Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Käsiekseema-atoopikkolapsi ja kesä :(

Vierailija
28.07.2012 |

meillä kesäsiin on kädet aina ihan auki ja alkaa konstit jo loppua. Kun ei saisi lapsi mitään kivaa tehdä, ei läträtä vedellä, hiekalla, kasveilla leikeissään: koko ajan iho punainen, turvonnut ja tulehtunut. Kortisonitauot tuntuvat ikuisuuksien mittaisilta eikä kortisoniviikollakaan ehdi kädet tulla kuntoon. Talvella helpompaa kun on rukkaset suojana, eli meillä menee "väärinpäin".

Lapsella myös eläin- ja siitepölyallergiat sekä muutama ruoka-aine. Allergialääkäreillä ja lastenpolilla ravataan jatkuvasti.Vertaislohtua vastaanotetaan. Tietämättömiä neuvoja ei, sanaa homeopatia tai muut höpöhöpöt en halua kuullakaan. Olen jo nyt ihan rasittunut tästä ainaisesta pulmasta.

Ihan loppu, kun koko elämä menee käsien kunnon vahtaamiseen ja ei, nyt ei voi tehdä muovailuvahalla kun kädet on niin huonona :(

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
28.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ihotautilääkäri ohjeisti, että suositukset viikko kortisonia-viikko taukoa ovat nykykäsityksen mukaan tehottomia käsi-ihottuman hoidossa. Minä sain ohjeet aloittaa niin, että ensin kuukausi kortisonia, niin että kädet todella tulevat kuntoon, sitten muutaman päivän tauko, sitten kolme viikkoa kortisonia, muutaman päivän tauko, kaksi viikkoa kortisonia, muutaman päivän tauko jne.

Menkää kunnon ihotautilääkärille, tai vaihtakaa lääkäriä, mikäli lääkärinne suosittelee viikko-viikko-rasvausta. Itse kävin Outi-Maria Kekillä Tampereen Mehiläisessä.

Vierailija
2/23 |
28.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

meille vielä joulukuussa sairaalan lastenpolin astmalääkäri nimenomaan painotti että yhtä monta päivää kortisonia kuin taukoa, ja että maksimi on 10 pv. Eli vaikka 5 kortis - 5 taukoa jne.

terv, ap joka lohduttui jo siitä tiedosta että maailamssa on joku toinenkin käsiekseemikko.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
28.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta suosittelisin toisaan esim. kortisonia kaksipäivää ja samanmittainen tauko. Näin viikon tauon aikana ei iho mene ihan niin pahaksi.

Meillä ekseemaa pahentaa kipu. Ihan sama onko hammaslähdössä, astmalääkettä liian vähän, tai vaikka joku haava niin tämä lapsi reakoi ihollaan kipuun ja se on aina tietty paikka mihin se ihottuma tulee (nykyään toinen suupieli, välillä oli toinen nilkka ja sitä ennen molemmat posket). Eli parin päivän särkylääkekuurillakin saattaa olla apua ihottuman paranemiseen sillä kun iho on kipeä niin se kipu itsessäänkin pahentaa ihottumaa.

Meillä ehdottomasti paras konsti ekseemojen hoidossa on ollut suolavesikääreet. Eli keitä litra vettä ja sekoita siihen lisäaineetonta suolaa 2 tl (saa ostaa valmiina myös apteekista). Kun liuos on jähtynyt kastele vanhasta lakanasta revittyjä kappaleita liuokseen ja laita ekseeman päälle (joka on pesty ja laitettu tosi paksusti joko kortisonia tai perusrasvaa). Sido ne paikalleen lakanasta revityillä suikaleilla tai vaikka hanskojen avulla. Anna olla paikoillaan ainakin 2 tuntia. Tämän voit toistaa esim kolmesti päivässä jolloin yksi kerta kortisonilla jos sen käyttö vuoro ja muut kerrat perusrasvalla. Näillä suolakääreillä meidän lapsen ekseemat saatiin hallintaan viikon ihotautiosastokeikalla.

Punkassa kannattaa lisätä suolaa veteen niin ei niin satu vesi ja voi vähän parantaakkin oloa. Meillä tällä lapsella myös uimahallissa käynti parantaa aina vähän ekseemoja ??

