Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onnistuuko yliopisto-opinnot esim tamperen yo:ssa

Vierailija
20.07.2012 |

Jos itsellä perhe helsingissä? Voiko käytännössä sumplia niin paljon, että saa järkevästi minimoitua suhaamisen?

En ikinä lähenny riittävästi toiveammatissani HY:n pisterajoja, mutta Tampere olisi varmasti mahdollinen.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
20.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sen onnistuminen riippuu paljon siitä, mitä aiot opiskella. Joissain aineissa on paljon harjoituksia ja edellytetään pakollista läsnäoloa. Kannattaa varautua siihen, että suhaa useampana päivänä viikossa opsikelemaan ekat kaksi vuotta. Sitten sumpliminen alkaa jo onnistuakin.

Joihinkin aineisiin on muuten Tamereelle oleellisesti vaikeampi päästä kuin Hesaan. Pienempi sisäänotto, mut enemmän hakijoita -> sisäänottoprosentti hyvin pieni ja siis vaikeampi päästä.

Vierailija
2/21 |
20.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

perusopintoja ja muitakin opintoja paljon. Opintojen loppuvaiheessa tullee enemmän läsnäoloa vaativia hommia: prosemmassa istuminen on meillä pakollista ja prosemman johdantokurssillakin taisi olla läsnäolopakko.

Pakolliset opinnot (kieli- ym.) voi olla hankalaa suorittaa kuulusteluina, tai siis on helpompi käydä pakollinen ruotsi kurssina kuin suorittaa se muulla tavalla. Noissa voi kuitenkin varmaan hyödyntää avointa yliopistoa.

Selvittäisin myös JOO-opintojen mahdollisuuden.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
20.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kolmonen on oikeassa: on aineita, joissa tehdään esim. ryhmätöitä, on läsnäolopakko eikä muuta suoritustapaa ole. Riippuu siis kovasti, mitä ainetta aiot lukea.

Vierailija
4/21 |
20.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen suorittanut siinä perusopinnot ja 2 kurssia vaille sivuopintojen aineopintokokonaisuuden... Siis avoimessa.

Olen 2v yrittänyt, pisteet riittäisi moneen muuhun kaupunkiin, tsägällä tampereelle joku vuosi saattaisin päästä. Helsinki on niin kaukana, siis muutamakin piste voi olla vaikea raapia kasaan. Jotenkin mun akateemiset kyvyt ei riitä ;)

Ap

Vierailija
5/21 |
20.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisitko päästä erillisvalinnalla sisään Hesaan? Tarkistapa

Vierailija
6/21 |
20.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.helsinki.fi/valtiotieteellinen/opiskelu/opiskelijaksi/erilli…

Tuolla on avoimen väylän kautta tehtävien erillisvalintojen kriteerit.

Vierailija
7/21 |
20.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska mulla on amk-tutkinto. Maisteriopintoihin pääsisin, mutta sitten pitää suorittaa pääopintojen laajuiset sivuaineopinnot ja niin edelleen. Niitä on tarjolla Kokkolassa ja Jyväskylässä.

Aion koettaa niitä suoritella tässä ensi vuonna, mutta siten keväällä kuitenkin yritän taas "oikeaksi" opiskelijaksi.

Vierailija
8/21 |
20.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen suorittanut siinä perusopinnot ja 2 kurssia vaille sivuopintojen aineopintokokonaisuuden... Siis avoimessa.

Tuon viestin perusteella sulta ei juuri muuta puutu kuin pääaineen aineopinnot ja sivuaineesta nuo kaksi, kun jo saat kandin ja sit vaan maisteriopiskelijaksi erillisvalinnalla. Vai voiko avoimessa tehdä kaiken kandiin liittyvän?

Vierailija
9/21 |
20.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tampereella, jonain lukukautena yksikin päivä viikossa voi riittää. Gradua tehdessä ei välttis tarvi käydä viikoittainkaan.

Se, onko tämä sitten perheelliselle ylivoivaista suhaamista vai ei, riippunee sitten siitä, millainen pereheellinen ja millainen perhe. Ja vähän myös siitä, miten kaukana juna-asemasta siellä toisessa päässä asuu.

