Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hammaslääkäri paikalla

Vierailija
18.07.2012 |

haluatko kysyä jotain?

Kommentit (70)

Vierailija
41/70 |
18.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä, kun nyt menit. En voi luvata, toiv. hammaslääkärisi on ymmärtäväinen eikö ryöpytä sua!Ei sun tarvi selitellä. Etkä ole kuule ainoa!

39

Se on sun ominaisuus. Pyydä hammaslääkäriltä leukanivelen jumppaohjeet ja purentakiskosta voisi olla apua.

Vierailija
42/70 |
18.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vois poistaa ja välttää?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/70 |
18.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai onko jotain mennyt pieleen, kun pureminen sillä hampaalla tuntuu? Hoidosta on n.1.5kk. Ei siis varsinaisesti satu, mutta selkeästi tuntuu.

Vierailija
44/70 |
18.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

nää on mun lemppareita. yritän - ja yleensä onnistun- voittamaan potilaan luottamuksen. Joku syy siinä on, miksi pelkää, yleensä vanha huono kokemus. Puhumalla selviää yleensä, tarvittaessa esim. Diapam. En haukoittele -hohhoijaa. Ehkä 10% aikuisista pelkää, niin, että sanovat, lapsista paljon enempi, ehkä 25%. Monesti riittää yksi hyvä käynti, ja pelko alkaa hälvetä. Tärkeää on ehdoton kivuttomuus, eli hyvä puudutus, ja pitää kertoa koko ajan, mitä tekee, ettei yhtäkkiä vaan tee jotain, mistä pt säikähtää.

Ei fluoritbl lapsille. Riittä aamu + ilta fluoritahnalla pesut, päivän mittaan xylitolia. Fluorissa on pieni terapeuttinen leveys - eli se alue, jolloin se on hyödyksi, jos saa liikaa, sekään ei ole hampaille hyvä, ja on kuitenkin lääkeaine. Ennen annettiin, kun ei tiedetty vaaroja.

Vierailija
45/70 |
18.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

14: vaihtelee kauheasti. Joskus täysin ehjiä, paikkaamattomia suita, joillakin paljon juurihoitoja, poistoja. Yleensä kyllä muutenkin korreloi oman terveytensä kanssa. Voisin sanoa, että tiedän ulkonäöstä (paino, haiseeko tupakalle, yleinen siisteys) jo heti, minkälaiset hampaat. Toki poikkeuksia, esim. yksi ex-missi oli aika yllätys...

Hampailla ei voi noin suoraan väittää olevan yhteyttä ulkonäköön.

En polta, en ole xl-kokoinen, olen siisti ja puhdas eikä ole mitään sairauksia ja tosi vähän sairastan.

Ja suuni kunto on kammottava! :)

Vierailija
46/70 |
18.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hampaistani oiottiin diasteema ym. loistavasti kunnallisella (ei muuten ollut muuta syytä kuin esteettinen, ikä 30). Rautoja pidin n. 1,5 vuotta ylhäällä. Miksi joudun nyt lopun ikääni käyttämään purentakiskoa retention vuoksi enkä saanut kiinteätä retentiokiskoa hampaiden taakse? Ei ollut kuulemma tilaa. Narskutushistoriaa tosin löytyy. Mitä lapseni pitää osata hyvin koulussa päästääkseen opiskelemaan hammaslääkäriksi? Nyt ka 9,0, matikka, kemia ja fysiikka 9?

Vierailija
47/70 |
18.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kurlaamalla ei irtoa, ainoa keino on nielurisojen poisto.

45 jh-hammas voi olla arka jopa 6kk, mutta särkeä ei saa! Eihän ole jäänyt korkeaksi!

Vierailija
48/70 |
18.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisin valkaista hampaani, mutta minulla on muutama laminaattihammas edessä :( onko se mahdollista, kun laminaattihan ei valkaistu (?)..Esteteettinen puoli siis kiinnostaa, miltä rivistö näyttää jos laminaatti jää tummemmaksi?

Vierailija
49/70 |
18.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuten sanoin, on poikkeuksiakin! Fiksu itsestä huolehtivaa huolehtii myös hampaistaan, se kun vaikuttaa ennen pitkää myös yleisterveyteen, esim. riski diabetekseen, sydän-ja verisuonitauteihin, syöpiin...

48 eli sulla ei ole tilaa laittaa kiinteää kaartaa, alahampaat purisivat sen irti heti. Mutta purentakiskosta on kaikille hyötyä, hyvä ratkaisu!

Nykyään taitaa pääsykokeessa olla lukion pitkä fysiikka, kemia, biologia ja lukionumeroista saa alkupisteitä. Toki kannattaa miettiä, onko itsellä sorminäppäryyttä tähän ammattiin, sitä ei mitenkään testata.

Vierailija
50/70 |
18.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

niinpä- tulosta vaikea ennakoida. Jos laminaatteihin olet tyytyväinen, laittaisitko niitä enemmän, ainakin symmetrisesti mol puolin?

