Väsyttävät mummola-reissut
Asun kaukana lähisuvustani ja käyn lapsuudenkodissani ehkä 4-5X vuodessa. Ja aina näitten vierailujen jälkeen olen todella väsynyt.
Meillä on kaksi lasta ja odotan kolmatta. Minulla on todella vähän mahdollisuuksia saada omia lapsia hoitoon mihinkään ja kahdenkeskinen aika mieheni kanssa on kortilla..Mutta me olemme tämän tiedostaneet ja asian kanssa ihan sujut.
Mutta kun tulemme mummolaan, tuodaan samana iltana serkut tänne kylään, ja he ovat sitten koko meidän oloaikamme täällä yötäpäivää. Sisarukseni viettävät aikaa kotosalla siivoillen tai viettäen "laatuaikaa" kahdenkesken aviopuolisonsa kanssa tm.
Lapsilla on ikää 5-9 vuotta ja heitä on yhteensä 4+nämä omat lapseni.
Äitini on täällä tietenkin auttamassa, mutta selvästi huomaa että hän jättää mielummin vastuun minulle.
Minulle tämä "loma" on kuin työleiri. Ruokin lapset ja vahdin ja keksin samalla jotain pientä kivaa lomapuuhaa...
Sisarukseni käyvät täällä kyllä kääntymässä, mutta esim. ruokailut ym. ovat täysin minun vastuulla.
Lisäksi näillä sisaruksieni lapsille ei ole sääntöjä. Aikuisille saa tiuskia ja sanoa vastaan, ruoat eivät kelpaa, ne syljetään pöydälle, karkkipäivä on joka päivä yms.
Mieidän lapsien säännöt ovat samat sekä kotona että kylässä. Ja aina nämä lomat menevät selittäessä omille lapsille sitä, että miksei serkuilla ole mitään sääntöä.
Kun ja jos minä näitä muita lapsia komennan, olen tyhmä ja ilkeä. Ja sitten soitetaan äidille ja kerrotaan että täti yrittää määrätä ja äiti tulee lohduttamaan.
Pitkä ja epäselvästi kirjoitettu vuodatus, mutta jotenkin taas ihan poikki ja odotan että koska pääsee kotiin...
Kommentit (20)
kuule auta nyt mikään muu, kuin avaat sen suusi ja sanot mitä sulla on mielenpäällä. Saattaahan se olla, että sun siskot luulee että tykkäät, että muutkin lapset on siellä. Sanot reilusti, että et tule sinne lapsenlikaksi, etkä palvelemaan muita. Yhdessä olisi mukava viettää aikaa, mutta ei noin. Äläkä ala siihen pompotukseen, että sinä laitat kaiken ruoan yms. Ilmoita ensi kerralla että ruoan tekee joku muu tai te yhdessä ja jos ei lapsille kelpaa se ruoka niin olkoot syömättä. Sä oot kohta ite niin piipussa, ettet jaksa omiasi katsoa. Puhu ennen kuin on liian myöhäistä. Jos suuttuuvat niin se todistaa vain sen, miten lapsellisia he ovat.
mä olen aina ihmetellyt missä ne villatossuihmiset ovat, mutta täällähän taas löytyi 1.
Millä ihmeen oikeudella siskot tuovat lapset sinulle hoitoon ja miksi ihmeessä sinä suostut siihen.
Ota puhelin käteen ja soita siskollesi ja kerro sama mitä kerroit täällä. Ehkä he ei tajua minkälaisen työleirin he aiheuttavat sinulle.
Mun hyvä ystävänikin joutui vuosikausia aina äitienpäivänä anopin luona tekemään vaikka mitä ennen ja jälkeen äitienpäivä lounaan. Yhtenä vuotena mä sanoin nyt teet lopun. Kun anoppi sanoo jotain tyyliin ei ne tiskit siellä yksistään puhdistu sanot muille olet tiskannut viimeiset 5 v, olisko nyt jonkun muun vuoro. Ja sillä kerralla kun anoppi pyysi 2 h aikaisemmin auttamaan, sanoi suoraan voisko joku muu kun meillä on menoa eikä mennyt.
Minusta on niin kummallista ettet omille perheenjäsenille voi sanoa asioita ääneen, mutta täällä tuntemattomille asioista valitat.
Herää ja tee jotain ! Kukaan ei sitä puolestasi tee.
Meillä on vähän samanlaiset vierailut lapsuuden kotiin. Minä taas tykkään, jos saan kokata isolle porukalle ja olen tyytyväinen, että lapseni saavat nähdä serkkujaan.
Itse kävin lähinnä kesäisin lasten kanssa. Tosi vähän kertoja, että olisin toisenkin kerran vuoden aikana käynyt siellä. Nyt vanhempani ovat kumpikin jo kuolleet.