Vaihtelethan käytössä olevaa perusrasvaa aina välillä ? Meillä pahimpana aikana käytettiin aina kolme päivää samaa rasvaa ja sitten seuraavaa käyttöön ja kaikkiaan kierrossa oli neljä eri perusrasvaa.

Meidän lapsilla myös kaikki tekokuituiset vaatteet iholle vastattuna aiheuttavat ihottumaa. Samoin kuminauhat iholle vastattuna. Sekä muovitettu frotee esim. sängyssä lakanan alla ja nikkeli iholle vastattuna. Myös vahapainatukset vaatteissa ärsyttävät ihoa.

Meillä on käytetty paljon alusvaatteita nurinpäin niin saumat eivät ärsytä ihoa. Ja tietysti puuvillaa ihoa vasten.

Kannattaa hankkia hyviä ohuita puuvillakäsineitä joita lapsi voi käyttää esim. hiekkalaatikolla ja kasvien kanssa touhutessa. Jos ne yhtään auttaisivat ja eihän niitä tartte aina käyttää mutta välilläkään.

Voisiko lasta haitata myös heinän siitepölylle ristireakointina viljat ? Eli joku allergia pahentaisi tilannetta ?

Tsemppiä ja jaksamista kovasti. Meillä on muuten lapsen kasvaessa hitaasti tilanne helpottanut.

Vierailija
4/23 |
28.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan sitä syötävää

Vierailija
5/23 |
28.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ihan sama homma, ollut nyt 3 vuotta putkeen, kun talossa vaippaikäisiä, ja tänä kesänä pahempi :(

Pari päivää saattaa olla ihan ok, mutta sitten alkaa taas kipu ja kutina.

On ollut kaikkia rasvoja, mutta ei meinaa tulla kuntoon...ihotautilääkärillä on rampattu koko ikä, lähes 40 vuotta.

Vierailija
6/23 |
28.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Locobase repairia tuhdisti ja sitten elmu kelmua ympärille ja pidän koko illan. Auttaa mulla hyvin.

Lisäksi sokeri ja valkoiset jauhot pois ruokavaliosta, vaikkei niille allerginen olisikaan.

(niin siis käytän toki myös kortisonivoiteita silloin sun tällöin)

Vierailija
7/23 |
28.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ihan sama homma, ollut nyt 3 vuotta putkeen, kun talossa vaippaikäisiä, ja tänä kesänä pahempi :(

Pari päivää saattaa olla ihan ok, mutta sitten alkaa taas kipu ja kutina.

On ollut kaikkia rasvoja, mutta ei meinaa tulla kuntoon...ihotautilääkärillä on rampattu koko ikä, lähes 40 vuotta.

Pakko heittää tähän mummon konsti, joka on ollut ihan pettämätön ihottumiin: Pihkarasva.

Toimii hyttysenpistoista auringonpolttamiin, sekä atooppiseen ihoon, psoriin sekä tulehtuneisiinkin ihottumiin.

Et varmasti häviä mitään jos kokeilet.

Apteekitkin myy nykyisin tätä, mutta sitä voi tehdä itsekin sekoittamalla vaseliinia ja pihkaa. Pihkaa voi laittaa ihan siltäänkin vaikka suoraan kuusen oksalta ihottumiin. suosittelen lämpimästi!

t. atoopikko ja allergisen lapsen äiti

Vierailija
8/23 |
28.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuhdisti suojakalvon rakentavaa rasvaista rasvaa käsiin monta kertaa päivässä. Mustaherukansiemenöljyä sisäisesti. Lääketieteellisesti tutkittu, että auttaa. Atoopikole rasvaus on elämäntapa.

Vierailija
9/23 |
28.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsi raapi ja iho tulehtui,sitten muistin sibicortin (tavallinen kortisonihan ei auta, jos iho tulehtunut). Viikon päästä iho oli huippu kunnossa!

Vierailija
10/23 |
28.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuhdisti suojakalvon rakentavaa rasvaista rasvaa käsiin monta kertaa päivässä. Mustaherukansiemenöljyä sisäisesti. Lääketieteellisesti tutkittu, että auttaa. Atoopikole rasvaus on elämäntapa.

Vierailija
11/23 |
28.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko kokeilleet protopic nimistä voidetta? meillä ei kortisoonit tuoneet apua mutta tämä on uskomattoman hyvää ja toimivaa. Meidän pojalla b-lausunto vaikeasta atopiasta ja itsellänikin on atopia.

Sukuvikana menee mutta meillä on helpotus tullut kaikille teini-iässä. Aikuisena ei paljon ihottumaa ole enää ollut. Tietenkin sekin voi vaihdella yksillöllisesti paljon mutta näin meillä.

Yöksi ollaan usein sideharsokääröt laitettu käsiin ja jalkoihin kun on ensin rasvattu iho kunnolla.

Vierailija
12/23 |
28.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni hankala käsiekseema ollut vuosia. Ja myös kesällä kurjassa kunnossa. Ihotautilääkäriltä sain reseptin vahvaan kortisoniin (Dermovat), ja paksumpaa versiota yöksi käsiin, ja kevyempää päiväksi. Ja yöksi ehdottomasti puuvillahanskat, koska silmiin päätyessään kortisoni voi tehdä pahaa jälkeä. Ja kun tulehdus on ohi, olen käyttänyt jo aiemminkin mainittua Locobase Repairia puuvillahanskojen kanssa yöllä. Suihkussa pitäisi käydä kumihanskat kädessä, koska shampoot jne ovat kaikkein pahimpia käsille. Dermovatia olin käyttänyt kuureina, muistaakseni pahimpaan aikaan viikon kuuri ja ylläpitona Elocon-voidetta muutamana päivänä viikossa. Kurjaa lapselle, kun käsiekseema osaa olla pirun kipeä. :( ja aikuisenakin kahden pienen lapsen kanssa, kun veden kanssa pitää lutrata pitkin päivää ja hiekkalaatikollakin touhuta, ja perunat pestä. Toivottavasti löydätte hyvän keinon!

Vierailija
13/23 |
28.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saati sitten lapsella.

Itse kärsin kesäisin pahentuvasta käsien ihottumasta, jonka laukaisee erityisesti maa, multa, kasvit ym lehtivihreä. Minulla on allergioitakin, joihin käsien iho reagoi helposti. Ylipäänsä mikä tahansa allergia ja elimistöä ärsyttävä yliherkkyys (hajusteista, pesuaineista, tekokuiduista jne) näkyy minulla aina käsissä (ja silmäluomissa) mutta pääsääntöisesti kädet ovat talvisin paremmassa kunnossa.

Minun on helppo ratkaista kesäinen ihottuman paheneminen sillä, etten koske ilman hanskoja maahan tai kasveihin. Lapsella tämä on kesällä tietysti käytännössä lähes mahdotonta. Mutta siitäkin on itselle apua, että kädet pesee ulkoa tullessa huolellisesti (hajusteettomalla pesuaineella toki) ja muutenkin pesee niitä todella usein kesäisin. Vaikka vesi tietysti kuivattaa, on se kuitenkin parempi kuin käsien pesemättä jättäminen. Oleellista on myös se, että yrittää huolehtia kädet ihan priimakuntoon keväällä, jotta kestävät kesän koetuksia paremmin.

Minäkin olen saanut käsiekseeman kortisonihoidosta 2:n kertoman kaltaisia ohjeita. Kortisonia olisi käytettävä tarpeeksi pitkä kuuri kerralla, jotta iho pääsee kunnolla paranemaan. Viikossa ei sitkeä käsi-ihottuma lähde. Jonkun ehdottama 2 päivää kortisonia - 2 päivää taukoa on käsittääkseni se kaikista pahin vaihtoehto, iho ei missään vaiheessa pääse paranemaan kunnolla, jonkinasteinen tulehdus on koko ajan päällä ja jatkuva kortisonin käyttö ohentaa ihoa. Lisäksi ainakin näin aikuiselle ihotautilääkärit ovat painottaneet tarpeeksi tehokkaan kortisonin käytön tärkeyttä, käsiekseemaan eivät kovin miedot kortisonit tehoa. Sitten kun kädet saa kuntoon, on oireiluun puututtava heti sen alkaessa. Itse pyrin aloittamaan Eloconin käytön heti ensioireista, ja saan näin pidettyä kädet kuosissa (paitsi nyt, kun tuubi unohtui ottaa mökille ja menin silti sienimetsään!)

