Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ruokapihtarit? Lasketko tarjoiltavan ruuan niin, että se just ja just riittää

Vierailija
15.07.2012 |

Eikä haittaa vaikka jää vähän sellainen olo, että olisi halunnut enemmän, mutta ei ole mistä ottaa?

Minulle tämä on täysin käsittämätöntä.

Kommentit (62)

Vierailija
21/62 |
15.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikissa juhlissa puhuttiin vain siitä ruoasta ja siitä, miten paljon hän teki sitä ja miten sitä varmaan jää yli. Sitten kun ihmiset ovat ottaneet sen yhden annoksen ja näyttää ruoka hupenevan, niin sieppaa kulhon ja toteaa, että eihän tätä enää kukaan syö, hän vie sen nyt kylmään, että ei pilaannu. Jos joku haluaa sitä ruokaa vielä, antaa ottaa mutta varoittaa, että siitä pitää riittää hänelle huomiseksi evääksi, joten ei saa ottaa kaikkea.

Joskus vietiin kaikki jotain syötävää ja minä vein piirakan, niin irrotti sen ekan kierroksen jälkeen piirakan jämät jääkaappiin itselleen huomiseksi ja totesi, että tule nyt tiskaamaan tämä vuokasi. Ei sitten tullut mieleen, että voisi vaikka itse tiskata sen vuoan, kun jämätkin otti itselleen (eikä pitänyt tarjottavana pöydässä).

Myöhemmin perheellisenä koin monta nöyryyttävää hetkeä, kun ruokaa piti muka olla paljon, mutta sitten sitä piti erikseen jättää hänen miehelleen tai huomiseksi tms. Nykyään sitten on oman perheen myötä oppinut tekemään ihan liioitellun isoja määriä ja syöttämään niitä pari seuraavaa päivää perheelleen. Paljon helpompaa!

Sinkuille vinkiksi. Pakastakaa. Kutsukaa muita kylään syömään jämiä (joitain tarpeeksi läheisiä) tai viekää ylimäääräiset herkut vaikka työpaikan taukohuoneeseen. Minä kutsuin yksilapsisen perheen äitinä naapurin toisen samanlaisen aina kylään herkkujen jäädessä yli.

Vierailija
22/62 |
15.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä kukaan pääse lihomaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/62 |
15.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karjalaisilla riittää aina ruoka.

Vierailija
24/62 |
15.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sitten siinä jaetaan neljän hengen annosta tuplamäärälle.

Vierailija
25/62 |
15.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karjalaisilla riittää aina ruoka.

Kauan sitten olimme karjalaisilla sukulaisilla kylässä ja pihiydestään tunnettu emäntä kysyi saivatko kaikki karjalanpiirakoita, kun hän oli laskevinaan että niitä on yksi jokaiselle.

Vierailija
26/62 |
15.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

grillijuhlissa. 4 raavasta nelikymppistä miestä ja vaimot. Illan isäntäpari latoi grilliin jokaiselle yhden grillimakkaran. Lisukkeena pieni kulhollinen vihersalaattia. Ei leipää, ei mitään muuta.

Kysyttiin ennen juhlia, mitä tuodaan. Pyydettiin tuomaan omat juomat.

Tuli edulliseksi juhllat isäntäväelle kun ei saunaakaan lämmitetty. No, vessassa piti jonkun kerran käydä kun niitä omia juomiamme juotiin ja joten vettä ja paperia kului.

Sama pari on järjestänyt muuttotalkoita: 3-4 tunnin kantoavusta saa kupillisen kahvia ilman kahvileipää ja vettä. Aikoinaan, kun eivät asuneet vielä ok-talossa, repääisivät ja tilasivat 3 normaalipitsaa 7 hengen talkooporukallee !

Kummasti meillä on aina työvuorot nykyään päällekäin kun on talkoita heillä. Ja talkoita he mielellään järkkäävät, onhan se edullista heille :)

Vierailija
27/62 |
15.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyttiin ennen juhlia, mitä tuodaan. Pyydettiin tuomaan omat juomat.

Melko köyhää.

