Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

kerrostalotupakointi - isännöitsijän velvollisuus lähteen selvittämisessä

Vierailija
30.07.2012 |

Seuraava tilanne:

Kaksioon on alkanut pitkän tauon jälkeen tulvia tupakansavua.

Oletin, että savu tulee seinänaapurista, sillä hajua on tullut aiemminkin, ja silloin lähde on ollut kyseinen kämppä. Huoamutin siitä aikanaan ja haju loppu. Haju alkoi uudelleen kun naapuri muutti taloon.

Kärsin työperäisiä hengityselinongelmia, joita käry pahentaa. Ongelma ei siis ole pelkästään kosmeettinen.

Ilmoitin uudelleen alkaneesta hajusta isännöitsijälle, joka otti yhteyttä naapuriin. Tämä ilmoitti, ettei ole syyllinen. Vuokrasopimuksensa mukaan hän ei edes saisi polttaa. Toisaalta sama ongelma oli edellisen vuokralaisen kanssa, ja sama soppari oli hänelläkin, joten mulle tämä ei todista vielä kauheasti mitään.

Nyt kysyisin seuraavaa: onko minulla oikeus vaatia, että lähde selvitetään ja miten sellainen tehdään? Saako isännöitsijä lähettää kyselykirjeen talon asukkaille tai pikemminkin voinko velvoittaa häntä tekemään niin?

Tiedän, että taloyhtiöllä on velvollisuus tehdä jotain sille, että tupakansavu ei tule huoneistoon. Mutta siitä kai pitäisi lähteä, että lähde selvitetään, jotta tiedetään, tuleeko käry esim. haperon talon lattialistojen alta vaiko tuuletusräppänästä.

Olen itse omistusasuja. Tuntuu kohtuuttomalta, että asunto, johon piti muuttaa loppuiäksi, onkin nyt painajainen tuon savuhaitan takia. Omistusasujatupakoijalle ei kai mitään voi, mutta ei kai vuokralaisen oikeudet voi mennä omistusasujan edelle? Etenkään jos sopimuksessa lukee, että tupakointi on kielletty.

Onko linjoilla asioista tietäviä / kohtalotovereita?

Kommentit (56)

Vierailija
41/56 |
30.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä sama ongelma kuin ap:lla, tosin rivarissa. Siellä sentään pääsee sisälle pakoon, mutta kyllä kesästä haluaisi itsekin nauttia pihalla.

Toivon todella, että jossain vaiheessa taloyhtiöissä tupakointi kielletään täysin ja tupakan myynti ja osto kriminalisoidaan. Olen varma että näin vielä käy, mutta eipä taida tapahtua minun elinaikanani.

Nythän on olemassa netissä se tee lakialoite -palvelu. Sinne olen ajatellut tupakointikieltoehdotuksen tehdä, tosin olen varma, että siitä on tehtailtu jo aloite jos toinenkin.

Uusien tutkimusten mukaan passiivinen tupakointi on luultua vahingollisempaa. Eikä ne suotta estäneet ravintoloissa työntekijöiden altistusta savulle. On hullua, että kotioloissa ihminen joutuu pahimmillaan 24/24 kärsimään samasta, mikä työpaikoilla on kielletty.

ap

Vierailija
42/56 |
30.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ole mitään oikeuksia, ainoastaan maksuvelvollisuus sosiaalitapausten elämästä, niin veroilla kuin terveydellään.

takerruttiin yleistämisen osalta, ja siitä sitten sävelsivät sen, että tarkoitat nimenomaan vuokralla asujia...

ja saivartelu on olennainen osa tätä palstaa. Kyllähän tuosta halutessaan noin voi ajatella. ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/56 |
30.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ne pitää oikeutenaan pakottaa haluttomat omaan nautintoonsa!! Oma nautinto kaiken muun edelle. Yäk!

Sukulaiseni pieneen opiskelia/vuokrayksiöön tulvi myös monta kertaa päivässä se imelä voimakas tupakan haju. Minuakin oikein yökötti se LEMU. Ei muuta kun yhteydenotto naapuriin ja ajatelkaa tämä keski-ikäinen mies lopetti sen lemuttamisen.

Aikaa myöten alakertaan muutti haiseva lemuttaja ja sama rumba alkoi. Lupauksestaan huolimatta sauhutteli tai sitten vieraansa sauhuttelivat parvekkeettomassa yksiössään. Kukapa sitä nyt viitsii talvella ulos mennä tupakalle.

Viis allergisesta naapurista -tuulettakoon talvipakkasella. Mukavahan sitä on opiskella kun jatkuvasti ikkuna auki.