Vierailija
14/23 |
28.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

(siis leikki-iäisille -koululaisille). En ole löytänyt vaikka mistä olen etsinut.

Vierailija
15/23 |
28.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko kokeilleet protopic nimistä voidetta? meillä ei kortisoonit tuoneet apua mutta tämä on uskomattoman hyvää ja toimivaa. Meidän pojalla b-lausunto vaikeasta atopiasta ja itsellänikin on atopia.

Sukuvikana menee mutta meillä on helpotus tullut kaikille teini-iässä. Aikuisena ei paljon ihottumaa ole enää ollut. Tietenkin sekin voi vaihdella yksillöllisesti paljon mutta näin meillä.

Yöksi ollaan usein sideharsokääröt laitettu käsiin ja jalkoihin kun on ensin rasvattu iho kunnolla.

Meillä on kokeiltu ja paljon vaikeampi vaiva tuli tilalle Protopicista. En suosittele missään nimessä! Lisäksi tutkimusten mukaan voi aiheuttaa myös ihosyöpää!

Vierailija
16/23 |
28.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

(siis leikki-iäisille -koululaisille). En ole löytänyt vaikka mistä olen etsinut.

Nevertex valmistaa puuvillaisia sormikkaita. Niitä meillä on käytetty paljon (toki ranteen kohdalle on kudottu kuminauhaa mutta meillä ei ole haitannut). Ainakin aikaisemmin löytyi esim. Halpa-Hallin lasten vaatteiden osastolta käsinehyllystä.

Apteekista olemme joskus ostaneet ohuita puuvillasormikkaita mutta ne oli vähän turhan isoja. En tiedä olisiko nykyään paremmin eri kokoja tarjolla.

Vierailija
17/23 |
28.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

myös lapsillenikin. Kesät olivat aivan käsittämättömiä, kun lapset läträsivät hiekassa ym. Koska meillä on paljon erilaisia allergioita, tein uuden ruoka-ainetestin pari vuotta sitten. Paljastui mm kananmuna-allergia. Kananmunaa välttämällä ovat omat ja lasteni kädet pysyneet kunnossa. Joskus se voi olla aivan pienestä jutusta kiinni. Näin siis meillä, toivottavasti te muutkin saatte helpotusta ikävään vaivaan!

Vierailija
18/23 |
28.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kokeiltu ja paljon vaikeampi vaiva tuli tilalle Protopicista. En suosittele missään nimessä! Lisäksi tutkimusten mukaan voi aiheuttaa myös ihosyöpää!

Itse olen kuullut Protopicista pelkkää hyvää ja on ollut tarkoitus kysyä ihotautilääkäriltä voiteesta ensi käynnillä. Jos yhteys ihosyöpään olisi selkeä, ko. voide varmaan olisi menettänyt jo myyntilupansa.

15

Vierailija
19/23 |
28.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kädet ovat kuitenkin ne mitkä on eniten elämässä haitanneet. On karmeaa kun aina kirvelee, kutittaa ja silti pitäisi käsillä jotain tehdä. Minulla on vuotavat ekseemat eli jotain visvaa aina erittävät. Jostain syystä tavallinen rasvaus vain pahentaa minulla tilannetta, jos on nämä "visvanäpyt" jo päällä ja puhjenneet eli koko kädet jo ihan turvonneet ja kirvelevät. Itselläni auttaa parhaiten silloin ihan jääkylmä vesi, hyvä kuivaus taputtelemlla ja vielä viileisiin käsiin vahvaa kortisonia ja saman tien hanskat päälle. Jos ei hanskoja ole, alkaa taas se hikominen ja visva. Pakko olla hanskat. Tällä tvalla iho rauhoittuu todella tehokkaasti. Kokeile lapsellekin. Apteekin puuvillahanskat on parhaat mytta saako niitä ihan pieninä??

Vierailija
20/23 |
29.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkälainen vaiva teille tuli siitä?