Värjään lempivaatteita säännöllisesti. Kuin uusia sen jälkeen!
Kommentit (29)
olen kokeillut värjätä mustis haalistuneita pesukoneesa ja aika kauan sain pyydystellä jonkinlaisia värijäämiä pesukoneesta. Tiivisteistä ja muualtakin. Vaikka piti pestä tyhjällä ja kuumassa(95Astetta)jälkeenpäin. ja sen taisin tehdä parikin kertaa. Ei värjännyt siis vaatteita mutta yllätyksiä löytyi vielä pitkään,värinjäämiä vissiin.. muuten olis ideana tosi hieno mut en jaksa olla kokoajan pesemässä konetta.
Mistä muualta? Ei nyt rumpuun ole voinut jäädä, silloinhan olisi värjännyt pyykit ja sanoit ettei näin tapahtuut :)
kulahtaneet farkut ja niistä tuli loistavat! Siis ei ne hohda, mutta niistä tuli juuri sellaiset tummansiniset kuin tahdoin :D
tai älkää,mutta ihan on tullut pyykin seassa värijäämiä,kun olen pessyt pyykkiä värjäyksen jälkeen,vaikka olen pessyt koneen tyhjänä kuumassa parikin kertaa. ja juu tiivisteen väleissä myös on ollut näitä värijäämiä. Minä en ihan heti lähde värjäämään mustia vaatteitani vaikka mieli tekisikin. Joskus aikaisemmin olen kyllä onnistunut siinä ilman pesukoneen sotkeentumista. Sain nyt viimeks ihan pyyhkiä väriä tiivisteistä,hui kun kamalaa ja epäuskottavaa ilmeisesti jonkun mielestä. Mulle on sama jos joku muu värjää,en ajatellut että jotakin risoo se etten minä tee enää niin. t.se joka löysi noita värijäämiä vielä pitkään koneesta.
Kuulosti niin hankalalta että päätin jättää värjäämättä
jos jää värijäämiä koneeseen? Siis itse koneeseenhan värin ei pitäisi tarttua, ainakaan metalliseen rumpuun eikä minulla ole tiivisteetkään värjäytyneet. Sen sijaan tiivisteissä ym. oleva lika joka todennäköisesti on zeoliittia, värjäytyy. Nykyisin katson ettei pesuaineessa ole zeoliittia. Sehän on savea ja jää sekä koneeseen että vaatteisiin, varsinkin alhaisessa lämpötilassa pestessä.
jos jää värijäämiä koneeseen? Siis itse koneeseenhan värin ei pitäisi tarttua, ainakaan metalliseen rumpuun eikä minulla ole tiivisteetkään värjäytyneet. Sen sijaan tiivisteissä ym. oleva lika joka todennäköisesti on zeoliittia, värjäytyy. Nykyisin katson ettei pesuaineessa ole zeoliittia. Sehän on savea ja jää sekä koneeseen että vaatteisiin, varsinkin alhaisessa lämpötilassa pestessä.
Jos ne ei kerran värjää...
Itse olen myös värjännyt paljon - ja hyvää jälkeä on tullut eikä kone ole menny miksikään eikä väriä ole jäänyt tiivisteisiin.
Kannattaa kyllä värjätessä huomioida se, että erilaiset langat värjäytyvät eri lailla ja tekokuidut värjäytyy tosi huonosti. Kerran värjäsin valkoisen mekon siniseksi - ja tuloksena tosiaan oli sininen mekko, jossa oli valkoinen vetoketju... jotain siis unohtui =D.
1. langat voivat jäädä erivärisiksi, koska ne ovat tekokuitua. Väreillä pystyy värjäämään puuvilla, pellavaa ym. luonnonkuituja, mutta ei polyesteria ym. tekokuituja. Jos vaatteesta saa pienen langanpätkän irti (esim. saumasta tmv. huomaamattomasta kohdasta) voi asiat tarkistaa: luonnonkuitu palaa eri tavalla mitä tekokuitu, joka "sulaa" ennemmin mitä palaa, vaikea selittää! :)
2. Väri voi värjätä tiivisteitä, mutta se ei ole ongelma jos pyyhkii ja kuivaa tiivisteet hyvin. Väriä ei ehjään koneeseen jää, jos myöhemmissä pesuissa väriä tullut pyykkeihin, niin uskon että syynä on juuri zeoliitti tmv. "lika" koneessa. Eli rummussa tmv. on kertymiä zeoliitista tmv. johon väri tarttuu, ja sitten joskus kökkäre irtoaa ja sotkee pyykkiä. Kannattaa aina käyttää pesuainetta missä ei ole zeoliittiä, lisäksi kannattaa pestä pesukone silloin tälläin sitruunahalpolla (maksaaa vajaa 2€/pussi mikä riittää koneen pesuun, ei siis ole kallis eikä todellakaan isotöinen urakka: sitruunahappo tyhjään koneeseen pitkä&kuuma ohjelma päälle, sitten sama uudestaan tyhjällä koneella missä jauhemaista pesuainetta).
Just mustia kulahtaneita värjäsin mustiksi ja tuli siistejä, eikä kone mennyt koskaan miksikään. Enää en tee, kun on niin kirjava kausi meneillään :-)
ärejä myytäisi jos se tollaista olisi. Itsellä onnistunut aina ilman ongelmia. Mut sun kannattaa tosiaan jättää väliin jos sun pesukone ei puhdistu.