EI HUHHUHHUH! Lapsen rasvansaannista?!
Eli siis, mitä maitoa, mitä rasvaa, mitä öljyä ruoanlaitossa?!
Mikä oikein on lapselle se kaikkein PARHAIMMAKSI todettu vaihtoehto?
Alan olla jo päästäni ihan pyörällä! Mielipiteitä on suuntaan jos toiseen, ja itse tässä yritän muodostaa omaani... Hankalaa on.
Kommentit (54)
johon kuuluu herkkujakin kohtuudella sekä päivittäinen liikunta. Näillä eväillä ei voi mennä kovin paljon mönkään. Dieetit ja trendit vaihtelee, kultainen keskitie pysyy.
olen aina suosinut vähärasvaisia/rasvattomia vaihtoehtoja. Tähän mennessä meillä ollut käytössä ihan tavis rasvaton maito, Flora kevyt-margariini + ruoanlaitossa rypsiöljy tai juokseva Flora (Culinesse).
Nyt luin informaatiota, että voi, oivariinit jne olisi terveellisempiä lisäaineettomuutensa vuoksi, joten ostin kaupasta LASTA AJATELLEN sinistä Oivariinia (vähäsuolainen!). Myös ruokaöljy olisi tarkoitus vaihtaa kylmäpuristettuun vaihtoehtoon (Oliivi- tai rypsi-?)
Ja maito tietenkin sitten luomuvaihtoehtoon...
Mutta mielipiteitä on niiiiin monia!
OLEN IHAN PIHALLA!
rasvatonta maitoa, koska se on parhaan makuista. Öljynä ruuan laitossa käytössä oliivi- rypsi- avocado- ja auringonkukkaöljy. Rasvaisia kaloja syödään paljon ja leivän päälle laitetaan Dellariinia, joka on voi-öljyseos. Voita käytetään myös paljon ruuanlaitossa ja leivonnassa.
Olennaisinta on, että lapsi saa riittävästi rasvoja ja varsinkin öljyjä. Ja että ruokavalioon ei kuulu mitkään höttörasvavalmisteet ja teolliset pitkälle tuotetut rasvaa sisältävät tuotteet, esim. pasteijat.
Luomua kylmäpuristettua oliiviöljyä ruuanlaitossa, leivänpäälle luomuvoin ja oliiviöljyn sekoitusta (tee-se-itse). Erilaisia siemeniä, siemenmaitoja, vähäisissä määrin luomumaitoa ja luomujuustoja. Avokadoja, erilaisia kalalajeja.
Rypsäristä kannattaa pysyä kaukana!
Ei ole mitään yhtä parhaimmaksi todettua vaihtoehtoa. Eri tahoilla on eri mielipiteitä, mutta hyvä puoli on, että erittäinkin rasvaprofiililtaan erilaisilla ruokavaliolla on kautta aikojen kasvaneet lapset ihan hyvin ja terveiksi. Ei sen syömisen niin hifistelyä tarvitse olla.
Minä olen valinnut syödä ainakin sen mukaan ihan että mitä vaistoni ja kotoa opitut perinteet opettaa. Minulle se tarkoittaa runsasta oliiviöljyn käyttöä, joskus vähän voitakin. Maitoa meillä ei juoda mutta ne maitotuotteet mitä kätyetään aina täysrasvaisina. Vaistomaisesti kavahdan näitä uudenaikaisia teollisia mukaterveellisiä rasvattomia ja muita terveellisempiä tuotteita ja pyrin ostamaan "vanhanajan" ruokaa. Kun vähän joka kulttuurissa näytttää olevan niin, että kun teollinen ruoka sinne rantautuu, tulee ylipaino ja elintasosairaudet, kun taas ennen perinteisellä ruoalla (olipa se inuiittien erittäin lihapainotteinen tai Välimeren kansojen kasvispainotteinen runsasrasvainen tai japanilainen kasvis-kalapainotteinen vähärasvainen) on yleensä voitu hyvin.
Mutta olen ihan varma, että ihminen ei vahingoita lastaan virallisterveellisiä suosituksia noudattamalla, eikä myöskään karppaamalla tai Välimeren ruokavaliolla. Ainoa mistä olisin huolestunut olisi lähinnä eineksiin ja teollisiin tuotteisiin keskittynyt ruokavalio.
esim öljystä kovettamalla tehty levite ei voi olla turvallisempaa kuin luonnollisesti "levitteen" muodossa oleva, eli vaikkapa se voi tai oivariini, johon on sekoitettu sitä öljyä.. Serkkuni tytöllä oli jo 4v kolesteroli koholla, vaikka joi pelkkää rasvatonta maitoa (en tiedä, miksi oli mitattu).. isäni kolesteroliarvot laski ihannearvoihin, kun vaihtoi rasvattoman maidon täysmaitoon.. No, näinhän ei suositella..
