Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uusi vettä säästävä pesukone - pyykki ei puhdistu!

Vierailija
24.07.2012 |

Ostettiin toissapäivänä uusi noin viidensadan euron kone, jossa energiansäästöluokka A++. Malli on ohjekirjasen mukaan vettä säästävä.

No, vettä tosiaan säästyy, koska sitä tulee noin viiden sentin kerros 7 kg rummun pohjalle, kuten lasiluukusta näkyy. Pesin ekan satsin, hieman vajaan rummullisen 60 asteessa esipesun ja huuhteluaineen kanssa ja pois otettaessa VAATTEET HAISIVAT EDELLEEN P-LLE!

Noudatimme ohjeita asianmukaisesti, esim. koneen ensimmäinen pesu tyhjänä jne. Netissä tehty tutkimusretki paljasti, että monella muulla on ollut sama ongelma näiden uusien mallien kanssa sekä Suomessa että maailmalla, ja että huono pesutulos johtuu todellakin liian vähästä vedestä.

Koska kaikki vaatteeni olivat jo ehtineet likaantua uutta konetta odotellessa, jouduin sitten pesemään ko. pyykin kahdessa osassa, puoli rummullista kerrallaan eli pyörittämään uudestaan esipesu + 60 astetta + lisähuuhtelut, jotta sain lian hajun vaatteista pois. Vanhalla koneella olisi tullut puhdasta esipesu + 40 astetta ja noin tunnin pienemmässä ajassa!

MITÄ SÄÄSTÖÄ NÄISTÄ EKOKONEISTA MUKA TULEE, KUN PYYKKI ON PESTÄVÄ KAHTEEN KERTAAN!?!

Kommentit (73)

Vierailija
41/73 |
10.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Trendikkään ekologisuuden ongelmat.

Osittain kyse on siitä, että ihmiset vaativat ekologista, joten tällaisia laitteita sitten valmistetaan. 

Itse työskentelen arkkitehtinä ja tämä nykyaikainen "ekologisuus" on varsinainen murheenkryyni. Monen sadan tuhannen euron talo on kaiken lisäksi eri asia kuin muutaman satasen pesukone, jääkaappi jne.

Miten saada asiakas uskomaan, että tiettyjä ratkaisuja ei vain voi tehdä ekologisesti vaikka ajatus on sinänsä kaunis? Kysynnän takiahan näitä tuotteita tehdään. Lopputuloksena on pesukoneita, jotka ei kuluta vettä mutta ei pese pyykkiäkään. Ja taloja, jotka on "ekologisia", mutta pahimmillaan terveydelle vaarallisia.

Vierailija
42/73 |
22.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisään pesukoneeseen vettä astialla pesun alussa ja huuhteluvaiheessa. N. ämpärillinen menee ekstraa vähintään. Oma kone on Candy, muutaman vuoden vanha ja mallia 10kg. Koiraihmisenä kyllästyin tunkkaiselta haiseviin pyyhkeisiin, vaatteisiin ja täkkeihin hyvin nopeasti.. veden lisääminen poistaa tunkkaisuuden ongelman ja pyykeistä tulee ihan oikeasti puhtaita.

Oikeasti mitä järkeä on myydä kymmenen kilon konetta, jos pyykki jää likaiseksi kun sen täyttää siihen kymmeneen kiloon??

Käytän koneen myös korkean lämpötilan ohjelmalla tyhjänä säännöllisesti, ettei pääse kertymään mitään hajua aiheuttavaa koneeseen.

Nythän ne aikovat kai kieltää tehokkaammat imuritkin kokonaan. Joutuu varmaan koirahuushollissa ostamaan imurinsa jostain teollisuuskäyttöön myyvästä liikkeestä sen jälkeen.. Millään rimpulalla kun ei hiekkaa ja karvoja matosta oikeasti irti saa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/73 |
22.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli vuosi sitten pesukoneen osto. Yritin etsiä konetta, mikä ei ole vedensäästäjä. Melkein mahdoton tehtävä. Tuo minunkin kone jyllää hitokseen vähässä vedessä neljä kierrosta myötäpäivään, mietitään, neljä kierrosta vastapäivään, mietitään pidempään, neljä kierrosta myötäpäivään jne. Ja vettä ei ole aina edes näkyvissä.

