Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sain kutsun cocktail-tilaisuuteen, neuvoja etikettiin ja pukeutumiseen?

Vierailija
15.07.2012 |

Olen jonkin aikaa sitten puolivahingossa tutustunut erääseen henkilöön, joka liikkuu hieman erilaisissa piireissä kuin minä. Olen duunariperheen lapsi, enkä oikein osaa alkeellisiakaan etiketti- ja käyttäytymissääntöjä. Tämä henkilö on nyt järjestänyt ystäväpiirilleen sellaiset normaalin hääjuhlan kokoiset iltakokkarit (juhlan aihetta en kerro, ettei mene liian tunnistettavaksi) ja kutsui minutkin mukaan. En ole aiemmin tavannut ketään hänen ystäviään.

Pukukoodi on black tie, johon liittyen löysin seuraavat ohjeet: "Kun mies pukeutuu smokkiin naisella voi olla polvipituinen tai kokopitkä puku, hame-jakkuyhdistelmä tai juhlava iltapuku. Virallisissa tilaisuuksissa ei käytetä housuja. Kengiksi sopivat juhlavat avokkaat, sandaletit, tai muuten puvun tyyliin sopivat kengät. Laukun tulisi olla siro kirjekuorimallinen tai lyhyellä hihnalla varustettu. Hansikkaita voi käyttää. Arvokorut tai muut juhlavat korut kuuluvat asiaan."

Omistan yhden todella juhlavan iltapuvun. Se ei ole täyspitkä, mutta polvien alapuolelle kuitenkin. Tilaisuuden huomioon ottaen arvioin, että monet naisipuolisista vieraista pukeutuvat asuihin, jotka paljastavat käsivarret, olkapäät ja ehkä selänkin. Itse olen toipumassa pidemmästä sairastelujaksosta, ja olen sen aikana lihonut melkein kymmenen kiloa. En ehdi enää juhliin mennessä laihduttaa. Tuo pukuni mahtuu silti edelleen päälle, koska lihon aina ensimmäiseksi reisistä, takapuolesta ja käsivarsista. Mutta ongelmana on juuri ne käsivarret, jotka haluaisin peittää. En haluaisi turvautua siihen iänikuiseen hartiahuiviviritykseen, joka omastakin mielestäni suorastaan huutaa WT. Mitä siis voisin pukea iltapuvun kanssa? Puku on hihaton ja edestä ja takaa erittäin syvään uurrettu (rintavakoni ei silti vilahtele, koska rintani ovat pienet).

Toinen ongelma on, että en omista yhtäkään kunnon korua. En kyllä juuri rihkamaakaan. En oikein ole koruihmisiä. Pelkään ilman koruja näyttäväni keskeneräiseltä ja arkiselta. Hiukset osaan laittaa kauniisti elegantille nutturalle, joten niistä ei tule ongelmaa. Meikata osaan, sopivat kengät omistan jne.

Toinen huolenaiheeni on etiketti. Mitkä voisivat olla sellaisia pahoja mokia, joita etiketistä mitään ymmärtämätön tulee tehneeksi cocktail-tilaisuudessa? Onko sellaisia?

Kiitän kauniisti kaikkia, jotka viitsivät vastata asiallisesti.

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
02.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita bolero tai kietaisuneule. Yksi iso koru riittaa, rintaneula/kaulakoru/korvakorut. Pyyda apua Stockmannin myyjalta.

Cocktail-tilaisuus kestaa 2 tuntia ja siella seisotaan. Tarjolla juomia (juomasekoituksia) ja pikkusyotavaa. Small talk kuuluu asiaan, idea on tutustua uusiin ihmisiin ja vaihtaa ajatuksia.

Vierailija
2/4 |
02.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai esim pitsiset irtohihat. Korujen pito on makuasia, eikä niiden olemassaolo välttämättä tee olemusta mitenkään juhlallisemmaksi tai arvokkaammaksi - päinvastoinkin voi käydä. Parmpi ilman koruja kuin halpojen tai sopimattomien korujen kanssa. Tosin, jos sulla on kovin avonainen se kaula-aukko, se voi tuntua vaativan jotain. Tärkeämpää on kuitenkin esim kampaus, jonka pitäisi olla siisti ja tyylikäs ja laitettu.

Älä vedä yli. Hillitympi on aina parempi, jos et ole aivan varma. Varsinkin ns. paremmissa piireissä.

Varsinaisia etikettimokia en usko että voit tehdä. Coctailtilaisuuksissa ei oikein ole sellaisia. Tarkoitus on, että siellä seurustellaan ja jutellaan mukavia, joten on hyvä jos juttelet ihmisille suht kivoja, älä möllötä yksinäsi, äläkä puhu mistään yleisesti vastenmielisistä aiheista tai suuria tunteita herättävistä aiheista. Älä humallu. Mieti, kuuluuko tilaisuuteen veidä joku lahja tai tuliainen tai vastaava. (jos tilaisuus on henkilön oma, henkilokohtainen, vastaus on yleensä kyllä. Jos se on esim firman kirjanjulkistamistilaisuus, vastaus on ei.)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
4/4 |
02.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli jos juhlissa on alle 20 ihmistä, kättele jokaista, sano päivää, olen se ja se. Juttele illan aika kaikkien kanssa, vaihda edes muutama sana. Esimerkiksi jos teillä on jokin teema niin se on aina hyvä puheenaihe. Jos on paljon ihmisiä, niin sitten jutellaan ympäri oleville esim. pöydässä. Illan lopussa juhlista ei "karata" pois vaan kiitetään isäntäparia. Tärkeintä on kuitenkin juhlatunnelmasta nauttiminen, se on tärkeämpää kuin etikettisäännöistä stressaaminen. Eli juhlamieli kotiin, mutta älä juo liikaa.

Äläkä stressaa koruista. Jos sulla on joku ihan tavallinen esim. pieni hopeariipus niin sekin on ihan hyvä. Eikä kaikki edes tykkää koruista, joten ei ihmisiä voi sellaisia pakottaa käyttämään. Tai jos joku kaverisi omistaa jonkun kivan korun niin kysy saisitko sen lainaan yhdeksi illaksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan viisi