Tästä syystä en ole vienyt omia grillattavia kyläpaikkaan:
kun ei ole pyydetty!!! Minulle tärkeintä on nähdä ystäviä ja jos pyydän päästä kylään, oletan että ystävä kertoo, mitä pitää tuoda. Joissain kulttuureissa koetaan loukkauksena se, että vieras tuo mukanaan ruokia. Kukaan ei mene vararikkoon, jos kerran kesässä poiketaan.
Kommentit (33)
Tästä syystä en ole vienyt omia grillattavia kyläpaikkaan: Joissain kulttuureissa koetaan loukkauksena se, että vieras tuo mukanaan ruokia.
luona. Täällä kulttuuriin kuuluu ne tuomiset.
Tästä syystä en ole vienyt omia grillattavia kyläpaikkaan: Joissain kulttuureissa koetaan loukkauksena se, että vieras tuo mukanaan ruokia.
luona. Täällä kulttuuriin kuuluu ne tuomiset.
En mä ainakaan odota mitään tuomisia.
Suomalaiseen kulttuuriin kuuluu kysyä, että voidaanko tuoda jotain. Jos emäntä pyytää tuomaan jotain, niin sitä sitten viedään. Jos taas ei, niin sitten viedään vaikka viinipullo.
mä kun kutsun, en toivo, että joku tuo jotain. Musta on kyllä kohteliasta kysyä voinko tuoda jotain. Meillä kun ei jälkkäreitä harrasteta ja ystävät tietää sen, niin yleensä vastataan, että jos välttämättä jotain haluaa tuoda, voi tuoda jälkiruokaa, mutta mitään ei tarvitse tuoda. Jos on kyseessä tuttavaperhe esim. jenkeistä, joka kahden viikon aikana käy joka toinen päivä, sitten annetaan tuoda muutakin jollain kerralla. Mekin aina kysytään, voidaanko jotain tuoda, ja kertaakaan ei olla mitään saatu tuoda.
Eri asia sitten, jos haluaa vieraampaan paikkaan mennessä viedä jonkin tuliaisen - joka on muuta kuin siihen ateriaan käytettävä ruoka - mutta ei niitäkään kavereiden kanssa voi harrastaa, kun niin usein tapaillaan.
Musta taas kylään ei mennä tyhjin käsin. Mutta kukin tyylillään.
Mä oon maailman huonoin tuliaisten viejä, enkä tosiaan odota kenenkään tuovan meillekään mitään. Ahdistaa aina välillä, kun mietin, että olisko mun pitänyt viedä tuliaisia... Joskus muistan viedä jotain, ja aina pohdin, oliko tää nyt tarpeeksi...
Siis ihan parhaille ystävillekin joissa käyn kylässä kerran-pari viikossa. Vaikka lapsille karkkipussin tai keksipaketin jos en muuta. Itse en odota mitään kuitenkaan.
viedä melkein joka päivä useaankin paikkaan :D
joka ei ole saanut mitään kasvatusta kotona.
Mä vien ihan, ihan aina. Jos menen puistokaverin luo kylään, vien mukana kahvipaketin ja keksiä, vähintään.
Jos mennään jonnekin vaikka yöksi, viedään kyllä vähintään 50 euron tuliaiset.
Suomessa todellakin on tapa että viedään tuliaisia. Te jotka väittätte toisin, olette tynnyrissä kasvaneet.
Ihan voisitte tarkistaa asian vaikka jostain käytöstapakirjasta.
Huh ! Toivottavasti opetatte lapsillenne vähän enemmän tapoja.
viedä melkein joka päivä useaankin paikkaan :D
monessa eri paikassa kylässä ? eli n 1000 vierailua per vuosi ? Teillä taitaa olla aika pienet ruokakustannukset kotona.
Siis ihan parhaille ystävillekin joissa käyn kylässä kerran-pari viikossa. Vaikka lapsille karkkipussin tai keksipaketin jos en muuta. Itse en odota mitään kuitenkaan.
Varsinkin jos toisit herkkuja lapsille. Musta on ok viedä silloin jos harvemmin tavataan tai ei olla niin tuttuja, mutta ei todellakaan, jos tavataan viikoittain.