Kokonaan paikalla käymättä homma ei onnistu.

Vierailija
10/21 |
20.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tenttimällä pääsee pitkälle. Eli pääaine sosiaalityö ja siihen ne mahdollisimman itseopiskeltavat sivuaineet, niin hirveästi ei tarvi Tampereella ravata. Samoin pystyt hakemaan Tampereelta opiskelupaikan ja sitten otat sivuaineeksi jotain sellaista, jota ei Tampereella voi opiskella, niin haet sivuaineoikeuden Helsingin yliopistoon. (JOO)

Ei mahdonta. Kulkemista tulee kyllä väkisinkin, mutta yliopistolukukausi on kovin lyhyt, paljon lomia ja joka päivä et kuitenkaan joudu kulkemaan.

Vierailija
11/21 |
20.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon viestin perusteella sulta ei juuri muuta puutu kuin pääaineen aineopinnot ja sivuaineesta nuo kaksi, kun jo saat kandin ja sit vaan maisteriopiskelijaksi erillisvalinnalla. Vai voiko avoimessa tehdä kaiken kandiin liittyvän?

Jopa kandintyön. Kokkolassa tai j-kylässä, mutta suurin osa on etäopintoina. Harjoittelun voi tehdä omalla paikkakunnalla.

Muistaakseni maisteriopintoihin hakeakseen pitää olla sit myös kahden muun aineen perusopinnot tai yhden muun aineen aineopinnot pulkassa. Se vie jonkin verran aikaa.

Ap

Ap

Vierailija
12/21 |
20.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hakuedellytyksenä ovat:

1) suoritetut hakukohteena olevan tai sen lähiaineen yliopistotasoiset perus- ja aineopinnot (60 op/35 ov) vähintään painotetulla keskiarvolla 3.0.

2) yhden sivuaineen yliopistotasoiset perusopinnot (25 op/15 ov)

3) tutkintoon vaadittavat vieraan kielen sekä toisen kotimaisen kielen opinnot

Vierailija
13/21 |
20.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hesan maisterivalinnan kriteerit ovatkin seuraavat:

Maisterivalinnassa voivat hakea suomen- tai ruotsinkieliseen maisterikoulutukseen henkilöt, jotka ovat suorittaneet soveltuvalla alalla kotimaisessa tai ulkomaisessa yliopistossa

A) alemman tai ylemmän korkeakoulututkinnon tai ammattikorkeakoulututkinnon

SEKÄ

B) suoritetut hakukohteena olevan tai sen lähiaineen yliopistotasoiset perus- ja aineopinnot (60 op/35 ov) vähintään painotetulla keskiarvolla 3.0.

Eli ei tartte tehdä muuta kuin pääaineen opinnot aineopintolaajuudessaan, kun jo voit hakea erillisvalinnalla.

Huvikseni tarkistin tilastoja: Hesassa pääsykokeissa olleista 10 % pääsi sisään 2011, Tampereella vastaava luku oli samana vuonna 7,9 %

Tampereella sisäänpääsy tänä vuonna suht sama, Hesasta ei vielä löytynyt pääsykokeiseen osallistuneiden sisäänpääsyprossaa.

Kiinnosti tuo tarkistaa, sillä viime vuosina olen tajunnut, että moni luulee, että esimerkiksi Tampereen yliopistoon olisi oleellisesti helpompi päästä kuin Helsinkiin, mutta useamman oppiaineen kohdalla asia on tosiaan toisin. Tässä sosiaalityön tapauksessa ero on pienehkö, mutta on oppiaineita, joissa Helsinkiin on otettu sisään 40 % pääsykokeisiin osallistuneista, kun taas Tampereella saman aineen sisäänottoprosentti on ollut 23,5 %.

Vierailija
14/21 |
20.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitin vuonna 2000 joten siitä on kyllä aikaa. Asuin itse Tampereella paitsi sitten loppuvaiheessa kun oli enää gradu kesken asuin jo Helsingissä. Eikä ollut vielä lapsia silloinjoten tilanne oli vähän erilainen kuin sinulla. Kävin Helsingistä käsin tekemässä muutaman kirjatentin ja joissakin graduun liittyvissä jutuissa (varsinainen graduseminaari mulla oli silloin jo käytynä). Enemmän omalla kohdallani tuota Tre-Hki välin reissaamista rajoitti se, että olen Helsingissä töissä kuin matka sinänsä senhän menee junalla nopeasti.