Olen sitä mieltä, että älä anna periksi vaikka isännöitsijä ei viitsisi tehdä asialle mitään. On helpompi saada sinut hiljaiseksi kuin nähdä se työ mikä hälle kuuluukin. Heitä vaan pallo takasin isännöitsijälle vaikka sata kertaa ja vaadi, siis vaadi hoitamaan asia. Kysy myös itse lakineuvoa, jotta pystyt hoitamaan asian.

Jos mahdollista asioi myös sähköpostilla, jotta asiasta jää todiste sillä taloyhtiö ´´unohtaa´´ asiat kun ei viitsi tehdä asialle mitään. Tietääkö vuokranantaja, että vuokralainen polttaa hänen asunnossaan??

Mitäpä väliä sillä on, että olet se nariseva akka?? Ota huomioon, että monet kunnioittavat sinua siitä asiasta!!

On upeaa, kun jaksat kannustaa! Mä pidän tämän viestissä kun tulee heikko hetki ja jatkan taistelua. Kiitos sulle! ap

Vierailija
44/56 |
30.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talonyhtiö on velvollinen huolehtimaan, että tupakansavu ei kantaudu haitallisesti asunnosta toiseen. Isännöitsijä on vain hallituksen palkattu juoksupoika. Eli hänen toimivalta on hyvin rajallinen, jos hallitus ei käske.

Asunnossa tupakointia ei talonyhtiö voi rajoittaa. Vuokralaisen osalta asia on hänen ja vuokranantajan välinen, eli sinun kannalta ei ole väliä kuka käryyttää.

Ota yhteyttä talonyhtiön hallituksen puheenjohtajaan (mieluiten kirjallisesti) ja kerro ongelmasta ja vaadi sen hoitamista. Asian selvittely alkaa yleensä ongelman toteamisella eli pidä odotellessa päiväkirjaa hajuista ja varaudu, että joku esim. hallituksen jäsen tai ulkopuolinen kartoittaja tulee teille toteamaan ongelmaa.

Asian hoito voi olla aika työlästä, joten tuo lattialistojen repiminen on luultavasti vielä sieltä lievimmästä päästä.

Mä mietin sitäkin, olisko paras ratkaisu muuttaa pois. Siinä tapauksessa ehdottaisin taloyhtiölle muuttokulujen korvaamista. Tulisi satasen varmasti taloyhtiölle halvemmaksi kuin setviä tätä asiaa.

Joka tapauksessa valituksen aion tehdä. :( Kyllä harmittaa.

Elä tee valitusta ei siitä ole mitään hyötyä. Tee ilmoitus. Ilmoitat talonyhtiön hallitukselle, että asunnossasi on ongelma, jonka ratkaiseminen on talonyhtiön vastuulla. Tiedän, että sinua vituttaa, mutta kun jaksat olla asiallinen, yhteistyökykyinen ja jämäkän aktiivinen niin hallituksen on mulavampi alkaa selvittää asiaa (hallitukessahan istuu ihan tavallisia naapureitasi, eikä mitään rakentamisen, lakiaasioiden tai minkään muunkaan yliasiantuntijoita).

Vierailija
45/56 |
10.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

mistä ap tiedät, että kyseinen vuokranantaja on kieltänyt tupakoinnin?

Vierailija
46/56 |
10.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveysviranomaiset ovat verranneet passiivista tupakointia fyysiseen pahoinpitelyyn. Kyse ei ole harmittomasta hajuhaitasta; tupakka vahingoittaa ihmiskehoa.

Voimia ja tsemppiä, ap ja te muut, jotka joudutte kärsimään omassa kodissanne kuvottavasta löyhkästä, joka ei pelkästään häiritse, vaan myös heikentää kotinne ilmanpuhtautta ja pidempään jatkuessa jopa terveyttä.

Itse kunkin pitäisi saada olla turvassa ja rauhassa omassa kodissaan. Ja Suomea kuitenkin pidetään sivistysvaltiona.

Vierailija
47/56 |
10.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sulla kamalasti hengitysongelmia ole jos voit ilmanraikastimia sumuttaa. Ovat varmaan myrkyllisempiä kuin tupakka tai ainakin yhtä - .

Vierailija
48/56 |
10.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko sä sama joka valitti meluavasta naapurista. Sulla oli vissiin joku sairaus jonka takia sun piti saada nukkua päiväunia. Tuolloinkaan isännöitsijä ei välittänyt mitään.

