Mitä se kenellekään kuuluu, monelta laitan lapseni nukkumaan.
Tuli mieleen tuosta toisesta ketjusta, jossa joku Besserwisser kommentoi tyyliin " ensinnäkin, laitatte lapsenne aivan liian myöhään nukkumaan" .
PAH. Meillä (ainoa) lapsi, kohta 2,5vee, nukkuu yöunet 23-9 ja 2 tunnin päikkärit iltapäivällä jotakuinkin 14-15. Tämä aikataulu sopii meille, koska olen hoitovapaalla, enkä halua herätä kukonlaulun aikaan, varsinkaan näin pimeän talven aikaan. Ja omaakin aikaa jää hyvin vielä siinä 23-24, jos jotain hauskaa haluaa itse tehdä. Olen jopa törmännyt muihin yhtä " pervoihin" , joilla on paljastunut olevan sama " omituinen" päivärytmi.
Jos tämä jonkun napaaa kaivelee, niin sooooori vaan, mutta näin elämme ja onnellisia ollaan. Kaikki.
Kommentit (56)
nukkumaan menoajan kauhistelu ja kaikki muukin. lapsi nukkuu 21-07, päiväkotiin klo 8 eikä nuku siellä päiväunia. kaikki muut lapset nukkuvat kuulemma. ja nyt täytyy yhden pitää sitten meidän tyttöä silmällä kun ei suostu nukkumaan. ja ikää on 3,5v.
Jos menet itse seitsemäksi töihin niin voi olla alussa hankaluuksia totuttautua uuteen rytmiin. Meillä 2v nukkuu 21-07 ja päikkärit 12-14. jonkun mielestä pielessä tämäkin.
Menen töihin kahdeksaksi.
Mikä on liian myöhään? Eikö tämä nyt ole kullakin perheellä heidän elämänrytmiinsä sopiva asia, eikä jotain, jonka joku av-mamma voi kiveen kirjoittaa?
Mutta sitä olen useasti miettinyt, että miten lapset, jotka menevät noin myöhään nukkumaan, sopeutuvat sitten uuteen rytmiin, kun menevät päiväkotiin/kouluun? Siis ihan vain mielenkiinnosta kyselen.
Aamuherätykset on ollut aina tuskaa ja sisaruksilla on sama homma.
Jotkut tarvii enemmän unta kuin toiset.
Mä ainakin olen niin itsekäs, että haluan, että mulla on illalla kunnolla aikaa itselle. Aikaa myös katsoa telkasta kl.21.00 jälkeen tulevat ohjelmat jotka haluan katsoa.
kl. 22.30 olen itse jo ihan tillan tallin valmis sänkyyn.
Lapsemme 4v. menee sänkyyn jo 20.30 ja nukkuu aamulla 8-9 saakka!!!! Ja nukkuu vielä päivällä tunnin päiväunet!!!!
Muista sitten aloittaa unirytmin vaihtaminen ajoissa, ennen kuin lapsesi menee kouluun. Koulu kun alkaa jo 8.00.
Ja by the way, oletko varma, että lapsesi saa tarpeeksi unta?
No, jos/kun lapsi menee hoitoon jossain vaiheessa, on sen ajan asia rytmittää uusiksi. Miksi minun olisi pitänyt elää alusta asti siten, että " sitten joskus kun lapsi menee hoitoon..." . Näillä näkymin on kotona vielä pari vuotta (toinen tulossa). Sitten kun palaan työlämään, luonnollisesti siirrymme hiukan aikaisempaan rytmiin. Mutta onhan moni orjallisesti tälläistä armeija-aikataulua noudattava ja sitä ainoana oikeana pitävä myös hoitovapaalla, kuten minä nyt. Miksi asettaa ihan turhia ja tyhmiä rajoituksia? Onko kiva hyppiä hereillä kuuden-seitsemän aikaan aamulla marraskuussa?
