Teologi paikalla. Haluatko kysyä jotain?
Kommentit (48)
todella Raamattuun, vaikka tiede on ajat sitten osoittanut useimmat Raamatun jutut humpuukiksi (maailman luominen yms.)?
Tarkoitatko eläviä, vai kuolleita. Kirkon opetuksen mukaan kuolleet henget eivät vaella maan päällä. Elävät toki, kuten sinä ja minä.
T: Ap
Enkelit ovat taivaallisia olentoja, myös Saatana oli enkeli, joka lankesi.
voisitko vielä selventää, eli jos tulisin kirkkoon ja puhuisin "hengistä" jotka vaeltavat maan päällä niin ajatus tuomittaisiin?
Suojaako se sitten paholaiselta vai miksi kuuluu "palveluihin" ?
Miksi hän sallii niin paljon pahuutta maailmaan?
Jos teen syntiä, voiko Jumala rangaista minua esim. ottamalla minulta lapsen pois? Voiko lapseni kuolla minun syntieni tähden?
Tarkoitin kuolleita ihmisiä.
Olen siis ollut ihan väärässä käsityksessä.
Tarkoitatko eläviä, vai kuolleita. Kirkon opetuksen mukaan kuolleet henget eivät vaella maan päällä. Elävät toki, kuten sinä ja minä.
Enkelit ovat taivaallisia olentoja, myös Saatana oli enkeli, joka lankesi.
voisitko vielä selventää, eli jos tulisin kirkkoon ja puhuisin "hengistä" jotka vaeltavat maan päällä niin ajatus tuomittaisiin?
normaalin elämän kategoriaan kuuluvia määreitä. Jumala on jotain enemmän, jotain enemmän, jotain täydellisempää.
Jumala ei ole hyvä, vaan pikemminkin Jumala on hyvyys.
Onko Jumala narsisti?
Jos kysyt minulta Jumalasta, Jeesuksesta, Pyhästä Hengestä, saatanasta tms. vastaukseni on Raamattu. Olisi kummallista, jos teologina vastaisin toisin.
on tuhansia ja taas tuhansia hyviä kirjoja. Mitä järkeä on kaikissa asiayhteyksissä viitata aina vain siihen yhteen?
...tukeutuisi vastatessaan todennäköisesti Raamattuun hyväksytyn tekstikokoelman ohella muihinkin primaarilähteisiin ja lisäksi uskontotieteen, eksegetiikan, teologian ja kirkkohistorian piiriin kuuluvaan tutkimuskirjallisuuteen. Itse olen aina ollut siinä uskossa (sic!), että teologia on tiede ja näin ollen pyrkii objektiiviseen uuden tiedon ja uusien tulkintojen tuottamiseen. Näin ollen teologiaan tieteenalana ei kuulu tunnustuksellisuus tai esimerkiksi uskonno(i)sta keskustelu omaan subjektiiviseen uskonkokemukseen pohjautuen. Toki sanalla "teologi" voidaan myös viitata 'uskonnolliseen/hengelliseen opettajaan' 'tutkijan' sijaan.
Tiede ei ole voinut kieltää Jumalan mahdollisuutta. Se voi esittää sen epätodennäköiseksi, mutta ei kieltää. Jumala on voinut olla esim. alkuräjähdyksen takana. Tämä on voinut olla luomisen ensimmäinen askel. Ehkä maailmoja on useita ja ne saavat kaikki alkunsa samalla tavalla Jumalan tahdosta.
Tiede ja usko ovat kaksi eri asiaa. On turhaa yrittää puhua näistä kahdesta asiasta samassa kielipelissä. Molemmissa kielenkäytön piireissä ne ovat silti yhtä totta. Uskovalle Jumala on yhtä totta, kuin tiedemiehelle tieteelliset faktat. Tiede ei voi riistää uskoa uskovalta sanomalla, ettei se ole totta. Usko on aina totta uskovalle.
todella Raamattuun, vaikka tiede on ajat sitten osoittanut useimmat Raamatun jutut humpuukiksi (maailman luominen yms.)?
tilaisuutta, jossa rukoillaan Jumalan siunausta ja rakkautta kodin asukkaiden välille (myös kodissa vierailevien elämään). Rukoillaan ymmärrystä ja ehjää kotia. Jumalan siunausta näille asioille, sekä kiitetään kodista.
