Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletko synnyttänyt kotona tai suunnittellut sitä?

Vierailija
16.07.2012 |

Hei kaikille!

Eli kuten otsikossa: oletko synnyttänyt tai aiotko synnyttää kotona?

Millaisia asioita pitää ottaa huomioon, mistä löytää kätilön, mitä maksaa...? Ja muuta hyödyllistä tietoa?

Kiitos avusta jo etukäteen!

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
16.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että jos vielä lapsen hankimme niin toivoisin voivani synnyttää kotona. Takana 2 synnytystä ilman kivunlievitystä tai mitään erityisiä ongelmia - muuta kuin se että minua ahdisti todella paljon se sairaalaympäristö. Olisi todella mukava kokea syntymä omassa kodissa :) Mutta saa nyt nähdä tahtooko se mies enää uutta vauvaa perheeseen.

Vierailija
2/21 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et kai odota esikoista? Olisi täysin hullua synnyttää esikoinen kotona, kun ei ole vielä mitään kokemusta siitä miten raskasta synnyttäminen ja synnytyskipu on. Esikoisen synnyttäminen myös usein kestää pitkään ja jos synnytät ilman kipulääkkeitä, et pysty kunnolla lepäämään missään vaiheessa synnytystä. Supistusten vuoksi kun voi joutua valvomaan useankin yön. Yritä siinä sitten jaksaa ponnistaa sen jälkeen kun olet 8 tuntia oksennellut supistuskivuista ja menettänyt täysin otteen koko hommaan kivun vuoksi.

Vierailija
4/21 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hän varmaan enää kahden vuoden jälkeen odota esikoista..

Vierailija
5/21 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 12:35"]Ei hän varmaan enää kahden vuoden jälkeen odota esikoista..
[/quote] :D

Vierailija
6/21 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.07.2012 klo 12:04"]

Vauvan terveys on aina ollut minulle ehdottomasti tärkeintä ja kaiken muun edellä. Synnytyksessä voi ihan oikeasti sattua mitä vaan ja sairaalassa on suuremmat mahdollisuudet selvitä hengissä kuin kotona...

On täysin tutkittu fakta, että kun äiti on terve, lapsi terve ja raskaus normaalisti edennyt niin ammattitaitoisen kätilön avustamana kotisynnytys on yhtä turvallinen kuin sairaalasynnytys. Se on monissa maissa osa normaalia julkista synnytysjärjestelmääkin.

Kotisynnytyksessä on eri riskit kuin sairaalasynnytyksessä. Väite siitä, että kotisynnytys olisi vaarallinen on ihan yhtä totta kuin väite siitä, että sairaalassa synnyttäminen on vaarallista ja vastuutonta.

Omalla mutu-tuntumalla ei tulisi tuomita toisia.

Niin, ehkä jos. Sen varmistaminen etukäteen, että äiti on terve, lapsi terve ja raskaus normaali, ei aina ole niin yksinkertaista. Hollannissa on kotisynnytysjärjestelmä, ja Euroopan korkein imeväiskuolleisuus (synnytyksen yhteydessä ja siihen liittyen). Lisäksi synnytyksen aikaisen hapenpuutteen aiheuttamat ongelmat on huomattavasti yleisempiä täällä kotisynnytysten yhteydessä. Ja niitä syntyviä vauvoja kuolee sitten myös ambulansseihin matkalla sieltä kotisynnytyksestä sairaalaan jne. ihan erilailla, kuin Suomessa.

Toisaalta tuollainen järjestelmä ei myöskään toimisi Suomessa, koska monet asuvat niin kaukana sairaaloista. On ihan eri asia synnyttää kotona, jos matka sairaalaan kestää vaikka 7 minuuttia, kuin jos se kestää tunnin. Lisäksi kätilöiden olisi erittäin vaikea kulkea eri asiakkaiden väliä jne. (yleensä niillä on monta kotisynnytystä käynnissä yhtäaikaa, mikä myös on riskitekijä sinänsä), kun välimatkat on Suomessa niin pitkiä.

Vierailija
7/21 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla 2 synnytystä päättyneet rajuun 3. vaiheen verenvuotoon. Onneksi olin sairallassa, siellä hoitivat näppärästi koko jutun, kun leikkaussali oli vieressä. 

Ehkä tämän vuoksi en voi kuin ihmetellä kotisynnyttäjiä.

Vierailija
8/21 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Vauva perätilassa. Syntyi onneksi sektiolla. En ikinä synnyttäisi kotona vaikka mikä olisi.

Vierailija
9/21 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan synnyttäisi kotona. Viimeisin synnytys pari viikkoa sitten. Eassa synnytyksessä olikin lapsella lyhyt napanuora, onneksi oli vain jalan ympäri, että ylti juuri ja juuri tulla maailmaan ja menetin vertakin reilusti. Toisessa ja kolmannessa jouduin jonkin moiseen kipushikkiin, enkä kunnolla kuule ja näe mitä ympärillä tapahtuu ja viimeisimmässä oli vauva kerinnyt tekemään hätäkakan ja napanuora oli pään ympäri, se että siinä oli kolme ammattilaista heti paikalla ja lääkäri lähellä, niin oli pelastus.

Vierailija
10/21 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en..

Vierailija
11/21 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.07.2012 klo 12:04"]

Vauvan terveys on aina ollut minulle ehdottomasti tärkeintä ja kaiken muun edellä. Synnytyksessä voi ihan oikeasti sattua mitä vaan ja sairaalassa on suuremmat mahdollisuudet selvitä hengissä kuin kotona...

