehheh, todella miellyttävän kuvan sai tämän ketjun ap:stä :) En itsekään tupakoi ja välillä naapurista haiskahtaa, mutta ei se nyt noin iso ongelma voi olla! Muuttakaa omakotitaloon tai johonkin allergiataloon tai perustakaa sellainen! Onko tällaista "allergia"-hysteriaa muualla kuin Suomessa? Ja tosiaan, ihan kuin ne ilmanraikastimet eivät kävisi henkeen...oli sitten hajuherkkä, sairas tai allerginen, niin kyllä aika kitisijöiltä vaikutatte te tupakasta kärsijät :) Huh, onneksi omat naapurini ovat mukavia, vain yksi ankea kitisijä koko taloyhtiössä ja sekin on kaikkien inhokki. 

Vierailija
4/56 |
09.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

... no kerronpa hieman vielä oireistani. Allerginen reaktio alkaa välittömästi kun tupakanhajua alkaa tulla. Suuta polttaa kuin olisi syönyt chiliä, suupielet menevät rikki, ihoa kirvelee ja kutisee, silmiä kuumottaa. Mitään lääkettä ei ole ja oireet kestävät kunnes peseydyn ja saan ne savuhiukkaset pois iholta. Kyseessä on siis formaldehydi ja lääkärin mukaan olen joka kerta hengenvaarasssa altistuessani. Että semmoinen "pikkujuttu". Mikä ihmeen velvollisuus mnulla on kärsiä tuolla tavoin toisten huvittleun vuoksi?

Vierailija
5/56 |
09.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

35 oli yksi äärinäkökanta ja 36 toinen. Toivottavasti keskustelu jatkuu.

Vierailija
6/56 |
09.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole itse koskaan eläissäni tupakoinut, mutta silti olen sitä mieltä, että ihminen saa omassa asunnossaan tai parvekkeellaan tupakoida rauhassa, jos haluaa. Muistaakseni asunnossa tai parvekkeella tupakointia ei ole myöskään kielletty laissa. Erittäin allergisten ja yliherkkien tosiaan kannattaisi muuttaa omakotitaloon tai jonnekin kauas muista ihmisistä luonnon helmaan - tai sitten alkaa syödä allergialääkkeitä. En itsekään sinänsä nauti tupakansavusta lainkaan, mutta maailma menisi todella ahdistavaksi, jos kaikki elämisen merkit ja äänet kiellettäisiin.

Vierailija
7/56 |
09.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.07.2012 klo 11:53"]

[/quote]

Niin, huoneistossa! Mutta ei parvekkeella. Sellaista lakia ei ole, joka kieltäisi tupakoinnin partsilla, ja sellaisetkin säännöt ovat vain suuntaa antavia.

Vierailija
8/56 |
09.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.09.2013 klo 22:24"]

En ole itse koskaan eläissäni tupakoinut, mutta silti olen sitä mieltä, että ihminen saa omassa asunnossaan tai parvekkeellaan tupakoida rauhassa, jos haluaa. Muistaakseni asunnossa tai parvekkeella tupakointia ei ole myöskään kielletty laissa. Erittäin allergisten ja yliherkkien tosiaan kannattaisi muuttaa omakotitaloon tai jonnekin kauas muista ihmisistä luonnon helmaan - tai sitten alkaa syödä allergialääkkeitä. En itsekään sinänsä nauti tupakansavusta lainkaan, mutta maailma menisi todella ahdistavaksi, jos kaikki elämisen merkit ja äänet kiellettäisiin.

