laihdutus ja pelkkä juoksu = laihaläski
täällä on ollut puhetta paljon laihaläskistä. Mä olen aloittanut kuntoilun (lenkkeilyn, kävelyn ja hölkän) sekä ruokavalion muutoksen. Mua pelottaa, että musta tulee tällainen laihaläski... Salille en pääse, joten lenkkeily on ainoa liikuntamuoto tällä hetkellä.
Kommentit (14)
mutta edellinen kommentti lienee saarkasmia. Miten vältän laihaläskiyden jos vain juoksen ja laihdutan?!
t.ap
Tulet hyvää kuntoon ja kiinteydyt juoksemalla. Aerobinen liikunta vie laihaläskiltä sitä läskiyttä pois.
jos hallitsee painoaan ainoastaan syömisellä/syömättömyydellä, eikä treenaa kehoaan ollenkaan. Juoksu on tehokasta koko kropan liikuntaa, kun pitää ryhdin hyvänä ja vatsan tukilihakset aktiivisena.
Olen nimittäin saanut kipinän juoksemiseen (okei, hölkkäilyä varmaan nopeuden kannalta), mutta jaksan parhaillaan 10km lenkkejä. Lyhyempiä teen sitten pari-kolme viikossa ja yhden pitkän. Pelkään, että kun paino alkaa pudota, niin nahka jää roikkumaan. Sellanen 15kg olis pudotettavaa.. Riittääkö siis juoksu ja satunneisesti jotain lihaskuntoa, kyykkyjä, vatsoja yms?!
-ap
riittää. Teet tarpeeksi rankkoja lihaskuntoliikkeitä siihen juoksun päälle 2-3 krt viikossa. Hommaa vaikka kahvakuula, käsipainotkin (tarpeeksi painavat, ei mitään 1 kg). Punnerrukset (miesten) on hyviä, samoin erilaiset hypyt. Vatsalihasliikkeitä, selkää yms. kannattaa myös tehdä. Leuanvetoa voit harjoitella jos löydät esim. lasten leikkupuistosta rekkitangon. Youtubesta löytää hyviä liikkeitä.
Väitetään, että kun laihtuu hitaasti ja liikkuu, niin nahka kerii kyllä mukana ja liikunnan aikaansaama pintaverenkierron vilkastuminen jeesaisi myös. En tiedä onko totta.
Juoksu lisää ruokahalua helposti, joten katso ettei kalorimäärä nouse samalla. Ja proteiinia joka aterialle, niin varmistat, että lihakset saa rakennusainetta.
Minä olen laihduttanut pelkällä ruokavaliolla ilman liikunnan tippaakaan eikä kyllä ole yhtään löllöä missään. Mistäpä sitä läskiä voisi ollakaan kun BMI on 19. Lihaksikas en toki ole vaan semmoinen ohut pikkukeijukainen mutta eihän me tällaiset läskejä olla, ei edes laihaläskejä ;)
mutta edellinen kommentti lienee saarkasmia. Miten vältän laihaläskiyden jos vain juoksen ja laihdutan?!
t.ap
tee sillä etukyykkyjä.
Minä olen laihduttanut pelkällä ruokavaliolla ilman liikunnan tippaakaan eikä kyllä ole yhtään löllöä missään. Mistäpä sitä läskiä voisi ollakaan kun BMI on 19. Lihaksikas en toki ole vaan semmoinen ohut pikkukeijukainen mutta eihän me tällaiset läskejä olla, ei edes laihaläskejä ;)
On se kuule olemassa... On sellaisia normaalikokoisia, joilla on rasvaprosentti noin 28 % ja sitten on tällaisia kuin minä 69 kg/171 cm ja rasvat 21 % (lihasta)
Itselläni, kuten arvelin jo etukäteen, on lihasta melko paljon painoon nähden. Rasvaprosentti oli kohtuullinen eli bmi ei kerro koko totuutta siitä, onko hyvässä kondiksessa vai ei.