Jos on "varaa" asua OK-talossa niin luulisi nelikymppisillä olevan varaa tarjota myös juomat. Itse en kehtaisi vaatia tuomaan omia juomia. Ei se kaljalaatikko nyt niin paljoa maksa. Ja viinakaapista löytyy aina vähän Tallinnan juomia.

Vierailija
28/62 |
16.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieluummin halvempaa ja riittävästi

Vierailija
29/62 |
15.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli edulliseksi juhllat isäntäväelle kun ei saunaakaan lämmitetty.

)

Kohta varmaan tulee muotiin ristiäissauna, rippisauna, yo-sauna, hääsauna ja hautajaissauna. Unohtamatta synttärisaunaa!

Vierailija
30/62 |
15.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin vähän ihmeissäni. Mun kotona on tapana, että vieraille katetaan runsas kahvipöytä, jossa on "seitsemää sorttia" ja jokaista niin paljon, että vaikka jokainen vieras ottaisi kaksi, niin silti jää yli. Ja kaikki oli äidin leipomia.

Anopilla oli neljä kaupasta ostettua viineriä, ei mitään muuta (meitä oli siis neljä juomassa kahvia).

Seuraavalla kerralla kaivettiin kaapin perältä joulusta jääneitä pipareita, joita löytyi 2. Pantiin siis puoliksi....

Kerran saatiin jälkkäriksi puolikkaat jäätelötuutit, jotka oli halkaistu samalla veitsellä, jolla oli ensin leikattu sipulia.

Vierailija
31/62 |
15.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuten en. Ja jos toivoo vieraan tuovan jotain, sekin on vähemmän nolompaa.

Pihejä vai tyhmiä?

Vierailija
32/62 |
15.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on pari kaveria, jotka santsaa niin monta kertaa kunnes ovat ihan ähkyssä. Ikinä ei tiedä, mikä tarjottavista ruoista maistuu parhaiten (lue: he syö sen kaiken). Varaan heille aina tupla-annokset, mut aina se ei riitä. Ja molemmat on ns. reheviä naisia.

Toinen näistä kertoi syöneensä jossain juhlissa 12 lohivoileipää, kun ne olivat olleet niiiiin hyviä.

Vierailija
33/62 |
15.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen varmasti ollut joidenkin vieraiden milestä ruokapihtari :-( Olemme normaalipainoinen/hoikka perhe, ja me syödään vaan sen verran, kun on nälkä, ei olla koko ajan napostelemassa jotain eikä esim. itse oteta ikinä päiväkahvin kanssa mitään.

Kun meille tulee ruokavieraita, lasken aineet mielessäni näin: naista kohti 3-4 perunaa, miestä kohti 5, lapsia kohti 2-3, teini(poikia) kohti 5-6. Lihaa tai kalaa lasken n. 200 g per ruokailija. Salaattia teen niin, että sitä riittää n. puoli lautasellista ruokailijalle. Leipää tosin on aina vaikka millä mitalla. Jälkiruokajätskiä lasken niin, että litran paketista pitäisi riittää viidelle. Jos ostan viinereitä, niitä on yksi ihmistä kohti. Pikkuleipiä 2-3 kpl jokaiselle. Hedelmiä 2-3 kpl jokaiselle.

Ja mä olen aina ajatellut, että tuo piisaa, mutta varmaan moni vieras on lähtenyt tyytymättömänä.

Vierailija
34/62 |
15.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua, että loppuu kesken

Vierailija
35/62 |
15.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaan sellainen, joka kutsuu kylään ja tarjoaa tyyliin yhden/kaksi perunaa, vähän lihaa ja pikkuisen salaattia. Toi riittää mullekin ihan hyvin jollei ole todella kova nälkä, mutta esim. mies tai teinipoika ei tolla määrällä pärjää varsinkaan jos ollaan tultu pitkän matkan päästä tai muuten ollaan normaalia nälkäisempiä.

Mut on kasvatettu siihen, että aina varataan vieraalle ylimääräistä eikä kenenkään koskaan tarvitse lähteä nälkäisenä. Jos ruoka maistuu hyvin, se on vain mulle kohteliaisuus. Enkä tarkoita ylimääräisenä mitään järkyttäviä määriä, vaan sellaisia reiluja ravintola-annoksia. Ja salaattia + leipää niin paljon, että jos ei muuten täyty niin niistä sitten.

