Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

vinkkejä vaunujen ja rattaiden ostoon :-)

14.07.2012 |

Hei Minulla on 4- ja 8-vuotiaat lapset ja myin juuri jäljellä olleet rattaani. Ajattelin vielä kirjoitella käyttökokemuksia kun rattaita on vuosien varrella ollut aika monia... Yksiä lukuunottamatta olen ostanut kaikki käytettyinä eikä niistä ole juurikaan paljoa tarvinnut maksaa koska olen pitänyt ne hyvin ja myynyt eteenpäin. Suosittelen ehdottomasti tätä koska lapsen kasvaessa tai esim. muutettua toiseen asuntoon jossa eri säilytysmahdollisuudet kaipasin rattaiden omainaisuuksiin ainakin itse muutoksia ja siksi niitä vaihtelin tiheään. Toki yksillä hyvillä yhdistelmilläkin varmasti pärjää jos ei ole yhtä hurahtanut käyttäjä...

Mieti:

-missä ja miten paljon liikut rattaiden kanssa?

-nukutatko ulkona/parvekkeella

-missä säilytät

-kuljetatko autossa

-miten kesämökillä tai reissussa?

-liikutko julkisilla



Vanuja ostaessa kannattaa huomioida etä niiden käyttöikä on lyhyt ehkä n. 9 kk:ta tms. Jos aikoo myöhemmin sirtyä kevyempiin kuomurattaisiin kuten monet tekevät ja itse tein. Itselläni oli edulliset Dorjan universal perinteiset yhdistelmävaunut jotka olivat hyvät työntää (isot ilmakumipyörät) ja koppa/ratasosa ja selkänoja riitävän pitkä/iso koska nukutin lapsiani 2 v. asti ulkona. (2v:n pituus n. 92 cm eli sen verran pitäisi istuin/selkänojalla olla pituutta yhteensä... Kaikista pitkin makuutila oli meillä Cresent Compact kuomurattaissa jotka olivat nukutukseen ihanat ja tilavat. Sen sijaan leveiden (ei ilmakumipyörien vuoksi) koin ne raskaaksi työntää vähääkään pidemmillä matkoilla. (Kävelen mielellään paljon ja pitkiä matkoja). Samanlaiset renkaat on myös Brion Race rattaissa, mutta niitä minulla ei ole ollut. 30 cm isot Ilmakumipyörät on mielestäni ehdottomat pitkiin kärryttelyihin! Yhdistelmävaunut vaihdoin nopeasti Brion Tridem kolmipyöräisiin kuomurattaisiin ja lämpöpussiin. Harmi ettei näitä enää tehdä. Ne olivat todella näppärät pienen koon vuoksi, mutta kuitenkin hyvät työntöominaisuudet. Näitä kuljetimme monet reissut myös lentokoneessa, koska kävelimme myös etelässä paljon silloin kun lapsia oli vasta 1. Monet tuntuvat käyttävän tähän tarkoitukseen Emmaljungan Scooter rattaita, jotka varmasti hyvät jos ei ehdottomasti halua 3-pyöräisiä (ei siis omaa kokemusta näistä). Itse ihastuin kolmipyöräisiin ja Briot myytyäni(kun lapsilla ikäeroa ehdin jo välissä luopua rattaista) toisella lapsella oli Quinny Speedi kolmipyöräiset yhdistelmät. Nämä olivat kaikista isoista rattaista kevyimmät käsitellä ja kepeät! Sen sijaan nämä ovat leveäimmät muistaakseni 62 cm, eivätkä ilman jatkuvaa naarmuttamista mahtuneet verkkokellarin ovesta sisään! Vievät myös leveyden vuoksi paljon tilaa autossa! Jos on koppa käytässä pitää se muistaakseni irroittaa autoon laitettaessa ratasosasta. Mökillä meillä oli Oran vanhat yhdistelmät toimivat siellä/siihen käyttöön moitteetomasti.



Ekoina matkarattaina ostin Jovin Io rattaat, mutta ne myin heti pois: jäävät lapselle nopeasti pieneksi, ja pitkä työntäjä potkii jaloillaan koko ajan taka-akseliin. Pyörissä ei mitään jousitusta, pelkkä asfalttikin täristää. Tällaiset rattaat ok JOS käyttää matkarattaita vain todella vähän, kauppakeskuksissa, lyhyillä matkilla ja pienellä lapsella/vauvalla... Monissa melko edullisissa matkarattaissa näyttäisi olevan tämä sama ongelma. Sen sijaan meillä oli myöhemmin Peg Peregon Pliko P3 rattaat ja nämä olivat ihanat etelässä varsinkin kun meidän lasten ikäerolla kiinteä seisomalauta oli todella toimiva, vanhemman lapsen ollessa 4,5 ja jopa 6 vuotias. Ei meidän 6 v. jaksanut etelän 30 asteesa kävellä, joten pääsi välillä lepäämään ja rattaat kestivät hyvin vaikka pienempikin tällöin jo 3 v... Työntäjälle kylä kävi jo raskaaksi, mutta onnistui. Plikoissa ehdotonta myös se että pyörät jousitetettu ja työntökahvoja voi vähän säätää eli pitkällekin työntäjälle jää jalkatilaa. (Sateenvarjorattaissa enemmän jalkatilaa kuin kiinteällä työntökahvalla varustetuissa ainakin mitä olen kokeillut). Lisäksi meillä on ollut ABC sateenvarjorattaat ne ihan perusrattaat hieman jäykät kääntymään ja natisivat, mutta muuten ok. Eivät kuitenkaan pärjänneet plikoille. Autokäytössä ollut myös Emman sateenvarjorattaat, joiden selkänoja ei säädy eikä kuomua. Tällaiset hyvät lapselle joka ei enää nuku päikkäreitä ja esim. julkisissa liikennevälineissä, kun rattaat voi siellä taittaa kasaan kun/jos lapsi jo kävelevä eivätkä sitten vie bussissa tilaa. Jos tarvitsisin vielä matkarattaita ostaisin ehodttomasti joko Peg Peregon, Gessleinin tai Inglesinan rattaat, ne ainakin vaikuttavat vähän laadukkaammilta kuin monet perusrattaat. Tosin kuten jo edellä peruskäyttöön käy halvemmatkin ja esim. noi Emman sateenvarjorattaat varsin hyvät isommalla lapsella. On niin kevyet nostaa autoon että mieluiten tuli ne pakattua. On meillä ollut myös 3-pyöräiset Gragot. Niitä ei enää tehdä, eivät ole Grago Trekko. Niissä oli isot 30 cm ilmakumipyörät ja siksi olivat ihanat työntää. Lapsi nautti myös Gragon rattaiden pöydästä jossa mielellään piti ja leikkikin tavaroillaan. Etelän matkalla meillä hajosi kerran Brion rattaiden ilmakumipyörä ja saimme hotellilta MC Laren sateenvarjorattaat. Nämä olivat myös minusta hyvät ja pyörät jousitettu, mutta pitkä mieheni (185 cm) ei tykännyt näitä työntää kun eivät olleet yhtä jämäkät kuin Plikot ja taisi olla myös vähemmän jalkatilaa.



Eli suosittelen:

-ulkonukutukseen vaunuja/rattaita joissa pitkä/tilava makuuosa

-kolmipyöräisiä

-30 cm ilmakumipyöriä

-matkarattaiksi jos sisaruksisilla vähintään 3 v. ikäeroa tai enemmän Peg Peregoja joissa seisomalauta



:-)

Kommentit (0)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla