Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Onko veritulpan kipu sellaista, että sitä lähtee lääkäriin vaikkei aikoisikaan?

Mun pohje oli kipeä, kun aamulla heräsin. Kipu tuntuu yhdessä ja samassa kohdassa, aika lievänä mutta koko ajan kuitenkin.

Sivut

Kommentit (24)

Kaveri juoksi 20 kilsan lenkin tulppa jalassaan ja mietti kolme päivää mennäkö lääkäriin vai onko turhaa. Että jos auttais kun kotona saunoo ja hieroskelee.

Tulppa todetaan yksinkertaisella verikokeella, joten kannattaa menmä lääkäriin.tai edes terveydenhoitajalle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

silloin sulla on pinnallinen laskimotulehdus, johon tepsii hirudoid forte.

Jos taas säären takana syvemmällä niin veritulppa ja sairanhoitajan mukaan silloin ei enää pysty kävelemään koska kipu on kova.

Mulla oli se veritulppa jossain polven lähellä, ja kyllä sillä pari viikkoa kulki ennen kuin uskoin, että lääkäriin tästä on lähdettävä.

Kipu tuntui myös levossa, ja käveleminen sattui. Toinen pohje turposi, mutta muuten ei ollut erityisiä oireita.

Lainaus:

Mulla oli se veritulppa jossain polven lähellä, ja kyllä sillä pari viikkoa kulki ennen kuin uskoin, että lääkäriin tästä on lähdettävä.

Kipu tuntui myös levossa, ja käveleminen sattui. Toinen pohje turposi, mutta muuten ei ollut erityisiä oireita.

kävely sattuu. Pinnallisessa ei satu.

Ollut 3 kertaa veritulppa alaraajoissa, ennen "elinkautista" verenohennus eli rotanmyrkkyhoitoa.

1. kerralla sinnittelin pari viikkoa alaraajojen kivun kanssa. Raajat eivät turvonneet lainkaan. Lopulta kipu oli sen verran kova, että piti mennä lääkäriin. Todettiin kuvauksessa veritulppua "nilkasta-nivusiin" molemmissa raajoissa ja pistettiin välittömästi tippaan. Meni 4 päivää sairaalassa "putkiston" rasvauksessa ja nesteenohennuksessa. Sen jälkeen 4 viikkoa piti olla hissun kissun ei yhtään rasitusta. Päälle 6 kk:n verenohennushoito.

2. kerta vain pieni pistävä kipu pohkeessa, mutta ensimmäisestä kerrasta viisastuneena heti lääkäriin. Todettiin 5 cm mittanen tukos pohkeessa ja taas 4 päivää sairaalassa + 6 kk verenohennushoito.

3. kerta, ei juuri kipuja. Normi verikokeessa todettiin, että ilmeisesti on tukos jossain. Tässä vaiheessa "taparikolliselle" elinkautinen verenohennuslääkitystä ja kontrolliverikokeet n. 4 viikon välein.

Eli joka kerta on ollut erilainen. 1. kokemukseni perusteella suosittelen, että käyt otattamassa INR verikokeen. Vie 2 min. labrassa, eikä tartte paastota. Vaikka olisi väärä hälytys, tuskin haittaa. Pääset huomattavasti vähemmällä, jos hoidat ansian ajoissa. Nimim. Kokemusta on!

Mulla ei ole turvotusta eikä kuumetta tms. Kipu tuntuu liikkuvan takaa säären sivulle ja tuntuu sekä kävellessä että levossa. Odottelen nyt jonkin aikaa ja kuulostelen oloa.

ap

ja se on ollut kyllä todella kivulias. Ekalla kerralla kipu oli aluksi pohkeen sivulla aika lievää, ja tuntui eniten seisomaan noustessa. Parin viikon päästä kipu paheni niin etten pystynyt ontumatta kävelemään enkä nostamaan jalkaa ylös. Jalan sivu oli punainen ja kova pitkälle ylös reiteen asti. Hoitona oli lepo, antibioottikuuri, hirudoid forte, tukisukkahousut ja jalan kohoasento mahdollisimman usein.