Sännönmukaisen rytmin kannalla olen toki ja sellainen meilläkin on.
ap
Anteeksi nyt kamalasti mutta olette pikkusien naiiveja! Onko sillä ihan kamalan dramaattinen merkitys, milloin tämän 10 nukkuu? Matkustelemmekin jonkin verran, johan noita uudelleen aikavyöhykkeellekin sopeutumisia on ollut ja tulee! Parissa päivässä sitä sitten joskus sopeutuu sellaiseen 21-07 aikatauluun, hyvänen aika. Pointti: en nyt ajatellut elää näitä hoitovaa-vuosia vain tiettyä ajankohtaa joskus vuonna 2007 ajatellen! Äkkiäkös siihen sitten sopeudutaan kun aika on.
ap
Tuskin on. Viikossa menee ihan hyvin uusiin nukkumisaikoihin.
meillä herätään kello 5, päiväkodissa ollaan kuudelta ja minä olen töissä kello 6.30. 15.30 haen lapsen ja nukkumaan meno aika on kello 19, äidillä kello noin 22. kukin taaplaa tyylillään joo.
poika 3 v 3 kk & poika 3 kk
menemme nukkumaan n. klo 23 ja heräämme " aamuisin" n. klo 9-12 välillä =)
päiväunet nukumme n. klo 14-18 välisenä aikana n. 2 h
Me asuttiin ennen kerrostalossa, jossa lapset pomppi ylhäällä vielä puolen yön aikaan.
Miehellä soi kello viideltä, joten ei jäänyt montaa tuntia aikaa nukkua.
Onneksi ei jouduttu asumaan siinä asunnossa, kuin 5kk.
Ja sitten aamulla nukutaan pitkään. Lapset on 4v ja 1,5v. Sopii meille mainiosti.
Vierailija:
Me asuttiin ennen kerrostalossa, jossa lapset pomppi ylhäällä vielä puolen yön aikaan.
Miehellä soi kello viideltä, joten ei jäänyt montaa tuntia aikaa nukkua.
Onneksi ei jouduttu asumaan siinä asunnossa, kuin 5kk.
Ikävää miehesi kannalta, jos ei saanut nukutuksi, muttei se ole mikään syy vaatia muita maata samaan aikaan kuin miehesi.
Ap: meillä oli ihan sama vuorokausirytmi, kun olin kotona lasten kanssa. Kun viime syksynä menin töihin, ei tuottanut mitään ongelmaa varhaistaa rytmiä. Nyt lapset nukkuvat klo 21-7.30/8, päiväunia eivät juurikaan enää nuku (ikää siis 4 ja 6 vuotta).
mutta sitä en ymmärrä että aamulla joudutaan lapset herättämään ennen kuutta ja ihmetellään miksi lapset on väsyneitä, ja nukkuumaan on menty 21-22. Monelle pienellä lapselle 9-10 tuntia yössä on liian vähän. Meidän lapset on aina nukkuneet melkein kellon ympäri...
Mut jos on hoitovapaalla niin eihän se kellekkään kuulu miten menette nukkumaan...
Ja naapurista kuului lasten kiljuntaa ja riitelyä, musiikkia ja kauheeta möykkää.
Normaaleja ääniä kyllä siedän, mutta ei lapsetkaan saa klo 22.00 jälkeen möykätä, niin kuin ei aikuisetkaan.
Tai (kuten meillä oli joskus) lapsella paha ummetus (oli ihan lääkärin hoidossa sen kanssa) ja se sai itkemään iltaisin/öisin aika kovaakin välillä (useampana yönä peräkkäin) niin ei vaan saa...?
Vai onko nää niitä poikkeustapauksia? Mitkä siis sallitaan lapsen ääninä ja mitkä ei?
Mutta tietenkään mitään musiikkia ei saa soittaa niin,että naapuriin kuuluu tmv. Mutta se onkin ihan eri asia kuin se et lapset pitää ääntä.
keyes:
Tai (kuten meillä oli joskus) lapsella paha ummetus (oli ihan lääkärin hoidossa sen kanssa) ja se sai itkemään iltaisin/öisin aika kovaakin välillä (useampana yönä peräkkäin) niin ei vaan saa...?Vai onko nää niitä poikkeustapauksia? Mitkä siis sallitaan lapsen ääninä ja mitkä ei?
Mutta tietenkään mitään musiikkia ei saa soittaa niin,että naapuriin kuuluu tmv. Mutta se onkin ihan eri asia kuin se et lapset pitää ääntä.
Toinen lapsi on kuitenkin aamuvirkumpi ja nykyään joudun nousemaan klo7 maissa ylös hänen kanssaan. Koitan tuota vanhempaakin sitten yleensä saada heräilemään viimeistään klo8 maissa, että saisi nuo illalla suunnilleen samaan aikaan (klo21-22 välillä) nukkumaan. Nuorempi (1½v) nukkuu 1,5-3 tunnin päiväunet n. klo 12-13 alkaen, vanhempi (4v) ei ole nukkunut päivisin enää yli kahteen vuoteen.
No, eläkää laput silmillä, ellette halua kokeilla joskus, että toisinkin voi elää.
ap