Kumpi on tärkeämpi, lapsi vai puoliso?
Vauva vaatii kaiken huomion mutta missä vaiheessa saa käännettyä tilanteen taas siihen jossa puoliso on se "tärkeämpi"? Vai tuleeko sellaista enää lapsen saamisen jälkeen? Ja mitä se tarkoittaa?
Kommentit (18)
Minä rakastan syvästi miestäni mutta jos valita pitäis niin kyllä lapset menee aina edelle ja samaa mieltä on mieheni...se ei silti tarkoita ettäkö rakastaisimme toisiamme vähemmän kuin ennen.
ajatella, että puoliso menisi lapsen edelle. Puolisoni on aikuinen ja lapsi on lapsi, josta molemmat olemme vastuussa.
lapset 10v, 8v ja 3v ja tiedän että lapset tulevat aina olemaan jollain tapaa tärkeimpiä eikä se ole kyllä parisuhteeseen vaikuttanut :)
Miksi vaikuttaisikaan? Mä väitän että jos parisuhde kärsii siitä että lapset ovat tärkeimpiä niin alusta alkaenkin parisuhde ollu väärillä raiteilla...
Samaa mieltä on mieheni ja silti parisuhteemme on erittäin onnellinen ja kiinteä
fyysisesti pieni lapsi aina, lapsi kasvaa aikuiseksi ja alkaa elämään omaa elämäänsä. Eikö puolisoa valittaessa ole ajatellut että tämän ihmisen kanssa olen loppuun asti, ei niiden lasten?
Kukaan ei voi olla lastensa kanssa aina. Itse asiassa se aika on elämässä aika lyhyt, ehkä vain sen18-20 vuotta. Sen jälkeen on taas tarkoitus olla puolison kanssa.
En tarkoita etteikö lapsiaan rakastaisi eri tavalla kuin puolisoaan mutta elämässä tärkeää on myös pitää tärkeänä puolisoaan ja ei aina asettaa lapsia etusijalle. Kyllä vanhemmatkin voi joskus mennä lapsen tarpeiden edellee silloin kun puhutaan jo isommista lapsista.
Itselläni on ystävä, melkein 40v. Hänen isänsä haluaa muuttaa ulkomaille "uuden" (jo 25 vuotta aviossa olleet) naisen kanssa. Kaverini ei SUOSTU tähän koska ei voi käsittää että lähtisi pois hänen, LAPSENSA luota, sen "uuden" naisen kanssa.
Kyllä jossain vaiheessa, ja mun mielestä jo aikaisemminkin kuin tässä esimerkissä, aikuisilla on oikeus elää taas sitä omaa elämää, lapsistaan huolimatta.
paikka sydämessäni lapsilleni silloinkin kun ovat jo aikuisia ja omillaan. En koskaan voisi enää sanoa että mies menisi heidän edelleen :)
Niin ja joo parisuhteeni on mitä onnellisin.
kanssa kahdestaan ei tarkoita sitä että lasten asema äidin sydämessä menettäisi kärkipaikkansa niin se vaan on :D
Äisin rakkaus lapseen kun on ihan oma lukunsa ja ainakin mulla tulee olemaan aina.
Miestäni rakastan juuri niin paljon kuin ylipäänsä puolisoa vaan voi. Hän on sielunkumppanini.
silmissä täysin kun lapsi tulee. Miehen tarpeilla, ajatuksilla eikä millään ole enää mitään väliä koska kaikki naisten energia, hellyys ja rakkaus menee lapsiin.
Lapset ovat aina tärkeämpiä naiselle kuin mies. Ei ihme että erotilastot ovat mitä ovat. Lapset on lainassa, heidän kauttaa ei voi elää koko elämää. Avioliiton taas on tarkoitus olla ikuista.
Jännä miten lapselle se vanhempi ei ole ollenkaan samassa asemassa, lapsi pystyy hyvin luopumaan vanhemmistaa ja alkaa pitämään sitä puolisoaan tärkeämpänä ja niitä omia apsiaan tärkeimpinä.
Mutta lapsen vanhemmat roikkuvat lapsessaan koko lopun iän ja asettavat lapset aina tärkeimmiksi kuin puolisonsa...
Mies menettää siis asemansa naisen silmissä täysin kun lapsi tulee. Miehen tarpeilla, ajatuksilla eikä millään ole enää mitään väliä koska kaikki naisten energia, hellyys ja rakkaus menee lapsiin.
Lapset ovat aina tärkeämpiä naiselle kuin mies. Ei ihme että erotilastot ovat mitä ovat. Lapset on lainassa, heidän kauttaa ei voi elää koko elämää. Avioliiton taas on tarkoitus olla ikuista.
Jännä miten lapselle se vanhempi ei ole ollenkaan samassa asemassa, lapsi pystyy hyvin luopumaan vanhemmistaa ja alkaa pitämään sitä puolisoaan tärkeämpänä ja niitä omia apsiaan tärkeimpinä.
Mutta lapsen vanhemmat roikkuvat lapsessaan koko lopun iän ja asettavat lapset aina tärkeimmiksi kuin puolisonsa...
Tässä malliesimerkki internet-väärinymmärtäjästä. Mä kyllä oletan, että miehellenikin lapsi on ensisijalla, ei minä, AIKUINEN ihminen, joka kuitenkin pystyy tinkiä esim. omista mukavuuksistaan lapsen edun takia.
silmissä täysin kun lapsi tulee. Miehen tarpeilla, ajatuksilla eikä millään ole enää mitään väliä koska kaikki naisten energia, hellyys ja rakkaus menee lapsiin. Lapset ovat aina tärkeämpiä naiselle kuin mies. Ei ihme että erotilastot ovat mitä ovat. Lapset on lainassa, heidän kauttaa ei voi elää koko elämää. Avioliiton taas on tarkoitus olla ikuista. Jännä miten lapselle se vanhempi ei ole ollenkaan samassa asemassa, lapsi pystyy hyvin luopumaan vanhemmistaa ja alkaa pitämään sitä puolisoaan tärkeämpänä ja niitä omia apsiaan tärkeimpinä. Mutta lapsen vanhemmat roikkuvat lapsessaan koko lopun iän ja asettavat lapset aina tärkeimmiksi kuin puolisonsa...
pystyä tinkimään omista mukavuuksista lapsiensa vuoksi. Jos lapseltä on maito loppu ei tietenkään mies mene ostamaan olutta sillä rahalla.
Mutta, missä vaiheessa vanhempi saa alkaa taas laittamaan itsensä etusijalle? Eikö koskaan? Ja voisiko puolisoaan huomioida ja pitää huolta parisuhteesta jo aiemmin kun lapset ovat aikusia?
Pyöriikö koko elämä vain lapsen ympärillä ja aikuisilla ei enää ole merkitystä varsinkin jos se tarkoittaa että se olisi jossain määrin lapselta pois?
Jos siis aikuiset haluavat viettää parisuhdeiltaa mutta 7v ei halua mennä yökylään mihinkään niin aikuset sitten vaan sopeutuu tähän? Milloin on oikein laittaa omat tarpeet lapsen edelle?
pystyä tinkimään omista mukavuuksista lapsiensa vuoksi. Jos lapseltä on maito loppu ei tietenkään mies mene ostamaan olutta sillä rahalla.
Mutta, missä vaiheessa vanhempi saa alkaa taas laittamaan itsensä etusijalle? Eikö koskaan? Ja voisiko puolisoaan huomioida ja pitää huolta parisuhteesta jo aiemmin kun lapset ovat aikusia?
Pyöriikö koko elämä vain lapsen ympärillä ja aikuisilla ei enää ole merkitystä varsinkin jos se tarkoittaa että se olisi jossain määrin lapselta pois?
Jos siis aikuiset haluavat viettää parisuhdeiltaa mutta 7v ei halua mennä yökylään mihinkään niin aikuset sitten vaan sopeutuu tähän? Milloin on oikein laittaa omat tarpeet lapsen edelle?
Jos on kyse 7-vuotiaan kiukuttelusta, sille ei tietenkään pidä antaa periksi. Jos on kyse jostain muusta - oikeista tarpeista - asia on eri.
silmissä täysin kun lapsi tulee. Miehen tarpeilla, ajatuksilla eikä millään ole enää mitään väliä koska kaikki naisten energia, hellyys ja rakkaus menee lapsiin.
Se että lapset on tärkeämpiä ei tarkoita etteikö mies mitään huomioo koskaan saisi.
Meillä on mielestäni oikein hyvä ja toimiva parisuhde miehen kanssa. hellyyttä, rakkautta, seksiä, jne.
Silti lapset ovat tärkeämpiä. Ovathan lapset miehellekkin toivottavasti tärkeämpiä kuin minä.
Eikä niiden lasten kautta eletäkkään elämää. Eihän se sitä tarkoita ollenkaan. Jos mies olisi mulle tärkeämpi kuin lapset niin enhän mä sen miehen kauttakaan elämääni eläisi.
Kyllähän ne lapset on meillä ainakin yhteinen "projekti" johon ollaan sitouduttu lopun elämäksi ja ajatellaan heidän etu ja tarpeet ennen omiamme. Eikä se tarkoita sitä että ne lapset pitää pilalle hemmotella vaan sitä että tarpeen vaatiessa uhrataan omat mieliteot ja asetetaan ne lasten tarpeet edelle.
Se että lapset on tärkeämpiä ei tarkoita etteikö mies mitään huomioo koskaan saisi.Meillä on mielestäni oikein hyvä ja toimiva parisuhde miehen kanssa. hellyyttä, rakkautta, seksiä, jne.
Silti lapset ovat tärkeämpiä. Ovathan lapset miehellekkin toivottavasti tärkeämpiä kuin minä.Eikä niiden lasten kautta eletäkkään elämää. Eihän se sitä tarkoita ollenkaan. Jos mies olisi mulle tärkeämpi kuin lapset niin enhän mä sen miehen kauttakaan elämääni eläisi.
Kyllähän ne lapset on meillä ainakin yhteinen "projekti" johon ollaan sitouduttu lopun elämäksi ja ajatellaan heidän etu ja tarpeet ennen omiamme. Eikä se tarkoita sitä että ne lapset pitää pilalle hemmotella vaan sitä että tarpeen vaatiessa uhrataan omat mieliteot ja asetetaan ne lasten tarpeet edelle.
Kyllä miulle lapset on tärkeimmät! ja niin toivon miehelläkin olevan! Suhde meillä on kuitenkin erittäin läheinen ja hellitään toisiamme, halitaan, pusutellaan, rakastellaan. Mies on paras ystäväni ja sielunkumppanini.
Tiedän myös, että oli äitini ja isäni elämässä me lapset olemme se tärkein asia, ei se puoliso. Vaikka siis olemme kaikki jo omillamme ja meillä on omat perheet.
jäisi suomeen eikä muuttaisi ulkomaille kun aikuiset lapset näin toivovat?
lapsista on iso vastuu ja se rakkaus on jotain ääretöntä hellyyttä ja suojelun halua...
Miestä rakastan aikuisena ihmisenä, joka jakaa kanssani vastuun lapsista.
Lapsia ei voi rakastaa kuten aikuista, lapsille antaa kaikkensa, mutta jotta jaksaa heille antaa itsestään, on hyvä olla se aikuinen kumppani, jolta saa voimaa ja energiaa...
jäisi suomeen eikä muuttaisi ulkomaille kun aikuiset lapset näin toivovat?
Ei, kyllä voisin kuvitella lähteväni ulkoimaille kun lapset ovat aikuisia. Toki olisin sieltä käsin läsnä ja sinne saisi tulla käymään aina ja itse tulisin Suomeen milloin pystyisin.. Lapsen pitää myös käsittää se , että äidillä on silloin jo oma elämä, niinkuin heilläkin. Kuitenkin jos esimerkiksi lapseni (vaikkakin aikuinen jo) sairastuisi vakavasti tai tarvitsisi tukeani eroprosessissa tms. tulisin Suomeen oitis ja olisin lapseni tukena.
mikäli parisuhde normaali, meillä ei tullut, eikä lie yllätys, että eroon päädyimme.