Mun ystävä laihdutti ruokavaliolla ja paljon pitkiä lenkkejä, tuli kiinteä ja sporttisen näköinen..nyt vasta hoikkana alkanut harjoittaa lihaksia kun haluaa vähän lihaksia.
Vihaan suunnattomasti termiä "laihaläski". Meidän kaikkien ei tarvitse olla lihaksikkaita rasvaprosentti nolla- bikinifitnesskonkareita. Terveydellisestä näkökulmasta on taatusti vallan riittävää, että syöt terveellisesti ja liikut. Okei, hifistelijä tekee sekä aerobista että anaerobista, mutta hyvinvointi ei vaadi kuntosalijäsenyyttä!
Laihaläskillä olen ymmärtänyt tarkoitettavan sitä, että vaikka on laiha, fyysinen terveys ja kunto on heikoilla. Mutta tänä päivänä tuntuu, että heitetään korttia "laihaläski" pöytään heti, jos joka ikinen lihas ei erotu kauniisti ja jos ei haban ympärysmitta yllä tietyn lukeman yli.
Olen puhunut. Nyt menen kaffille.
[quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 09:17"]Vihaan suunnattomasti termiä "laihaläski". Meidän kaikkien ei tarvitse olla lihaksikkaita rasvaprosentti nolla- bikinifitnesskonkareita. Terveydellisestä näkökulmasta on taatusti vallan riittävää, että syöt terveellisesti ja liikut. Okei, hifistelijä tekee sekä aerobista että anaerobista, mutta hyvinvointi ei vaadi kuntosalijäsenyyttä!
Laihaläskillä olen ymmärtänyt tarkoitettavan sitä, että vaikka on laiha, fyysinen terveys ja kunto on heikoilla. Mutta tänä päivänä tuntuu, että heitetään korttia "laihaläski" pöytään heti, jos joka ikinen lihas ei erotu kauniisti ja jos ei haban ympärysmitta yllä tietyn lukeman yli.
Olen puhunut. Nyt menen kaffille.
[/quote] kyllähän tässäkin juuri sanottiin että riittää ihan hyvin että lenkkeilee? Vatsan ja selän lihaksista kannattaa sen lisäksi pitää vielä erikseen huolta, ettei tule kipuja ja jaksaa sitä lenkkiäkin. Mut ei oo kukaan vielä käskenyt salille, relaa :). Eiköhän tärkeintä oo että liikkuu sopivasti, ja itselleen mieleisellä tavalla.
[quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 09:39"]
[quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 09:17"]Vihaan suunnattomasti termiä "laihaläski". Meidän kaikkien ei tarvitse olla lihaksikkaita rasvaprosentti nolla- bikinifitnesskonkareita. Terveydellisestä näkökulmasta on taatusti vallan riittävää, että syöt terveellisesti ja liikut. Okei, hifistelijä tekee sekä aerobista että anaerobista, mutta hyvinvointi ei vaadi kuntosalijäsenyyttä!
Olen puhunut. Nyt menen kaffille. [/quote] kyllähän tässäkin juuri sanottiin että riittää ihan hyvin että lenkkeilee? Vatsan ja selän lihaksista kannattaa sen lisäksi pitää vielä erikseen huolta, ettei tule kipuja ja jaksaa sitä lenkkiäkin. Mut ei oo kukaan vielä käskenyt salille, relaa :). Eiköhän tärkeintä oo että liikkuu sopivasti, ja itselleen mieleisellä tavalla.
[/quote]
Ei ollut vastine kenenkään muun kommentille avautumiseni. :D Olen kai vain saanut liikaa kuulla tästä "laihaläski" ryöpytyksestä.
Juoksuhan ei treenaa yhtään mitään lihaksia. Eikä oman kehon painolla tehdyillä lihaskuntoliikkeillä saa mitään tulosta aikaiseksi.