Mulla oli lasten tuttu, joka aina toi jotain (pientä tavaraa) lapsille, kun hänen lapset tuli meille leikkimään. Tajusin pian, että se on hänen mielestään korrektia. Oli tosi ärsyttävää aina yrittää keksiä jotain pientä viemistä ja oli tosi ärsyttävää aina vastaanottaa jotain - se lasten ilo leikkiseurasta oli se juttu, mä en todellakaan halua liittää tavaran antamista sellaisiin asioihin. Mua ärsytti ihan suunnattomasti, varsinkin kun siinä oli vielä sellainen kilpavarustelumeininki muutenkin, hänellä siis muissakin jutuissa, piti aina pistää toista paremmaksi.
ystävien luo ja tietää että saa vain istua valmiiseen ruokapöytään ja ainoa velvollisuus on vaan syödä kun jaksat! ja sama joskus tietysti toisinpäin. ei mitää tuomisia, jos kutustaan kylään syömään
joka päivä joko minun,tai miehen vanhempien tai sisarusten luona,ystävien luona.. monessa paikassa
T:10
joka ei ole saanut mitään kasvatusta kotona.
Mä vien ihan, ihan aina. Jos menen puistokaverin luo kylään, vien mukana kahvipaketin ja keksiä, vähintään.Jos mennään jonnekin vaikka yöksi, viedään kyllä vähintään 50 euron tuliaiset.
Suomessa todellakin on tapa että viedään tuliaisia. Te jotka väittätte toisin, olette tynnyrissä kasvaneet.
Ihan voisitte tarkistaa asian vaikka jostain käytöstapakirjasta.
Huh ! Toivottavasti opetatte lapsillenne vähän enemmän tapoja.
tapana, miksi kaikki suomalaiset eivät harrasta tuliaisia? Mua ahdistais, jos kaikki meidän yövieraat tois jotain hirveän kalliita tuliaisia. Mulla on periaatteena "vuoroin vieraissa". Ainoastaan yksi henkilö tuo meille kalliimpia tuliaisia, mutta hän on aika varakas.
Täälläpäin maailmaa isäntäväellä on varaa kustantaa ruuat ja juomat, kun kylään kutsuvat. Omien ruokien tai juomien vienti olisi todella noloa ja osoitus siitä, ettei isäntäväen tarjottavat maistu.
tarjotaan ruoka, niin vien aina jotain. Arkisimmilla vierailulla esim. hyvää leipää tai lähipuutarhan tuotteita tai napsasen pihalta muutaman pionin.
Yövierailulle kun mennään, niin sitten vien enemmän viemisiä. Esim. viinin, leivän, suklaata ja kahvia. Varsinkin, jos tiedän kyläpaikassa tarjoiltavan yltäkylläiset ateriat. Meille perusduunareille ja kotihoidontuella eläville ne ruoat tekee kumminkin ison loven lompakkoon, niin haluan jakaa kustannuksia. Tutummille saatan ehdottaa, että käydään yhdessä kaupassa ja suunnitellaan ruokalista, kun saavumme useammaksi päiväksi.
ap pyytää päästä kylään (eikä siltikään vie tuliaisia).
Ap ei vie tuliaisia "kun ei ole pyydetty", mutta kutsuu itsensä kylään, vaikkei olekaan pyydetty. Eikös siinä ole selkeä ristiriita?
Tosin useimmat meidän vieraista kysyy mitä voi tuoda.
Monet tuo viiniä, koska tietävät että meillä eisitä juuri juoda ja viinivalikoima voi olla vähän niukka/ heikkolaatuinen.
Yhtä tosi allergista kaveriani pyydän tuomaan esim omat jälkkärit, koska pienikin muru kiellettyjä ruoka-aineita aiheuttaa anafylaktisen reaktion.
Jos ihmiset taas kutsuvat itsensä meille kylään oletan, että tuovat jotain ruokaa tullessaan, siis jos tulevat syömään.
Poikkeuksena pohjoisen sukulaiset, jotka yöpyvät meillä max. 1x vuodessa ajaessaan eteläsuomeen.
vastaus "ei tarvitse tuoda mitään" tarkoittaa että on kuitenkin kohteliasta viedä. Suomalaiset ei kehtaa pyytää tuliaisia tms. Itse vien aina jos kutsutaan syömään tai kyläklemään pidemmän kaavan mukaan. En nyt mihinkään naapurikahveille sentään.
Ja jos kutsuja ei niemä mitään erityistä tuliaistoivetta (kuten yleensä käy), vien vähintään viinipullon, kukkia, mansikkarasia tai muuta vastaavaa.
kaverisi ainoa kaveri. Ja jos suurin osa ajattelee noin, niin sillonhan te kaikki kuormitatte kaveriasi tarpeettoman paljon.