Miten päästä eroon tästä koira pelosta? ov
Rakastan lapsia ja kaikki muut rodut (jopa isot mastiffit ym.) ei pelota. Ja meillä on kotonakin koira.
MUTTA.. Pelkään (ja kun sanon pelkään, todellakin tarkoitan sitä) belgianpaimenkoiria. Mulla ei ole kyseisestä rodusta hyviä kokemuksia. Lapsena yksi kylän belgi kävi punttiin kiinni koulumatkalla. Nyt aikuisena noita huonoja kokemuksia on kasapäin. Neljä kertaa on belgi käynyt meidän koiraan kiinni. Kuusi kertaa on belgi yrittänyt purra minua.
Ja tilanteen tekee vielä pahemmaksi se, että meidän talossa asuu yksi naapuri, jolla on belgi. Ja tämä koira on oikeasti täysin pimahtanut (heiltä jouduttiin toinen belgi lopettamaan liiallisen aggressiivisuuden takia).
Ja oikeasti jos pihalla kuuluu haukkua, en mene pihalle vaan yritän kurkkia kuka siellä haukkuu. Jos törmään tuohon koiraan pihalla (olen sitten yksin, lapsen kanssa tai koiran kanssa liikkeellä), menen joko takakautta sisälle, käännyn ympäri ja teen uuden lenkin koiran kanssa tai jähmetyn suolapatsaaksi.
Jos belgi tai sen näköinen koira tulee lenkillä vastaan, mulle tulee voimas "juokse tai kuole" refleksi eli sydän rupeaa hakkaamaan ja alan etsimään pakoreittiä tilanteesta.
Jos sitä ei löydy (=en pääse kääntymään ympäri ja menemään toiseen suuntaan), niin sitten taas jähmetyn.
Miten tästä pelosta pääsisi eroon?
Kommentit (8)
Irrationaaliset pelot ovat usein merkki traumatisoitumisesta.
Irrationaaliset pelot ovat usein merkki traumatisoitumisesta.
Kyllä mä pelkäsin aikaisemmin rotikoitakin (toinen trauma lapsuudesta. Tuttava perheellä oli rotikka, joka vihasi lapsia, kun tuttavien lapsenlapset sitä aina kiusasivat ja tuo kävi pari kertaa ranteeseen tai nilkkaan kiinni ja aina murisi, jos yritin liikahtaa esim. sohvalta pois).
Mutta tuo pelko on mennyt pois sillä tavalla, että olen esim. puistossa tavannut pari rotikkaa, joita olen saanut käydä silittämässä tai lenkillä on tullut joku rotikka vastaan, jota on saanut silittää.
Mutta nuo kaikki belgit, mitkä on esim. lenkillä tulleet vastaan, antaneet sellaisen vaikutelman itsestään, että älä tule lähelle tai täältä pesee!
Harvinaisen monta kertaa jotain näykkimisiä, mitä sä teet itse että noin on käynyt?
Harvinaisen monta kertaa jotain näykkimisiä, mitä sä teet itse että noin on käynyt?
seisoa, kun se yrittää käydä kiinni.
Enkä ole ainut.. Omistaja ei kiellä koiraa mitenkään, ainoastaan lässyttää sille.
ap, joka oli myös tuo rotikasta kirjoittanut
Naapurin edellinen belgi puri kahta naapuria (eri kerroilla kylläkin). Toisen kerran naapuri oli avaamassa ulko-ovea, kun vapaana ollut (naapurin äijä piti kännissä ollessaan noita koiria vapaina, mutta se loppui siihen, kun isännötsijältä tuli huomautus) belgi kävi nilkkaan kiinni. Tuli siis täysin puun takaa kiinni.
Toisen kerran naapuri oli tulossa pyykkituvasta, kun oven takana odotti tämä naapuri koiransa kanssa ja koira nappasi sitten ranteesta kiinni.
Ja EN syytä sinällään rotua vaan niiden omistajia, jotka eivät ensinnäkään osaa kouluttaa koiraa kunnolla saatikka sosiaalista sitä kunnolla jo pentuikäisenä.
ap
Koira purrut itseäni 3kertaa ja syyt (konttaava lapsi, pentukoira ja juoksevat tenavat, vanhus koira), juu ja yksi koira ajoi aina takaa jos ohi ajeli.(no onneksi ei leijona).
Mä kaipaan myös neuvoja miten päästä pelosta eroon tai ylipäätään miten menetellä vieraan koiran kanssa ok-tontilla? Oon siis menossa vieraisille tms...
Miten muuten menetellä jos portista sisäään mentäessä on kyltti "täällä vartioin minä, liikkuminen omalla vastulla" tms? Toimittaako esim postimies asiansa ja miten?
Ihan oikeasti mäkin tarvitsen apua enkä ole ap!
Mulle riittää sekin, että koira näyttää belgiltä. Ei siis tarvitse olla puhdasrotuinen belgi, kun tuo "juokse ja kuole" refleksi pomppaa päälle :(
ap