HIRVEÄN äänekäs vauva/taapero!
Meidän 10 kk ikäinen taaperomme huutaa koko ajan. Siis ei itkuhuutoa vaan sellaista huutelua TODELLA kovalla äänellä. Usein kaupassa yms. paikoissa hävettää kun toinen alkaa kailottamaan järkyttävän kovalla äänellä. Itse yritän puhua hänelle rauhallisella ja normaalilla puheäänellä, toki joskus tulee ärähdettyäkin hieman kovemmin. Miehelläni on myös aika kova ääni luonnostaan, mutta hänkin puhuu yleensä ihan normaalilla puheäänellä.
Mistä lapsi on tuon oppinut ja mikä siinä huutamisessa niin hienoa on? Testaako ääntään vai mitä? Ja mitä voisi tehdä että se vähenisi? Sitä olen yrittänyt jo, että alan kuiskaamaan kun lapsi huutaa. Joskus innostuu matkimaan jos sanon että shhh, ihan hiljaa, mutta yleensä vain kiljuu lisää. :/
Kommentit (6)
vain testaa ääntään. Täysin normaalia tuossa iässä ja menee kyllä ajallaan ohi.:)
että ottaa korviin. Veikkaan että saa jotain 80 desibelin ääntä aikaan. Ainakin sillä on toimivat ja isot keuhkot ;)
t. kiljuvan vauvan äiti, ap
Tuolla oli toinen ketju, jossa äiti mietti kovaäänistä ja huutamalla asioitaan toimittavaa alle 3 vuotiastaan.
Minulla on pian 5 v täyttävä tyttö, joka on aivan vauvasta asti "puhunut" huutamalla. Edelleenkin on kovaääninen.
Ja kyllä se häiritsee, että lapsi toimittaa kaikki asiansa huutamalla, se alkaa hermostuttaa, että eikö sitä voisi välillä puhua...
... mutta siinä vaiheessa kun hän suuttuu ja alkaa parkumaan, se vasta huutoa onkin. Minun on väitetty pahoinpitelevän lastani, kun hän huutaa täyttä kaulaa aivan "pienistä" harmistuksista, ja etten kykene lohduttamaan lasta, olin siis masentunut ja tunnekylmä äiti, kun tenava veti julkisella paikalla uhmakohtausta huutamalla kuin syötävä.
Mutta millä hiljentää vauva, varsinkin jos on ns. julkinen paikka..? en tiedä. Automatkalla minä komensin vauvaa olemaan hiljaa, ensimmäisen kerran tein sen kun vauva oli 9 kk ikäinen enkä pystynyt kuuntelemaan radiota, en juttelemaan isomman lapsen kanssa, kun takapenkillä istuimessaan vauvaa huusi ja karjui omaa hyväntuulista jutteluaan.
vain testaa ääntään. Täysin normaalia tuossa iässä ja menee kyllä ajallaan ohi.:)
Meillä ei kyllä ole mennyt ohi. Edelleenkin on erittäin isoääninen.
Ja mitä tulee uhmapotkuraivareihin kauppakeskuksessa.. kun ne despelit siinä vaiheessa on luokkaa 120, ja sitä kestää esim. 30 min, alkaa kanssaihmiset huolestua. Suuressa maailmassa joku voi tulla sanomaan, tai vain ihmetellä itsekseen, tai sitten tullaan viereen tuijottamaan, ja ihmettelemään.
Pienemmässä yhteisössä jossa kaikki tuntevat toisensa, tietävät nimet ym., kynnys tehdä ls-ilmoitus moisen huutokonsertin innoittamana on matala.
Tuolla oli toinen ketju, jossa äiti mietti kovaäänistä ja huutamalla asioitaan toimittavaa alle 3 vuotiastaan.
Minulla on pian 5 v täyttävä tyttö, joka on aivan vauvasta asti "puhunut" huutamalla. Edelleenkin on kovaääninen.
Ja kyllä se häiritsee, että lapsi toimittaa kaikki asiansa huutamalla, se alkaa hermostuttaa, että eikö sitä voisi välillä puhua...... mutta siinä vaiheessa kun hän suuttuu ja alkaa parkumaan, se vasta huutoa onkin. Minun on väitetty pahoinpitelevän lastani, kun hän huutaa täyttä kaulaa aivan "pienistä" harmistuksista, ja etten kykene lohduttamaan lasta, olin siis masentunut ja tunnekylmä äiti, kun tenava veti julkisella paikalla uhmakohtausta huutamalla kuin syötävä.
Mutta millä hiljentää vauva, varsinkin jos on ns. julkinen paikka..? en tiedä. Automatkalla minä komensin vauvaa olemaan hiljaa, ensimmäisen kerran tein sen kun vauva oli 9 kk ikäinen enkä pystynyt kuuntelemaan radiota, en juttelemaan isomman lapsen kanssa, kun takapenkillä istuimessaan vauvaa huusi ja karjui omaa hyväntuulista jutteluaan.
Ihan samalta kuulostaa kuin meidän vauva.
Oon mä kyllä itsekin lapsena ollut niin kovaääninen, että vielä eka- ja tokaluokilla opettaja on joutunut usein huomauttamaan mun kovasta äänestä. Aiemmin olen pistänyt sen suurperheessä kasvamisen piikkiin - siellä oli usein kotona niin meteli, että oli pakkokin puhua kovalla ja kuuluvalla äänellä tullakseen huomioiduksi. ;) Mutta meillä on kyse ainoasta lapsesta joka on tottunut rauhalliseen ja hiljaiseen ympäristöön.
Muutenkin lapsi tykkää tehdä aika ruman kuuloisia KOVA-ÄÄNISIÄ!!! murinoita, karjumisia yms... toisaalta puheen kehitys on ollut myös tosi nopeaa..
se haittaa vaikka vauva juttelee kovalla äänellä?
No, muutaman vuoden päästä se on uhmaikäinen ja saa kaupassa itkupotkuraivarit. Silloin naurat tämänpäiväisille ajatuksillesi.