Teini käyttää VAIN PITKÄHIHAISIA, viilteleekö?
On alkanut pitämään pitkähihaisia paitoja, huppareita ja farkkuja. Oli keli mikä tahansa.
Ei tullut meidän kanssaan kylpylään.
On tullut mieleeni, että voisiko hän viillellä?
Ja jos niin tekee, miten lähestyn häntä? Kyselenkö vai pamautanko asian suoraan?
Kommentit (36)
lapsella on ainakin syömishäiriö. Nyt teini puntariin. Siitä se sitten lähtee. Haet apua. Nuorisopsykiatrian klinikka löytynee tai ainakin terveyskeskus josta aloitatte.
Lapsi pitää saada ammattiavun piiriin.
Kiitos vastauksista. Hän ei syö normaalisti. Joskus ei syö melkeinpä mitään ja taas joskus syö aivan mielettömät määrät pullaa, kekseja, sipsiä ja karkkia.
Vältteleekö yhteisiä aterioita, väittääkö syövänsä itsekseen ennen tai jälkeen tärkeän menon? Lähteekö ahmimisen jälkeen esim lenkille (oksentamaan)?
Kyse voi olla syömishäiriöstä tai viiltelystä tai molemmista. Juttele mahdollisimman pian tytön kanssa ja etsikää tytölle tarvittaessa ammattiauttaja. Pahan olon kierre kannattaa katkaista mahdollisimman nopeasti.
Välttelee kyllä. Menee joko koiran kanssa lenkille tai suihkuun tai sitten vaan yksinkertaisesti ei tule syömään. Joskus olen "pakottanut" hänet tulemaan, hän syö nopeasti ja menee ulos koiran kanssa.
Amfetamiini vie ruokahalun, käyttäjä voi olla ilman ruokaa useita päiviä. Kun on ilman tekee mieli kaikkea makeaa.
Amfetamiinin käytön huomaa helposti silmistä, katse on pälyilevä ja ei halua katsoa suoraan silmiin. Ruumiinkielikin on helposti sellaista nykivää ja äkkinäistä, vartálo ei tahdo pysyä paikallaan.
Minä kysyisin suoraan että miksi pitää hihoja, että onko käsissä jotain salattavaa. Ja katsoisin.
Jos et todellakaan pysty vie lapsi lääkäriin vaikka sillä syyllä et mietitte ruokailuasioita. Lääkäri voi katsoa kädet.
Menin aamulla katsomaan, kun tyttö nukkui. Huomasin, että ainakin käsivarret ovat tuoreilla arvilla sekä vanhoilla.
Meillä oli kahden keskeinen tuokio, kun mies lähti pienempien lasten kanssa eläintarhaan. Puhuin tytön kanssa asiat läpi ja teimme yhdessä sen päätöksen, että kerromme tästä eteenpäin, jolloin tyttö saa apua pahaan oloonsa.
Arpia oli myös vatsassa, reisissä ja muualla kehossa. Tyttö kertoi myös, että oksentaa suurimman osan ruoasta, jonka syö.
Soitan heti, kun mahdollista nuorten yksityiseen sairaanhoitoon, josta saan hänelle ja perheelle lisäapua.
Onhan tämä hankalaa erityisesti tytölle, mutta myös koko perheelle. Tyttö kertoi, että tuntui helpottavalta, kun sai puhua jollekkin.
Ihmettelin kyllä, että miksei hän kertonut aiemmin. Syyksi hän sanoi, että minä olen liian kiireinen. Toki myönnän, että tämä on totta. Nuoremmat ovat niin villejä ja tyttö vakuutti aina, että kaikki on hyvin. Onneksi totuus kävi ilmi ajoissa.
Hienoa että hakeudutte heti hoitoon. Tyttösi oireilee vakavasti. Minulla on melko paljon kokemusta lasten ja nuorten psyykkiseestä hoidosta ja siksi muutama varoituksen sana.Osaatte sitten pitää varanne.
Melko usein lääkäri suosittelee sijoitusta koska vain sillä lailla saadaan kaikki resurssit käyttöön toisinsanoen rahaa. Älkää suostuko.
Sairaalan osastojaksoissa on huimia eroja. Minun kokemukseni Helsingistä. Hesperian nuorten osasto on aivan loistava paikka jossa nuorta tuetaan ja autetaan, aurora taas perustuu kieltoihin ja rajoituksiin, en todellakaan suosittele, huono paikka. Ei sovi psyykkisesti oireilevalle nuorelle. Jos pääsette yliopistolliseen hoitoon heillä on mahdollisuus tarjota nuorelle ilmainen psykoterapia joka on paras hoitomuoto mitä löytyä voi. Siihen suosittelisin tähtäämään. Psykoterapiaa voi myös hakea KELA:sta jos on varaa maksaa osa maksuista itse. Terapioita on niin kamalan eritasoisia ettei kannata tyytyä ihan mihin vaan. Esim. Hus, ratapoli on surkea paikka laadultaan. Olkaa siis valppaita ja katsokaa että hoito on laadukasta ja järkevää. Itse hakeutuisin psykoterapeutille joka on erikoistunut nuoriin. Mielelään VET-psykoterapeutti. Laadusta kannattaa tässä tapauksessa maksaa.
Haha, aikamoinen ongelmateini! ;)
Toivottavasti muiden lasten kasvatus onnistuu paremmin!
