Työsuhteen purku koeajalla
Sain haluamani opiskelupaikan syksyksi, ja olen ottanut sen jo vastaan. Koeaikani päättyy elokuun puolivälissä, ja silloin pitäisi käydä haistattamassa pitkät työnantajalle. Kertoisitteko tarkemmin syyn hatkoille, vai perusteluksi vain "henkilökohtaiset syyt".
Koeajallahan voi ilman syytä purkaa työsuhteen, mutta toisaalta asiaankuulumattomien syiden takia ei saa purkaa sopparia. Tästä on olemassa se yksi ennakkotapauskin.
Mitä mieltä olette?
Olen siis jo keväällä jättänyt haastattelussa kertomatta, että olen hakenut opiskelemaan syksyksi. Sain vakituisen paikan.
Kommentit (13)
Olen vain sanonut, että lopetan ja antanut avaimet takaisin. Se oli siinä. Useammankin kerran olen näin tehnyt ja se on ollut ihan ok.
Jos opiskelupaikkaan on ollut vaikea päästä, niin voi myös perustella, ettei uskonut saavansa opiskelupaikkaa.
tulipa se työnantajan tai työntekijän puolelta, ei tarvitse kertoa mitään syytä. Ei ehkä kannata kuitenkaan mennä haistattamaan ja haukkumaan työnantajaa, vaan ihan yksinkertaisesti sanoa että lähden pois.
Mutta eihän siinä ole mitään vaikeutta. Kertoo sen todellisen syyn ja sillä selvä.
Mietin vain, että kun sanoin etten ole hakemassa mihinkään kouluun (olin haastattelussa juuri päivää ennen hakuajan päättymistä ja hain sitten seuraavana päivänä), niin voinko joutua johonkin korvausvastuuseen. Tuskinpa, en kuitenkaan ole missään niin tärkeässä positiossa.
Olet tehnyt työsopimuksen, jonka purat. Purkamissyy ei voi olla mikä tahansa vaan sen tulee liittyä siihen työhön. Ei työnantajakaan voi vain sanoa, että nyt se loppui, mene pois, vaan pitää perustella. sama vaatimus koskee molempia osapuolia, vaikka av-mammat toisin tuntuvat luulevan.
Eli hyviä perusteluja ovat esim, se, että työn sisältö ei vastannut sitä, mitä oletit tai kerrottiin tai että havaitsit työn itsellesi sopimattomaksi (liian pitkä työmatka, hankalat työajat tms.). Huomaa: syyn tulee olla sellainen, ettei työnantaja kykene sitä omin toimin korjaamaan, koska kuten kaikissa sopimuksissa, työsopimuksessakin tulee antaa toiselle osapuolelle mahdollisuus saattaa tilanne sellaiseksi, että se tyydyttää molempia.
Mietin vain, että kun sanoin etten ole hakemassa mihinkään kouluun (olin haastattelussa juuri päivää ennen hakuajan päättymistä ja hain sitten seuraavana päivänä), niin voinko joutua johonkin korvausvastuuseen. Tuskinpa, en kuitenkaan ole missään niin tärkeässä positiossa.
Relaa. Mitä merkitystä koeajalla on jos se ei nimensä mukaisesti juurkin tarkoita koeaikaa?
Työntekijän ei irtisanoutuessaan tarvitse esittää mitään syitä sille.
Et tarvitse mitään koeaikapurkua vaan irtisanoudut tavalliseen tapaan. Ei irtisanoutumiseen edes tarvita mitään syytä.
katsoa, sopiiko työ työntekijälle ja/tai sopiiko työntekijä työhön. Koeajan tarkoitus ei ole että, työnantaja voi ilman syytä heittää työntekijän ulos eikä työntekijä häipyä syytä kertomatta.
työnantjana, minusta on aina kiva saada se rehellinen mielipide miksi jätät työn. Koeaikana saat toki vain jättää paikan, mutta reilumpaa molemmin puolin kertoa totuus. Jos vaikka joskus palaat samaan paikkaan.
Minulla oli yksi tapaus töissä vähän aikaa ja ihmettelin kun nainen oli hyvin väsyneen oloinen. Hän oli saanut tietää olevansa raskaana 4 viikon päästä työn aloituksesta. Hän ei halunnut jatkaa, koska tunsi että on liian väsynyt töihin. Yhdessä sitten päätettiin työsuhde, käteltiin ja kiitettiin. Molemmille jäi hyvä mieli tapauksesta, moikataan kun tavataan.
Työntekijän ei irtisanoutuessaan tarvitse esittää mitään syitä sille.
Tietty haluaisin tehdä niin, että irtisanoutuisin ja noudattaisin kahden viikon irtisanomisaikaa. Tämä olisi mielestäni reilua. Jos kuitenkin menen sanomaan, että voin olla kaksi viikkoa vielä töissä, niin tuskinpa se työnantajalle käy. Hehän voivat sanoa, että sinä lähdet heti, eikä palkkaa tarvitse maksaa. Tuohan on heille hyvä peruste purkaa koeajalla työsopimus, että olen itse sanonut, että en halua olla täällä enää töissä.
Tarvitsen rahat viimeisiltäkin päiviltä, sehän tässä kuseekin.
Kyllä mä kertoisin, että lähden opiskelemaan. Ja mahdollisimman positiivitesti ja tulevaisuudenhakuisesti. En halua polttaa siltoja takanani, jos niitä vaikka joskus käytän uudestaan. Eli saatat siis tulevaisuudessa olla uudessa työhaastattelussa kyseiselle pomolle (vaikkapa ihan toisessa työpaikassa) ja hän saattaa muistaa, jos olet peitellyt asioita.
Kannattaa siis olla rehellinen. Eihän opiskelupaikan saaminen ole asiaton syy.