Jättipalsamin hävittäminen
Tietääkö kukaan miten jättipalsamin kitkemisestä kertyvä jäte pitää hävittää niin ettei tule levittäneeksi sitä edelleen? Näyttää olevan kovin sinnikäs kasvamaan vaikka olen yrittänyt kitkeä ennen kukkimista edellisinä vuosina. Nyt se voisi onnistua kun naapurikin on kitkenyt omansa rajan toiselta puolen, mutta miten se perkuujäte hävitetään?
Kommentit (18)
Ja saattaa kyl joutua kitkemään vielä monta vuotta. Niitä siemeniä on siellä maassa edellisiltä vuosilta ja ne säilyy itämiskykyisenä kuitenkin useamman vuoden. Mä oon nyt 5 vuotta kitkenyt 2-3 kertaa kesässä ja alkaa olla vähissä tuo jättipalsami.
MMM:n esite aiheesta ja parista muusta vieraslajista:
http://www.mmm.fi/attachments/mmm/julkaisut/esitteet/esitteet/65fVxzOt1…
Siis mitä mä sekoilen. Jättiputken siemenet säilyy itämiskykyisenä vuosia, palsami vain vuoden.
Mut mistä pirusta meille niitä palsameita tulee, kun kitken niitä ku heikkopää. Murr, täytyyki kurkistaa naapurin pihaan...
Onko kellään kokemusta laajan alueen hävittämisestä?
Ikääntyvien vanhempieni mailta paljastui melkoinen palsamimeri. Joudun kyllä uhraamaan monen vuoden kesälomat palsamien kitkemiseen, ahdistaa tehtävän toivottomuus. Ja äidin näkemys on se, että naapurit eivät saa nähdä/tietää tuota operaatiota, koska onhan se niin noloa, että on annettu tuon kiusallisen kasvin pesiytyä maillemme.
Kauimmaiset yksittäiset kasvustot olen saanut nyt kolmen päivään aikana kitkettyä, mutta varsinainen meri odottaa vuoroaan. Epäilyttää sekin, onko osa kasveista jo ehtinyt siementää, jolloin kitkentätyö menee hukkaan.
Mä tukehdutan kasvin muovipussilla ettei pääse kukkimaan.
Pitäs syksyllä tai keväällä saada revittyä se juurineen.
Olen kuivattanut ja polttanut pannuhuoneessa
kuivunutta kasvia.
Mä tukehdutan kasvin muovipussilla ettei pääse kukkimaan.
Pitäs syksyllä tai keväällä saada revittyä se juurineen.
Olen kuivattanut ja polttanut pannuhuoneessa
kuivunutta kasvia.
Mäkin vähän ajattelin tuota, saisiko tukahdettua pressun avulla, siinä mehisi ainakin pari sataa kasvia kerralla, muutamassa viikossa kasvit varmaan alkavat mädäntyä riittävästi.
Joo, ei siis ole kokemusta, mutta näin teoreettisesti ajatellen.
Olen laittanut perkuujätteet muovikassiin ja sitten sekajätteisiin. Palsamia kitkin pihastamme nelisen vuotta. Sitten meni muutama vuosi ilman kasvia. Kun tein uutta kukkamaata pihannurkkaan ja käänsin maata, alkoi saman tien taas palsami nostaa päätään. Onneksi tiedän jo, miltä lehdet näyttävät, joten osaan kiskaista saman tien maasta ylös.
Nyt palsamit ovat jo siinä vaiheessa, että siemenet alkavat poksahdella kitkettäessä, jollei ole varovainen, tai jos nostettaessa kasvi osuu naapuriinsa. Ärsyttää!
Minä en jaksa taistella ja onhan se kaunis kukka. Vetelen ylös kauemmas karanneita, siinä torjunta.
En muista, mitä aiemmin ajattelin jättibalsamin ulkonäöstä, mutta nyt muutaman vuoden taistelun jälkeen pidän kukkaa maailman rumimpana, vetiset varret ovat ällöttävät ja siementen poksahtelu näin näkä aivan hirveää. #10
Vierailija kirjoitti:
Minä en jaksa taistella ja onhan se kaunis kukka. Vetelen ylös kauemmas karanneita, siinä torjunta.
Linnut ja muut eläimet levittävät siemeniä. Muistaakseni jättibalsamin torjunnassa käytettiin etikkaa. Balsami jättää maan kuitenkin niin happamaksi ettei siinä kasva helposti mitään.
Isot alueet kannattaa niittää kesäkuun lopussa ja uudelleen heinäkuussa. Ja sen jälkeen vielä niittää jos jälkikukintaa tulee.
Tähän aikaan vuodesta ei enää paljoa muuta voi kuin kerätä kukinnot jätesäkkiin, jos ei siemenet ole vielä kypsyneet. Jätesäkki sitten sekajätteeseen mistä se meneee hautaukseen tai poltoon, ei missään nimessä omaan kompostiin!
Jättipalsami onneksi alkaa huveta nopeasti kun vaan torjuntatyö tehdään kunnolla eli kasvit eivät pääse kukkimaan tai ainakaan siementämään.
Kodat voivat kypsyä myös niitetyssä kasvissa. Mutta kai se on tähänkin aikaan parempi niittää kuin ei tehdä mitään, jos ne ovat vaihtoehdot. Sitten jos kodat jo napsuvat niin siirtäisin työmaan aloituksen ensi vuoteen.
Pienet alueet tietenkin kannattaa kitkeä.
T: Työkseenkin jättipalsamia niittävä
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä mä sekoilen. Jättiputken siemenet säilyy itämiskykyisenä vuosia, palsami vain vuoden.
Mut mistä pirusta meille niitä palsameita tulee, kun kitken niitä ku heikkopää. Murr, täytyyki kurkistaa naapurin pihaan...
Kyllä se palsaminkin siemen muutaman vuoden kestää. Sellaisen 2-3. Mutta jos sen aikaa saa pidettyä tienoon kokonaan kukkimattomana eikä siementä tule muualta lisää niin taistelu on voitettu!
Eiköhän sekin kunnioita glyfosaattia.
Terveisiä Keski-Euroopasta! Täälläkin on iso jättipalsamiongelma. Yritän taistella jo monta vuotta sitä vastaan tontillani.
Kiitos varsinkin #15.
Jätesäkillisiä on kertynyt parisenkymmentä, ja ajattelin mädännyttää ne. En siis halua viedä tuota määrää sekajätekeräykseen, kun en kuitenkaan voi luottaa siihen,mihin ne päätyvät.
Jos pari vuotta antaa mädäntyä suljetusa jätesäkissä, niin tuskimpa enää itävät, vai mitä olette mieltä? Siis tuon jälkeen tyhjentäisiin säkit kontrollissa olevalle pienelle alle parin neliömetrin alueelle.
linkistä! Täytynee sitkeästi jatkaa kitkemistä. Ajattelin kokeilla kuivattaa perkuujätteen auringossa ja sitten polttaa. Katsotaan miten käy.