Kyllä ottaa aivoon. Ja saa olla tarkkana, että ei esim. sukat mene samaan koneeseen keittiöpyyhkeen kanssa. Ei ne siellä puhdistu kumpikaan, ja sitten on pyyhe sukkamehuissa.

Vierailija
44/73 |
22.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on Bochin pyykin- ja astianpesukone. Koneet on uusia, olen erittäin tyytyväinen. Pyykkikone ottaa veden automaattisesti pyykkimäärän mukaan ja voi ajan puolittaa. Käytän nestemäistä pyykinpesuainetta, en käytä huuhteluainetta (käytän etikkaa).

Vierailija
45/73 |
22.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on Samsungin 7 kg (bubble) pyykinpesukone. En näe pohjalla yhtään  vettä! Jokunen pisara on siinä ikkunassa. Mun mielestä pesemisen idea on siinä, että vettä kuluu ja lika liukenee siihen veteen. Mihinkäs muuhun?

Ihan perseestä!

Vierailija
46/73 |
22.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesutulokseen vaikuttaa myös onko vesi kovaa vai pehmeää paikkakunnallasi. Kovuusaste voi vaikuttaa pulverin liukenemiseen ja pulverin huuhtoutumiseen,

Vierailija
47/73 |
22.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostakaa teollisuuspesukone.

Vierailija
48/73 |
22.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan ymmärrä miksi käytätte pyykinpesujauhetta. En ole 10-vuoteen käyttänyt muuta kuin nestemäistä pesuainetta. Ei ole liukenemis- ja huuhtoutumisongelmia.

Vierailija
49/73 |
22.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä vesimäärää pystyy säätelemään uudemmissakin koneissa yleensä yhtä ainoaa kytkintä kääntämällä, joka säätelee sisääntuloventtiilin vesimäärää. Löytyy yleensä koneen yläosasta kannen avaamalla. Ja tämä pätee myös ekokoneisiin.

Vierailija
50/73 |
22.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä uudessa Electroluxin pyykkikone mallia AA+ ja olen ollut tyytyväinen. MUTTA, koneeseen ei voi laittaa zeoliittia sisältävää pesuainetta, koska se ei liukene kunnolla ilman tehopesua ja senkin jälkeen pyykki haisee tunkkaiselle.

Olenkin siirtynyt käyttämään pelkkää Erisanin pulveria, joka ei sisällä zeoliittia ja silloin tällöin pesupähkinöitä. Ongelma palaa heti, kun laittaa tavallista pyykkipulveria. Omo ehkä pahin kaikista, myös hajustamaton...

Oonkin miettinyt miks meijän pyykki haisee välillä ihan kamalalta suoraan koneesta. Käytetään Omoa. Pakko vaihtaa zeoliitittomaan siis..

Vierailija
51/73 |
22.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen myös näitä jauheenkäyttäjiä??! Nestemäistä ainetta olen käyttänyt 16 vuotta, ei jää vaatteisiin mitään. Jauheesta jäi jäljet vaikka edellinen kone oli 16 vuotta vanha Miele, eli ei mitään vedensäästöjä varmaankaan näillä nykymittareilla. Nyt meillä on Lg, ei ois vaihdettu koska vanha toimi moitteettomasti, pakko oli kuitenkin muuton takia vaihtaa edestätäytettävään.

Vierailija
52/73 |
22.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle yritettiin myydä vettä säästävää tiskikonetta, niin sanoin myyjälle,e ttä olen ostamassa konetta, joka pesee asitat enkä säästöpossua ja sain hyvän keskihintaisen siemens-tiskarin. Pyykkikoneet on ja ihan paskoja, jos vettä pitää säästää. Tarkoitus on pestä eikä säästää.

Vierailija
53/73 |
22.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen myös näitä jauheenkäyttäjiä??! Nestemäistä ainetta olen käyttänyt 16 vuotta, ei jää vaatteisiin mitään. Jauheesta jäi jäljet vaikka edellinen kone oli 16 vuotta vanha Miele, eli ei mitään vedensäästöjä varmaankaan näillä nykymittareilla. Nyt meillä on Lg, ei ois vaihdettu koska vanha toimi moitteettomasti, pakko oli kuitenkin muuton takia vaihtaa edestätäytettävään.

