Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

haloo koululaisten vanhemmat ! miten ratkaisette kesän ruokahuollon

Vierailija
25.07.2012 |

KOululaisten lomasta 3 viikkoo jäljellä. Tuntuu että ruokahuoltopuuhissa menee tosi kauan joka päivä.

Käytäntö siis 2 lämmintä ateriaa. Puuroa aamulla TAI illalla.

Joojoo, etukäteen voi tehdä pakkaseen spagettikastiketta, uusia perunoita pukkaa (jopa omasta maasta) mutta anyway. Koko ajan pitää tarjota jollekulle jotain ja siivota pöytää aterian jälkeen. Meitä on vain 4, mutta ihan samat asiat joutuisi tekemään vaikka meitä olisi isompikin porukka. aamupala, lounas, välipala, päivällinen iltapala.

Lapset voi toki auttaa, no se apu ehkä enemmän symbolista. Mies rakentaa joten en voi nyt sitä ahdistella (kops, kuulin kun pari telaketjufeministiä pyörtyi...ei voi mitään)

En ole uusavuton, kaikkea muuta, tykkään periaatteessa ruuanlaitosta...mutta en koko ajan haluaisi hääräillä kyökissä. Eineksiä en oikein osaa ostaa, paitsi pinaattikeittoa ja maksalaatikkoa. Ja nekin pitää lämmittää ja laittaa tarjolle ja jäljet korjata.

Olen miettinyt jotain että teen kaikille lounaaksi eväät (vaikka olen itsekin nyt lomalla) tms..hyviä eväsruokia tuli itselle mieleen:

munakasrulla

pinaattipannari

jotkut kolmioleivät

karjalanpiirakat munavoilla ja (kaupan) pinaattikeitto

miten muut hoidatte homman pätevämmmin ?

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
25.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap, haluat tietää mitä kylmää lapsesi voivat syödä lounasaikaan? Eikö nopeampaa olisi kuitenkin lämmittää mikrossa ne edellisen illan jämät?

Ja siis tietenkään ei mitään kaupassakäyntejä muuta kuin kerran viikossa.

Vierailija
22/41 |
25.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

- 8-10 maissa aamupalat sitä mukaa kun porukka heräilee, pienin lapsi syö omia ruokia, minä juon kahvit samalla ja isommat ottavat aamupalaksi leipää, jugurttia, muroja tai mitä milloinkin (jos olen itse jo syönyt aamupalan, lueskelen lehteä ja pidän isommille pöytäseuraa)

- 12 maissa lounas, yleensä edellispäivän ylijäämiä tai pakkasesta jotain kevyttä, esim. keittoa, tai ruokaisa salaatti tms. helppoa ja nopeaa

- 14-15 välipala, kukin tyylillään

- 17-18 lämmin ruoka, syödään varmasti kaikki yhdessä

- ja sitten vielä iltapala, mannapuuro ja riisipuuro suosikkeja ja porisevat itsekseen valmiiksi (turha ruveta aamulla mitään puuroja laittamaan, kun on muutakin puuhaa ja porukka heräilee eri aikoihin)

Ja tosiaan kaikki pitävät huolta siisteydestä, jääkaapista löytyy aina fiksut välipalakamat, pakkasessa on aina leipää jne., eli ei joka päivä tarvitse ruveta mitään vispipuuroja vääntämään välipalaksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
25.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Runsas aamiainen, välipalalla leipää ja sitten se yksi lämmin ateria noin klo 16. Ja vaikka vielä välipala ja iltapala. Siinähän on siis vain yksi lämmin ateria päivässä

Vierailija
24/41 |
25.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

koulukauteen verrattuna, jotta iltaruuasta jäisi vanhempien eväiden lisäksi kahdelle koululaiselle lounas. Jos ei jää, ostetaan einekset (mikropitsaa, pinaattilettua, maksalaatikkoa yms), tai jätetään rahaa, ja käyvät itse ostamassa. Aamiaisen, välipalan ja iltapalan ottavat itse (yleensä leipää tai hedelmää) ja korjaavat jälkensä. Olimme me aikuiset sitten paikalla tai emme. Lounaan ottavat kaapista ja lämmittävät mikrossa (lisäksi valmiiksi pilkottuja vihanneksia)ja korjaavat jälkensä. Jompikumpi (vuorotellen) tyhjää ja täyttää tiskikoneen päivän aikana. Me vanhemmat siis päivätöissä lähes koko kesän; lapset 10 ja 11. Alle 10-vuotiaina olivat suuren osan kesästä johonkin sukulaisille sijoitettuina, mutta myös paljon päiviä itsekseen kotona. Tietysti silloin ohjeistettiin tarkemmin ja soiteltiin päivän aikana. Hyvin pärjäsivät ja tuskin jäi traumoja :) Tunnollisia lapsia tosin kumpikin.

