Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko lapsi pakko sitoa sisarukseensa?

Vierailija
22.07.2012 |

Yhden lapsen äiti ällistelee (ja valmistautuu lynkkaukseen...). Miksi se lapsen sisarus (tai sisarukset!) on aina pakko ottaa mukaan joka paikkaan?

Tässä muutama esimerkkitilanne, jotka toistuvat usein:

Olemme lähdössä rannalle/uimahalliin. Lapsemme kysyy, voisiko kaveri X tulla mukaan. Soitetaan kaverin vanhemmille; juu, sisarukset Z ja Y tulevat myös!

Jos hienovaraisesti kertoo, ettei se nyt oikein käy (esim. autoon ei mahdu), niin sitten ei pääse X:ään.

Kutsutaan lapsi X synttäreille. Saapumisesta ilmoitetaan ja samalla ilmoitetaan ne sisaruksetkin...

Lapsi toivoo, että X:n kanssa voisi leikkiä rauhassa vähän hurjempaa leikkiä. Jo kohta kuuluu napinaa, että sisarukset pitää ottaa mukaan.

MIKSI?? Eikö se sisaruksellinenkin kyllästy, jos aina pitää olla pikkusiskojen ja -veljien kanssa?

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
22.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse sisarus, ja niin nuori että muistan lapsuuden hyvin.

Minulla on pikkuveli, ja meillä on ollut sekä omat kaverit, että yhteiset. Kun veli meni jonnekin omien kavereidensa kanssa, en pyytänyt (tai edes halunnut) mukaan. Ja kun minä menin omien kavereideni kanssa jonnekin, ei veljeni pyytänyt, eikä vanhempamme yrittäneet saada häntä mukaan.

Toki eri asia oli kun meillä oli sisarukset yksinä kavereina, toinen meni toisen luokse ja toinen toisen. Ja välillä jopa leikttiin nelistään. Tosin joskus näiden sisarusten nuorempi veli (ei kummankaan kaveri) otettiin heillä ollessa heidän äitinsä vaatimuksesta mukaan.

Ompa jopa ollut niin, että vain toinen meistä on ollut serkkujen kanssa jossakin, toinen ei. Ko serkkujen kanssa olemme läheisiä.

AP:lle muuten: lapsena oli mielellään veljen kanssa, eikä kyllästynyt, mutta kun ikää tuli lisää, niin varmaan olisi kyllästynyt jos olisi ollut yhteiset menot jatkuvasti.

Noista synttäreistä: meillä oli tapana kutsua esim minun synttäreilleni omat luokkatoverini + muutama veljen paras kaveri veljen lisäksi (pieni koulu, pienet luokat, pari vuotta ikäeroa), ja veljen synttäreillä tietenkin toisinpäin, hänen luokkatoverinsa+minulle kaveriksi pari kaveriani (tosin yksi kamuistani oli veljeni luokalla). Ja tietenkin naapureiden lapset (toiset meitä molempia nuoremmat ja toiset muuten nuoremmat, mutta vanhin meidän välissä, ei ollut kummankaan luokalla).

Ja leikkimisestä... Vähän riippui. Joskus kaverin leikkikutsu oli vain kaverille (esim barbit, action manit, autoleikit ym), joskus ne vähän paisuivat (kaverit toivat sisaruksiaan) ja sitten leikittiinkin ulkona kirkonrottaa ja kohta naapuruston muut lapset liittyi mukaan :D Pienen kylän iloja :)

Tosin en tiedä miten kaupungeissa on ollut tapana, koko lapsuuden asuin pikkukaupungin isoimmassa sivukylässä, joten kokemuksia on vain miten siellä oli tapana.

Vierailija
2/21 |
22.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

yhden lapsen vanhempia. Sehän on AV:n tapa kääntää keskustelun kärki ap:n niskoille ja näin näppärästi päästään tarkastelemasta omia vikoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
22.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tälläiseen käytäntöön.

Vierailija
4/21 |
22.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja nämä ainokaisten vanhemmat ihan mielellään sallivat joka kerta sen ainokaisena tulevan meidän mukaamme :D meillä itsellä 3 lasta ja usein on raskasta ottaa ylimääräisiä lapsia mukaan mutta ollaan lähes joka kerta otettu. Sitten kun yksi omista lapsistani olisi menossa heidän mukaansa esim rannalle niin se ei sitten käykään :)

..en ole törmännyt siihen, että ainokaista tuupattaisiin mukaan. Ikävä kyllä ne monilapsiset perheet haluavat hetken helpotuksen ja ovat työntämässä lapsia - melkeinpä joskus vähän pakolla mukaan.

