kerrostalotupakointi - isännöitsijän velvollisuus lähteen selvittämisessä
Seuraava tilanne:
Kaksioon on alkanut pitkän tauon jälkeen tulvia tupakansavua.
Oletin, että savu tulee seinänaapurista, sillä hajua on tullut aiemminkin, ja silloin lähde on ollut kyseinen kämppä. Huoamutin siitä aikanaan ja haju loppu. Haju alkoi uudelleen kun naapuri muutti taloon.
Kärsin työperäisiä hengityselinongelmia, joita käry pahentaa. Ongelma ei siis ole pelkästään kosmeettinen.
Ilmoitin uudelleen alkaneesta hajusta isännöitsijälle, joka otti yhteyttä naapuriin. Tämä ilmoitti, ettei ole syyllinen. Vuokrasopimuksensa mukaan hän ei edes saisi polttaa. Toisaalta sama ongelma oli edellisen vuokralaisen kanssa, ja sama soppari oli hänelläkin, joten mulle tämä ei todista vielä kauheasti mitään.
Nyt kysyisin seuraavaa: onko minulla oikeus vaatia, että lähde selvitetään ja miten sellainen tehdään? Saako isännöitsijä lähettää kyselykirjeen talon asukkaille tai pikemminkin voinko velvoittaa häntä tekemään niin?
Tiedän, että taloyhtiöllä on velvollisuus tehdä jotain sille, että tupakansavu ei tule huoneistoon. Mutta siitä kai pitäisi lähteä, että lähde selvitetään, jotta tiedetään, tuleeko käry esim. haperon talon lattialistojen alta vaiko tuuletusräppänästä.
Olen itse omistusasuja. Tuntuu kohtuuttomalta, että asunto, johon piti muuttaa loppuiäksi, onkin nyt painajainen tuon savuhaitan takia. Omistusasujatupakoijalle ei kai mitään voi, mutta ei kai vuokralaisen oikeudet voi mennä omistusasujan edelle? Etenkään jos sopimuksessa lukee, että tupakointi on kielletty.
Onko linjoilla asioista tietäviä / kohtalotovereita?
Kommentit (56)
mutta taas pitää ihmetellä miten ajattelematonta porukkaa tupakoivat ihmiset ovat. Eivät vissin tajua, että vaikkei heitä se löyhkä häiritse, muut eivät halua kotinsa haisevan kusiselta lähiöräkälältä.
Ei ketään voi kieltää tupakoimasta?
olenko Suomen ensimmäinen kerrostaloasukki, joka vakavasti yrittää selvittää oikeuksiaan tupakansavulta välttymisessä, vai ovatko kaikki kerrostaloasukit elämäänsä tyytyväisiä savun keskellä?
Eikö ole ketään paikalla, joka osaisi kertoa, millä toimenpiteillä esimerkiksi omaan asuntoon tuleva tupakansavu saatiin kuriin.
Tukittiinko kenties vanha ilmstointiaukko tai asennettiinko jokin tuuletuskapistus tai jotain?
"Asuinhuoneistoissa tupakointi kielletty". No, eihän se auttanut.
Ratkaisin tilanteen ostamalla monta purkkia Gladen Air infusions Pink Peony & Cotton Flower -nimistä ilmanraikastinta. Sitä vaan rankalla kädellä suihkuttelemaan, kun naapuri käryttää.
mutta vähän särähtää korvaan kun kuvitellaan, että kaikki vuokralla-asuvat olisivat sosiaalitapauksia huonoine tapoineen. Tuolla tavalla saat juuri narisevan lehmän maineen.
Mitä sitten vaikka se "lähde" löytyykin. Ei ketään voi kieltää tupakoimasta?
kun tiedetään, tuleeko savu katonrajasta vai lattianrajasta. Voi olla että sun yksiössä on tasan 18 neliöö niin ei ole niin väliä vaikka repisi kaikki listat ja lävet auki sitä tuloaukkoa etsiessä. Mulla on useampi huone, joissa useampi seinä.
ap
mutta vähän särähtää korvaan kun kuvitellaan, että kaikki vuokralla-asuvat olisivat sosiaalitapauksia huonoine tapoineen. Tuolla tavalla saat juuri narisevan lehmän maineen.
Mun seinän takana on ollut neljä asukkia.
1 narkkari, 1 rappioalkoholisti, 1 nuori bilettäjäjoutomies ja sit tämä uusi. Todistettavasti noista neljästä 3 on röökannut ja ollut sosiaalitapauksia. Heihin olen viitannut, en sinuun enkä niihin maailman vuokra-asujiin, jotka eivät asu siinä seinäni takana olevassa luukussa.
Mutta se koira uikuttaa johon kalikka kalahtaa? Laita osoite, lähetän sulle nessuja. Lakkaa nyt toki kyynelehtimästä, ja yleistämästä itse.
ap
olenko Suomen ensimmäinen kerrostaloasukki, joka vakavasti yrittää selvittää oikeuksiaan tupakansavulta välttymisessä, vai ovatko kaikki kerrostaloasukit elämäänsä tyytyväisiä savun keskellä?