Vierailija
25/41 |
25.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

en halua läträtä niiden kaapissani/pakastimessa olevien erinomaisten ainesten (oikeesti tää ainespuoli/ruuanlaittotaitokaan ei ole se ongelma vaan että koko ajan on joku ruoka-aika !

en halua viettää elämääni keittiössä !

Norjalainen popsii lounaaksi voileipää.

Vierailija
26/41 |
25.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Runsas aamiainen, välipalalla leipää ja sitten se yksi lämmin ateria noin klo 16. Ja vaikka vielä välipala ja iltapala. Siinähän on siis vain yksi lämmin ateria päivässä

Vierailija
27/41 |
25.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

koulukauteen verrattuna, jotta iltaruuasta jäisi vanhempien eväiden lisäksi kahdelle koululaiselle lounas. Jos ei jää, ostetaan einekset (mikropitsaa, pinaattilettua, maksalaatikkoa yms), tai jätetään rahaa, ja käyvät itse ostamassa. Aamiaisen, välipalan ja iltapalan ottavat itse (yleensä leipää tai hedelmää) ja korjaavat jälkensä. Olimme me aikuiset sitten paikalla tai emme. Lounaan ottavat kaapista ja lämmittävät mikrossa (lisäksi valmiiksi pilkottuja vihanneksia)ja korjaavat jälkensä. Jompikumpi (vuorotellen) tyhjää ja täyttää tiskikoneen päivän aikana. Me vanhemmat siis päivätöissä lähes koko kesän; lapset 10 ja 11. Alle 10-vuotiaina olivat suuren osan kesästä johonkin sukulaisille sijoitettuina, mutta myös paljon päiviä itsekseen kotona. Tietysti silloin ohjeistettiin tarkemmin ja soiteltiin päivän aikana. Hyvin pärjäsivät ja tuskin jäi traumoja :) Tunnollisia lapsia tosin kumpikin.

Vierailija
28/41 |
25.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

avain tässä on relaaminen: ala-asteikäisten lasten ei tarvitse enää syödä puuroa aamulla tai illalla, ja lomalla voi muutenkin syödä huolettomammin. Älä mene talven minuuttiaikataulun mukaan, vaan nauttikaa hitaammasta aamusta, syökää vasta vähän a´jan kuluuttua heräämisestä, ei heti, ja silloin kun syötte, niin tuhti aamiainen - munia, pekonia, paistettuja nakkejaa?, munakasta?, pannukakkuja... hedelmiä, kasviksia ja hyvää leipää, jugurttia, muroja, myslejä, karjalanpiirakoita... kyllä noista jo löytyy tuhti aamiainen kaikille, mieti vinkkinä hotellien runsaita aamiaisbuffetteja.

Tälläl pärjännee koko porukka pidemmälle iltapäivään ja sitten syötte yhden lämpimän aterian esim kolmen - neljän paikkeilla - normaalia iltaruokaa aiemmin,, mutta selkeästi lounasta myöhemmin. Ja sitten iltapalaa myöhemmin, vähän ruokaisampana kuin normaalisti, jos tarvis.

Välipaloina hedelmiä, marjoja, herneitä, korppuja tmms, mitä jokainen voi hakea itse keittiöstä tarvittaessa.

Ap- tai ip-kahvit on myös kesällä ihania, vähän pullaa kylkeen ja sillä jaksaa lapsetkin taas muutaman tunnin.

Huomaat pian, että lapset pärjää kyllä hyvin yhdellä lämpimällä aterialla eikä sinun tarvitse stressata ruoasta jatkuvasti

Yksi vinkki vielä : kerran viikossa vain kauppaan, ei useammin!

Haen vinkkejä, miten päivän ateriat voisi rytmittää siten että selviäisi sillä yhdellä lämpimällä aterialla. thäts the point.

