Miten jotkut ilkeää mennä lapsineen omien vanhempiensa
kesänökeille passattaviksi päiväkausiksi? Tai hoidattavat lapsiaan omilla vanhemmillaan?
Viime viikolla kuulin kahdelta eri mummolta, kuinka lujilla he ovat lastensa ja lastenlasten kanssa, kun nämä majoituvat mökille täyshoitoon.
Toinen mummo lisäksi hoitaa poikansa kolmea pientä lasta koko kesän, mutta ei tohdi kieltäytyä. Toisaalta ärsyttää tuollaiset valittajat, joka eivät avaa suutaan ja ilmoita, että vain päivän vierailu sopii ja lapsia ei hoideta. Onhan kuitenkin vieraillakin oltava joku järki päässä, ettei mennä perheineen toisten luo majailemaan moneksi päiväksi, ellei sitten jaeta hommia tai jopa anneta siovanhempien olla valmiilla.
Kommentit (35)
on liian usein vastuun väistelijöitä ja valittajia. Asioille ei oikeasti haluta tehdä mitään. Itse ovat aikoinaan hoidattaneet omat lapsensa omilla vanhemmillaan, ja koko kesät myös, syksystä haettu kotiin.
Eikö ole hienoa viettää aikaa lastenlasten kanssa ja samalla kasvaa läheisiksi. Kyllä sitä vuoden mittaan varmasti ehtii taas lepäilemään ja keskittymään itseensä. Ja vanhemmatkin jaksavat olla parempia isiä ja äitejä lapsilleen.
Jos eivät jaksa kestitä lapsiaan perheineen, niin sanoisivat siitä tai pyytäisivät apua hommiin. Kaikista ikävintä on näyttää vieraanvaraiselta isäntäparilta, kun samalla ajattelee, että koittaisipa heidän lähtöpäivänsä mahdollisimman pian.
Ex-anoppini pyysi kotiinsa kaikki viisi lastaan perheineen joka jouluksi niin kauan kuin olin kuvioissa mukana. Sitten valitti väsymystä ja puhui, että olisipa joulu pian ohi. Minusta tuo oli kovin surullista. Toki autoimme ja tiskasimme, mutta kurja tuntu jäi joka käynniltä.
ei muuten ole edes päiväkerhoryhmänsä ainoita, jotka ovat isoäidillään arkisin päivähoidossa. Meidän lasten noin 20 lapsen ryhmässä on neljä lasta, jotka ovat päivähoidossa mummolassa. Ei siis mitään tuntia viikko, vaan työpäivän verran päivässä.
Törkeetä tai ei, mutta mummot tykkää, kun on kotona säpinää.
Ei kaikkien eläkeikäiset vanhemmat ole raihnaisia ikäloppuja, vaan joidenkin vanhemmat oikeesti voi jaksaa vielä eläkkeelläkin elää lapsiperheen elämää, mikä näyttää olevan eräille vaikea tajuta.
Joo, kyllä mäkin tiedän näitä tapauksia, joissa mummot ovat 60-vuotiaina jo niin raihnaisia, etteivät pysty itse hoitamaan lomia kauppaa-asioitaan. Sitten on taas niitä, joilla riittää vielä paukkuja hoitaa toistenkin asioita.
Jos SINULLA on vanha äiti, joka ei jaksa, ei tarkoita, että kaikilla muillakin on äitinä joku valittava vanha pieru.
Mun vanhemmat on jatkuvasti kinuamassa meitä mökille kyläilemään, itse ei siellä kovin hyvin viihdytä varsinkin kun porukkaa on paljon, mutta lapset tykkää. Aina kun ollaan mökkeilemässä niin tietysti osallistutaan ruoanlaittoon, saunanlämmityksen, puiden pilkkomiseen ja jos sopivasti paikalle osutaan niin huussin tyhjennykseen ;)
En oo kuullut, että kukaan menis isovanhempien mökille täyshoitoon, ehkä jos on yhden yön kyläilemässä tai sitten kyse on pienemmistä lapsista.
Ovatko koskaan laittaneet rajoja lapsilleen?
