Oppiiko lapseni ikinä syömään?
Nyt 7kk, ollaan aloitettu 5kk paikkeilla maistelemaan kiinteitä ruokia. Ei suostu juuri ollenkaan syömään lusikasta. Tarjoan ruokaa 3x päivässä siitä huolimatta että mitään ei mene alas. No okei, hedelmäsoseita syö 3-5 lusikallista, mutta ei muuta.
PAinokäyrää laahaa, vauva ei saa korviketta vaan tuon lisäksi rintamaitoa. Yritän syöttää rintamaitoa max parin tunnin välein mutta ei meinaa riittää kun lapsella on niin nälkä, itkuinenkin on. Joskus annan velliä kun pelkään että kuolee nälkään, ja takaraivossa tunne että imetystä pitäs jo vähentää.. Velliä syö hyvin.
Onko mitään kokemusta kellään vastaavasta, oppiiko ikinä syömään hienosti lusikalla, niinku muiden tuttujen vauvat, avaavat suuta ku linnunpojat :/
Voiko 7kk ikäinen elää vain rintamaidolla jos ei muuta suostu ottamaan?
Kommentit (11)
Kyllä se siitä! Monet alkavat syödä kiinteitä kunnolla vasta, kun imetys lopetetaan. Mutta sitä ei tietenkään kannata vielä tehdä.
Onko mistään ruoista tullut lehahduksia iholle? Entä löysää tai vihreää kakkaa? Meillä tuo nirsoilu kiinteiden kanssa johtui allergioista. Sitten kun löytyi sopivat ruoat, alkoivat ne kiinteätkin maistua.
jos se maistuu ja sillä saadaan painoasiat kuntoon. Lapsi on kovin pieni syömään lusikasta, kyllä sillä on vielä aikaa oppia. Kuten joku totesikin niin voisit tarjota jota sormiruokaa ihmeteltäväksi.
Ei kaikki lapset suostu siihen että niitä ayötetään. Alkuun syövät itse käsin ja myöhemmin itse lusikalla.
Oma lapseni alkoi syömään vasta 11kk ikäisenä enemmän kuin yhden lusikallisen. Vasta imetyksen lopettaminen auttoi asiaa ja silloinkin suostui syömään vain itse sormiruokaa.
Anna bataattia, banaania, maissinaksua, perunaa jne. kokonaisena eteen samalla kun yrität lusikalla syöttää. Jos ei suostu lusikasta ottamaan, syö sen minkä syö sitten itse sormin. Ei kannata tehdä sitä virhettä minkä itse tein eli yritin uskollisesti syöttää 4-5krt päivässä ja turhauduin kun sitten koskaan ei syönyt mitään. Älä stressaa, kyllä se joku päivä alkaa syömään.
mutta vellihän on melkein pelkkää korviketta.
maissinaksujen antamista noin pienille. Sehän menee kastuessaan sellaseks sitkeeks "klimpiks", mihin on helppo tukehtua.
Ite uskalsin antaa sitä vasta n puolentoista vuoden ikäiselle ja sillonkin tarkan valvonnan alla...
SOnko tarpeeksi soseista? Jotkut ei siedä rakeita. Toiset taas saavat alas paremmin kun on paksumpi rakenne. Onko tarpeeksi pieni lusikka? Toiset eivät siedä alusta lähtienkään kaupan soseita,vaan on oltava itsetehtyä. Aika varhaisessa vaiheessa olen antanut vauvan syödä sormin makaronia,lihapullia ja maissinaksuja. Keitetyt pakastekasvikset on myös hyvä. Onko lapsi nälkäinen tai väsynyt kun tarjoat ruokaa? Rntä liian täysi äidinmaidosta? Mä olen saanut tuon iläisen pysymään paikoillaan kun olen antanut käteen lusikan tai pilttipurkin kannen tms.
maissinaksujen antamista noin pienille. Sehän menee kastuessaan sellaseks sitkeeks "klimpiks", mihin on helppo tukehtua. Ite uskalsin antaa sitä vasta n puolentoista vuoden ikäiselle ja sillonkin tarkan valvonnan alla...
Enpä usko että on Suomessa yhtään tapausta....
Meillä oli periaatteessa täysimetyksellä
1-vuotiaaksi asti, koska ei suostunut syömään muuta.
Vähän pirkkanaa ja parsaa jalihaa söi.
Nykyään 3v ja syö ihan mini annoksia.
Nyt meudän 6kk syö lähestulkoon enemmän kiinteitä kuin tuo 3v tällähetkellä.
Haha, ei oo totta.. Mun lapsi on syönyt omin käsin kaikenlaista puolivuotiaasta lähtien. Sepäs se, oppii kakomaankin tarvittaessa, kun itse saa tutustua ruokiin ja eri koostumuksiin. Tietysti vahdin vieressä, mutta ikinä ei ole ollut vaaratilannetta edes porkkanan, omenanpalojen tai rypäleiden kanssa.Olen myös syöttänyt, mutta nykyään tosi vähän kun lapsi haluaa syödä itse. Välillä auttelen lähinnä. Hyvin menee omalla lusikalla ja ikää 13 kk.
Ap:lle vinkkinä, että koita olla stressaamatta sillä se heijastuu lapseen. Suomessa ei YKSIKÄÄN lapsi, josta pidetään huolta, kuole aliravitsemukseen. Kyllä ne omansa ottaa, hyvänen aika. Ja anna sitä tissiä. Tämän toisen lapseni kanssa meni niin että vasta mielestäni pari kuukautta ollut muulla kuin rinnalla merkittävä rooli. Alle vuoden ikäisen pääravintoa on maito.
Sitäpaitsi lusikka tuon ikäisen kädessä on ihan toivotonta, eikä suuhun laitettunakaan ole sieltä hauskimmasta päästä. Lätkäise käteen maissinaksu, keitettyä kukkakaalia tai perunaa, raastettua kurkkua tms. ja anna syödä itse omin sormin.