Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Terveelliset ja aidot raaka-aineet ruoanlaitossa! =)

Vierailija
11.07.2012 |

- Dellariini vs. Oivariini vs, Voi...

- Entäs sitten esimerkiksi rasvaton maito vastaan rasvaisempi luomumaito?

- Mitä suosittelet mieluiten lapsiperheen päivittäiseen käyttöön?

Mitä rasvaa teillä esimerkiksi käytetään leivänpäällä, leivonnassa, ruoanlaitossa, yms?

Aiemmin en ole pahemmin välittänyt mitä lisäaineita ja muuta skeidaa suuhuni tungen, mutta nyt tämän pohtiminen on tullut ajankohtaiseksi, kun lapsemme alkaa siirtymään samoihin ruokiin kanssamme.

(ei enää valmiiksi marinoituja lihoja, eineksiä jne.)

En meinaa olla tulevaisuudessakaan täysin mikään roskaruoan totaalikieltäjä (kaikkea kohduudella), mutta haluan päivittäisen ruokavaliomme olevan kunnossa, ja sisältävän mahdollisimman tuoreita ja puhtaita raaka-aineita!

Muita ruoka-asioiden pohtijoita linjoilla?! =)

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
11.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, meillä käytetään kyllä kasvisrasvojakin, syödään pähkinöitä, manteleita, monenlaisia siemeniä, avokadoa...ja kai sitä rasvaa on esim. pavuissa ja oliiveissakin. Lisäksi kalarasvaa. Ruuanlaitossa voita, salatinkastikkeena oliiviöljyä, ruokiin lorautellaan kermaa. Turkkilaista jugua syödään, täysmaidosta tehtyä viiliä, rasvaisia juustoja.

Vhh-ruokaa syödään koko perhe ja osa on luomua, lisäaineita kartetaan.

Vierailija
2/21 |
11.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että kevyttuotteita emme myös käytä vaan esim juusto ja jogurtti aina täysrasvaisina. Emme tosin käytä näitä suuria määriä, syömme erittäin kasvispainotteisesti ja juustot ja jopa lihat on yleensä höysteen asemassa.

Mutta siis kaikessa pyrin hankkimaan mahdollisimman vähän teollisesti prosessoituja ruokaaineita, perinteisin menetelmin valmistettuja. Kylmäpuristettu oliiviöljy liuotinuutetun sijaan. Tavallinen täysrasvainen juusto täyssynteettisen juustontapaisen kevytvalmisteen sijaan. Ei missään nimessä laboratorioissa kehitettyjä terveysvaikutteisia elintarvikkeita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
11.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuin olin ajatellut. Sellainen tölkki taitaakin tarttua ensi kerralla kaupasta matkaan =)

Vierailija
4/21 |
11.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta eikös aja saman asian, kun annamme lapsellemme sitä erikseen joka tapauksessa?

Vierailija
5/21 |
11.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta eikös aja saman asian, kun annamme lapsellemme sitä erikseen joka tapauksessa?

Kyllä toki. Myös rasvaisesta kalasta ja metsäsienistä saa D-vitamiinia. Lapsille toki ainakin pimeään aikaan suositeltavaa antaa suositusten mukainen määrä ihan ravinnelisänä.

Vierailija
6/21 |
11.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa E-koodillisista lisäaineistakin on ihan tavallista kotikeittiössä käytettävää ainetta, mutta mitä enemmän niitä on, sitä keinotekoisempaa tavara on.

Olen tavannut leivonnaisen, jossa oli 17 eri lisäainetta. Minä en tarvitse kotona kuin yhden, leivinjauheen. Sama levitteissä ja mausteissa.

En minä usko, että ihan tavallinen merisuola kohtuullisesti käytettynä oli sen epäterveellisempää kuin E621 + seitsemän muuta keinotekoista aromia sisältävä mauste, jota käytetään suolan välttämiseksi.

Vierailija
7/21 |
11.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi ja oliiviöljy. Kaapissa on pikkupaketti oivariinia vieraita ja lapsia varten. Tykkäävät voidella sillä voileipänsä kun voi on niin kovaa. levitteen voisi tehdä itsekin, mutta en jaksa.

Kerma oikeaa kermaa, ei mitään kasvisrasvaruuanlaittosotkuja. Maito kevytmaitoa, mieluiten luomuna. Ingmanin vanhanajan täysmaito on hyvää!

Mausteet mausteina ilman E621 tai muita jatkeita. Lihat marinoimattomina, maustetaan itse. Jne.

Vierailija
8/21 |
11.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me käytetään leivällä Dellariinia, koska se levittyy helpommin kuin voi :) Eikä siinä ole muuta kuin kermaa, rypsiöljyä, hapatetta ja suolaa. Leivontaan käytetään aina voita, ruoanlaitossa rypsiöljyä ja voita.

Maitona meillä on kevytmaito.

Lihat meilläkin aina itse maustetaan, valmismarinadissa lilluvat yököttää.

Paljon tuoreita kasviksia etenkin näin kesällä, talvella sitten joutuu pakastealtaan kautta välillä kiertämään.

Vierailija
9/21 |
11.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikilla käytössä rasvaton maito, tosin kuopus oli pienenä niin laiha, että hänelle ostettiin kevytmaitoa. Levitteenä leivän päällä ja ruuanlaitossa/leivonnassa käytetään Keijua. Se on terveellisempää kuin esim. Oivariini ja suomalaista. Kannattaa suosia kasvisrasvatuotteita ennemmin kuin voita.

Vierailija
10/21 |
11.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkea muuta, muovia ja lisäaineita se on.