Eikö ole ketään paikalla, joka osaisi kertoa, millä toimenpiteillä esimerkiksi omaan asuntoon tuleva tupakansavu saatiin kuriin.
Tukittiinko kenties vanha ilmstointiaukko tai asennettiinko jokin tuuletuskapistus tai jotain?
"Asuinhuoneistoissa tupakointi kielletty". No, eihän se auttanut.
Ratkaisin tilanteen ostamalla monta purkkia Gladen Air infusions Pink Peony & Cotton Flower -nimistä ilmanraikastinta. Sitä vaan rankalla kädellä suihkuttelemaan, kun naapuri käryttää.
tätä mä vähän pelkäsinkin... ja näin varmasti käy mullekin. Kiitos tuosta ilmanraikastin-vinkistä! Mä kysyn taloyhtiöltä, maksavatko kuittia vastaan niiden hinnan :D
ap
Neljä naapuria olleet sosiaalitapauksia niin se tarkoittaa sitä, että kaikki vuokralla asuvat ovat.
(huomaa sarkasmi).
En asu itse vuokralla, joten tähän koiraan ei kalikka kalahtanut.
Talonyhtiö on velvollinen huolehtimaan, että tupakansavu ei kantaudu haitallisesti asunnosta toiseen. Isännöitsijä on vain hallituksen palkattu juoksupoika. Eli hänen toimivalta on hyvin rajallinen, jos hallitus ei käske.
Asunnossa tupakointia ei talonyhtiö voi rajoittaa. Vuokralaisen osalta asia on hänen ja vuokranantajan välinen, eli sinun kannalta ei ole väliä kuka käryyttää.
Ota yhteyttä talonyhtiön hallituksen puheenjohtajaan (mieluiten kirjallisesti) ja kerro ongelmasta ja vaadi sen hoitamista. Asian selvittely alkaa yleensä ongelman toteamisella eli pidä odotellessa päiväkirjaa hajuista ja varaudu, että joku esim. hallituksen jäsen tai ulkopuolinen kartoittaja tulee teille toteamaan ongelmaa.
Asian hoito voi olla aika työlästä, joten tuo lattialistojen repiminen on luultavasti vielä sieltä lievimmästä päästä.
Neljä naapuria olleet sosiaalitapauksia niin se tarkoittaa sitä, että kaikki vuokralla asuvat ovat.
(huomaa sarkasmi).
En asu itse vuokralla, joten tähän koiraan ei kalikka kalahtanut.
en mä ole sanonut, että kaikki vuokralla-asujaat olisivat sosiaalitapauksia, vaan 3 neljästä seinäni takana asuvista on ollut.
Eh?
ap
1 narkkari, 1 rappioalkoholisti, 1 nuori bilettäjäjoutomies ja sit tämä uusi. Todistettavasti noista neljästä 3 on röökannut ja ollut sosiaalitapauksia. Heihin olen viitannut, en sinuun enkä niihin maailman vuokra-asujiin, jotka eivät asu siinä seinäni takana olevassa luukussa.Mutta se koira uikuttaa johon kalikka kalahtaa? Laita osoite, lähetän sulle nessuja. Lakkaa nyt toki kyynelehtimästä, ja yleistämästä itse.
ap
mutta juuri sinä yleistit, ei tuo toinen kirjoittaja.
Ja ei kalikka kalahtanut. Kerrostalossa kylläkin asutaan mutta ihan omassa asunnossa eikä tupakoida.
Muuten en osaa kyllä neuvoa kun ei ole tullut moista tilannetta vastaan.
Talonyhtiö on velvollinen huolehtimaan, että tupakansavu ei kantaudu haitallisesti asunnosta toiseen. Isännöitsijä on vain hallituksen palkattu juoksupoika. Eli hänen toimivalta on hyvin rajallinen, jos hallitus ei käske.
Asunnossa tupakointia ei talonyhtiö voi rajoittaa. Vuokralaisen osalta asia on hänen ja vuokranantajan välinen, eli sinun kannalta ei ole väliä kuka käryyttää.
Ota yhteyttä talonyhtiön hallituksen puheenjohtajaan (mieluiten kirjallisesti) ja kerro ongelmasta ja vaadi sen hoitamista. Asian selvittely alkaa yleensä ongelman toteamisella eli pidä odotellessa päiväkirjaa hajuista ja varaudu, että joku esim. hallituksen jäsen tai ulkopuolinen kartoittaja tulee teille toteamaan ongelmaa.
Asian hoito voi olla aika työlästä, joten tuo lattialistojen repiminen on luultavasti vielä sieltä lievimmästä päästä.
Mä mietin sitäkin, olisko paras ratkaisu muuttaa pois. Siinä tapauksessa ehdottaisin taloyhtiölle muuttokulujen korvaamista. Tulisi satasen varmasti taloyhtiölle halvemmaksi kuin setviä tätä asiaa.
Joka tapauksessa valituksen aion tehdä. :( Kyllä harmittaa.
