Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko joku irtisanoutunut koeajalla?

Vierailija
11.07.2012 |

Miksi? Kuvittelitko työn erilaiseksi vao oliko sinulle peräti annettu väärä kuva siitä?

Oliko uusi työpaikka jo löytynyt siinä vaiheessa?

Kommentit (52)

Vierailija
1/52 |
11.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

enkä viihtynyt siellä. ei ollut uutta työpaikkaa tiedossa

Vierailija
2/52 |
11.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

puretaan työsopimus. Uusi työpaikka ei ole peruste sopimuksen purkamiselle, irtisanoutua voi ilman syytä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/52 |
11.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis jos irtisanoutuu itse ja jää siki työttömäksi.

Millä sitä sitten elää jos ei ansiosidonnaista saa??

Vierailija
4/52 |
11.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

puretaan työsopimus. Uusi työpaikka ei ole peruste sopimuksen purkamiselle, irtisanoutua voi ilman syytä.

Mutta nyt ollaan vauvapalstalla eikä jakseta kirjoittaa täysin lain hengen mukaista tekstiä.

On totta, että uusi työpaikka ei käy syyksi, MUTTA jos juuri saadussa työpaikassa on niin paljon vikaa, ettei siellä pysty olemaan, työnhaku tietysti jatkuu ja lähtöperusteena on se sama mikä työnhaussakin, eikös vaan?

Ap.

Vierailija
5/52 |
11.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koeaika on koeaika molemmin puolin, jonka voi lopettaa ilman mitään syytä kumpi vain. Siksi se on koeaika. Voit vain soittaa ja sanoa, että se on soronoo.

Vierailija
6/52 |
11.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soitin töihin aamulla ja sanoin, etten enää aio tulla. En kertonut koeaikapurulle mitään syytä.

Olin ollut paikassa vajaan viikon ja koko paikka oli aivan kaaosta: projekti myöhässä, ihmiset burnoutin partaalla ja ihmisiä irtisanoutui kuin liukuhihnalta. Esimies ymmärsi minua hyvin ja sanoikin pelänneensä, etten ehkä haluaisi jäädä.

Jos ihmisellä on vähänkin rahaa säästössä, kyllähän sen karenssiajan elää. Ei se ansiosidonnainen mihinkään vähene, sen maksuajankohdan aloitus ainoastaan siirtyy eteenpäin.

Vierailija
7/52 |
11.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koeaika on koeaika molemmin puolin, jonka voi lopettaa ilman mitään syytä kumpi vain. Siksi se on koeaika. Voit vain soittaa ja sanoa, että se on soronoo.

Melkein näin, mutta ei ihan. Syy ei saa olla asiaton koeajallakaan, esim raskaus. Työntekijä taasen ei voi lähteä vain siksi, että toinen haku tarjosikin paremman palkan.

Vierailija
8/52 |
11.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melkein näin, mutta ei ihan. Syy ei saa olla asiaton koeajallakaan, esim raskaus. Työntekijä taasen ei voi lähteä vain siksi, että toinen haku tarjosikin paremman palkan.

Minä lähdin 2 päivää ennen koeajan päättymistä. Koeaikana voi lähteä milloin vain, eikä syytä tarvitse kertoa. Myöskin työntantaja saa irtisanoa sopimuksen ihan "moi, ei tarvitse enää huomenna tulla". Itse sanoin, että puran sopparin, enkä tule enää huomenna. Kysyivät kyllä mielenkiinnosta, että miksi.. vastasin ihan rehellisesti, että työ ei ollut sitä mitä kuvittelin ja sain entisestä työpaikastani työtarjouksen.

Ei siinä ihmeempiä.

Vierailija
9/52 |
11.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä muuten voi. koeajalla molemmilla on oikeus purkaa työsuhde ilman syytä.

minä olen näin tehnyt. karmea duuni, karmea esimies, puoli osastoa burn-out lomalla mennen ja tullen ja joustaminen tarkoitti sitä, että olisi pitänyt olla joka päivä vähintään 18-19 asti töissä, jotta olisi ehtinyt tehdä kaiken. eikä ollut uutta duunia, kyllä pelotti. mutta sain uuden duunin noin kuukauden päästä.

Vierailija
10/52 |
11.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä lähdin 2 päivää ennen koeajan päättymistä. Koeaikana voi lähteä milloin vain, eikä syytä tarvitse kertoa. Myöskin työntantaja saa irtisanoa sopimuksen ihan "moi, ei tarvitse enää huomenna tulla".

