Miten elämänlaatunne on parantunut, kun ette enää laita 2-vuotiaitanne päiväunille?
MInulle on siunaantunut vähäuninen ja maksimaalisen energian omaava lapsi. Hän on 2 v 4 kk.
Tämänpäiväinen esimerkkini:
-herää klo 7
-nukkuu päiväunet klo 13.45-15.12, joilta herätin hänet, että saisin ihmisten aikoihin illalla nukkumaan - ei ollut kärttyinen herätettyäni hänet
-klo 19.45 on iltasadut luettu ja nukkuminen voisi alkaa
- lapsi on hereillä vielä klo 21
Todella hermoja raastavaa, kun olisi muutakin tekemistä, kuin palautella lasta sänkyynsä. Keksii koko ajan kaikenlaista, esim. jano, pissahätä, kakkahätä, peiton laittamista, tarvii sukat, ei tarvi sukkia...
Pitäisikö minun raakasti vaan lopettaa hänen päiväuniensa nukkuminen?
Onko normaalia, että lapsen nukahtaminen kestää jopa yli tunnin!? Vai onko silloin jo kyse siitä, että päiväunet eivät ole enää tarpeen?
Yhtenä päivänä kun ei suostunut nukkumaan päikkäreitä, niin nukahti iltapalalle klo 18.45.
Apua!
Kommentit (10)
että mitä helvettiä mun pitäis tehdä tän yhden asian kanssa! Annatko sinä siis oman lapsesi riekkua vaikka puoleen yöhön jos hän niin haluaa?
Minun lapseni teki eilen niin. Ei kiva.
Autossa, ei kotona. Ja voi mennä joskus yli tuntikin iltaisin nukahtamiseen jos ei kertakaikkiaan väsytä/ rauhoitu sänkyyn.
Jos lapsi on kotona, niin ei varmaan niitä tarvitse enää.:)
Päikkäreitä seurasi aina 30min-1h raivokohtaus...
ja illalla lasta sai nukuttaa aina reilun tunnin. Vähemmästäkin tulee hulluksi!
Päikkäreiden pois jättäminen aikaisti aluksi iltapalaa mutta nukahtaminen sujuikin lähes sormia napsauttamalla. Yö-unet ovat olleet 10-12 tuntisia.
Aluksi surin menetettyä omaa hetkeä jonka päikkärit minulle soivat mutta jälkikäteen en vaihtaisi rauhallisia iltoja mihinkään. Ilta aikuisten kesken antaa voimia myös lapsen kanssa touhuamiseen. Kyllä jokainen omaakin aikaa tarvitsee!
Tai minä en enää halunnut edes yrittää laittaa häntä päikkäreillle. Kun tunnin ensin koitin nukutella ja hän nukkui sen jälkeen tunnin, alkoi homma tuntua turhauttavalta. Samoin illat venyi pitkälle kun lapsi ei vaan nukhatanut millään iltaisin.
Kun päiväunet jäi pois, niin iltanukutukset helpottauivat todella! Nykyään ei iltaisin tarvitse kuin lukea satu ja hetken aikaa silitellä, niin unessa on kahdeksan aikaan. Aamulla herää 7-8 aikaan.
Ilman päiväunia pärjää ihan hyvin. Tietty iltaisn esim. viiden tai kuuden aikaan jos lähdetään esim autolla jonnekin, niin silloin nukhtaa varmasti.
Eli ainakin meillä päiväunien poisjäänti rauhoitti illat.
ainakin kotona, päiväkodissa sit ehkä eri asia.
Otatte keskipäivään jotain rauhallista tekemistä ja sitten välipalasta iltapalaan saa olla aika tiivis ohjelma. Ei sellaista löysää aikaa, että pääsee riehumaan päämäärättömästi ja homma karkaa käsistä.
Hetken kestää tottua tähän ja sitten ei tarvii ehkä enää niin ohjelmoidusti elää iltoja =)
Mieluummin helppo ilta, kuin päiväunet.
Mun elämänlaatu parani siinäkin mielessä, että samaan aikaan kun päivän netti- ja kahvitauko poistui, minä lähdin töihin ja isä jäi paimentamaan pirteää 2-vuotiasta :)
tilanne 1v ja 7kk ikäisen kanssa. Ollut jo kuukauden päivät. Olen myös vakavasti miettinyt päiväunien pois jättämistä (en aina saa lasta nukahtamaan edes niille).
Illat on menneet ihan riekkumiseksi, saattaa saada unta vasta 23 maissa, kun ennen sammui kuin saunalyhty klo 20.
Jokapaikasta vaan toitotetaan, että kyllä sen ikäisen pitäisi vielä nukkua päiväunet ja jotenkin en uskalla luopua niistä vielä, mutta ei tämä hermot kireällä-elämäkään kovin mukavalta enää tunnu.
mutta tutulla perhepäivähoitajalla ja ei siellä sen kummemmin rasitu. Hoitaja on kyllä multa jo kyselly, että pitäiskö lasta herätellä päikkäreiltä, että ei venyis illat niin pitkiksi.
Mutta en ole vielä antanut lupaa, koska kuten joku sanoi, päiväunien tärkeydestä toitotetaan joka paikassa. Nyt sitten ajattelisin, että koitetaan kerta rysäyksellä jättää pois koko päikkärit.
Pitäis munkin päästä ihmisten aikoihin nukkuun, kun herätys on mulla viimestään klo 5.30 ja miehen ja vanhemman lapsen kans haluais olla edes hetken rauhassa iltasella.
Ehkäpä näin kaikki olisivat onnellisempia...
tai ei-unet hetkauta. Pitäskö sun ap lakata nyt vöyhkäämästä sen lapsen kanssa joka asiasta?