Olen naisperämies, haluatko kysyä jotain?
Voin vastailla teidän kysymyksiin lentämisestä, matkustamisesta jne.
Kommentit (47)
niin siinä vasta multitaskingia tarvitaan kun pitää vetää samanaikaisesti tarkistusproseduurit, lukea tarkistuslistaa, tsekata kaikki toiminnot, vakauttaa kone käsiohjauksella, varoa sakkaamista, pitää pää kylmänä, arvioida riskit, tehdä swot analyysit tilanteesta ja niin edelleen.
Tällaisessa kriisitilanteessa olisin itse tuhat kertaa mieluummin NAISpilotin kuin MIESpilotin käsissä. Nainen on aina vastuullisempi ihmishenkien säilyttäjänä ja kriisitilanteissa omaa luokkaansa.
t. se joka tuossa ylhäällä kertoi jo naisjohtajien paremmuudesta. Ja nimenomaan KRIISItilanteissa, silloin hyvät punnitaan akanoista ja silloin on miehet jääneet itkemään äitiä!
Ns. normaalitilanteissa ja tasaisella tyylillä mentäessä ei ole eroja nais/miesjohtajien eikä varmaan lentäjien kanssa.
Naislentäjät lentämään niin ei tartte Airbusien tipahdella Atlanttiin.
En ymmärrä miksi puhuttaessa naisista miesvaltaisilla aloilla, keskustelu menee aina siihen että todistellaan naisten itseasiassa olevan paljon parempia kyseiseen tehtävään kuin miehet. Sitte tulee joku joka vähättelee koko ammattikunnan turhanpäiväiseksi ja kertoo että helikopterilentäjä on se oikea lentäjä.
Miksei voida vain keskustella asiallisesti itse aiheesta, eli ammatin arkipäivästä ja siihen liittyvistä jutuista?
alusta loppuun muuten miesten suunnittelemia ja rakentamia ja naisten paineensietokyky on käytännössä merkittävästi miesten vastaavaan alempi.
Hetihän ne on jossain Cosmossa jos naisten arvellaan jollakin tavoin erottuvan edukseen, vastakkaisia tuloksia siellä ei lue. Toisnpäin aihe ei ole mediaseksikäs. Onhan multitaskingin osalta osittain tietty vähäistä näyttöäkin:
The idea that women are better multitaskers than men has been popular in the media. Recently, a study by British psychologist Professor Keith Laws at the University of Hertfordshire was widely reported in the press to have provided the first evidence of female multitasking superiority.[22] A formal research paper has yet to be published.
In another study,[23] females were found to perform better at coordinating a primary test with a secondary test (p=0.007), supporting this notion that females are better at multi-tasking. However, the authors concluded their tests may not reflect real life multi-tasking and that further research was required.
Varsinaista kysymystä minulla ei ole, mutta sinun kokemuksesi mukaan miehet ovat vain tyytyväisiä naisperämieheen ja useinhan se on juuri noin eli eivät miehet useinkaan syrji vaan jopa kannustavat.
Entä ihmissuhdesotkut, häiritseekö ne?
Lennän boeing-koneita.
Ei lentäminen pelota, alussa en tosin ukkosmyrskyissä ja muutenkin huonossa säässä hirveästi tykännyt lentää, mutta siihenkin tottuu.
Ja mitä tuohon miesten ja naisten eroihin tulee, niin ei tietenkään sitä suoraan voi sanoa, että kyllä ne naiset vaan osaa paremmin. Mä en välitä sukupuolesta, vaan ammattitaidosta. Kuitenkin kaiken takana on koulutus, ja tässäkin työssä miehillä ja naisilla on sama koulutus, joten työskentelytavat on myös aika lailla samat.
Tässä työssä ei hirveästi voi alkaa sooloilemaan, vaan kaikki menee tavallaan sen tietyn muotin mukaan lennosta toiseen.
Laittakaa vaan lisää kysymyksiä, vastaan mielelläni :)
Suosikki lentokenttä on Changi Airport Singaporessa. Todella hieno kenttä!
Suosikki kaupunki on varmaankin Rooma. Tykkään kaupunkikohteista, Roomassa on tosi upeat maisemat ja hyvät shoppailumahdollisuudet ;)
Kaukokohteista Barbados on todellinen paratiisi. Odotan innolla että Finnair avaa suorat lennot Barbadokselle!
Entä ihmissuhdesotkut, häiritseekö ne?
Sinä joka kyselit ihmis-suhdesotkuista, niin jos tarkoitit säpinää kapujen yms. kanssa, niin sitä ei minulla ainakaan ole, sillä olen kihloissa ja mieheni työskentelee ihan eri alalla.
...tai ymmärrän oikein hyvin. Siis sen, miksi Suomessa (tai muuallakaan) ei ole moniakaan naiskapteeneja. AP itse vastasi, että ei halua kapteenin vastuuta vaan viihtyy hyvin perämiehenä. Tota noin, et voi kokeilematta tietää, VIIHDYTKÖ kapteenina. Ja miksi viihtyvyys on tärkeää? Entä haasteellisuus?
Naiset vaan tyytyy olemaan korkeintaan johtajan apulaisina! En tajua. Jos olisin AP, pyrkisin totta kai eteenpäin uralla.
Kapteenin palkka on reilu 10 000 € / kk plus kaikki lisät päälle. Kaukolennoilla palkka voi olla jopa tuplat.
Perämiehen palkka on n. 5000 € / kk, mutta sekin riippuu tosi paljon työtunneista, lennon pituudesta jne.
Osaan toki ohjata konetta, yleensä perämiehet lentää ihan samalla lailla mitä kapteenitkin.
Esim. viimereissulla kapteeni lensi kohteeseen, ja minä takaisin Suomeen.
Lisää kysymyksiä saa laittaa :)
Olen ollut perämiehenä reilu 5 vuotta, ja tottakai jossain vaiheessa olisi mukava mennä uralla eteenpäin. Se ei kuitenkaan käy ihan sormia napsauttamalla.
Tarkoitin että tykkään tästä hommasta tosi paljon, olen tyytyväinen palkkaan ja kyllä tässä työssä riittää haasteita myös perämiehelle. Nyt olen saanut haaveileman työn jota rakastan, joten en halua vielä hoppuilla eteenpäin.
Yritin sanoa, että mulla on nyt kaikki palaset kohdallaan, eikä mulle ole tärkeintä olla se pomo, joka tienaa eniten ja jolla on eniten vastuuta.
Mutta en kiellä, ettenkö tulevaisuudessa voisi olla kapteeninkin paikalla. Päivä kerrallaan!
En ole onneksi suurimmissa vaaratilanteissa ollut mukana, kerran koneessa oli erittäin agressiivinen matkustaja, ja harkitsimme välilaskua, mutta tilanne saatiin kuitenkin aisoihin.
Ohjaamo on ovien takana, joten matkustamotilan äänet ei juurikaan kuulu ohjaamoon asti.
- Lentäjän ammatti on Suomessakin varsin miehinen.
- Finnairin 764 lentäjästä naisia on 17, heistä viisi kapteeneita.
Prosentteja tuosta tulee kokonaista 2.
Käytän Ray Banin Cats 5000-mallisia laseja, samantyyliset kun peruspilotit :)
Kiitos sinulle joka laitoit nuo tilastotiedot! Näinhän se menee, tämä on miesvaltainen ala. Olis mukavaa saada tiedot myös lentoemännistä, ja kuinka monta prosenttia heistä on miehiä.
Itseasiassa Suomessa on poikkeuksellisen vähän naislentäjiä, ulkomaalaisissa lentoyhtiöissä heitä on paljon enemmän. En kyllä tiedä mistä tämä johtuu.
Sanoit että lennät Boengia mutta Finskillä ei ole Boengeja
Pahoittelut, tuo kysymys meni ihan ohi. Opiskelut kestää n. 2,5 vuotta.
En ole sanonut, että lennän Finnairilla.
Ohjataanhan lentokonettakin sekä käsillä että jaloilla!