Nythän sinun on hyvä sanoa, että et jaksa vierailla siellä, kun kolmas on tulossa ja kun hän on vauva, et tietenkään voi enää pitää huolta tuosta porukasta. Et mene ja sillä selvä. Äidillesi voit sanoa, että vierailut ovat sulle raskaita etkä nyt niitä jaksa.
Minusta siis käyt tosi usein lapsuudenkodissasi.
Sanot, kuka siellä saa käydä ja kuka ei?
Ihan oikeastiko te nuoret äidit omistatte vanhempanne ja saatte päättää heidän elämästään?
Komppaan muita sen suhteen, että sun täytyy sanoa suoraan asiasta, muuten tilanne ei muutu.
Tiedän, ettet valittanut siitä, että lastenne serkut tulevat aina myös mummolaan teidän siellä ollessanne, mutta mun kokemuksen mukaan sekin voi olla turhauttavaa välillä.
Meillä veli asuu perheineen mummolan lähellä, me eri paikkakunnalla. Aina kun ollaan/lapset ovat siellä, serkut tulevat myös mummolaan. Ok, ihan kiva, mutta he ovat myös yötä. Joo, tämäkin menisi ja serkut ovat lapsille rakkaita ja hyvää seuraa. Haluaisin lasteni saavan viettää myös omaa aikaa mummon ja papan kanssa, koska he ovat kuitenkin veljen lapsien elämässä todella tiiviisti mukana. Tästä syystä olen pyytänyt heitä meille kylään. No, veljen lapset tai pari lapsista otetaan aina mummon ja papan mukaan tapaamaan serkkuja...
musta on ihanaa että lapsesi saavat tavata serkkujaan. Ehkä serkukset voisivat joskus leikkiä ainakin osan ajasta sisarustesi luona.
Ja kyllä se helpottaa kun lapset kasvavat. Olet hieno äiti kun annat lapsillesi mahdollisuuden tavata serkkujaan.
Minusta ei ole tylyä kertoa sisaruksille, ettei peli vetele. Ei siitä riitaa kannata tehdä. Ilmoitat vain, että ok, lapset ovat sinun hoidossasi maanantain, joten lienee ok, että siskosi katsoo lapsia tiistaina. Mikä ongelma? Tai sitten yövytte hotellissa, kuten joku jo ehdotti. Ja ai niin, missä miehesi on sillä aikaa kun paimennat tätä lapsikatrasta?
valittaa seläntakana, mut ei uskalla asianomaisille sanoa. omaa tyhmyyttä on, joten turha valittaa jos asialle ei aio mitään tehdä
niin harvoin näkevät. Vaan onneksi meidän mummo passaa ja kokkaa ja hoitelee lapsetkin, että kylästelijä saa levätä. Toisaalta olisi hienoa, että sanottaisiin ääneen, että ne serkut ei nyt saa tulla, kun me ollaan täällä ja minä olen täällä siksi, että se mummo hoitaisi minun lapsiani, jotta minä saan nyt omaa aikaa.. Hmm, hmm...
Onnellista "odotusta" ja onneksi kesä ei ole kuuma.. ;)
Tiedän että suututtaisi jos sanon etten jaksa..
Rakastan kuitenkin siskojani ja heidän perhettä sekä äitiäni joten en halua riitaa.
Sano nyt ihmeessä sisaruksillesi, ettet tule kotiseudulle vahtimaan heidän lapsiaan. Tai kysy, koska voisit vastavuoroisesti tuoda omat lapsesi heille.
ja sano niille sisaruksilles että et ole tullut sinne piiaksi. Eipä se siitä muuksi muutu jos leikit marttyyri orjaa.
Koska mulle ei oo kerrottu että kynnysmatot osaa kirjoittaa
mutta ei saada turpaa auki silloin kun pitäis.
Sano niille sisaruksilles, ettet ole mikään lastenhoitaja-ruokkija.
Pysyköön poissa silloin kun te kyläilette. Tai lopetatte kyläilyn. Ja tämä kaikki äitis kuullen.
Itse olet itsestäsi kynnysmaton tehnyt. Kasvata selkäranka.
sä rakastat kuiteski siskojas, koska näköjään he eivät rakasta sua.
Ja sanot siskoille ja äidillesi suoraan syyn siihen.
Ja jos jatkossa teet sinne kyläilyä, sopikaa lapsenhoitovuorot paperilla.
jos on noin tyhmä, saa luvan ollakin piikana...ziisus tätä avuttomuutta !!!
siellä kotiseudulla ole hotellia, menette sinne ja käytte vanhemmillasi vain kahvilla. Ja sitten erikseen siellä siskojen luona. Minua ainakin ahdistaa niin toisten nurkissa majailu, että noin me tehdään aina kun mummoloissa käydään. Helpointa kaikille, saa jokainen rauhoittua sitten iltasella omaan tahtiinsa.