Vierailija
5/21 |
22.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja nämä ainokaisten vanhemmat ihan mielellään sallivat joka kerta sen ainokaisena tulevan meidän mukaamme :D meillä itsellä 3 lasta ja usein on raskasta ottaa ylimääräisiä lapsia mukaan mutta ollaan lähes joka kerta otettu. Sitten kun yksi omista lapsistani olisi menossa heidän mukaansa esim rannalle niin se ei sitten käykään :)

..en ole törmännyt siihen, että ainokaista tuupattaisiin mukaan. Ikävä kyllä ne monilapsiset perheet haluavat hetken helpotuksen ja ovat työntämässä lapsia - melkeinpä joskus vähän pakolla mukaan.

Vierailija
6/21 |
22.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

yhden lapsen vanhempia. Sehän on AV:n tapa kääntää keskustelun kärki ap:n niskoille ja näin näppärästi päästään tarkastelemasta omia vikoja.

Halutaan tehdä useampi lapsi ja sitten jollakin tsolla ollaa kateellsiia perheille, jotka pääsevät 'helpommalla'.

Vierailija
7/21 |
22.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhden lapsen äiti ällistelee (ja valmistautuu lynkkaukseen...). Miksi se lapsen sisarus (tai sisarukset!) on aina pakko ottaa mukaan joka paikkaan?

Tässä muutama esimerkkitilanne, jotka toistuvat usein:

Olemme lähdössä rannalle/uimahalliin. Lapsemme kysyy, voisiko kaveri X tulla mukaan. Soitetaan kaverin vanhemmille; juu, sisarukset Z ja Y tulevat myös!

Jos hienovaraisesti kertoo, ettei se nyt oikein käy (esim. autoon ei mahdu), niin sitten ei pääse X:ään.

Kutsutaan lapsi X synttäreille. Saapumisesta ilmoitetaan ja samalla ilmoitetaan ne sisaruksetkin...

Lapsi toivoo, että X:n kanssa voisi leikkiä rauhassa vähän hurjempaa leikkiä. Jo kohta kuuluu napinaa, että sisarukset pitää ottaa mukaan.

MIKSI?? Eikö se sisaruksellinenkin kyllästy, jos aina pitää olla pikkusiskojen ja -veljien kanssa?

Olen itse tätä samaa asiaa ihmetellyt. Eikö niillä sisaruksilla ole omia kavereita. Omassa lapsuudessakin ärsytti ne vanhemmat jotka laittoivat aina sisarukset mukaan kun menin luokkakaveria kysymään tuleeko ulos leikkimään. olen ymmärtänyt tämän asian niin että jotkut vanhemmat ovat sitä mieltä että sisarukselle/sisaruksille tulee paha mieli jos he joutuvat jäämään kotiin ja yksi lähtee kaverille/ulos leikkimään. Se ei joidenkin vanhempien mielestä ilmeisesti ole reilua muita lapsia kohtaan. Minusta hieman outo ajattelutapa.

Mutta pointti se että olen itse törmännyt omassa lapsuudessa ja nyt äitinä tähän samaan ongelmaan. Isommassa kaupungissa asumme.

Vierailija
8/21 |
22.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun ryhdyttiin ap:ta suunnilleen syyttelemään :D Arka paikka ;)

törmännyt tuollaiseen? Minusta ei, enkä itsekään ole törmännyt. Totta varmasti on; ehkä kyseessä sitten erityisen läheiset sisarukset tai vanhemmat tosiaan ovat käyttäneet ap:tä hyväkseen.

Vierailija
9/21 |
22.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

näitä "mutta sen sijaan yhden lapsen äidit..." -juttuja.

Jos kommentoi pelkästään "En ole kokenut tällaista", niin eihän se mitään syyttelyä ole.

Vierailija
10/21 |
22.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko oikeasti olemassa noin vajaita ihmisiä et laittaa sisaruksetkin mukaan vai oletko sinä vain ollut yhden kerran liian kiltti ja nyt sua käytetään ilmaisena lastenvahtina?

Vierailija
11/21 |
22.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

oikeasti uskon, että harvemmassa noita on, me ainakaan emme ole törmänneet samaan.

Vierailija
12/21 |
22.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja molemmissa tapauksissa kyse on kadonneesta vanhemmuudesta. Ei uskalleta sanoa ei sille pienemmälle, joka kärttää. Ja toisaalta halutaan päästä hetkeksi eroon kakaroista.

Vierailija
13/21 |
22.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä en tunne yhtäkään tuollaista tapausta. Samaan tapaan voisin yleistää että jokainen ainokaisen äiti tuppaa sen lapsensa muiden mukaan koska mulla on parikin sellaista naapuria tässä joiden lapset ois aina tulossa meidän mukaan joka paikkaan koska meillä on paljon kavereita...