Vierailija
29/41 |
25.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä aamulla syödään leipää ja kaakaota, koululainen tekee itse, mutta 4vuotias tarvii vielä hieman apua, usein isosisar tekee pienemmälle kun tekee itselleenkin ja sama iltapalan suhteen. Lounas on usein ed. päivän iltaruoasta. Välipalaksi meillä riittää jäätelö tms. kumpikin osaa sen itse hakea pakkasesta. Käytännössä teen kesällä yhden ruoan päivässä ja tuo päivällinen syödään koko perhe yhdessä.

Mutta kyllä kouluikäisen pitäisi jo aamu-, väli -, iltapalasta selvitä itsekin.

Vierailija
30/41 |
25.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

en halua läträtä niiden kaapissani/pakastimessa olevien erinomaisten ainesten (oikeesti tää ainespuoli/ruuanlaittotaitokaan ei ole se ongelma vaan että koko ajan on joku ruoka-aika !

en halua viettää elämääni keittiössä !

Sori vaan, mutten vieläkään tajuu sun ongelmaa. Jos sulla on kouluikäisiä lapsia, niin sun ei tartte tehdä kuin yksi lämmin ruoka päivässä. Mitä helvettiä sää siellä keittiössä notkut, jos isot lapset siellä pärjäävät ihan itse? HÄH?

Vierailija
31/41 |
25.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

näin:

- aamupalalla esim. jugurttia marjoilla, leipää, mysliä tms. mitä nyt kukin tykkää syödä. Koululaiset osaavat tehdä ja siivota itsekin, mutta jos nyt haluaa passata niin ei siihen laittamiseen mene paria minuuttia kauempaa, saati sitten astioiden koneeseen laittamiseen + pöytien pyyhkimiseen

- lounaaksi perussafkaa eli esim. makaronilaatikkoa, kanaa, perunaa tms. eli salaatit, raasteet jne. ehtii tehdä sillä aikaa kun potut/riisi/makaroni kypsyy. Eli ei tuohonkaan saa puolta tuntia enempää menemään. Pöydän raivaukseen ja käsitiskiin menee kymmenisen minuuttia.

- välipalaksi marjoja/hedelmiä/jugurttia/leipää/mistä kukin nyt tykkää. Koululaiset osaavat ottaa itse ja siivota jälkensä.

- meilläkin lomalla syödään "yhdistetty" iltaruoka/iltapala. Usein edellisen päivän lounaan jämiä tai sitten nakataan ranskalaiset + kalapuikot/nakit uuniin, tehdään lämpimiä voileipiä + salaattia, väännetään isompi munakas tms. tms. tns...

En tosiaankaan koe, että lomalla menisi keittiössä aikaa enemmän kuin arkena, jolloin meininki enemmän aikataulutettua harrastusten yms. vuoksi ja ruokaa on tehtävä tiettyyn aikaan - näin lomalla se ei ole niin kellontarkkaa. Lomalla syödään myös paljon ulkona, käytetään enemmän eineksiä ja vedetään pikaruokaa - on tosiaan paljon muutakin tekemistä kun ruoanlaitto... :)

Vierailija
32/41 |
25.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos norjalainen syö lounaaksi leipää ja sä haluat tehdä vaan kerran päivässä ruokaa, niin sano lapsille, että lounasaikaan on vaan leipää tarjolla. MIkä ongelma?

Rytmeistä, meillä on ympäri vuoden lauantaisin tällainen rytmi.

Kun kaikki herännyt, aamupala, n. 9 aikaan, jos jollain sitä ennen kamala nälkä käynyt syömässä banaanin. Kunnon ruoka 14-15 aikaan, jos sitä ennen jollain kamala nälkä, käy syömässä jonkun hedelmän tai palan leipää. Iltapala n. 19 aikaan. Jos sitä ennen kauhee nälkä, käy syömässä hedelmän. Yksikään lapsi ei joka välissä syö sitä hedelmää, joskin varmaan jokainen lapsi yhden kerran syö sellaisen väliaterian. Jos siis tällaisen rytmin haluat, niin sitten vaan teet niin.

Taisteletko sä nyt jotain ihme normeja tai suosituksia vastaan ja mikä on ongelma?