Tv. Terveiden lasten ylpeä äiti
Ei kannattaisi huudella tuohon sävyyn. Ei voi tietää mitä ongelmia teille on tulossa. Terveys on kullan arvoinen asia muttei se ole itsestäänselvyys kenellekään. "Ylepeys käy lankeemuksen edellä" on vanha sananlasku.
Toivottavasti sairastut syöpään ja kuolet pian, niin ettet ehdi nähdä lastesi tervettä ihanaa elämää. Lapsilles en toivo mitään pahaa.
on hyvä että asia on selvinnyt ja nyt vain hoitoa hakemaan.
Tuo nuorelle esiin että rakastat ja välität. Hänellä on jotain itseinhoa ja vihaa itseään kohtaan. Vääristynyt minäkuva. Olettaisin.
Olen kommentoinut aiemmin tähän ketjuun ja kerroin omasta lapsesta jolla masennusta ja lääkitys ja saa terapiaa.
Meillä on reilut 3 vuotta aikaa kun viiltely paljastui. Paljastumisen jälkeen sitä ei ole enää ollut.
Teidän tapauksessa lisähankaluutta tuo bulimia.
Asuinpaikkakunta ratkaisee millaista apua on saatavilla. Soita jo tänään apua tyttärellenne.
Menin aamulla katsomaan, kun tyttö nukkui. Huomasin, että ainakin käsivarret ovat tuoreilla arvilla sekä vanhoilla.
Meillä oli kahden keskeinen tuokio, kun mies lähti pienempien lasten kanssa eläintarhaan. Puhuin tytön kanssa asiat läpi ja teimme yhdessä sen päätöksen, että kerromme tästä eteenpäin, jolloin tyttö saa apua pahaan oloonsa.
Arpia oli myös vatsassa, reisissä ja muualla kehossa. Tyttö kertoi myös, että oksentaa suurimman osan ruoasta, jonka syö.
Soitan heti, kun mahdollista nuorten yksityiseen sairaanhoitoon, josta saan hänelle ja perheelle lisäapua.
Onhan tämä hankalaa erityisesti tytölle, mutta myös koko perheelle. Tyttö kertoi, että tuntui helpottavalta, kun sai puhua jollekkin.
Ihmettelin kyllä, että miksei hän kertonut aiemmin. Syyksi hän sanoi, että minä olen liian kiireinen. Toki myönnän, että tämä on totta. Nuoremmat ovat niin villejä ja tyttö vakuutti aina, että kaikki on hyvin. Onneksi totuus kävi ilmi ajoissa.
olet itse täysin kykenemätön äidiksi.
Tätä äitiä jolla on terveet lapset ei ollut ap:lle
Älkää välittäkö, kyseisellä ihmisellä eivät ole omat asiat hyvin.Ei ole terveen ihmisen ajatusmaailma. Voimia hänellekkin elämäänsä, toivottavasti paranet!
Menin aamulla katsomaan, kun tyttö nukkui. Huomasin, että ainakin käsivarret ovat tuoreilla arvilla sekä vanhoilla. Meillä oli kahden keskeinen tuokio, kun mies lähti pienempien lasten kanssa eläintarhaan. Puhuin tytön kanssa asiat läpi ja teimme yhdessä sen päätöksen, että kerromme tästä eteenpäin, jolloin tyttö saa apua pahaan oloonsa. Arpia oli myös vatsassa, reisissä ja muualla kehossa. Tyttö kertoi myös, että oksentaa suurimman osan ruoasta, jonka syö. Soitan heti, kun mahdollista nuorten yksityiseen sairaanhoitoon, josta saan hänelle ja perheelle lisäapua. Onhan tämä hankalaa erityisesti tytölle, mutta myös koko perheelle. Tyttö kertoi, että tuntui helpottavalta, kun sai puhua jollekkin. Ihmettelin kyllä, että miksei hän kertonut aiemmin. Syyksi hän sanoi, että minä olen liian kiireinen. Toki myönnän, että tämä on totta. Nuoremmat ovat niin villejä ja tyttö vakuutti aina, että kaikki on hyvin. Onneksi totuus kävi ilmi ajoissa.
Hyvä, että saitte jo juteltua. Muista, että vaikka tyttösi nyt haluaa apua, vaikeita hetkiä on vielä edessä. Teille vanhemmillekin järjestetään tarvittaessa juttutuokioita ammattiauttajan kanssa, jos (kun) tuntuu raskaalta. Voimia!
ymmärrän huolen, ja viiltelyltä vaikuttaa mutta moni vanhempi pitää huolta vain viiltelyn loppumisesta, ei siitä syystä miksi viiltelee, älä huuda vaan ole tukena ja hanki apua.
Vierailija kirjoitti:
ymmärrän huolen, ja viiltelyltä vaikuttaa mutta moni vanhempi pitää huolta vain viiltelyn loppumisesta, ei siitä syystä miksi viiltelee, älä huuda vaan ole tukena ja hanki apua.
Oikein hyvä kommentti, mutta ap tuskin löytää sitä enää.. :D
Välttelee kyllä. Menee joko koiran kanssa lenkille tai suihkuun tai sitten vaan yksinkertaisesti ei tule syömään. Joskus olen "pakottanut" hänet tulemaan, hän syö nopeasti ja menee ulos koiran kanssa.