Olen varmasti ollut joidenkin vieraiden milestä ruokapihtari :-( Olemme normaalipainoinen/hoikka perhe, ja me syödään vaan sen verran, kun on nälkä, ei olla koko ajan napostelemassa jotain eikä esim. itse oteta ikinä päiväkahvin kanssa mitään.

Kun meille tulee ruokavieraita, lasken aineet mielessäni näin: naista kohti 3-4 perunaa, miestä kohti 5, lapsia kohti 2-3, teini(poikia) kohti 5-6. Lihaa tai kalaa lasken n. 200 g per ruokailija. Salaattia teen niin, että sitä riittää n. puoli lautasellista ruokailijalle. Leipää tosin on aina vaikka millä mitalla. Jälkiruokajätskiä lasken niin, että litran paketista pitäisi riittää viidelle. Jos ostan viinereitä, niitä on yksi ihmistä kohti. Pikkuleipiä 2-3 kpl jokaiselle. Hedelmiä 2-3 kpl jokaiselle.

Ja mä olen aina ajatellut, että tuo piisaa, mutta varmaan moni vieras on lähtenyt tyytymättömänä.

Vierailija
36/62 |
15.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaali-ihmisille varmasti riittää, rohmut on sitten erikseen.

Olen varmasti ollut joidenkin vieraiden milestä ruokapihtari :-( Olemme normaalipainoinen/hoikka perhe, ja me syödään vaan sen verran, kun on nälkä, ei olla koko ajan napostelemassa jotain eikä esim. itse oteta ikinä päiväkahvin kanssa mitään. Kun meille tulee ruokavieraita, lasken aineet mielessäni näin: naista kohti 3-4 perunaa, miestä kohti 5, lapsia kohti 2-3, teini(poikia) kohti 5-6. Lihaa tai kalaa lasken n. 200 g per ruokailija. Salaattia teen niin, että sitä riittää n. puoli lautasellista ruokailijalle. Leipää tosin on aina vaikka millä mitalla. Jälkiruokajätskiä lasken niin, että litran paketista pitäisi riittää viidelle. Jos ostan viinereitä, niitä on yksi ihmistä kohti. Pikkuleipiä 2-3 kpl jokaiselle. Hedelmiä 2-3 kpl jokaiselle. Ja mä olen aina ajatellut, että tuo piisaa, mutta varmaan moni vieras on lähtenyt tyytymättömänä.

Vierailija
37/62 |
15.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos illallispöydässä on neljä henkeä, laitan ruoat kuudelle. Otan sen kohteliaisuutena, jos jokin ruoka loppuu, ja järjestän pöytään lisää purtavaa.

Viimeksi kun meillä oli vieraita, jälkiruokaan kuuluva kastike loppui. Tein pikavauhtia toisen kuuden hengen annoksen, ja sekin meni. Koska tein tätä ruokaa ensimmäistä kertaa, jouduin luottamaan reseptiin. Ensi kerralla teen sitten heti 12 hengen annoksen.

Vierailija
38/62 |
15.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

..ja teinipojillenne (jotka skippasivat aamiaisen), että kylässä tarjotun aterian EI OLE TARKOITUS KATTAA PÄIVÄN KALOREITA. Eli ihan hyvin se ns. normiannos riittää, jos lisäksi ottaa pari leipää ja kunnolla rehuja. Kotona voi syödä vatsansa täyteen taas.

Vierailija
39/62 |
15.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kutsuivat kerran kyläänkesällä ja tarjosivat kahvin kanssa jäätelöä. Meitä oli 4 aikuista ja 4 lasta. Jäätelöä oli hellepäiväksi varattu kaikille yhteensä 1 litra! Mitään muuta tarjottavaa ei ollut. Me veimme tuliaisina mehua ja keksejä, näitäkään ei tarjottu... Mentiin sitten kaupan kautta kotiin ja herkuteltiin kotona jätskillä :)

En aina ymmärrä juu näitä ihme pihtareita!

Vierailija
40/62 |
15.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syödään sopivasti. Kaverin luonna tehtiin näin ja sen mies otti kaiken lopun itselleen. Kun meidän poika olisi halunnut vähän lisää, se ei onnistunut kun setä söi kaiken.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi seitsemän