Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä voi tehdä hoitoalan sijaisille, jotka hyppäävät paikasta toiseen saikkuilemaan?

Vierailija
21.07.2012 |

Minulla on paljon hoitoalan tuttuja kolmessa eri lähikaupungissa. Nämä joka kesän ongelmat on nyt yhä enemmän ongelmia, kun muutenkaan ei tahdo työntekijöitä millään riittää.

Nyt meillä on taas yksi sijainen, joka on ensin näissä parissa muussa kaupungissa ollut töissä ja tutuilta tullut sieltä viestiä, että oli jatkuvasti pois töistä. Yrittää esim. ensin saada lomaa vaikkapa heinäkuulle parille viikkoa, kun on menoja. Sitten kun ei tietenkään saa sitä, niin jättäytyy saikulle. Ja siis ihan sama juttu joka kesä ja joka kaupungissa. Kesän lisäksi tietysti muulloinkin.

Näitä tapauksia meidänkin pienessä 30 hengen työporukassa on nyt ollut varmaan 5 kolmen vuoden sisällä.

Ymmärrän kyllä, jos ihminen olisi oikeasti kipeä, mutta kun nämä ovat tätä tyyliä, että jos ei saa lomaa niin haetaan saikkua. Yksikin suoraan mesosi ja huusi, kun oli laitettu juhannus töitä. Kirosi ympäri työpaikkaa, että hän ei sitten ainakaan tule töihin! Ja yllätys yllätys saikulla oli, mutta PALKKA JUOKSEE!!!

En tajua mistä nämä saikkujaan saavat. Ja eikö tällaiselle ole tosiaan mitään ratkaisua??

Me vakituiset joudumme sitten kahta kauheammin raatamaan ja tekemään pitkiä vuoroja sekä tuplatöitä :/

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
21.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi kertoa pomolle. Muuta ei oikein voi. Mutta kokemus on että potkuja ei tule kuin aniharvoin, koska pula on niin huutava työntekijöistä. Sitten ne kunnolliset puurtajat palavat loppuun, kun vapaamatkustajat käyttävät systeemiä hyväkseen.

Vierailija
2/25 |
21.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä on juuri näin käymässä :(

Itsekin olen aivan loppu!! Viimeiset vuodet olen vähän väliä tehnyt tuplamäärän töitä, kun aamulla aina joku ilmoittaa olevansa pois ja sijaisia ei saa tai ei ole varaa ottaa. Sitten me aina teemme sen poissaolijankin työt.

Itse olen nyt kesän aikana tehnyt 6 pitkää vuoroa eli yli 14 tunnin työpäiviä. Samaan aikaan nämä tapasaikkuilijat ovat lomailemassa mukavasti ja palkka juoksee! Tämä on niin uskomatonta!!

Eräästäkin tiedän, että on tosiaan tapasaikkuilija, koska teki samaa jo edellisessä työpaikassaan missä kaverini on töissä. Tämä kaverini on myös ollut juhlimassa saikkuilijan kanssa saikkuilun aikana, ja syy minkä takia on muka saikulla ei ainakaan siellä baariseikkailuissa ole näytännyt haittaavan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
21.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan kylmästi.

Vierailija
4/25 |
21.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei siitäkään ole hyötyä vaikka kertoisi oh:lle!

Jos ihmisellä on lääkärin todistus niin ei oh voi asialle mitään! Vaikka kuinka olisi nähty bilettämässä yms.

Vierailija
5/25 |
21.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monessa paikassa ei tajuta ihan oikeasti sitä, että opiskelijat ovat hetken päästä kollegoja. Heitä pidetään riesana ja kohdellaan sikamaisesti, mutta jos opiskelijoita kohdellaan huonosti, he eivät takuulla tule osastollenne töihin. Pitäkää jokaista opiskelijaa kuin kukkaa kämmenellä ja opettakaa hyvin. Siinä on mielestäni ainoa keino saada uusia hyviä työntekijöitä taloon.