Hyvänen aika, jos aikuinen ihminen ei kykene omalle lapselleen sanomaan, että nyt ei sovi tai nyt en jaksa. Meillä on muita suunnitelmia, meille tulee vieraita, väsyttää ja kolottaa jne.
Esim. kun tytär ilmestyy lapsensa kanssa mökille ja antaa koliikkivauvan hoidettavaksi, isovanhempi voi pahoitella sitä, että yhden yön voit olla mutta sen jälkeen tulee se ja se tutta/naapuripariskunta tai vastaavasti mummolla itsellään on hammaslääkäriaika kaupungissa ja jättää vain tyttären sinne mökille vauvansa kanssa. Ei saa alistua vaan etsiä itselleen sopiva kompromissi. Tuskin se haittaa, että yhden tai kaksi yötä on koliikkivauva hoidossa, mutta sitten tiukat rajat. Tämän lisäksi on syytä ilmoittaa, että kun hoidin nyt tuota teidän vauvaa, niin te varmaan tulette poimimaan marjat pensaista ja maalaamaan sen terassikaluston, kun ei me vanhat enää niin jakseta...
Suu auki ja kommunikaatiota peliin. Kyllä se törkeinkin jalkaa polkeva curling-lapsi tajuaa, kun äiti sanoo selvällä suomella, että meille ei sovi. Vie lapsesi pois. Ja muistakaa tosiaan velvoittaa hoitoapua vaativat lapsenne auttamaan pihatöissä, kuskaamaan kauppaan ja lääkärille jne. Jo muuttuu ääni kellossa, kun sitä hoitoapua ei saakaan ilmaiseksi.
ei muuten ole edes päiväkerhoryhmänsä ainoita, jotka ovat isoäidillään arkisin päivähoidossa. Meidän lasten noin 20 lapsen ryhmässä on neljä lasta, jotka ovat päivähoidossa mummolassa. Ei siis mitään tuntia viikko, vaan työpäivän verran päivässä.
Törkeetä tai ei, mutta mummot tykkää, kun on kotona säpinää.
Ei kaikkien eläkeikäiset vanhemmat ole raihnaisia ikäloppuja, vaan joidenkin vanhemmat oikeesti voi jaksaa vielä eläkkeelläkin elää lapsiperheen elämää, mikä näyttää olevan eräille vaikea tajuta.
Joo, kyllä mäkin tiedän näitä tapauksia, joissa mummot ovat 60-vuotiaina jo niin raihnaisia, etteivät pysty itse hoitamaan lomia kauppaa-asioitaan. Sitten on taas niitä, joilla riittää vielä paukkuja hoitaa toistenkin asioita.
Jos SINULLA on vanha äiti, joka ei jaksa, ei tarkoita, että kaikilla muillakin on äitinä joku valittava vanha pieru.
Hän oli osa-aikaeläkkeellä ja mankui saadakseen hoitaa lastamme 4kk:n jakson päivittäin noin klo 9.30-16.30. Selän takana sitten valitti, miten rankkaa on, ja sanoi muutaman kerran ihan suoraankin.
Anoppini siis harrasti paljon, teki kaksi kertaa viikossa töitä ja oli muutenkin hyvin aktiivinen. Lapsi sitoi liikaa.
Väitän, että samankaltaisia tuntemuksia on myös näillä ammattimummoilla, joiden pitää ilmaiseksi hoitaa lastensa lapset vuoden jokaisena arkipäivänä. Sehän on rankkaa työtä. Rankempaa kuin kotiäidin työ, koska hoidat jonkun toisen lapsia, siivoat jälkiä, teet ruokaa.
Kaikki eivät vain kehtaa asiasta sanoa.
kun jalkakäytävällä tuli vastaan yli 80v mummo sauvojen kanssa kävellen ja aivan jalkakäytävän reunalla lähellä autoja hyppelehti 4v tyttö, joka mummon hoidossa kesän.
Mummo ei noteerannut lainkaan tytön touhuja.
Mummo asuu naapuritalossa ja hoitaa kesän kolmea alle kouluikäistä pojan lasta.
lapsille ainoa hoitaja? Tai mummo haluaa elämäänsä jotain muuta kuin hoitaa lapsia.