Meillä lapset normaalipainoisia tai miinuskäyrillä, vaikka meillä käytetään rasvaa, siis rasvaista maitoa ja piimää, oivariinia ja voita, turkkilaista jogurttia...
onko kylmäpuristettu oliiviöljy sitten terveellisempää, kuin kylmäpuristettu rypsiöljy? Kumpaa kannattaisi hankkia? - tästäkin monta mielipidettä.
Tällä hetkellä meillä juodaan rasvatonta maitoa, käytetään paistamiseen rypsiöljyä (paitsi toki pihvit voissa) ja salaatinkastikkeena oliiviöljyä. Leivän päälle laitamme Beceliä.
Rypsiöljyssä on muuten terveellisin rasvakoostumus.
Rypsäristä kannattaa pysyä kaukana!
Rypsiä kun sattuu täällä kasvamaan. Hauskaa on, että kun lukee suomalaisia lähteitä, sanotaan että rypsiöljy on todella paljon parempi kuin vaikka oliiviöljy (perusteluna lähinnä suurempi omega-3 -pitoisuu), mutta kun lukee ulkomaisia lähteitä onkin vähän eri ääni kellossa.
Itse vältän ihan vaistomaisesti rypsiä, inhoan sen makua ja minulle ei tule sen syömisestä hyvää oloa kuten kylmäpuristetun oliiviöljyn.
Mutta hauska on kyllä että Suomessa toitotetaan sitä rypsäriä omega-3:n takia, kun taas ulkomaisista lähteistä löytyy esim. seuraavankaltaista:
- rypsäri ei itse asiassa auta siihen omegarasva-asiaankaan ksoka siinä on paljon myös omega-6:tta joten se ei auta kehon omega-3 ja omega-6 -rasvojen tasapainoista määrää, mikä on tavoite eikä vain omega-3:jen saanti itsessään
- monityydyttymättömät rasvahapot joita on rypsärissä härskiintyvät (oksidoituvat) helposti kehossa solukalvojen yms rakenteiden osina ja ovat siten epävakaampia kuin oliiviöljystä ja voista peräisin olevat stabiilimmat rasvat
- rypsissä on jalostuksesta huolimatta edelleen 5% myrkyllistä erukahappoa, ja vielä 100 vuotta sitten koko kasvi oli ravintokelvoton koska kyseistä myrkkyä oli niin paljon
Ja liiallinen omega-6 sairastuttaa. Sitä suomalaiset saavat rypsin lisäksi mm. lihasta (rypsiporsas ym.), leipätuotteista...
Jos tarjoat kohtuudella kaikkea, mahdollisimman vähän (teollisesti)käsiteltyinä, niin ei hirveesti voi mennä pieleen.
Äidinmaito toisaan on rasvaista ja sitä kovaa eläinrasvaa, siitä voi päätellä jotain.
Kalaa, pähkinöitä ja avokadoa ei kannata unohtaa rasvoista puhuttaessa.
Ja liiallinen omega-6 sairastuttaa. Sitä suomalaiset saavat rypsin lisäksi mm. lihasta (rypsiporsas ym.), leipätuotteista...
Oliiviöljyssä ei ole merkittävästi kumpaakaan vaan omega-9:ää joka ei muuta tuota tärkeää omega-3/omega-6 tasapainoa mihinkään suuntaan. Siksi oliiviöljyä voi käyttää huoletta paljonkin, ja rasvahappojen tasapaino säilyy sellaisena kuin se muista ruoka-aineista tulleena on, ilman että rasva sitä heiluttaa. Kun syö myös omega-3:a sisältäviä ruoka-aineita kuten kalaa ja saksanpähkinöitä vaikka, on tasapaino helppo pitää kunnossa.
Rypsiöljyssä on muuten terveellisin rasvakoostumus.
Ihmettelen, että lääkäritkin ovat näin pahasti suomalaisen, einesperustaisen elintarviketeollisuuden vedätettävissä.
onko kylmäpuristettu oliiviöljy sitten terveellisempää, kuin kylmäpuristettu rypsiöljy? Kumpaa kannattaisi hankkia? - tästäkin monta mielipidettä.