Vierailija
14/21 |
22.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja nämä ainokaisten vanhemmat ihan mielellään sallivat joka kerta sen ainokaisena tulevan meidän mukaamme :D meillä itsellä 3 lasta ja usein on raskasta ottaa ylimääräisiä lapsia mukaan mutta ollaan lähes joka kerta otettu.

Sitten kun yksi omista lapsistani olisi menossa heidän mukaansa esim rannalle niin se ei sitten käykään :)

Vierailija
15/21 |
22.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun ryhdyttiin ap:ta suunnilleen syyttelemään :D

Arka paikka ;)

Vierailija
16/21 |
22.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli jos joku lapsi tulee meille leikkimään ihan oma-aloitteisesti, niin hän tulee leikkimään kaikkien lasteni kanssa. Tämä on meidän piha, ei vain lapseni X ja kaverinsa piha. Jos taas erikseen kutsutaan leikkimään X:n kanssa, on tilanne toinen.

Koskaan en ole törmännyt siihen, että lapsen synttärikutsuun vastataan, että sisaruksetkin tulevat, ja niitä synttäreitä meillä on ollut noin 20 kertaa. Omanikaan eivät lähde mukaan, jos vain sisko on kutsuttu. Toisaalta kun meillä on lasten synttärit, ei muita omia lapsia ole viety pois jaloista mummolaan.

Ongelmia meille tulee silloin, kun lähdetään Lintsille tms. ja oma lapsi menee sen kaverille kertomaan. Heti alkaa puhelin piristä, että eikö meidän Y pääsisi mukaan, kun ei sillä ole hauskaa vain meidän aikuisten kanssa. Valitettavasti ei pääse, itsekkäästi hauskanpito pyritään meillä edes kerran kesässä rajaamaan omaan perheeseen.

Vierailija
17/21 |
22.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tilanteeseen mutta tosiaan meilläkin 3 lasta perheessä jotka viihtyvät hyvin keskenään mutta lähes aina kun esim rannalle ollaan menossa niin on naapurin mukdut tuppaamassa mukaan...ja etenkin se ainokainen jolla ei ole sisaruksia suunnilleen asuisi meillä.

Joskus tosiaan tuntuu kohtuuttomalta kun tämä ainokainen on todella usein mukanamme joka paikassa (on tyttäreni kaveri) mutta sen ainoan kerran kun poikamme pyysi päästä mukaan viereiseen puistoon siskonsa ja tämän kaverin sekä kaverin perheen (se ainokainen siis) kanssa niin se ei sopinut...todella alkoi hieman ottaa päähän koska poika ei ole IKINÄ aiemmin eikä sen jälkeenkään pyytänyt päästä mukaan...ja kyse tosiaan viereisestä leikkipuistosta!

Vierailija
18/21 |
22.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainokaisten äidit ovat hanakoita tuuppaamaan oman lapsensa toisten perheiden mukaan mutta sitten kun pitäisi itse ottaa mukaan toisten lapsia niin se ei käykään.

Eikä se nyt niin iso asia ole joskus ottaa sinne rannalle vaikka ne naapurin pari muksua omansa lisäksi jos oma lapsi suunnilleen asuu siellä naapurissa kolmantena lapsena.

En viittaa ap sinuun että sinä näin tekisit mutta mullapa on naapuri myös joka näin tekee ja se ottaa kyllä pahasti päähän!

Vierailija
19/21 |
22.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ollaan lasten (3 kpl) kanssa lähdössä jonnekin, rantaan tai mökille tms., niin se naapurin ainokainen yritetään aina laittaa mukaan. Kun se menee siinä joukon jatkona, kun siitä ei ole vaivaa, kun sillä on yksinäistä, kun olette poissa, kun sille tekee hyvää päästä jonnekin jne.

Mutta yhtäkään kertaa 5 vuoden aikana ei naapuri ole tarjoutunut ottamaan meidän kolmea lasta mukaansa edes leikkipuistoon! Nykyisin vastaan äidille, että katsotaan joku toinen kerta.

Vierailija
20/21 |
22.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä yhden lapsen äitinä en todellakaan ole työntämässä omaa lastani naapurin ehkä useampi lapsisten perheiden mukaan Lintsille tms. Jos pyytäisivät mukaan ja lapsi kovin toivoisi, voisin harkita.

Oman talon ovet ovat avoinna lapsen kavereille ja mukaan pienille reissuille tai yökylään otetaan kaveri mielellään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kaksi