On täysin tutkittu fakta, että kun äiti on terve, lapsi terve ja raskaus normaalisti edennyt niin ammattitaitoisen kätilön avustamana kotisynnytys on yhtä turvallinen kuin sairaalasynnytys. Se on monissa maissa osa normaalia julkista synnytysjärjestelmääkin.

Kotisynnytyksessä on eri riskit kuin sairaalasynnytyksessä. Väite siitä, että kotisynnytys olisi vaarallinen on ihan yhtä totta kuin väite siitä, että sairaalassa synnyttäminen on vaarallista ja vastuutonta.

Älä levitä väärää tietoa "tutkituista faktoista". Joka viidennessä synnytyksessä tapahtuu komplikaatio joka on potentiaalisesti hengenvaarallinen joko äidille tai lapselle, eikä tätä voi mitenkään ennustaa raskauden kulusta tai äidin terveydestä. Kotisynnytys = hullujen hommaa. -lääkäri

Vierailija
12/21 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.07.2012 klo 11:55"]Ota yhteyttä Aksy:n. Sitä kautta löytyy sitä tietoa synnytyksestä ja kotikätilöistä.

Itse suunnittelin kotisynnytystä toisen lapsen kohdalla, mutta hän syntyi sen verran etuajassa, että sairaalan kautta meni tie. Harmi sinällään, paljon paremmin olisi sekin synnytys sujunut kotona.
[/quote]
Ja mistäs sen tiedät.

Vierailija
13/21 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin kovasti halunnut synnyttää kotona, koska menen synnytyksessä sellaiseen olotilaan, että en halua että kukaan on siinä lähellä. Mutta se olisi ollut itsekästä ja typerää, koska ei synnytyksessä se huomio ole äidissä, vaan lapsen terveydessä ja turvallisuudessa. Itseään saa toteuttaa ja itsestään saa tehdä numeron milloin tahansa muulloin, mutta ei silloin kun on vastuussa toisen ihmisen elämästä. 

Vierailija
14/21 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan. Kaksi aikaisempaa synnytystä meni hyvin. Kolmannessa lääkäri puhu jo hätäsektiosta kun vauvan sydänäänet kävivät vähän väliä huonona joten olin piuhoissa kiinni koko synnytyksen ajan, kaikki meni lopulta hyvin ja onneksi olin sairaalassa.

Vierailija
15/21 |
16.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tehtynä ja hyvä että olin sairaalassa.(lapselle olisi voinut käydä huonosti,jos kotona olisi syntynyt)

Vierailija
16/21 |
16.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota yhteyttä Aksy:n. Sitä kautta löytyy sitä tietoa synnytyksestä ja kotikätilöistä.

Itse suunnittelin kotisynnytystä toisen lapsen kohdalla, mutta hän syntyi sen verran etuajassa, että sairaalan kautta meni tie. Harmi sinällään, paljon paremmin olisi sekin synnytys sujunut kotona.

Vierailija
17/21 |
16.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
18/21 |
16.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
19/21 |
16.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnyttäminen on hurjaa puuhaa. Ensimmäisessä synnytyksessäni menetin itse hurjasti verta ja kätilö joutui tosissaan parsimaan jotta sai vuodon kuriin. Toisessa sitten oli napanuora lapsen pään ympäri. Sinänsä kaikki meni hyvin, mutta olisi tarvittu vain joku pieni lisäsattuma niin asia olisi ollut toisin.

Sairaalassa synnyttäminen on minulle itselleni ollut ihan kaunis ja hyvä tapahtuma kuitenkin, en kaipaa kotona synnyttämistä tälläkään kertaa. Nyt olen kyllä ihan raskauden alussa, plussasin vasta tänään :D niin en ole ehtinyt ihan hirveästi vielä synnytystä miettimään. :D

Vierailija
20/21 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan synnyttäisi. Esikoiseni synnytys meni kuin oppikirjasta ja toisenkaan kohdalla ei ollut mitään syytä olettaa etteikö kaikki sujuisi hyvin nytkin, olisin voinut jopa harkita kotisynnytystä jos ei asuttaisi niin kaukana sairaalasta, että ongelmien ilmetessä ei sairaalaan olisi päässyt alle tunnissa. Olin nuori terve synnyttäjä, samoin raskaus oli mennyt hyvin ja vauvan vointi mainio vielä synnytykseen mennessä. Eipä sitä uskonut että hätäsektioon päädytään ja vauva selviäminen oli vaakalaudalla! Ei kaikkeen voi valmistautua, eikä itsellänikään ollut mitään riskitekijää joka olisi varoittanut tulevasta. Olen äärimmäisen kiitollinen ammattitaitoiselle henkilökunnalle ripeästä toiminnasta ja vauvani selviämisestä. Luojan kiitos emme enää elä aikaa jolloin puserrettiin saunassa jonkun kyläkätilön avustuksella. Toki suurin osa synnytyksistä päättyi hyvin terveen vauvan syntymään silloinkin mutta oli tuolloin lapsikuolleisuus ihan toista kuin nykyään. En ymmärrä vapaaehtoista kotisynnytystä. Eikö voisi ajatella että on mahdollisimman pitkään kotona ja menee sitten sairaalaan kun kivut alkaa olla sietämättömät. Ei sairaalassakaan ole pakko ottaa mitään lääkitystä tai suostua mihinkään toimenpiteisiin ellei halua. Voi siis hoitaa luomusti sielläkin, sillä erotuksella että hätätilanteen sattuessa äiti ja vauva todennäköisemmin selviävät :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi kahdeksan