Jalka oli myös kosketusarka. Kesti varmaan pari kuukautta ennen kuin kova kohta jalassa pehmeni pikku hiljaa. Eli kova kipu ei välttämättä tarkoita veritulppaa, ja joka ihmisellä on erilaiset oireet. Miehelläni on ollut keuhkoveritulppa, mikä on luultavasti lähtenyt jalasta liikkeelle, ilman mitään ennakko-oireita.

ensin se jalka oli puutunut ja jotenkin oudon tuntuinen pari päivää. Ei varsinaisesti särkenyt mutta oli jotenkin outo tunne. Sitten se alkoi turvota ja menin aamulla lääkäriin. Illalla olin jo sairaalassa ja jalka oli nivusesta nilkkaan asti aivan turvoksissa ja niin kipeä että mikään lääke ei auttanut.

Mulla on muutaman kerran oikea jalka ollut hieman kipeä. Ei oikeastaan satu, eikä särje, on vaan tosi jäykkä, hitaasti suoristettava ja kävely on ollut vaikeaa. Se on pari kertaa tullut ja aina oikeaan jalkaan. On kestänyt muutamasta päivästä viikkoon. lääkärille en ole kehdannut asiasta mennä valittamaan.

Minulla oli tulppa jalassa ja mitään kipua en tuntenut. Jalka oli turvoksissa n. kuukauden verran ennen kuin päätin mennä lääkärille. Ei kannata ihmetellä yhtä kauan.

Mulla oli tulppa pohkeessa , mutta kipu ei ollut kova, astuessa sattui silleen keskipaljon kuin olisi lihaskipua, mutta siellä se tukos oli ja sain lääkityksen. Eli niitä suuria kipuja, turvotuksia, kuumotuksia ja tuskia, on hölmöä jäädä odottamaan...

Jaa, miltä tuntuu ? Olen urheilija, veteraani- sellainen. Olen joutunut tekemään pitkiä yövuoroja kirjoittamisen kanssa. Olen tosin levännyt joitakin toveja, mutta ilmeisesti olen joskus ylittänyt kohtuuden rajan, koska pohjelihas tuli valtavan kipeäksi. Oikea jalka oli myös niiltä kohdin ja muualtakin turvonnut ja jäykkä. Liikkuessani ja voimistellen sain sen sulamaan. Ajattelen käydä huomenna lääkärin vast. otolla, jotta saan laboratoriolähetteen. Siinä voi verikoe paljastaa olisiko veren hyytymää havaittavissa.  Richard

Itselläni (53v ja hoikka) alkoi oikean jalan pohkeeseen koskemaan ja pikkuhiljaa kipu koveni ja alkoi sattumaan kävellessä. Muutaman päivän odottelin, lopulta kävely oli tuskaista ja menin lääkäriin. Lääkäri ei oikein uskonut tulpan mahdollisuuteen koska ei ollut turvotusta tai punoitusta, mutta otettiin verikoe varmuuden vuoksi. Joku arvo siinä oli noussut ja sitten ultraan jossa ei näkynyt mitään. Yksi pieni kohta oli arempi ja kerroin siitä, jolloin ultra keskitettiin siihen kohtaan. Ja 5cm syvä laskimotukos sieltä sitten lopulta löytyi. Sairaslomaa, kohoasento jalalle ja kolmen kuukauden lääkitys.

Vierailija

Ei välttämättä ole kovinkaan kipeä, ei kuumotusta, ei turvotusta. Lääkäriin -> verikoe, sen tuloksen perusteella jatkotutkimuksiin.

Vierailija

Voiko mulla olla veritulppa? Toissa päivänä jalan päälle tippui tuoli tuohon sisäsyrjään ja nyt on kipeä mustunut ja turvoksissa ja jalka on kylmä(joka voi johtua siitä että klinkkaan niin en käytä kyseistä jalkaa)mutta tuossa hetki sitten aloin pelkäämään mahdollisuutta veritulppaan

Samih

Terve itsellani todettiin eilen veritulppa pohkeessa. Osasin itse jo vaha n veikata etta moinen on kyseessa kun 4 vuorokautta jatkui kellon ympari kipu ympari oikeaa jalkaa ilman etta olisin kolauttanut sita mihinkaan. Sitten paatin marssia paivystykseen ja tulos oli mita pelkasin all veritulppa joke on harvinaista minun ikaiselle.

Sivut

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat