Saanko laittaa fb:hen kuvan, jossa näkyy lapsen kaveri?
Rajoitettu näkyvyys vain omille kavereilleni ja lapsista näkyy naama&pelastusliivit veneen kyydissä.
Pitääkö kysyä lupa lapsen kaverin vanhemmilta?
Kommentit (13)
Ja lapselta itseltään pitää kysyä myös jos ei ihan imeväinen ole!
Ärsyttää nämä ihmiset jotka lataa muista kuvia. Kyllä ne ihmiset laittaa itse turpansa ruutuun jos haluavat.
Et saa laittaa, laki kieltää.
Tai sitaattikin riittää.
Helvetti kun tämä fb-maailma on vääristänyt ihmisten tietämystä ja ajattelukykyä.
Olen huomannut että ulkomaalaiset kaverini julkaisevat omien lapsiensa kuvia ja esim. lasten synttärikuvia surutta; Suomessa näyttää lähtökohta olevan että kenenkään kuvaa ei saa julkaista.
miksi haluaisit laittaa tuollaisen kuvan (lapset/lasten kaverit) ylipäänsä facebookiin?
ja ko. kuvassa oli tosi hyvät ilmeet/ tilannekuvana kuvasti päivän tunnelmaa. Mulla on aika monta erilaista albumia, joissa olen kuvien/tilanteen mukaan rajannut näkyvyyttä joko kaikille kavereille tai rajoitetusti valitsemilleni ihmisille ja poistan albumit aina muutaman viikon/kuukauden sisällä. Eihän se kokonaan estä väärinkäytöksiä mutta omasta mielestäni en jaksa uskoa että joku kuvakaappailee tavallisia kuvia tavallisista perheistä fb:stä. Netti on pullollaan helpomminkin saatavia/ parempilaatuisia kuvia.
Laki ykstityisyyden suojasta ja henkilötietolaki määräävät, että vaikka tekijänoikeus on kuvan ottajalla, ei kuvia voi julkaista, ts. Pistää esim. Facebookiin, ilman asianomaisten suostumusta.
http://www.poliisi.fi/poliisi/helsinki/home.nsf/files/Nettirikosten%20p…
1.7. Kuvan tai videon laittaminen nettiin, jossa ulkopuolisia henkilöitä,
joilta ei ole saatu lupaa kuvan julkaisuun
Yleistä:
Netti on täynnä miljoonittain tämänkaltaisia käyttäjän itsensä muista ottamia kuvia, joissa ei ole
mitään kunniaa tai yksityiselämää loukkaavaa, mutta kuvan julkaisuun ei ole olemassa kuvassa
esiintyvän lupaa. Kuva on yleensä otettu siten että kuvassa esiintyvä on siitä tietoinen, mutta ei ole
antanut erikseen mitään lupaa sen julkaisuun. Lähtökohtaisesti jokaisella on oikeus päättää mitä
kuvia hänestä julkaistaan ja tietosuojavaltuutetun mukaan aina pitäisi pyrkiä suostumuksen
pyytämiseen. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että mikään rikos kyseisessä teossa täyttyisi.
Pääsääntöisesti kaikki palvelut kieltävät kuvan julkaisemisen palveluissaan ilman kuvissa
esiintyvien lupaa, mutta poliisin osalta tämä ei aiheuta toimenpiteitä. Tekijänoikeusrikos voi täyttyä
niiden osalta, jossa kuvaajalta ei ole lupaa kuvan julkaisuun.
Rikosnimikkeet:
Kunnianloukkaus: Tulee kyseeseen vain tapauksissa, joissa kuva tai video esitetään
loukkaavassa mielessä tai asiayhteydessä. Asiallinen video tai kuva ei voi itsessään
täyttää kunnianloukkausta, vaikka se rikkookin yleensä palveluntarjoajan omia
sääntöjä. Oleellista on siis esitystapa, eikä itse kuva tai video, jos se on muuten
asiallinen.
Yksityiselämää loukkaava tiedon levittäminen: Tulee kyseeseen vain tapauksissa,
joissa kuvassa on arkaluontoista henkilökohtaista materiaalia. Kuvattava voi
esimerkiksi olla harrastamassa seksiä, oksentaa hirveässä humalassa tai olla vaikka
poliisien kiinniotettavana. Jos kuva tai video on jaettu vain rajatulle kaveriporukalle
(esim kaverilista Facebookissa) tulee arvioida onko lukumäärä riittävä
tunnusmerkistön tättymiseksi.
Henkilörekisteririkos- tai rikkomus: Henkilötietolain mukaan kuvien julkaisuun tulisi
rekisteröidyn suostumus. Käytännössä tämä on kuitenkin mahdotonta ja on hyvin
epäselvää eri netin palvelujen osalta, että täyttävätkö ne henkilötietolain mukaisen
henkilörekisterin määritelmän. Etenkin kun kyseessä on pelkkä valokuvan
julkaiseminen eikä profiilin tekeminen.
Salakatselu: Voi tulla kyseeseen, jos kuva tai video on otettu henkilöstä ilman lupaa
kotirauhan suojaamalla alueella, käymälässä, yleisöltä suljetussa tilassa jne. Ei tarvitse
nettiin laittamista tunnusmerkistön täyttymiseksi.
laittamiseen tarvitaan periaatteessa lupa.
Julkisilla paikoilla kuka tahansa saa kuvata ihan niin paljon kuin haluaa ja levittää kuvia ihan niin laajalle kuin haluaa. Sen sijaan yksityistiloissa ihmisillä on oikeus olettaa olevansa yksityistiloissa niin, ettei heidän käyttäytymisensä ja kuvat leviä minnekään.
Mutta järkeä voi kyllä käyttää. Kyllä minä laitan FB:iin kuvia myös muista ihmisistä ja heidän lapsistaan ilman luvan kyselemistä, mutta niin, että:
- julkaisen kuvat vain osalle kavereistani, en kaikille enkä missään nimessä muille ihmisille
- henkilö on kuvassa aina sivuosassa, usein myös niin, ettei häntä voi tunnistaa
- en laita koskaan kuvia, joissa henkilöt olisivat vähissä vaatteissa tai tekisivät jotain arveluttavaa
- en koskaan laita kuvaan näiden henkilöiden nimiä tai muita tunnistetietoja
- en laita kuviini koskaan tageja kenenkään ihmisen kohdalle ja asetuksista olen estänyt muilta itseni taggaamisen
Näillä säännöillä ei ole koskaan tullut kukaan valittamaan kuvista. Periaatteessa nämä samat ihmiset näkisivät kuvat myös tullessaan kylään ja selatessaan valokuva-albumiamme.
Itse teen aina noissa tapauksissa niin että rajaan kuvin käsittelyillä vieraan lapsen pois kuvasta.