Vierailija
49/56 |
10.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.09.2013 klo 14:25"]

[quote author="Vierailija" time="09.09.2013 klo 22:24"]

En ole itse koskaan eläissäni tupakoinut, mutta silti olen sitä mieltä, että ihminen saa omassa asunnossaan tai parvekkeellaan tupakoida rauhassa, jos haluaa. Muistaakseni asunnossa tai parvekkeella tupakointia ei ole myöskään kielletty laissa. Erittäin allergisten ja yliherkkien tosiaan kannattaisi muuttaa omakotitaloon tai jonnekin kauas muista ihmisistä luonnon helmaan - tai sitten alkaa syödä allergialääkkeitä. En itsekään sinänsä nauti tupakansavusta lainkaan, mutta maailma menisi todella ahdistavaksi, jos kaikki elämisen merkit ja äänet kiellettäisiin.

[/quote]

Mites olisi, jos tupakoitsijat muuttaisivat sinne luonnonhelmaan? Ei tarvitsisi kuunnella meitä "valittajia" ja olisi tilaa sauhutella!

Tai tehtäisiin kerrostalot tupakoimattomille ja tupakoitsijoille erikseen (Turussa Varissuolla on jo ainakin yksi vuokrakerrostalo täysin savuton), se olisi kaikkein parasta näin kaupunkilaisille. Nyt joku poliittinen puolue ajamaan tätä asiaa, vaikkapa vihreät. Sitten minäkin voisin äänestää vihreitä... :)

[/quote]

Tupakointi pitäisi ihan oikeasti kieltää lailla. Se, että naapurin vaatteet haisevat tupakalle, on kolmannen asteen tupakointia ja aiheuttaa solumuutoksia.

http://www.hs.fi/tiede/a1372469156692

Jos tupakointi on sallittua, pitäisi jokaisella olla oikeus myös roiskutella hieman asbestia naapurin postilaatikoista sisään. Tai parvekkeelle. Aivan sama juttu. Tupakan savu ei ole vain savua, vaan sisältää nimenomaan niitä partikkeleita jotka sitä syöpääkin aiheuttavat. Sama juttu vauvan kakkavaipassa (tai spurgulla) - kun haistat kakan, olet saanut nenäsi hajureseptoreihin mikroskooppisen pieniä fyysisiä partikkeleita sitä itseään.

Mutta tätähän on täysin mahdotonta yrittää selittää ja rautalangasta vääntää tupakoitsijalle, aivot ovat jo kärähtäneet sen verran pahasti ettei järkipohjainen keskustelu ole mahdollista. 

Vierailija
50/56 |
10.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

52, olen täysin samaa mieltä. Moni tupakoitsija ei tajua, että tupakansavu on kanssaihmisille paitsi hajuhaitta, myös (ja ennen kaikkea) terveyshaitta.

Vierailija
51/56 |
10.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumme omakotitalossa, tielle on jonkun  matkaa. Näin kesällä kun ovet on auki koirien kulkea..silloin tällöin tulee tupakan haju kun joku kävelee tiellä ja polttaa..ei tulisi mieleenkään alkaa valittaa hajuhaitoista. Tupakka niinkuin alkoholikin ovat molemmat ihan laillisia nautintoaineita. Sehän olisikin veto jos ne molemmat kiellettäisiin, haittojahan niistä koituu molemmista. Sitä päivää emme varmaan tule näkemään! Polttakoon ja juokoon kukin kämpässään niin paljon kuin jaksaa, kieltoja on muutenkin ihan liikaa. Onneksi nykyisin saa sentään jo aika moneen ravintolaankin viedä koiran mukanaan, rauhalliseen siis. Jotain edistystä tässäkin maassa tapahtuu vaikka narisijoille sekin on kauhistus.

Vierailija
52/56 |
10.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä myös kärsitään ajoittaisesta tupakanhajusta. Onneksi vain hajusta, ei sentään savusta... Epäilen naapurin polttavan liesituulettimen alla, koska haju tuntuu selvimmin keittiössä ja kylpyhuoneessa, missä hormit ovat. Haju on tupakoimattoman mielestä ällöttävä, mutta astmaatikkona en voi käyttää mitään sumuteltavia raikasteita.

Olen ymmärtänyt hallituksen ja isännöitsijän puheista, että tupakointia ei voi kieltää kerrostalossa. Tai voi, mutta kielto ei ole lainvoimainen. Vain uudet talot voivat kirjata järjestyssääntöihin talon olevan savuton.

Vanhoissa taloissa näin ei voida toimia. Samoin jossain on parveketupakointi kielletty, mutta viime kädessä (oikeudessa) kileto on mitätön. Naapurirauhan takia näitä moni noudattaa, mutta jos haluaa olla ilkeä ja vaikea, ei tosiaan ole pakko.

