Osa-aikatyö , lapset kotihoidossa, kokemuksia?
Nuorin lapseni on nyt 2v mutta olen miettinyt että kun hän täyttää 3, alkaisin tekemään osa-aikatyötä niin ettei lasten tarvitsisi mennä päiväkotiin. Tarkoittaisi että tekisin jonkin verran viikonloppuvuoroja ja iltavuoroja (olen hoito-alalla) Lapset käyvät kerhossa ja muskarissa, naapurustossa on paljon lapsia, joten virikkeitä olisi tarpeeksi ilman päiväkotiakin.
Löytyykö täältä äitejä jotka ovat tehneet saman ratkaisun?
Kommentit (9)
Itse olen ollut lasten kanssa aamusta iltaan vuosia niin kaipa mies nyt jaksaisi sitten olla ne ajat kun kävisin töissä. ap
Eli kumpikin teki lyhennettyä työaikaa ja hoidimme lasta vuorotellen, mutta kävimme siis myös töissä vuorotellen. Kertakaikkisen loistava ratkaisu.
Olimme molemmat osittaisella hoitovapaalla miehen kanssa. Mulla hoitoalalla yötyö, onnistui todella hyvin. Vieläkin ollaan vuosi, kunnes kuopus aloittaa kolmannen luokan.
Kaikille perheille ei sovi, mutta meillä mies on aina osallistunut lasten- ja kodinhoitoon, niin oli helppo ratkaisu.
Säästyi lastenhoitomaksut about 500€ x 11kk x useampi vuosi, meillä kolme lasta.
Olimme molemmat osittaisella hoitovapaalla miehen kanssa. Mulla hoitoalalla yötyö, onnistui todella hyvin. Vieläkin ollaan vuosi, kunnes kuopus aloittaa kolmannen luokan.
Kaikille perheille ei sovi, mutta meillä mies on aina osallistunut lasten- ja kodinhoitoon, niin oli helppo ratkaisu.
Säästyi lastenhoitomaksut about 500€ x 11kk x useampi vuosi, meillä kolme lasta.
Missä välissä sä oikein ehdit nukkua ne normaalin aikuisen ihmisen tarvitsemat väh. 7 tuntia yhtäjaksoista, häiriötöntä unta?
Mun vanhemmat teki saman ratkaisun kun olin lapsi, yötyötä tekevä osapuoli oli aina ihan helvetin kiukkuinen ja suuri osa kotonaoloajasta piti hissutella hiljaa kun joku oli nukkumassa. Vasta aikuisena vuorotyötä tehdessäni kamalassa univelassa tajusin, että hänen täytyi olla aivan äärimmäisen väsynyt ja varmasti ihan vaan siksi pinna aina tosi kireällä. Lapsena sitä ei tajunnut...
Missä välissä sä oikein ehdit nukkua ne normaalin aikuisen ihmisen tarvitsemat väh. 7 tuntia yhtäjaksoista, häiriötöntä unta?
Mun vanhemmat teki saman ratkaisun kun olin lapsi, yötyötä tekevä osapuoli oli aina ihan helvetin kiukkuinen ja suuri osa kotonaoloajasta piti hissutella hiljaa kun joku oli nukkumassa. Vasta aikuisena vuorotyötä tehdessäni kamalassa univelassa tajusin, että hänen täytyi olla aivan äärimmäisen väsynyt ja varmasti ihan vaan siksi pinna aina tosi kireällä. Lapsena sitä ei tajunnut...
Ensimmäisen yövuoron jälkeen nukun 9 tuntia ja toisen 6 tuntia. Mies hoitaa silloin lapsia. Ja nyt kun ovat koululaisia, ei heitä kukaan hoida. Tämä on järjestelykysymys jokaisessa perheessä. Enkä nuku sitä pitkää unta koskaan kotona :)
kaksoset meillä kohta 3-vuotiaita, mies tekee päivätyötä, toisinaan reissaa. Teen keskimäärin 10 tuntia viikossa töitä, juuri iltaisin ja viikonloppuisin, työnantaja on ollut hyvin joustava.
Ihanaa on päästä välillä "oikeisiin" töihin, saa muuta ajateltavaa, kuin ne kotiasiat ja tuntee olevansa hyödyllinen, mutta varjopuolena on se, että koti on kyllä jatkuvasti sotkuisempi kuin ennen töiden aloittamista. Toisinaan on pitänyt tehdä töitä enemmän kuin sen 10 tuntia viikossa ja silloin tuntuu, että päivät on yhtä lentoa.
Olisi myös avuksi, jos olisi lähístöllä isovanhemmat, tai muu hoitaja, joka voisi olla lasten kanssa tarvittaessa pieniä aikoja, jos työasiat menee päällekkäin (esim. pakollisia palavereja tai muuta).
Meillä tämä on nyt kuitenkin hyvä ratkaisu ja vaikka välillä tuntuu, että elämä on liian aikataulutettua, niin näin me ainakin aiomme jatkaa, ainakin vuoden vielä.
Itse alotin osaikatyön keväällä teen n 15-20h viikko. Ihan kivasti on sujunut. Meillä lapsia 4, isommat koluikäisiä ja pienet 2v ja 3v. Teen töitä 3 iltana viikossa. Joten vapaata jää. Enimmän osan mies on lasten kanssa mutta muutamia kertoja joutunut soveltamaan. Piristää tehdä ihan oikeaa työtä ja kiva tienkin saada myös rahaa.
Nyt on kolme lasta, ja syksyllä taas alkaa työt.
Meillä mies on kovasti nyt taas myötämielinen minun työntekoon ja suunnittelee mitä kaikkea touhuilee pienimmän kanssa kun isommat on koulussa ja eskarissa ja minä töissä muutaman tunnin. Aiemman kokemuksen perusteella kyllä tiedän, ettei se mitään touhuile pienimmän kanssa, vaan tekee töitään. Ja isoäidit hoitaa lapsen.
Siksi isovanhemmilta on kysyttykin hoitohalukkuus ennen kuin lupauduin töihin. Mies ei kuitenkaan raaski vähentää töistään. Mutta pääasia, että lapsi tulee kyllä hoidettua.
Ja minusta on kyllä mukava lähteä töihin, kun olen ollut lasten kanssa kotona 8 vuotta, välissä vain reilut puoli vuotta osa-aikatöitä. On varmasti ihan virkistävää päästä kotoa vähän muihin ympyröihin.
kun nuorin oli alle kolme. Homma loppu, kun miehellä ei pää kestänyt kun oli niin vähän vapaa-aikaa... Tekee vuorotyötä ja viikollakin on vapaita. Ymmärrän kyllä että pääsee nyt aika paljon helpommalla, kun lapset on päiväkodissa.