Silloin ainakin kun itse opiskelin niin pystyi tehdä paljon tenttimällä.

Jos olisin sinä niin pyrkisin tekemään avoimessa ja tenttimällä niin paljon kuin mahdollista.Reissaamista tulee kuitenkin joka tapauksessa niiden tenttien osalta ja pakollisiakin kursseja on joilla on pakko käydä.

Sosiaalityön opinnot ovat varmaan Tampereella jonkin verran muuttuneet. Silloin kun itse opiskelin siellä sosiaalipolitiikka oli vielä samalla laitoksella ja kytkökset olivat vahvoja myös sosiaalipolitiikaan mistä itse tykkäsin. En tiedä miten nykyään. No itse koenkin itseni vahvasti yhteiskuntatieteilijäksi vaikka sosiaalityö pääaine olikin ja sosiaalityöntekijän työtä teenkin.

Sen voisin vielä kertoa, että opiskelijoissa oli todella paljon sellaisia jotka asuivat Helsingissä tai jossakin muualla. Ainoa et varmasti ole. Heistä suurin osa varmasti sumpli asiat ihan hienosti, joku taisi leikistä luopuakin mutta suurimmalla osalla kyllä onnistui ihan hyvin. Kaikki riippuu ensisijassa sinusta ja perheestäsi. Jollekin se ei ole mikään juttu ja toiselle taas voi olla isokin ponnistus.

Vierailija
15/21 |
20.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tampereella, jonain lukukautena yksikin päivä viikossa voi riittää. Gradua tehdessä ei välttis tarvi käydä viikoittainkaan.

Se, onko tämä sitten perheelliselle ylivoivaista suhaamista vai ei, riippunee sitten siitä, millainen pereheellinen ja millainen perhe. Ja vähän myös siitä, miten kaukana juna-asemasta siellä toisessa päässä asuu.

Kokonaan paikalla käymättä homma ei onnistu.

Moottoritielle kotoa... Voin kyllä sumplia hakuja ja viemisiä päiväkotiin miehen kanssa. Jos olisi ihan pakko, voisin yöpyä tädin luona 30min ajon päässä yo:lta.

Ap

Vierailija
16/21 |
20.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli voi yhdellä kokeella yrittää viiteen yliopistoon. Olin HY:ssa varasijalla 20. ja pisteitä pääsyrajaan oli aika lailla. Mietin että ensi vuonna laitan useamman yliopiston vaihtoehdoksi.

Ap

Vierailija
17/21 |
20.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

näppärä, että siellä voit opiskella. Olen tosin tällainen autoton junansuosija ja kukin tyylillään.

Vierailija
18/21 |
20.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

näppärä, että siellä voit opiskella. Olen tosin tällainen autoton junansuosija ja kukin tyylillään.

En ole mitenkään junavastainen ihminen. Taitaisi vaan pitää mennä aina Pasilaan junaa varten. Ei sekään maata kaada.

Ap

Vierailija
19/21 |
20.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

käynyt katsomassa omaa pääsykoettasi? (Yleensä pääsykokeeseen osallistujat voivat jonain tiettynä aikana tietyssä paikassa käydä tutustumassa omiin vastauksiin ja siihen, miten ne on pisteytetty.) Voi olla valaisevaa huomata, minkätyyppisillä virheillä menettää niitä pisteitä. Ja kun oppii omista virheistään, ehkä ensi kerralla menee jo paremmin.

Sisukas olet, hatunnosto siitä.

Vierailija
20/21 |
20.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä ma ja ti mahdollista. Luin mallivastauksen ja jotenkin vain tuntui, että sellaisen perspektiivin ottaminen kuin mikä aineistonkokeen mallivastauksessa on, on vain tosi vaikeaa. Itse kirjan tunsin osaavani hyvin, mutta eri asia kuinka se informaatio avautuu ja miten siitä poimia tietoa (ja miten sillä käsitellä muuta tietoa, soveltaa) on sitten siitä omasta pääomasta kiinni...

Ap