Ap:lle helpointa varmasti olisi muuttaa tuollaiseen savuttomaan taloon tai omakotitaloon.

Itseämme ei niin paljon häiritse, vaikka hiukan päähän ottaakin.

Vierailija
53/56 |
10.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.09.2013 klo 19:48"]

Meillä myös kärsitään ajoittaisesta tupakanhajusta. Onneksi vain hajusta, ei sentään savusta... Epäilen naapurin polttavan liesituulettimen alla, koska haju tuntuu selvimmin keittiössä ja kylpyhuoneessa, missä hormit ovat. Haju on tupakoimattoman mielestä ällöttävä, mutta astmaatikkona en voi käyttää mitään sumuteltavia raikasteita.

Olen ymmärtänyt hallituksen ja isännöitsijän puheista, että tupakointia ei voi kieltää kerrostalossa. Tai voi, mutta kielto ei ole lainvoimainen. Vain uudet talot voivat kirjata järjestyssääntöihin talon olevan savuton.

Vanhoissa taloissa näin ei voida toimia. Samoin jossain on parveketupakointi kielletty, mutta viime kädessä (oikeudessa) kileto on mitätön. Naapurirauhan takia näitä moni noudattaa, mutta jos haluaa olla ilkeä ja vaikea, ei tosiaan ole pakko.

Ap:lle helpointa varmasti olisi muuttaa tuollaiseen savuttomaan taloon tai omakotitaloon.

Itseämme ei niin paljon häiritse, vaikka hiukan päähän ottaakin.

[/quote]

Hajua ei ole ilman savua. Toisen tupakansavun haistaminen on juuri sitä kolmannen asteen tupakointia, josta tossa hesarin jutussa puhutaan. Aiheuttaa myös solumuutoksia teillä jokaisessa, joka tupakan haistaa. Sori vaan.

Vierailija
54/56 |
10.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä niin säälin ap:n naapurikämpän omistajaa kun ei ilmeisesti ap:n vuoksi parempia vuokralaisia saa kun näitä "sossutapauksia".

Vierailija
55/56 |
10.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tuuletuskanavaan se ilma tulee ulkoota, ja jos joku tupakoi lähellä sitä ilmanotto aukkoa, ni savu tulee sulle ja muihinkin rapun asuntoihin. Esim joku jollain ylä parvekkeella.

Vierailija
56/56 |
10.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.09.2013 klo 19:42"]

Asumme omakotitalossa, tielle on jonkun  matkaa. Näin kesällä kun ovet on auki koirien kulkea..silloin tällöin tulee tupakan haju kun joku kävelee tiellä ja polttaa..ei tulisi mieleenkään alkaa valittaa hajuhaitoista. Tupakka niinkuin alkoholikin ovat molemmat ihan laillisia nautintoaineita. Sehän olisikin veto jos ne molemmat kiellettäisiin, haittojahan niistä koituu molemmista. Sitä päivää emme varmaan tule näkemään! Polttakoon ja juokoon kukin kämpässään niin paljon kuin jaksaa, kieltoja on muutenkin ihan liikaa. Onneksi nykyisin saa sentään jo aika moneen ravintolaankin viedä koiran mukanaan, rauhalliseen siis. Jotain edistystä tässäkin maassa tapahtuu vaikka narisijoille sekin on kauhistus.

[/quote]

Sellainen pieni ero noissa kuitenkin on, että toisen alkoholinkäyttö ei aiheuta kanssaihmiselle syöpää. Toisen tupakointi aiheuttaa kanssaihmiselle solumuutoksia, myös syöpää. Riittää, että tupakoijan vaatteet haisevat tupakalle. Vanhan viinan haju ei toistaiseksi tuota aiheuta.

Narisemista tai ei, mutta ainakaan minä en halua kasvattaa pieniä lapsiani tupakansavussa. Tupakoiva vanhempi on aina lapselle terveysriski, vaikka vanhempi polttaisi "vain ulkona". Mutta ehkäpä nämä idiootit ripottelevat asbestiakin lastensa aamumuroihin?

Pahasti allergiselle pelkkä koiran lipaisu käteen voi olla kohtalokas. Katsos kun se sylki sisältää eniten valkuaisaineita, joille allerginen reagoi. Meillä on otettu koiraystävällisissä ravintoloissa sellainen käytäntö, että pöydän alle pudotellaan muutama suklaatäytteinen lihapulla, mukaan vielä ripsaus ulostuslääkettä ja avot - toista kertaa ei rekkua ole ravintoloissa näkynyt. Ei edes niitä, jotka omistajansa mukaan "eivät syö mitään mihin ihmisemo ei ole antanut lupaa".

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä yhdeksän