Vierailija
6/25 |
22.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monessa paikassa ei tajuta ihan oikeasti sitä, että opiskelijat ovat hetken päästä kollegoja. Heitä pidetään riesana ja kohdellaan sikamaisesti, mutta jos opiskelijoita kohdellaan huonosti, he eivät takuulla tule osastollenne töihin. Pitäkää jokaista opiskelijaa kuin kukkaa kämmenellä ja opettakaa hyvin. Siinä on mielestäni ainoa keino saada uusia hyviä työntekijöitä taloon.

olen samaa mieltä! Meilläkin nyt töissä kaksi vastavalmistunutta, jotka ovat olleet opiskelijoina osastolla, ja viihtyneet. Molemmat tosi tunnollisia! -ja saaneet työharjottelussa jo perehdytyksen.

Vierailija
7/25 |
22.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole hoitoalalla, mutta saikuttelijoista kyllä tiedän jotain yli kymmenen vuoden työurani ajalta. Nyt oon siis hoitovapaalla, jonka aikana mietin myös työasioitani uusiksi.

Olin myymäläpäällikkönä liikkeessä, mikä on auki joka päivä aamusta iltaan. (myös juhannukset, joulut, pääsiäset jne.) Myymälässä työskennellään aina yksin (myös minä), joten joka ikisen yksikin sairastettu vuoro vaatii jonkun muun tulemaan töihin ja välillä hyvinkin kiireellä.

Olin työpaikassani se ihminen, jolle sairaslomista ilmoitetaan (vaikka mulla olis vapaapäivä ja olisin kotona) ja joka on vastuussa sijaisen hankkimisesta. Ja jos kukaan ei päässyt jouduin tekemään vuoron itse. Mikä tarkoittaa, että jos olin itse jo valmiiksi aamuvuorossa, niin jouduin tekemään sen perään suoraan illan, eli 12 tuntisen päivän. Ja myymälässä, missä ei ole työtovereita ikinä samassa vuorossa se tarkoittaa siis työntekoa ilman ainuttakaan taukoa. Pissalla voi käydä, jos asiakkailta ehtii takahuoneessa juosta.

Kyllä kyrsi joka ikinen turha saikku. Onneksi viimesinä parina vuotena olin saanut koottua ihanan työporukan, joka tiedosti tämän tilanteen ja aiheettomia sairauslomia ei haettu. Mutta vuosien aikaan olen nähnyt jos jonkinlaista vipeltäjää ja jostain syystä viikonlopun aamuvuorot osoittautuivat aina äkillisten vatsatautien ilmenemisajankohdaksi. Josta tiedoitettiin minulle yleensä tekstiviestillä yöllä ennen vuoron alkamista. Sanomattakin selvää, että itse en yöllä ala muille soittelemaan, joten menin itse avaamaan liikkeen usein. Toki välillä joku muukin pelasti tilanteen ja me tunnolliset puurtajat vähäväkisessä myymälässä teimme välillä pitkiäkin aikoja ilman vapaata, kun paikkasimme muita. Aina ei tietenkään ole huijauksesta kyse, joskus porukkaan eksyi tällainen "alati sairas" ihminen, joka ei asialle mitään voi. Jotkut vain sairastuvat helpommin ja joidenkin kynnys hakea sairaslomaa on paljon alhaisempi kuin toisten.

Vierailija
8/25 |
22.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin vastaavassa tilanteessa muutamia vuosia sitten. En ollut myymälässä mutta vedin pientä organisaatiota ja kun porukka lähti saikulle samaan aikaan niin usein tein yksin kolmen työt.

Opin kuitenkin valitsemaan henkilökuntani oikein. Kaikki eivät ole saikuttelijoita.

Lainsäädännössäkin on vika. Mielestäni pitäisi olla karenssipäivä käytössä myös Suomessa. Se on Ruotsissa vähentänyt sairaspoissaoloja.

Vierailija
9/25 |
22.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei siitäkään ole hyötyä vaikka kertoisi oh:lle!

