kuukautset ja työt
itse kärsin VÄLILLÄ, tosi kovista kuukautiskivuista ja inhottavinta on se, kun kipu välillä tuntuu tuolla peräsuolessa asti niin ettei kärsi ees istua!!!! joo, särkylääkkeitä aina vedän sillon kun on tarvis... mut silti täytyy joskus vaan sängyllä maata kippurassa ja odottaa et se helvetillinen olo menee ohi. kuukautiseni alkupäivät ovat myöskin yleensä aika runsaat ja sillon se kipu tuntuu tuossa alavatsassa kohdun kohdalla sellasena viiltävänä ja sit kun kuukautiset on loppumaan päin niin sillon saattaa vetää peräsuolen kramppiin tms?
koulusta oli aina helppo jäädä pois menkkojen takia ja kirjottaa vaan syyksi että kova kuukautiskipu.
mutta entäs työelämä? jos ei voi, niin miten helvetissä mä kestän ja pystyn keskittyy yhtään mihinkään!
asiaahan ei helpota myöskään se että kärsin välillä kuukautisissani myöskin pahoinvoinnista eli oksettaa ja sitten myöskin et maha on löysällä, joten molemmista päistä lentää ulos, tosi kivaa!!!! :o
Kommentit (11)
Tuntuu persiissä asti kaks ekaa päivää ja krampit on ihan valtavat. Vuoto on 2 päivää myös tosi runsasta. Ja teen työtä jossa en pääse edes vessaan silloin kun tarvis.
Toivon vaan aina että sattuu pahimmat päivät viikonlopuille tai vapaapäiville. Muuten on vaan jotenkin selvittävä.
Kesäkuumallakin mulla on autossa penkinlämmitin päällä, se helpottaa edes vähän kipuja.
Ja oireet samat. Mene lääkäriin, jotta saadaan poissulkea.
Tuntuu persiissä asti kaks ekaa päivää ja krampit on ihan valtavat. Vuoto on 2 päivää myös tosi runsasta. Ja teen työtä jossa en pääse edes vessaan silloin kun tarvis. Toivon vaan aina että sattuu pahimmat päivät viikonlopuille tai vapaapäiville. Muuten on vaan jotenkin selvittävä. Kesäkuumallakin mulla on autossa penkinlämmitin päällä, se helpottaa edes vähän kipuja.
Sulle sama kehoitus, kun alkuperäiselle kysyjälle. Eli mene lekuriin, jotta voidaan katsoa kärsitkö endometrioosista.
Eikä se kait mistään endometrioosista oo kärsiny, kun ihan normaalisti saanu mutkin. Mummolla myös sama, joten meidän suvun naiset tietää mitä on kuukautishelvetti
Mut mummo kyllä kärsii tosta kilpirauhasen vajaatoiminnasta joten se on ihan varteen otettava vaihtoehto ainakin...
Miksi et ole keskustellut tuosta ongelmastasi gynekologisi kanssa?
Miten tuohon ikään ehtinyt ihminen ei voi keskustella ongelmistaan lääkärin kanssa?
Ei tuo ole normaalia.
joillakin on kovemmat kuukautiskivut ja voivat muutenkin huonommin?:o
joten eivät he kai ole nähneet sitä aikaiseksi keskustella, tai ovat keskustelleet sitten aikoinaan ja heille on todettu että se on ihan normaalia.
mä en itse oo vielä kertaakaan käyny gynekologilla, oon sen verran nuori, siis mä ketjun aloittaja täällä kirjottelen :)
Kuukautiset ovat naisen elämään kuuluva asia. Työelämässä niiden kanssa pitää vaan pärjätä. Hakeudu gynelle, joka tutkii ja poissulkee mahdolliset hoidettavat sairaudet. Lääkkeillä ja e-pillereillä voi niukentaa vuotoja ja vähentää kipuja. Sairauslomaa kirjoitetaan kuukautisvaivojen vuoksi TODELLA harvoin. Aina ensin tulee kokeilla kaikki mahdolliset hoidot mitä on kyllä tarjolla. Jos kipuja on kahtena ekana päivänä, niihin käytetään reilua kipulääkitystä (esim. Burana 800mg x 3). Jo aiemminkin mainittu Cyklokapron on tehokas vuodon vähentämisessä. Ei muuta kuin mars lääkäriin.
Nyt alan ymmärtää, miksi eräissä uskonnoissa pidetään naista "saastaisena" kuukautisten aikana.
Länsimaisilla naisilla on sentään käytettävissään sekä päivittäistavarakaupasta ostettavat siteet runsaampaankin vuotoon, sekä erikseen naistentauteihin erikoistuneet lääkärit ja kaikki lääketieteelliset keinot.
Minusta, erittäin "aikuisesta" naisesta on kummallista, että eräät meistä pitävät työkyvyttömyyttä aiheuttavia kipuja ja vuotoja täysin normaaleina. Ei käy pienessä mielessäkään hankkia jotain hoitoa vaan pohdiskellaan sitä, kuinka voisi olla poissa töistä.
Mun yksi työkaveri on ilmeisesti juuri tuosta syystä joka kuukausi pois pari päivää. Esimies vaan sanoo XX on pois tänään ja huomenna, tulee varmaan ylihuomenna. Kai se on sitten jotenkin saanut työterveyshuollon kanssa sovittua ja puhuttua tuosta asiasta, kun ei siitä sen enempää hälyä synny. Meillä on tiukkaa poissaolojen suhteen, aina täytyy olla joku todistus, työterveyshoitajan tai lääkärin eli omalla ilmoituksella ei voi olla pois. Täysin pelkkiä naisia meidän osastolla, joten kai jokainen on osannut laskea 1+1 :) En tiedä herättääkö se muissa minkälaisia tunteita mutta mulle se on aika yks ja sama. Olen vain onnellinen ettei mulla ole samalaista ongelmaa.
Nyt alan ymmärtää, miksi eräissä uskonnoissa pidetään naista "saastaisena" kuukautisten aikana.
Länsimaisilla naisilla on sentään käytettävissään sekä päivittäistavarakaupasta ostettavat siteet runsaampaankin vuotoon, sekä erikseen naistentauteihin erikoistuneet lääkärit ja kaikki lääketieteelliset keinot.
Minusta, erittäin "aikuisesta" naisesta on kummallista, että eräät meistä pitävät työkyvyttömyyttä aiheuttavia kipuja ja vuotoja täysin normaaleina. Ei käy pienessä mielessäkään hankkia jotain hoitoa vaan pohdiskellaan sitä, kuinka voisi olla poissa töistä.
Mut on viime vuonna leikattu ja sitä endometrioosia kaavittiin runsaasti pois.
No mutta takasinhan se tulee ja nyt rupee oleen jo samanlaiset kivut kun ennen leikkausta.
Pitäiskö sun mielestä avata ja leikata kerta vuoteen? Oma riskinsä se leikkauskin aina on.
Mitä mä teen sitten kävelylle? En pysty käveleen suorassa vaan hipsuttelen n 30 asteen kulmassa. Mielummin tietysti makaan sikiöasennossa kuumavesipullon kanssa. Lääkitystä en voi ottaa määräänsä enempää, olen jo vuosien saatossa pilannut mahani nimenomaan kuukautiskipulääkkeillä. No jossain vaiheessa vaihdevuodet armahtaa, olen siis kärsiny tästä kohta 30 vuotta.
Joten mars mars lääkäriin!