Suojaako se sitten paholaiselta vai miksi kuuluu "palveluihin" ?
Jouduin eroamaan kirkosta, kun en halunnut lapsille kummeja. Olisin ilomielin liittänyt lapset kirkkoon, mutta en halnnut sotkea siihen ulkopuolisia ihmisiä.
Jotkut valitsevat pahuuden. Tämä kysymys on vaikea, eikä sitä voi sivuuttaa ylimielisesti. Jumalalla on vastaus tähänkin, joskus saamme sen tietää.
Kaikella on kuitenkin tarkoituksensa. Eivät Raamatunkaan "päähenkilöt" eläneet helppoa ja iloista elämää. Monen elämä oli täynnä kamalia tapahtumia, mutta silti heidän uskonsa Jumalaan säilyi. Esim. Marian kohtalo -> oma poika ristiinnaulitaan kidutuksen jälkeen silmien eteen jne.
Miksi hän sallii niin paljon pahuutta maailmaan?
Oletko tullut uskoon vai oletko aina ollut uskossa?
Hän ei katso syntiesi listaa, jos huudat häntä apuun.
Lapsesi ei ole Jeesuksen sovituksen tähden syyllinen syntiesi tähden, kuten et sinäkään. Toki väärin on edelleen väärin, mutta pelastus tapahtuu uskosta Kristukseen pelastajanasi. Kun päästät Kristuksen elämääsi, et enää elä vanhaa elämääsi, vaan Kristus elää sinussa. hyvät tekosi ovat lähtöisin Hänestä. Voit luottaa anteeksiantoon, se on elävä Jumalamme meille luvannut jokaiselle Häntä apuun huutavalle.
Jos teen syntiä, voiko Jumala rangaista minua esim. ottamalla minulta lapsen pois? Voiko lapseni kuolla minun syntieni tähden?
Olen naimisissa ateistin kanssa ja menimme siksi naimisiin maistraatissa.
Lapseni on kastettu kuin myös tullaan seuraava kastamaan kristinuskoon.
Onko kirkolla tai sinulla tähän kantaa?
jos et anna rajoittuneisuutesi estää sinua esittämästä itse kysymyksiä ;)
T:AP
Jos kysyt minulta Jumalasta, Jeesuksesta, Pyhästä Hengestä, saatanasta tms. vastaukseni on Raamattu. Olisi kummallista, jos teologina vastaisin toisin.
on tuhansia ja taas tuhansia hyviä kirjoja. Mitä järkeä on kaikissa asiayhteyksissä viitata aina vain siihen yhteen?
...tukeutuisi vastatessaan todennäköisesti Raamattuun hyväksytyn tekstikokoelman ohella muihinkin primaarilähteisiin ja lisäksi uskontotieteen, eksegetiikan, teologian ja kirkkohistorian piiriin kuuluvaan tutkimuskirjallisuuteen. Itse olen aina ollut siinä uskossa (sic!), että teologia on tiede ja näin ollen pyrkii objektiiviseen uuden tiedon ja uusien tulkintojen tuottamiseen. Näin ollen teologiaan tieteenalana ei kuulu tunnustuksellisuus tai esimerkiksi uskonno(i)sta keskustelu omaan subjektiiviseen uskonkokemukseen pohjautuen. Toki sanalla "teologi" voidaan myös viitata 'uskonnolliseen/hengelliseen opettajaan' 'tutkijan' sijaan.
seuraat Jeesusta niin pääset taivaaseen jne. Mites kaikkien muiden uskontojen uskovaisille käy? Kristityt taitavat olla vähän syrjivää sakkia kun vain Jeesukseen ja juuri heidän Jumalaan uskovat pelastuvat.