Minä taas ihmettelen niitä, jotka kantavat vettä kaupasta ja maksvat siitä pesuaineen hinnan. Pulveri liukenee ihan hyvin, kun  on kunnon kone ja veden kantaminen se vasta hullua on.

Vierailija
54/73 |
22.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päästän letkun avulla hanasta lisävettä koneeseen pesuaineluukun kautta. Puhdasta tulee.

Vierailija
55/73 |
23.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun lasiluukulliseen lisää vettä, että sinä näkyy saman verran kuin vanhoissa 1980-luvun koneissa, näkee kuinka likaista se vesi on. Miettikää sitä, missä on se lika, jos ei ole tarpeeksi vettä.

Katsokaa myös kastumista, jos jo sellaisia vaatteita, joiden väri muuttuu selvästi kastuessa. Ilman lisävettä voi joku olla selvästi kuiva melkein koko pesun ajan, jos täyttää koneen ilmoitettujen mittojen mukaan, eli 7 kilon koneeseen 7 kiloa. Miten se voi puhdistua, jos on suuren osa siitä 3 tunnin pesuajasta kuiva?

Nykykoneissa on muuten aika omalaatuinen aikakäsitys. Aika voi pysähtyä hyvinkin pitkäksi aikaa, kun kone mittailee ja punnitsee ja pohdiskelee, mitä tälle pyykkille nyt pitäisikään tehdä ... olisko jo sopivan tasapainoinen lingottavaksi vai höykyyttäisikö vielä kuivana muutaman minuutin.

Vierailija
56/73 |
23.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päästän letkun avulla hanasta lisävettä koneeseen pesuaineluukun kautta. Puhdasta tulee.

Minulla on kolmen A:n kone ja pesee paremmin kuin mikään entisistä. Lukekaa mammat käyttöohjeet huolellisesti.

Tuo vedenlisääminen, ei oo huonoa sarkasmia, mmh!

Vierailija
57/73 |
23.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on Samsungin 7 kg (bubble) pyykinpesukone. En näe pohjalla yhtään  vettä! Jokunen pisara on siinä ikkunassa. Mun mielestä pesemisen idea on siinä, että vettä kuluu ja lika liukenee siihen veteen. Mihinkäs muuhun?

Ihan perseestä!

Sama paska meillä. Energialuokka oikein A+++..

Vierailija
58/73 |
23.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näähän perustuu manipulaatiopesuun, eli kun luulette säästävänne, niin ok; pyykki itsessään on taas toinen juttu. Tämä on vihervassujen vallankumousta, vai onko?!

Turhia koneita valmistetaan, raaka-aineita kulutetaan ja tuloksen vain kärtyjä, pihtaavia mammoja. Ei hyvä!

Vierailija
59/73 |
29.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noissa saattaa sittenkin olla keino säätää veden määrää koneen sisältä. Laittakaa youtuben hakuun: washing machine pressure swithc adjustment.

Vierailija
60/73 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin electroluxin pesukoneen. Maksoi noin 500e. Ostettiin isompi kone, koska tuli lapsia lisää. Enemmän pyykättävää. Oli iso virhe ostaa Electroluxin kone. Ei pese kunnolla. Huomasin sen siitä kun pesin pissisiä vauvan vaatteita ohjeen mukaan niin niistä ei lähtenyt pissin haju pois. Huomasin että pyykkiin jää kaikki pikku nöyhdät ja pienikin määrä hiekkaa. Mikään ei huuhtoudu pois. Tätä ei ehkä moni huomaa jos oma likapyykki ei ole kovin likaista. Mutta jos pyykki on oikeasti likaista esim. Pissiä niin silloin sen huomaa. Uudet koneet säästävät vettä niin paljon että pyykistä ei tule puhdasta. Eivät myöskään huuhtele tarpeeksi pyykkiä. Reklamoikaa koneista jos ne tekevät näin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi kuusi