Jos ihmisellä on lääkärin todistus niin ei oh voi asialle mitään! Vaikka kuinka olisi nähty bilettämässä yms.

Ja kaikki sairaslomaksi laitettu ei ole syy olla tulematta töihin.

Vierailija
10/25 |
22.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ns. 'ammattisaikuttajat' ovat pieni vähemmistö, mutta niin suuri riesa että saa suhteettoman huomion. Pitää muistaa että suuri enemmistö on korkean työmoraalin omaavia työntekijöitä.

Mulla yks. tapaus jopa haki vuoropäällikön äitiyslomasijaisuutta sisäisessä haussa ja ihmetteli hämmästyen kun häntä ei valittu, kun oli parempi koulutuskin. Miten voisin valita vastuulliseen tehtävään henkilön jonka töihin tuloon ei voi pääsääntöisesti luottaa? Mähän joutuisin itse vastaamaan hänenkin töistä kun hän saikuttaisi 1-2 kertaa kuussa.

Vierailija
11/25 |
22.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantajalla on mahdollisuus myöntää sairausloma vain oman työterveyden kirjoittamilla saikkulapuilla. Meillä on vuosien mittaan jouduttu joidenkin saikuttelijoiden kanssa turvautumaan tähän käytäntöön.

Meillä saa olla esimiehen luvalla, omalla ilmoituksella kolme päivää pois. Joiltain on otettu myös tämä oikeus pois ja jo ekasta päivästä on vaadittu lappu.

Yleensähän kyse on alkoholi- tai mielenterveysongelmista, joista saadaan näin kiinni, ja tyyppi saadaan hoitoputkeen.

Vierailija
12/25 |
22.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta esimerkiksi saikuttajien suosikit vatsatauti ja mielenterveysongelmat ovat sitä laatua että työnantajan on pakko hyväksyä sairasloma.

Vierailija
13/25 |
22.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin vastaavassa tilanteessa muutamia vuosia sitten. En ollut myymälässä mutta vedin pientä organisaatiota ja kun porukka lähti saikulle samaan aikaan niin usein tein yksin kolmen työt.

Opin kuitenkin valitsemaan henkilökuntani oikein. Kaikki eivät ole saikuttelijoita.

Lainsäädännössäkin on vika. Mielestäni pitäisi olla karenssipäivä käytössä myös Suomessa. Se on Ruotsissa vähentänyt sairaspoissaoloja.

Mulla kans rekrytointitaidot kasvoivat vuosien aikana ja siperia opetti. Tunnistin nää hyvät tyypit hakijoiden joukosta. Ihana porukka oli meil siin vaiheessa, kun jäin töistä pois :)

Mielenkiintoinen se Ruotsin karenssipäivä kyllä. Luin siitä joskus uutisen. Jos se raha, minkä työnantaja säästäisi, kun turhat saikut jäis pois, laitettais osittain palkkoihin, niin moni ois tohon valmis varmasti. Mut luulen, et se raha menis työnantajan taskuun. Tosta vois tehdä kyllä gallupin... kuinka moni ois valmis lähtemään tähän Ruotsin malliin. Aika moni on varmaan työelämässä edes joskus kärsinyt näist lusmuilijoista.

Ja edelleen korostan, että oikeasti sairaat ovat asia erikseen. Ja hehän siitä sitten kärsivät, jos palkallisia sairauspäiviä karsittais. Mut toisaalta on hyvä muistaa, että tällainen järjestelmä ei ole itsestäänselvyys. Paljon enemmän on maita, missä et saa pennin jeniä, jos oot töistä poissa, oli syy mikä tahansa.

Vierailija
14/25 |
22.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki meillä töissä tietää että tuo henkilö ei ole oikeasti sairas.Kukaan ei voi kuitenkaan mitään eikä kukaan sano mitään.Saikuttaja tulee töihin ja iloisena ja levänneenä ja muut vaan alistuvat. Ehkä pari pahaa mulkaisua saa osakseen siinä kaikki. Suomalainen on niiiin kiltti.