Virallisten suositusten mukaan rypsiöljy on terveellisempää, koska se siältää jokseenkin kaikkia välttämättömiä rasvahappoja, oliiviöljy vain osaa niistä. Mutta rasvasota käy kiivaana eikä kyseessä ole ilmeisesti vain omga3 ja omega6 määrä ja suhde vaan kysymys lienee tätäkin monimutakisempi.
mielipiteitä on monia.
Minä en antais oliiviöljyä koirallekaan saati omalle lapselle.Sen on moneen kertaan todettu olevan pahasta.Tavallinen kotimainen rypsiöljy,rasvaton ja/tai kevytmaito,normaalirasvainen ja vähäsuolainen juusto eikä jogurtteja/viilejä/vanukkaita ollenkaan.
Rypsiöljyssä on muuten terveellisin rasvakoostumus.Ihmettelen, että lääkäritkin ovat näin pahasti suomalaisen, einesperustaisen elintarviketeollisuuden vedätettävissä.
kuin av-palstan totuuksia. Huvittavia nämä kaikki harhaluuloiset, jotka vetoavat teollisuuden lobbaukseen joka ikisessä tutkimuksessa. Jos on vähääkään ollut tieteen kanssa missään tekemisissä tietää, ettei kukaan ota sitä riskiä, että kävisi tutkimustuloksia tietoisesti vääristelemään, sillä tutkijana maineensa voi menettää vain kerran.
imetin lastani lähemmäs vuoden, tosin imetyksen loppupuolella meni ohessa myös Nan:ia.
Nyt lapsemme on hiljattain siirtynyt juomaan ihan rasvatonta maitoa. Neuvola-aikaa ei ole ollut pariin kuukauteen, joten en tiedä neuvolatädin mielipidettä asiasta.
Sen takia tiedustelenkin teidän mielipiteitänne, joiden pohjalta yritän kovasti muodostaa omani! :-)
Aion siis elää ja toimia aivan omien ajatuksieni mukaan, mutta muiden ihmisten vinkkejä voi aina hyödyntää näissä päätöksissä.
Rypsiöljyssä on muuten terveellisin rasvakoostumus.Ihmettelen, että lääkäritkin ovat näin pahasti suomalaisen, einesperustaisen elintarviketeollisuuden vedätettävissä.
kuin av-palstan totuuksia. Huvittavia nämä kaikki harhaluuloiset, jotka vetoavat teollisuuden lobbaukseen joka ikisessä tutkimuksessa. Jos on vähääkään ollut tieteen kanssa missään tekemisissä tietää, ettei kukaan ota sitä riskiä, että kävisi tutkimustuloksia tietoisesti vääristelemään, sillä tutkijana maineensa voi menettää vain kerran.
Hauskaahan näissä lobbaaja jutuissa on se, että oma totuus on puhdas, muiden totuus lobbauksen tulosta.
Tutkimuksissa haaste on kutienkin aina se, että ruuan ja terveyden yhteys on hyvin monisyinen. Näin ollen tutkija voi aina raportoida ne tulokset, jotka ovat halutun suuntaisia. Useimmilla elintarvikkeilla ja ruokavalioilla kun on sekä hyviä että huonoja puolia.
mielipiteitä on monia.
Minä en antais oliiviöljyä koirallekaan saati omalle lapselle.Sen on moneen kertaan todettu olevan pahasta.Tavallinen kotimainen rypsiöljy,rasvaton ja/tai kevytmaito,normaalirasvainen ja vähäsuolainen juusto eikä jogurtteja/viilejä/vanukkaita ollenkaan.
Kummasti vaan se Seven Counties' Study osoitti kaikkein terveimmät kansat tutkituista olevan Italiassa ja Kreikassa joissa lotrattiin oliiviöljyllä niin että energiasta 35% tuli rasvasta. Suomalaisten tulos rypseineen kaikkineen oli vähän surullisenkuuluisampi, ns. Pohjois-Karjala-tutkimus jossa osoittautui noita oliivinlotraajakansoja aivan älyttömästi korkeammat sydänkuolleisuus- yms luvut.
Lapsesi on (toivottavasti) saanut äidinmaitoa, jonka rasvapitoisuus on 20 %. Miksi sitten yhtäkkiä kasvavalle lapselle paras rasvapitoisuus maidossa olisikin 0 %? Täysmaitoa kasvavalle lapselle, öljynä oliiviöljy, levitteenä voi tai miksei oivariini. Rasvaista kalaa pari kertaa viikossa.