Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko joku irtisanoutunut koeajalla?

Vierailija
11.07.2012 |

Miksi? Kuvittelitko työn erilaiseksi vao oliko sinulle peräti annettu väärä kuva siitä?

Oliko uusi työpaikka jo löytynyt siinä vaiheessa?

Kommentit (52)

Vierailija
21/52 |
11.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sitä kautta haettu tulkintaa lakiin ja ennakkotapauksia.

Kumpikaan taho ei voi sopimusta purkaa ihan miten tahtoo.

Vierailija
22/52 |
11.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumpikaan taho ei voi sopimusta purkaa ihan miten tahtoo.[/

Koeajalla voi purkaa sopimuksen, työntekijä helpommin, koska ei tarvitse miettiä mitään rasistisia tms asioita. Syytäkään ei tarvitse kertoa. Lukekaa nyt lakia ja tulkaa sitten tänne "neuvomaan"

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/52 |
11.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

4 § Koeaika Työnantaja ja työntekijä voivat sopia työnteon aloittamisesta alkavasta, enintään neljän kuukauden pituisesta koeajasta. Jos työnantaja järjestää työntekijälle erityisen työhön liittyvän koulutuksen, joka kestää yhdenjaksoisesti yli neljä kuukautta, koeaika saadaan sopia enintään kuuden kuukauden pituiseksi. Kahdeksaa kuukautta lyhyemmässä määräaikaisessa työsuhteessa koeaika saa olla enintään puolet työsopimuksen kestosta. Jos työnantajaa sitovassa työehtosopimuksessa on määräys koeajasta, työnantajan on ilmoitettava tämän määräyksen soveltamisesta työntekijälle työsopimusta solmittaessa. Koeajan kuluessa työsopimus voidaan molemmin puolin purkaa. Työsopimusta ei saa kuitenkaan purkaa 2 luvun 2 §:n 1 momentissa tarkoitetuilla tai muutoinkaan koeajan tarkoitukseen nähden epäasiallisilla perusteilla. Työnantaja ei myöskään saa purkaa työsopimusta laiminlyötyään tämän pykälän 3 momentissa säädetyn ilmoitusvelvollisuutensa.

puolin ja toisin! Tuo lainkohta "Koeajan kuluessa työsopimus voidaan molemmin puolin purkaa. Työsopimusta ei saa kuitenkaan purkaa 2 luvun 2 §:n 1 momentissa tarkoitetuilla tai muutoinkaan koeajan tarkoitukseen nähden epäasiallisilla perusteilla." kun tarkoittaa sitä, että kun sopimus puretaan, tulee sille olla asiallinen peruste.

Työsopimus on sopimus, johon molemmat osapuolet sitoutuvat ja josta ei pääse eroon noin vain vaan pitää olla perusteet. Jos ilmoittaa työnantajalle "heippa, huomenna en tule" niin voi päästä käräjille ja huomaa maksavansa työnantajan oikeudenkäyntikulut sekä oman kuukauden palkkansa sivukuluineen työnantajalle korvauksena siitä, että menetteli lainvastaisesti.

Vierailija
24/52 |
11.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että kumpikin osapuoli voi sopimuksen purkaa ihan vaan vaikka mielijohteesta. Mitä muuta ideaa sillä sitten olisi? Älkää nyt sotkeko asioita. Siksihän koeaikoja juuri laitetaankin, että työnantaja voi tsekata, että onko toi nyt varmasti sellainen työntekijä jonka haluan ja työntekijä voi vastaavasti katsoa haluanko käydä täällä töissä vai en.

Itse olen kolmesti lopettanut koeajalla enkä ole kertonut syytä vaan olen vain sanonut, että lopetan.

Vierailija
25/52 |
11.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai mikäs sitä estää, mutta seuraamuksia voi tulla.

Työsuhteen voi purkaa helpommin kuin koeajan jälkeen, mutta ei siltikään ilman syytä!

Vierailija
26/52 |
11.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että kumpikin osapuoli voi sopimuksen purkaa ihan vaan vaikka mielijohteesta. Mitä muuta ideaa sillä sitten olisi? Älkää nyt sotkeko asioita. Siksihän koeaikoja juuri laitetaankin, että työnantaja voi tsekata, että onko toi nyt varmasti sellainen työntekijä jonka haluan ja työntekijä voi vastaavasti katsoa haluanko käydä täällä töissä vai en. Itse olen kolmesti lopettanut koeajalla enkä ole kertonut syytä vaan olen vain sanonut, että lopetan.

tai jos työntekijällä lapset sairastavat, niin 4 kk sitä voi katsella ja sitten sanoa, että puranpa työsopimuksen?

Oletko ihan varma? Jos noin olisi, niin työnantajalla olisi paljon paremmat oltavat kuin nyt, kun täytyy noudattaa lakia kaikkinen toisen osapuolen kuulemisineen jne.

Vierailija
27/52 |
11.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumpikaan taho ei voi sopimusta purkaa ihan miten tahtoo.

mutta edelleenkin koeaika on koeaika ja jos työ ei miellytä tai työntekijä, saa sopimuksen purkaa. Näitä puretaan paljon, tuo on pieni murto-osa joka lähtee käräjöimään. Ja tällöin on yleensä ollut kyseessä törkeästä tempusta..

