Nousetteko vapaapäivänä molemmat kun lapset heräävät?
Meillä mies vetkuttelee aina, mun pitäisi olla se joka nousee, antaa pienelle maitoa ja vaihtaa vaippaa jne. Vaadin ukon ylös, mutta vihaan sitä ettei tee asiaa oma-aloitteiseesti! Mielestäni reilua, että molemmat nousevat kun lapset herättävät aikaisin.
Kommentit (34)
mutta kun ne loppuvat, minä nousen laittamaan aamupalat. Näin on menty siitä asti kun lapset oli 2- ja 4v. Pärjäävät telkkarin ääressä keskenään ja herään jos tulee "liian hiljaista". Lapset osaavat oma-aloitteisesti käydä syömässä jugurtit jääkaapista, isompi tekee tarvittaessa leivätkin. En aio nousta laittamaan enää koululaisille aamupalaa, heidän kanssaan voin kyllä mennä aamupalalle.
ja sinusta ihan todella tarvitaan kaksi aikuista hereille aamuisin?! Miksei ennemmin vuorotellen, tai niin että toinen saa sitten mennä jossain vaiheessa uudestaan lepäämään/päikkäreille. Jos tuosta nyt oikeasti jotenkin sopia pitää.
Meillä kyllä nousee molemmat vanhemmat noin puolen tunnin sisään siitä, kun kaikki lapset (tai ainakin kolme neljästä) on herännyt. Ei siitäkään ole tarvinnut mitenkään erikseen sopia, molemmat vaan tietää että aamu menee paremmin jos on kaksi aikuista auttamassa aamutoimissa jne. Mutta meillä onkin kaikki alle 5v.
yleinsä noustaan samaan aikaan kun meidän lapset herää vasta 09 aikoihn aamuisin (kolme alle kouluikäistä) saatetaan jäädä makoileen sänkyyn miehen kanssa, lapset käy antamassa aamuhalit ja menee usein aktsomaan itsenäisesti aamupiirrettyjä olohuoneeseen.
mies nousee yleensä ylös, kun lapsi herää. Joskus noustaan samaan aikaan, mutta nyt raskaana ollessani olen ollut erittäin väsynyt ja uniongelmia on erittäin paljon. Olen erittäin kiitollinen miehelleni, että hän antaa minun nukkua ja nousee lapsen kanssa touhuumaan. Arvostan tätä todella.
Raskauden jälkeen varmaan yleensä noustaan molemmat tai sitten sillon tällön toinen jää nukkumaan ja sitten taas seuraavalla kerralla toinen vuorostaan.
minä nousen, joskus mieheni jos olen väsynyt. Tosin 5 vee osaa jo avata pikku kakkosen ja sen jälkeen sammuttaa tvn ja leikkii itsekseen. Aamupalaa syödään vasta ysin jälkeen, usein lähempänä kymmentä, koska kenellekään ei maistu aikaisemmin. Vauva herää vielä vähän miten sattuu, mutta ei koskaan ennen kahdeksaa.
että mies tajuais herätä ihan ite kaveriks, ku meillä on kuitenkin viisi pientä, mutta aika harvinaista se on... Mä nousen joka tapauksessa, ku oon jo hereillä.. odotan jo, että mies jää pitämään isäkuukautta ja mä pääsen töihin, ni rytmi muuttuu taas vähän..
kun kaikki 4 koululaisia, mutta silloin kun olivat pienempiä toinen heräsi lauantaina, toinen sunnuntaina :)
No on kai sekin reilua, että molemmat vanhemmat ovat yhtäläisen väsyneitä, mutta ei se minusta järkevää ole. Paljon järkevämmältä minusta tuntuu se, että aamuheräämisten kanssa voi vuorotella tarpeen mukaan. Se, kumpi on väsyneempi, voi nukkua pidempään toisen noustessa lasten kanssa aamulla. Näin meillä on ongelmitta tehty, eikä asiasta ole edes tarvinnut sopia, se on hoitunut luonnostaan.
Nyt kun lapset ovat jo vähän isompia ja nukkuvat usein seitsemään saakka, heräämme molemmat vanhemmat yleensä ihan tyytyväisinä tuohon aikaan. Mutta toki edelleen saa toinen jäädä nukkumaan jos huvittaa :)
Se nousee, jota sattuu huvittamaan näin lomalla =) Suunnilleen tasan menee. Ja jos kumpaakaan ei huvita, niin molemmat nukkuu... (neljä lasta, nuorin 2,5v ja vanhin 10v) Jos taas lapsilla on joku hätä, niin mä nousen.
Meillä siis uusperhekuvio, ja nuo neljä ovat mun lapsia, joten en mieheltä kehtaisi aamuherätyksiä vaatia. Ja silti se ihana nousee ja antaa mun nukkua
herää lähes aina mies. Minä olen todella aamu-uninen ja muutenkin tarvitsen enemmän unta. Nykyään lapset eivät välttämättä tule edes herättämään ennen yhdeksää vaan leikkivät keskenään tai katsovat pikkukakkosta. (lapset 6 ja kohta 4)
...no, esikoisen ollessa pieni en muista miten herättiin. Varmaan jotenkin vuoroteltiin ehkä. Siitä on jo aikaa.
Sitten kun lapsia oli kaksi, jäinkin yksin heidän kanssaan. Eli heräsin aina joka aamu tekemään kaikki hommat. Nyt ovat jo isoja koululaisia, joten mitään ongelmaa ei ole. Saan nukkua ihan niin pitkään kuin unta vaan riittää. Koirakin on onneksi aamu-uninen:)
se menee niin, että se kellä on vapaapäivä, herää. Eli pitkiä unia ei saa kukaan.
Mutta ei mun mies sitä itsekseen tehnyt, vaan piti komentaa :). Ollaan molemmat tosi aamu-unisia.
Nykyään jompi kumpi käy laittamassa lastenohjelmat päälle, ja sitten nukutaan vielä kunnes ne loppuvat. Lapsia on kolme 2,5-5v. Kököttävät siellä telkkarin edessä tatteina ja hiiskumatta. Pienin käy välillä vieressä köllimässä.
Tällaiseksi rutiini muotoutunut nyt, kun nuorin lapsikin jo 5v. Kun lapset oli kaikki pieniä, herättiin yhdessä hoitamaan aamurutiinit. Mies on aamuvirkku ja minä tykkään nukkua aamulla pitkään. Haluan vielä mainita, että olen imettänyt kaikki kolme lasta vuoden ikään saakka ja hoitanut lähes kaikki yötoiminnot vauvoilla. Mies on saanut aina nukkua yöt ja herännyt mukisematta aamulla. Päiväaikaan osallistumme molemmat tasapuolisesti lastenhoitoon, tästä ei ole tarvinnut koskaan riidellä.