1 narkkari, 1 rappioalkoholisti, 1 nuori bilettäjäjoutomies ja sit tämä uusi. Todistettavasti noista neljästä 3 on röökannut ja ollut sosiaalitapauksia. Heihin olen viitannut, en sinuun enkä niihin maailman vuokra-asujiin, jotka eivät asu siinä seinäni takana olevassa luukussa.Mutta se koira uikuttaa johon kalikka kalahtaa? Laita osoite, lähetän sulle nessuja. Lakkaa nyt toki kyynelehtimästä, ja yleistämästä itse.
ap
mutta juuri sinä yleistit, ei tuo toinen kirjoittaja.
Ja ei kalikka kalahtanut. Kerrostalossa kylläkin asutaan mutta ihan omassa asunnossa eikä tupakoida.
Muuten en osaa kyllä neuvoa kun ei ole tullut moista tilannetta vastaan.
Mä olen maailman n. miljardista vuokralaisesta eritellyt kokonaista 3 kpl, jotka aidosti olivat sosiaalitapauksia. MIKÄ siitä tekee yleistämistä? Yksilöidyistä KOLMESTA tapauksesta? Oletko joku vakivalittaja, jolle itse valituksen sisältö on toissijainen, kunhan saa moittia? Kolme ei ole yleistämistä, päinvastoin.
ap
Siis jos asuntoon tulee savua, eikö se ole ihan näkyvissä se lähde? Aika hatarat on seinät teillä, missä oikein asut?
[/quote]
ei ole mitään oikeuksia, ainoastaan maksuvelvollisuus sosiaalitapausten elämästä, niin veroilla kuin terveydellään.
[/quote]
takerruttiin yleistämisen osalta, ja siitä sitten sävelsivät sen, että tarkoitat nimenomaan vuokralla asujia...
Meillä sama ongelma kuin ap:lla, tosin rivarissa. Siellä sentään pääsee sisälle pakoon, mutta kyllä kesästä haluaisi itsekin nauttia pihalla.
Toivon todella, että jossain vaiheessa taloyhtiöissä tupakointi kielletään täysin ja tupakan myynti ja osto kriminalisoidaan. Olen varma että näin vielä käy, mutta eipä taida tapahtua minun elinaikanani.
Siis jos asuntoon tulee savua, eikö se ole ihan näkyvissä se lähde? Aika hatarat on seinät teillä, missä oikein asut?
kerrostalo on 50-luvun ns. kananpaskatalo. Ei parvekkeita, ainoastaan ranskalaiset ikkunat.
Kananpaska ainakin on höterö materiaali. Kun selvää lähdettä hajulle ei ole löytynyt, epäiltiin isännöitsijän kanssa, että tulee seinän läpi.
Kun listoja nakuteltiin paikalleen rempan yhteydessä, kiinnitin huomiota itsekin siihen, että lattianrajassa seinässä kröpöisiä kohtia lattianraossa. Mutta siltikin tuntuu hassulta ajatella, että sieltä se savu pykisi. Seinät sentään ovat tuon ajan talossa paksut vaikka sitten höteröt.
Todennäköisempää toki olisi, että savu tulee tuuletuskanavia pitkin. Silti haju ei ole selkein keittiössä, kuten luulisi vaan välillä löyhää eteinen, välillä olkkari, välillä makkari.
ap
ne pitää oikeutenaan pakottaa haluttomat omaan nautintoonsa!! Oma nautinto kaiken muun edelle. Yäk!
Sukulaiseni pieneen opiskelia/vuokrayksiöön tulvi myös monta kertaa päivässä se imelä voimakas tupakan haju. Minuakin oikein yökötti se LEMU. Ei muuta kun yhteydenotto naapuriin ja ajatelkaa tämä keski-ikäinen mies lopetti sen lemuttamisen.
Aikaa myöten alakertaan muutti haiseva lemuttaja ja sama rumba alkoi. Lupauksestaan huolimatta sauhutteli tai sitten vieraansa sauhuttelivat parvekkeettomassa yksiössään. Kukapa sitä nyt viitsii talvella ulos mennä tupakalle.
Viis allergisesta naapurista -tuulettakoon talvipakkasella. Mukavahan sitä on opiskella kun jatkuvasti ikkuna auki.
Olen sitä mieltä, että älä anna periksi vaikka isännöitsijä ei viitsisi tehdä asialle mitään. On helpompi saada sinut hiljaiseksi kuin nähdä se työ mikä hälle kuuluukin. Heitä vaan pallo takasin isännöitsijälle vaikka sata kertaa ja vaadi, siis vaadi hoitamaan asia. Kysy myös itse lakineuvoa, jotta pystyt hoitamaan asian.
Jos mahdollista asioi myös sähköpostilla, jotta asiasta jää todiste sillä taloyhtiö ´´unohtaa´´ asiat kun ei viitsi tehdä asialle mitään. Tietääkö vuokranantaja, että vuokralainen polttaa hänen asunnossaan??
Mitäpä väliä sillä on, että olet se nariseva akka?? Ota huomioon, että monet kunnioittavat sinua siitä asiasta!!