Vierailija
33/41 |
25.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kaksi pienempää lasta ja viikonloput ja lomat toimii niin, että tehdään ruokaa isommasti kerran päivässä, lapsille lämmitetään sitä seuraavana päivänä lounasaikaan ja itselle riittää se yksi lämmin ateria. Ei mene koko päivä keittiössä.

Aamulla puuroa lapsille ja osaavat korjata jälkensä ruokapöydästä, itselle kahvia ja leipää. Lounas lämmitettynä lapsille, itselle ehkä leipä tai hedelmä samalla. Välipala hoituu helposti samalla kun keittelee itselle iltapäiväkahvit ja sitten iltaruoka tehdään. Iltapalaksi lapsille jotain ja itse sitten miehen kanssa syödään lasten jo nukkuessa. Ei mene montaa minuuttia tiskien latomiseen koneeseen tai sieltä pois. Ei meillä passata koko ajan ja ihan hyvin syödään terveellisiä ruokia. Muutoinkin arkena koitetaan tehdä ruokaa niin, että lounaaksi saa kotoa eväsruuan. Ei pidä olla niin nirso, että tarvitsee kaksi erilaista ruokaa/päivä tai ettei edellisen päivän iltaruoka kelpaisi enää lounaalla.

Vierailija
34/41 |
25.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haen vinkkejä, miten päivän ateriat voisi rytmittää siten että selviäisi sillä yhdellä lämpimällä aterialla.

thäts the point.

Kesällä nukutaan pidempään. Kouluikäiset löytää omat aamupalansa itse ja jos ei olkoot ilman. Jokainen korjaa jälkensä.

Yksi yhteinen ateria myöhään iltapäivällä. Tämän voit kokata itse.

Iltapala joko yhdessä tai kukin ottaa itse.

Olet keittiösi työnjohtaja ja jaat vastuualueita kaikille paitsi sille rakentajalle (toki hänkin laittaa tiskinsä konseeseen)

- lapset hoitaa kattamiset vuorollaan

- lapset hoitaa astiahuoltoa, tiskikoneen tyhjennystä ja jokainen hoitaa täyttöä

- lapset mukaan ruoanlaittoon esim. salaattivuorot

- suunnittelet ruokaostokset niin että käyt max 2 kertaa viikossa kaupassa

- pieniä ostoksia voi haettaa lapsilla lähikaupasta

- perhe on yhteinen yritys jossa jokaisen panosta tarvitaan ja näin jokainen kokee olevansa tärkeä osa perhettä

Näillä konsteilla pitäisi homman helpottua. Toivottavasti näistä on apua arkeesi.

Vierailija
35/41 |
25.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.vauva.fi/keskustelut/alue/24/viestiketju/117721/vaara_palsta…

kuitenkin, siis tällaisia, että perunasipulisekoitus +tonnari vuokaan kalaliemen kera, ei vie kauaa, paitsi paistuminen, mutta itsekseenhän se siellä tulee.

Makaronilaatikko raaoista makaroneista jne., koululaiset syövät parina päivänä lounaaksi siitä?

Vierailija
36/41 |
25.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välipala voi olla kaikille jogurtit käteen - tai vaikka banaani. Ihan hyvin voi syödä 3-4h välein, vaikka olisi pieni lapsi. Jos ei jaksa kokata, väsää voileipä kaikille. Lämpimäksi ruoaksi voi syödä kylmääkin ruokaa. Ei tarvitse kaikkien aterioiden olla monipuolisia, kun kokonaisuus on kunnossa.

Vierailija
37/41 |
25.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mennään ihan kesäfiiliksillä.

Aamupala on sitten kun siltä tuntuu, ei heti herättyään. Se EI ole puuroa, koska 5 v inhoaa sitä.

Mutta se voi olla edellispäivän makkarakeitto, koska hän rakastaa sitä.

Koululainen taas tykkää puurosta, mutta ei makkarakeitosta :)

Tai voileipää, jugurttia, marjarahkaa, mitä nyt mieli tekee.

Lounas, päivän ainoa lämmin ateria on klo 13-14. Välipala esim. klo 17-18. Iltapala sitten klo 20 aikaan.

Jos on nälkä tuossa välissä tai useammin, koululainen ottaa hedelmiä, jugurttia, viiliä, rahkaa, tekee itse voileipää tms.