Vierailija
28/52 |
11.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työntekijällä on velvollisuus työhönottotilanteessa kertoa olevansa raskaana.

Sairaslomalaista ei saa irtisanoa.

Vierailija
29/52 |
11.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että ihan koska vaan pomo tulee nurkan takaa ja purkaa työsopimuksen, koska on koeaika.

Olen tällaisessa työssä ollutkin, pomo itse sähläsi ja palkkasi väkeä liikaa ja pelotteli irtisanomisella.

Lähdin heti uuden työn löydettyäni oma-aloitteisesti.

Vierailija
30/52 |
11.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työntekijällä on velvollisuus työhönottotilanteessa kertoa olevansa raskaana.

Ei ole.

Sinun mielestäsi myös seksuaalinen suuntaus on kerrottava, että homo voidaan jättää palkkaamatta kun ei sillä perusteella saa irtisanoa?

Vierailija
31/52 |
11.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

pelkkä heippa ei riitä. Jos vain lähdet, ei sinulle tarvitse maksaa lopputiliä nopeutetussa aikataulussa tms. vaan työnantajalla on oikeus tulkita 7 vrk kuluttua, että olet yksipuolisesti irtisanoutunut (näkyy työtodistuksessa) ja saat karenssia. Ei auta väittää, että oli koeaika. Laki kun sanoo, että toista osapuolta on kuultava, myös työntekijän.

Vierailija
32/52 |
11.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sitä kautta haettu tulkintaa lakiin ja ennakkotapauksia. Kumpikaan taho ei voi sopimusta purkaa ihan miten tahtoo.

mutta edelleenkin koeaika on koeaika ja jos työ ei miellytä tai työntekijä, saa sopimuksen purkaa. Näitä puretaan paljon, tuo on pieni murto-osa joka lähtee käräjöimään. Ja tällöin on yleensä ollut kyseessä törkeästä tempusta..

ihan yhtä vähän kuin työnantaja voisi purkaa työsuhteen vedoten siihen, että työntekijän naama ei miellytä.

Vierailija
33/52 |
11.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskaudesta on kerrottava, mutta sitä ei saa käyttää syynä siihen ettei palkata. Tuo vaan on helppo kiertää ja keksiä joku muu syy.

Työnantaja ei saa kysyä, onko esim. suunnitelmissa tehdä lapsia tms, mutta jos on jo raskaana, kun hakee töihin, niin se on kerrottava.

Vierailija
34/52 |
11.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

...purinko sopimuksen vai irtisanoudoinko.

Koeaikana sain soiton ja sitä myöden uskomattoman hyvän tarjouksen.

Menin sitten pomolle juttelemaan ja sanoin suoraan miten asia on. Yhdessä sovimmme viimeisen työpäivän päivämäärän. En siis halunnutkaan paskamaisesti vain jättää projektia just siihen, vaan halusin hoitaa homman kunnialla sopivaan pisteeseen.

Kyllä tässä maassa on ihan fiksujakin työnantajia, niiden kanssa pärjää puhumalla.

Vierailija
35/52 |
11.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai mikäs sitä estää, mutta seuraamuksia voi tulla.

Työsuhteen voi purkaa helpommin kuin koeajan jälkeen, mutta ei siltikään ilman syytä!

Mutta koska sun ei tarvitse syytä kertoa niin ethän sä tietenkään sitä sano!

Vierailija
36/52 |
11.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että ihan koska vaan pomo tulee nurkan takaa ja purkaa työsopimuksen, koska on koeaika.

Olen tällaisessa työssä ollutkin, pomo itse sähläsi ja palkkasi väkeä liikaa ja pelotteli irtisanomisella.

että pomo voi purkaa työsopimuksen milloin tahansa. Siksihän se on KOEAIKA.

Vierailija
37/52 |
11.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai mikäs sitä estää, mutta seuraamuksia voi tulla. Työsuhteen voi purkaa helpommin kuin koeajan jälkeen, mutta ei siltikään ilman syytä!

Mutta koska sun ei tarvitse syytä kertoa niin ethän sä tietenkään sitä sano!

koska työnantaja se liemessä on, jos ei voi työkkärille kysyttäessä kertoa, mihin työsuhde päättyi.

Vierailija
38/52 |
11.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koeajan tarkoitus ei suinkaan ole mahdollistaa työn lopettamista noin vain. Eikä tarkoitus ole se, että työnantaja voisi potkaista työntekijän pellolle ihan huvikseen.

Vierailija
39/52 |
11.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että pomo voi purkaa työsopimuksen milloin tahansa. Siksihän se on KOEAIKA.

Minä olin täysin syytön pomon sotkuihin eikä minun siitä tule mitään rangaistusta ottaa.

Vierailija
40/52 |
11.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sitä kautta haettu tulkintaa lakiin ja ennakkotapauksia. Kumpikaan taho ei voi sopimusta purkaa ihan miten tahtoo.

ihan yhtä vähän kuin työnantaja voisi purkaa työsuhteen vedoten siihen, että työntekijän naama ei miellytä.

nyt kukaan mene noita ääneen sanomaan!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi yksi