Vierailija
15/25 |
22.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupungilla on jollain aloilla kuulemma käytäntö se että on jotain karenssipäiviä.En tiedä tarkemmin. Tuttavani, kaupungilla töissä, sairasti migreeniä kerran kuukaudessa. Hän oli niin huonossa jamassa ettei pystynyt kuin makaamaan ja oksentamaan.Ei siis mikään leikkisairaus.Hän kuulemma menetti todella paljon tuloistaan juuri tämän migreenin takia kun se oli toistuvaa ja lyhytaikaista ja oli karenssipäivät.

Vierailija
16/25 |
22.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupungilla on jollain aloilla kuulemma käytäntö se että on jotain karenssipäiviä.En tiedä tarkemmin. Tuttavani, kaupungilla töissä, sairasti migreeniä kerran kuukaudessa. Hän oli niin huonossa jamassa ettei pystynyt kuin makaamaan ja oksentamaan.Ei siis mikään leikkisairaus.Hän kuulemma menetti todella paljon tuloistaan juuri tämän migreenin takia kun se oli toistuvaa ja lyhytaikaista ja oli karenssipäivät.

Sääli niitä, jotka tällaisesta äkillisestä yhden päivän vaivasta kärsii, mut silti oon vähän sen kannalla, et otettais vaan Suomessa yleisesti toi karenssipäivä käyttöön. Suurin osa saikuista on kuitenkin suoraan sen kolme päivää vähintään. Eli työntekijä saa kuitenkin jotain rahaa, vaikka eka päivä oiskin palkaton ja turhat yhen päivän krapula ja impulsiiviset "mua ei nyt huvita mennä töihin jään saikulle" poissaolot vähenis.

Vierailija
17/25 |
22.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset sitoutuu kun työnantaja sitoutuu.

Vierailija
18/25 |
22.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset sitoutuu kun työnantaja sitoutuu.

hoitoalalla nyt ainakin kärsitään näistä ainaisista sijaisuuksien kirjoittamisesta, mut on varmaan syynsä, miks joillain aloilla siihen on menty. En tässä ala ruotimaan syitä, koska en niist tiedä ja ei nyt varsinaisesti aiheeseen kuulu. Hyvä työmoraali on asia, joka ihmisellä joko on tai ei ole.

Meillä on jokaikinen töissä vakituisella työsopimuksella ja silti härskejä saikuttajia löytyy.

Vierailija
19/25 |
22.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jossa voi periaatteessa valita työpäivänsä. Ja ikinä, koskaan en OIKEAA sairastumista (ja muita ei oo ollut) pistä työnantajan piikkiin, sairastan itse omalla kustannuksella. Tiedän, ettei tämäkään ole tavallaan oikein.

Vierailija
20/25 |
22.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jossa voi periaatteessa valita työpäivänsä. Ja ikinä, koskaan en OIKEAA sairastumista (ja muita ei oo ollut) pistä työnantajan piikkiin, sairastan itse omalla kustannuksella. Tiedän, ettei tämäkään ole tavallaan oikein.

Eli teillä ei etukäteen sovita työvuoroja? Vaan saa itse päättää liukuvasti millo työnsä hoitaa? Jotain urakkahommaa vai? Että kunhan työ tulee tehdyksi, niin se riittää.

Mä jotenkin jäin miettimään tätä, et onko reilua. Ei kait sitä kukaan halua sairastaa, mut jos sairastaa, niin onhan siitä kiva saada palkkaa ;) Muuten menee tosiaan omasta vapaa-ajasta. Mutta tossa itsemääräämisoikeudessa on niin paljon plussia ja työn luonne on aivan eri, että en lähtis vertaamaan työhön, missä on esimiehen laatimat tarkat työvuorolistat, joita sit noudatetaan.

Mutta tää aihe puhuttaa oli niin tai näin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi yhdeksän