Lounas voi olla mitä huvittaa. Sitä puuroa. Tai keitto. Tai makkaraa ja kasviksia, salaattia, maissia, niinkuin meillä yhtenä päivänä.

Ruokaa tehdään niin paljon, että se riittää parin päivän aterioihin, ja jos ei halua kahtena päivänä peräkkäin syödä samaa, pitää välipäivän.

Tiskikone päälle ja tyhjennys kerran päivässä.

Myönnän, että meillä on hieman sotkuinen keittiö paitsi sen hetken kun raivaan astiat paikalleen, mutta .. ja lakasen enimpiä sotkuja lattialta, imuroin, mutta en kuluta niihin hommiin kovin paljoa aikaa.

Illalla iltapalan jälkeen / kun lapsen on nukkumassa, siistin kämpän.

Miehestä ei ole apua kun ei semmonen ole kuin käväsemässä, olen yh.

Vierailija
38/41 |
25.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkaisipa koulu. Pojat 8v. ja 10v.

Paljon meillä on valmisruokaakin, mutta aina joku huutelee jotain syötävää tai juotavaa.

Tulisi helteet, niin ruoka ei maistuisi.

Vierailija
39/41 |
25.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkaisipa koulu. Pojat 8v. ja 10v.

Paljon meillä on valmisruokaakin, mutta aina joku huutelee jotain syötävää tai juotavaa.

Tulisi helteet, niin ruoka ei maistuisi.

Miksi et sano lapsillesi, että ota itse, siellä on kaapissa. Korjaa astiat tiskialtaaseen, leivät ym paikoilleen? Meillä tämän osaa 5 vuotiaskin ja pian 9 v täyttävä poika hyvinkin sen osaa.

Olin alkukesän töissä ja tokaluokkalainen - 3.lle menevä poika yksin kotona.

Jääkaapissa oli jugurtteja, juotavaa jugurttia, marjarahkaa omiin kuppeihinsa laitettuna annoksina, teinpä valmiita voileipiäkin lautaselle muovin alle. Ne lapsi sitten unohti, kun teki itse paahtoleipää.

Oli kyllä nälkäinen kun ruuan laitoin noin klo 17, söi hyvällä ruokahalulla, mutta toisaalta sitä ruokaa oli koko päiväksi välipalamuotoisena.

Eli yksi vaihtoehto on että ostat niitä hedelmiä, ostat jugurtteja, isot koululaiset ottaa iihan itse ja korjaa jälkensä ihan itse. Ja teet kaappiin valmiita voileipiä aamulla, ottavat sieltä.

Juotavankin noin isot kaverit kyll ä osaa ottaa itse, ei siihen äitiä tarvita passaamaan.

Vatsa täyttyy myös lihapiirakoilla ja pasteijoilla, niitä voi syödä kylmänäkin, samoin riisipiirakat ovat täyttävämpiä kuin tavallinen leipä. Suosi ruisleipää.

Vierailija
40/41 |
25.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamupalan syövät (syövät jos syövät, osalle ei maistu aamulla mikään) kukin herättyään 9-11 välillä, muroja, leipää, kaakaota. En ole ottanut tuosta stressiä. Siivoan keittiön.

Puolen päivän aikaan keitän maitopohjaisen puuron, lämmitän edellispäivän jämiä, paistan munakasta tms taikka lämmitetään jotain einestä (harvoin). Siihen ei mene paljon aikaa. Laitan nopeasti tiskit.

Välipalaa syö taas kuka syö, leipää, pullaa, jogurttia. Klo 14-15.

Päivällinen n.klo 17 on sitten se päivän pääruoka, jolloin teen kunnon ruuan lisukkeineen. (koululaiset siivoavat vuoropäivin keittiön päivällisen jälkeen)

Iltapalaa syödään vielä klo 20-21, yleensä voileipiä ja hedelmiä. Keittiön siivous ennen nukkumaanmenoa.

Meneehän tuohon tietenkin aikaa, mutta en tiedä onko siihen oikotietä. Kesällä voi otta mielestäni vähän rennommin, eikä nipottaa kokopäiväisesti esim. ruuan terveellisyydestä ja monipuolisuudesta. Se jo helpottaa. Kannattaa välillä käyttää puolivalmisteita ja eineksiä. Ei niihin kuole, jos joskus käyttää.