[/quote]

Nykyään ihmiset tuntuvat olevan allergisia jopa muille ihmisille

Vierailija
9/56 |
10.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.09.2013 klo 20:50"]

... no kerronpa hieman vielä oireistani. Allerginen reaktio alkaa välittömästi kun tupakanhajua alkaa tulla. Suuta polttaa kuin olisi syönyt chiliä, suupielet menevät rikki, ihoa kirvelee ja kutisee, silmiä kuumottaa. Mitään lääkettä ei ole ja oireet kestävät kunnes peseydyn ja saan ne savuhiukkaset pois iholta. Kyseessä on siis formaldehydi ja lääkärin mukaan olen joka kerta hengenvaarasssa altistuessani. Että semmoinen "pikkujuttu". Mikä ihmeen velvollisuus mnulla on kärsiä tuolla tavoin toisten huvittleun vuoksi?

[/quote]

Yksikään ei ole vielä vastannut kysymykseen: Mikä velvollisuus on kärsiä tuolla tavoin tuosten tupakalla huvittelun vuoksi? Mitä parveketupakointiin tulee, niin sekä taloyhtiö, että viranomaiset voivat pyynnöstä kieltää sen. Samoin sisällä tupakointi ei saa haitata naapureita, koska hekään eivät levitä jätöksiään tupakoitsijan asuntoon.

Vierailija
10/56 |
10.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.09.2013 klo 20:50"]

[/quote]

Yksikään ei ole vielä vastannut kysymykseen: Mikä velvollisuus on kärsiä tuolla tavoin tuosten tupakalla huvittelun vuoksi? Mitä parveketupakointiin tulee, niin sekä taloyhtiö, että viranomaiset voivat pyynnöstä kieltää sen. Samoin sisällä tupakointi ei saa haitata naapureita, koska hekään eivät levitä jätöksiään tupakoitsijan asuntoon.

Vierailija
11/56 |
10.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.09.2013 klo 22:57"]

[/quote]

Niin, huoneistossa! Mutta ei parvekkeella. Sellaista lakia ei ole, joka kieltäisi tupakoinnin partsilla, ja sellaisetkin säännöt ovat vain suuntaa antavia.

[/quote]

Edellisessä asunnossa kun tuli naapurin parvekkeelta käry, niin oli jopa voimakkaampi kuin seinän läpi nykyään tuleva. Mm. Ympäristökeskus totesi sen haitaksi, jota lähdettiin kieltämään.

Vierailija
12/56 |
10.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.09.2013 klo 21:48"]

35 oli yksi äärinäkökanta ja 36 toinen. Toivottavasti keskustelu jatkuu.

[/quote]

35 ja 36 eivät ole näkökantja, vaan tosielämän tilanteita. Älä vähättele, vaan kuvittele itsesi samaan tilanteeseen kun et voi nukkua yöllä vaan joudut roikkumaan ikkunan vieressä oireita lievittääksesi...

Vierailija
13/56 |
10.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä yksityinen vuokranantaja saa kieltää tupakoinnin, lemmikit jne

[/quote]

No entäs jos se tupakoija onkin joku omistusasuja? Jos ei olekaan ketään vuokranantajaa kieltämässä?

Vierailija
14/56 |
10.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.09.2013 klo 22:24"]

[/quote]

Mites olisi, jos tupakoitsijat muuttaisivat sinne luonnonhelmaan? Ei tarvitsisi kuunnella meitä "valittajia" ja olisi tilaa sauhutella!

Tai tehtäisiin kerrostalot tupakoimattomille ja tupakoitsijoille erikseen (Turussa Varissuolla on jo ainakin yksi vuokrakerrostalo täysin savuton), se olisi kaikkein parasta näin kaupunkilaisille. Nyt joku poliittinen puolue ajamaan tätä asiaa, vaikkapa vihreät. Sitten minäkin voisin äänestää vihreitä... :)

Vierailija
15/56 |
10.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä jaksanut lukea kaikkia..mutta sen tiedän että suomalaiset ovat varsinaisia valittajia..jos ei ole oikeaa aihetta valittaa niin keksitään, naurettavaa. Hankkikaa elämä, ottakaa hieman rennommin, kulkekaa hiukan maailmalla eikä vaan töihin kauppaan kotiin töihin. Kun tarpeeksi olette katsellut muun maailman menoa niin huomaatte mitä se elämä on, äänineen ja tuoksuineen joskus hajuineenkin! Maailma elää, laulaa, tanssii, juo ja syö, polttaa ja rakastaa ja kaiken ylle leviää ihana parfyymien sekamelska!