Vierailija
51/70 |
18.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

nää on mun lemppareita. yritän - ja yleensä onnistun- voittamaan potilaan luottamuksen. Joku syy siinä on, miksi pelkää, yleensä vanha huono kokemus. Puhumalla selviää yleensä, tarvittaessa esim. Diapam. En haukoittele -hohhoijaa. Ehkä 10% aikuisista pelkää, niin, että sanovat, lapsista paljon enempi, ehkä 25%. Monesti riittää yksi hyvä käynti, ja pelko alkaa hälvetä. Tärkeää on ehdoton kivuttomuus, eli hyvä puudutus, ja pitää kertoa koko ajan, mitä tekee, ettei yhtäkkiä vaan tee jotain, mistä pt säikähtää.

Ei fluoritbl lapsille. Riittä aamu + ilta fluoritahnalla pesut, päivän mittaan xylitolia. Fluorissa on pieni terapeuttinen leveys - eli se alue, jolloin se on hyödyksi, jos saa liikaa, sekään ei ole hampaille hyvä, ja on kuitenkin lääkeaine. Ennen annettiin, kun ei tiedetty vaaroja.

Kerropa ensikisi miten varmistat ettei hampaanpoisto satu. Puudutushan ei tehoa kaikkiin ollenkaan

Vierailija
52/70 |
18.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

37 kysymykseen?

Vierailija
53/70 |
18.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja omien potilaiden kiitoksella!

Voin kysyä, sattuuko, jos sattuu, laitan enemmän puudutetta tai odellaan vielä. Kyllä puudutus vaikuttaa! Harmi, että sulla on huonoja kokemuksia.

Vierailija
54/70 |
18.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ks vastaus nro 40

Vierailija
55/70 |
18.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuullut siitä, että on olemassa kahdenlaisia hampaita, niitä, joihin tulee hammaskiveä, mutta ei reikiä ja sitten niitä helposti reikiintyviä, joihin taas ei reikiä tule.

Kiva kuulla, että olen vain tyhmä ja siksi hampaani ovat huonot. Kiitos kauniista sanoistasi.

Perimällä ja kotona opituilla tavoilla siis ei ole mitään tekemistä asian kanssa?

-se, jonka suu on huonossa kunnossa-

Vierailija
56/70 |
18.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis toiset niitä, jotka reikiintyy helposti, mutta ei tule hammaskiveä.

kuullut siitä, että on olemassa kahdenlaisia hampaita, niitä, joihin tulee hammaskiveä, mutta ei reikiä ja sitten niitä helposti reikiintyviä, joihin taas ei reikiä tule.

Kiva kuulla, että olen vain tyhmä ja siksi hampaani ovat huonot. Kiitos kauniista sanoistasi.

Perimällä ja kotona opituilla tavoilla siis ei ole mitään tekemistä asian kanssa?

-se, jonka suu on huonossa kunnossa-

Vierailija
57/70 |
18.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja omien potilaiden kiitoksella!

Voin kysyä, sattuuko, jos sattuu, laitan enemmän puudutetta tai odellaan vielä. Kyllä puudutus vaikuttaa! Harmi, että sulla on huonoja kokemuksia.

Jos hammas on tulehtunut ei vaikuta. On myös yksilöllisiä eroja.

Et myöskään ymmärrä että kipu ei ole ainoa pelko. Mutta jatka vaan omalla ylimielisellä linjallasi. Hämmästyttää vaan miten voi olla noin surkea koulutus ja ammattitaito ettei edes perustietoja kivunhoidosta

Vierailija
58/70 |
18.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

helposti huonosta hammaslääkäristä, perimästä, huonosta hammasluusta tms. jos on huonot hampaat.

Parempi olisi ottaa itse vastuuta. Tosi asia on, että hammassairaudet ovat vältettävissä hyvällä kotihoidolla. Vaikeaa se on, mutta palkitsevaa!

Vierailija
59/70 |
18.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

silloin hammaslääkäri hoitaa ensin tulehduksen pois kevyemmillä toimenpiateillä. Vasta kun tulehdus rauhoittunut voidaan kivuttomasti puudutuksessa tehdä esim. jh tai poisto

Vierailija
60/70 |
18.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

helposti huonosta hammaslääkäristä, perimästä, huonosta hammasluusta tms. jos on huonot hampaat.

Parempi olisi ottaa itse vastuuta. Tosi asia on, että hammassairaudet ovat vältettävissä hyvällä kotihoidolla. Vaikeaa se on, mutta palkitsevaa!

mulla on aina ollut reikiä, lapsesta asti. Koululainen ei varmaan voi vielä tuolla tavalla ottaa vastuuta hampaistaan? Vanhempien pitää opastaa, eikö? Ei mulle ole äiti koskaan puhunut sanaakaan esim. hammaslangasta. Xylitol-purkasta ei myöskään.

Siinä vaiheessa, kun voin katsoa olleeni itse vastuussa asioista, oli jo paljon paljon tapahtunut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi neljä