Vierailija
11/21 |
11.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

käyttänyt kasvirasvalevitteitä (flora, keiju, becel), mutta tarkoitukseni olisi nimenomaan nyt siirtyä hieman lisäaineettomampaan ravintoon, joten oivariini olisi sen suhteen parempi vaihtoehto?

Tuo rasvojen laatu on kyllä todella kiistelty aihe.

Vierailija
12/21 |
11.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eka on virallinen sana eli THL, joka suosittelee sipaisemaan leivän päälle kauhean valmistusprosessin läpikäynyttä lisäaineita sisältävää muovimargariinia ja syömään kevyt-tuotteita eli esim. kumijuustoa ja aromilitkuttia (= "jogurttia"). Näiden mukaan Kuolee, jos käyttää voita vaikka kalan paistamiseen tai leivän päällä. Maito pitää olla luonnollisestikin rasvatonta maitoa, josta on luonnollisuus kaukana, ja jossa ei ole mitään hyödyllistä kenellekään. Nämä näkemykset ovat sattumoisin mitä parhaimmat myös teollisuudelle, joka tahkoaa parhaat katteet lisäaineilla laimennetuilla tuotteilla.

Sitten on toinen koulukunta, joka suosittelee kaikkea aitoa ja mahdollisimman luonnollista eli voita (kohtuudella), normaalirasvaisia maitotuotteita ja esim. kylmäpuristettua oliiviöljyä. Joskus ruuanlaitossa voi käyttää jopa punaista luomumaitoa, hui! Tämän koulukunnan mukaan rasvoja pidetään hyödyllisenä ihmiselle ja kasvavalle lapselle eikä niitä tarvitse hysteerisesti pelätä ja vältellä. Rasvat ovat tärkeitä myös esimerkiksi rasvaliukoisten vitamiinien (esim. D) liukenemiseksi.

Vierailija
13/21 |
11.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko muuten luomumaidoilla, tai Ingmanin vanhanajan maidolla on hintaa? Ei ole tullut kaupoissa katsottua.

Vierailija
14/21 |
11.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luomumaitoa käytetään myös. Ja koko perhe hoikkia ja hyvinvoivia. Siitä on ihan tutkimuksiakin, että kasvavan lapsen aivot tarvitsevat rasvaa.

Vierailija
15/21 |
11.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

paljon luomumaito maksaa? :)

Vierailija
16/21 |
11.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

THL kehoittaa suosimaan pehmeitä kasvirasvoja, kun taas THL:n vastustajat suosivat eläinrasvoja. (Itse en kuulu kumpaankaan koulukuntaan.)

Vierailija
17/21 |
11.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko muuten luomumaidoilla, tai Ingmanin vanhanajan maidolla on hintaa? Ei ole tullut kaupoissa katsottua.

1,39e

Vierailija
18/21 |
11.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä luomuilija jo yli 20 vuoden kokemuksella :)

Meillä käytetään ehdottomasti voita, on käytetty aina. Maitona meillä on suoraan luomutilalta haettu täysmaito. Kaikki mahdollinen ostetaan luomuna. Kuulumme ruokapiiriin ja sitä kautta saa tuotteet halvemmalla kuin kaupasta, lisäksi laatu on hyvä ja suurin osa tuotteista tulee läheltä. Kaikki ruoka tehdään itse, eineksiä ei käytetä ollenkaan. Myös herkut, kuten limsa ja jäätelö tehdään itse. Osa kasviksista kasvatetaan omalla kasvimaalla, on marjapensaita, omenapuita ja mansikkamaa, kasvihuoneesta saadaan kurkkua, paprikaa, kesäkurpitsaa, tomaatteja, munakoisoa.

Lisäaineita meidän ruoka sisältää minimaalisen vähän. Lähinnä tulevat makkarasta ja leikkeleistä, joita meillä ei hirveän paljon syödä. Hedelmiä emme syö kovin paljon, marjoja senkin edestä. Siemenet ja pähkinät kuuluvat ruokavalioomme, öljynä on kylmäpuristettu oliiviöljy. Tavallinen rypsiöljykin käy läpi melkoisen prosessin ja kemikalisoinnin ennen päätymistään pulloon.

Tästä huolimatta emme mekään ole tiukkapipoisia, lapset saavat karkkiakin, tosin olen koittanut opettaa ostamaan vähiten haitallisia ja aika hyvin onnistunutkin, koska jopa teini katsoo tuoteselosteet. Ja ravintolaruuassahan tulee aina lisäaineita. Onneksi lapsemme eivät tykkää hampurilaisista yms roskasta.

Muuten syömme normiruokaa, mutta gluteeniviljat hylkäsimme pari vuotta sitten. Ja hiilareita vartioidaan ettei aivan överiksi mene, itselläni yläraja on 100 g. Terveitä ja hoikkia olemme koko perhe.

Vierailija
19/21 |
11.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

THL kehoittaa suosimaan pehmeitä kasvirasvoja, kun taas THL:n vastustajat suosivat eläinrasvoja. (Itse en kuulu kumpaankaan koulukuntaan.)

Minusta THL:n vastustajat eivät varsinaisesti suosi eläinrasvoja niin että VAIN niitä käytetään, vaan ovat sitä mieltä, että niitäKIN voi käyttää. THL:n vastustajat siis voi käyttää vaikka voita, mutta voivat käyttää myös esim. oliivioljyä ja syödä runsaasti vaikka pähkinöitä. Näin ainakin minä teen.

Vierailija
20/21 |
11.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kumpaan sinä 7 kuulut? ;)"

Hih ;)

7

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kaksi