Vierailija
16/56 |
15.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asia kuuluu terveystarkastajalle, ympäristövirastoon. Itse olen samankaltaisessa tilanteessa. Olen joutunut taistelemaan jo kohta 1 v. asiasta. asun VVO:lla, onneksi sentään vuokralaisena. Ensi viikolla on viimein tulossa terveystarkastaja. Mutta lopputulos saattaa hyvinkin olla, että joudumme silti tästä helvetin savuluolasta lähtemään. Ja vain sen takia, että VVO: n isännöitsijä on niin saamaton, ettei saa häädettyä näitä TODELLAKIN varsinaisia sosiaalitapauksia. Heistä on ollut ja on edelleen kaikkea muutakin häiriötä täällä, josta on ilmoitettu isännöitsijälle, mutta ei! Ja tästä syystä Vvo ei myönnä meille uutta asuntoa. Eli kaiken maailman sosiaalipummit täällä määrää!!

Joten et todellakaan ole ainoa!! Olen pommittanut tämän prosessin aikana kansanedustajia, Valviraa, Vvo:ta ym. ym. Vastaus plus miinus nolla.

Vierailija
17/56 |
30.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tässä suhteessa, joten sori vaan.

Tupakointikielto sopimuksessa on vuokralaisen ja vuokranantajan asia, eli ei kuulu sinulle tai kenellekään muullekaan.

Vierailija
18/56 |
30.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tässä korpeaa sekin, että isännöitsijä on ottanut tän perinteisen tulokulman, että yksinasuva nainen on lähtökohtaisesti kerrostalokyttääjä ja turhasta valittaja.

Kun viimeksi otin yhteyttä asian tiimoilta, hän hyvin pahantahtoiseen sävyyn totesi, että jos asiaa selvitellään, se kaatuu minun niskaani, kun minun asuntoni lattialistoja revitään irti jne.

Mulle ei oikein valjennut, miksi heti lähdettäisiin repimislinjalle, kun sen lähteen voi tosiaan selvittää. Ja miksi ne repimiset tehdään sen kärsivän osapuolen kämppään, eikö tarkoitus olisi tukkia se savuava lähde, siitähän hyötyy useampi kämppä?

Joka tapauksessa vaikka repimiset tulisivat minun kämppääni, sanoin että olen valmis siihen. SIihen isännöitsijä ei enää mitään sanonutkaan, luuli ilmeisesti että olisi jättänyt asian listoille repmisen jälkeen siihen. Nyt on kusi sukassa, kun asialle pitäisi tehdä oikeasti jotain. Kallista hommaa taloyhtiölle.

Vierailija
19/56 |
30.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tässä suhteessa, joten sori vaan.

Tupakointikielto sopimuksessa on vuokralaisen ja vuokranantajan asia, eli ei kuulu sinulle tai kenellekään muullekaan.

ei ole mitään oikeuksia, ainoastaan maksuvelvollisuus sosiaalitapausten elämästä, niin veroilla kuin terveydellään.

Ei mee mun talonpoikaisjärkeen, että kukaan ehdoin tahdoin nykyään heikentää omaisuutensa arvoa sallimalla sisällä polttamisen.

ap

Vierailija
20/56 |
30.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten niin kallista hommaa taloyhtiölle?

että taloyhtiölle on velvollisuus toimenpiteisiin, jos kämpässä tupakansavu häiritsee. Antoi ymmärtää, että taloyhtiö joutuu kustantamaan toimenpiteen. Samalla tavallahan esim. kylppäriempassa taloyhtikö maksaa sen osuuden rempasta joka koskee kosteuseristystä. Näin ainakin meillä. ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän kahdeksan