Minusta on väärin, jos mummot on sidottu hoitamaan lapsia joka päivä. Vielä jotenkin menettelee, jos koululaiset ovat mummon luona vaikkapa muutaman tunnin koulun jälkeen. Tai kesälomalla mummo hoitaa vaikkapa viikon.
Ainakin me siskoni kanssa olemme kannustaneet vanhempiamme matkustamaan, harrastamaan ja mökkeilemään omissa oloissaan. Lapsiamme he hoitavat silloin, kun heille sopii ja sittenkin vain lyhyen aikaa kerrallaan.
itse en ole kehdannut enkä kehtaa edelleenkään viedä lasta ukille hoitoon kovinkaan usein. Opiskelun takia on ollut muutamina iltoina ja kesä-/jouluhlien yhteydessä. Lapsi menossa jo kouluun ja yökylässä on ollut ehkä pari kertaa. Nyt ollaan sitten vuorostaan autettu ukkia kun huonommassa kunnossa ja pihamaat pitää hoitaa.
Liika on liikaa, vaikka joku muuta sanoisikin. JA monella on taipumus sanoa muuta kohtelaisuuden takia kuin oikeasti ajattelee/tuntee.
Aika monet näistä nyky mummoista ovat hoidattaneet omat lapsensa vanhemmillaan. Kummasti se unohtuu, kun olisi nyt itse hoitovuorossa...
Lapset ja lastenlapset ovat toivottuja vieraita mökillä kesäisin, kaikki osallistuvat yhteisiin töihin ja kuluihin ja kaikilla on mukavaa yhdessä.
Muutenkin vuoden mittaan vieraillaan toistemme luona vastavuoroisesti. Mä en puolestani voi käsittää sukuja, joissa ei toimita vastaavasti. Ihmeellisen kylmää ja tunneköyhää porukkaa.
tahtovatko vielä jatkaa lapsien hoitajana? Maksatteko palkkaa vai ihan ilmaisinko hoidatatte lapsianne mummolla?
Miten korvaatte hoitoavun?
tällä palstalla tästä aiheesta väännetään. Osa porukasta ei vaan näytä uskovan, että isovanhempia on äärilaidasta toiseen, mutta paljon siltä väliltäkin. Myöskään sitä ei uskota, että jotkut mummit todella haluaa hoitaa lapsenlapsiaan. Minun anoppini pytää lapsiani (2) hoitoon vähän väliä yksin tai erikseen. Hän keksii papan kanssa lapsille kaikkea ohjelmaa ja oikeasti nauttii siitä. Muiden tuttujen kautta kuulen sitten anopin puhuneen, miten mukavaa oli ja voi kun ei saatu pidempään pitää lapsia hoidossa. Omat vanhempani asuvat kauempana ja pitävät lapsia hoidossa kerralla pidempään (4-6 yötä), ettei pitkää matkaa tarvisi ihan parin päivän takia ajella. Molempiin hoitopaikkoihin viedään/annetaan ruokaa mukaan kassikaupalla, mutta pitäisi kuulemma olla toisinpäin, että he maksaisivat siitä ilosta et saavat olla lasten kanssa. Pitääkö mun nyt kieltää lapsilta mummolaan meno, ettei ne vanhukset rasitu?
Oletko ap kuullut, että on paljon olemassa ns. sukumökkejä? Muutenkin, mitä pahaa siinä on jos isovanhemmat hoitavat lastenlapsiaan, jos pitävät ja nauttivat siitä? Eikö lapsella kuuluisi olla oikeus myös isovanhempiin?
tosi monesta av-mammasta, hyvästä kotiäidistä joka hoitaa lapsensa itse kouluikään saakka, tulee lopulta kelvottoman huono mummo.
Ne kaikki paukut tuli tuhlattua aikanaan jo omiin lapsiin, jolloin ei enää jaksa olla niitten lastenlasten kanssa.
Tai sitten on näitä joiden mielestä lapset pitää tehdä nuorena - ylläri pylläri: sitten saadaan niitä lapsenlapsiakin jo alta viisikymppisinä ja valitetaan kun ei jaksaisi niitten kanssa olla kun pitäisi töissäkin käytä. Hoh hoijaa. NIin makaa kuin petaa.