Koska syy ei koeajallakaan saa olla asiaton, täytyy työnantajan pyydettäessä syy kertoa, jotta voidaan arvioida onko se asiaton vai ei. Oikeudessa sitten viimeistään, jos potkut sinne viedään.

Vierailija
11/52 |
11.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

koeajallakaan ei voi päättää työsuhdetta ilman pätevää syytä.

Syyksi ei esimerkiksi kelpaa, että saa paremman työpaikan jossa maksetaan parempaa palkkaa. Mutta voit sanoa, ettei työ vastaa sitä käsitystä, joka annettiin työhaastattelussa. Se on pätevä syy.

Työnantajakaan ei voi lopettaa työsuhdetta koeajalla sanomalla että naama ei miellytä, vaan pitää olla syy, esimerkiksi ettei työs suju niinkuin oletettiin että sujuu..

Vierailija
12/52 |
11.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyseessä työpaikka jossa ei piitattu elintarvikehygieniasta, kyseessä kahvila ja sieltä sai myös salaatteja ja täytettyjä patonkeja yms.

Syötettiin asiakkaille puoliksi pilaantuneita ja ylipäiväys tuotteita.

Henkilökunta oli valtaosin muita kuin ravitsemusalan ihmisiä ja siitä johtui osaamattomuus. Nuoria opiskelijoita. Siihen aikaan ei ollut vielä kuultu hygieaniapassista.

Yritin muuttaa toimintamalleja mutta en saanut kannatusta. Päätin lähteä ja hyvä niin.

Harmittaa kun en soittanut terveystarkastajaa tutkimaan niitä toimipisteitä joita oli useampi ja sama meno lähes kaikissa.

Vierailija
13/52 |
11.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähdin, koska en pitänyt työstä ja taloudellisesti olin päässyt pahimman yli. Aikanaan oli pakko ottaa paikka vastaan, kun en muutakaan saanut ja rahaa oli pakko saada. Myöskään työhaastattelussa ja työpaikkailmoituksessa kerrotut asiat eivät pitäneet paikkaansa, esim. sanottiin että halutessaan voi sillointällöin tehdä viikonloppuja jos sopii, mutta pakko ei ole. Todellisuudessa viikonloppuvuoroja oli joka ikinen viikonloppu ja niitä oli pakko tehdä. Töitä oli kuitenkin vain tunti tai kaksi joskus aamukuudelta, joten alle kymmenen euron takia meni viikonloppuaamutkin pilalle.

Työnantajalle sanoin syyksi, että sain kokopäivätyötä (tuo työ oli osa-aikainen). Olisin kyllä lähtenyt menemään muutenkin ja elänyt vaikka roskiksia penkomalla jos muu ei olisi auttanut. Jos työnantaja olisi jotain pullikoinut vastaan, niin en vaan olisi tullut enää töihin. Ei kai se nyt poliisin kanssakaan olisi voinut tulla töihin hakemaan?

Vierailija
14/52 |
11.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haastattelussa luvattu jotain muuta kuin totuus oli.

Vierailija
15/52 |
11.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin että koeajalla ei voi vaihtaa työpaikkaa, mutta vakituisesta työsuhteesta voi lähteä uuteen työhön xD

Koeajalla ei tarvitse syytä lopettamiselle, kumpikaan. Se juuri on koeajan idea, että voidaan katsoa, että miten lähtee sujumaan, koska kun työsuhteesta tulee vakituinen, on työnantajan miltei mahdoton hankkiutua työntekijästä eroon ilman erorahojen maksuja ja jopa käräjöintiä.

Vierailija
16/52 |
11.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja että määräaikaisesta ei periaatteessa voi lähteä vaikka mikä olisi.

Et sinä voi vakkarissa sanoa pomolle että en tuu enää huomenna. Yhtä lailla et koeajalla voi sanoa että tää on kiva duuni ja siksi vaihdan kilpailijalle kun se maksaa enemmän.

Molemmissa tapauksissa sinä maksat käräjillä korvauksia.

Työsopimus on SOPIMUS jossa on tietyt ehdot puolin ja toisin.

Vierailija
17/52 |
11.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et sinä voi vakkarissa sanoa pomolle että en tuu enää huomenna. Yhtä lailla et koeajalla voi sanoa että tää on kiva duuni ja siksi vaihdan kilpailijalle kun se maksaa enemmän.

Mun ymmärtääkseni määräaikaisesta voi kyllä lähteä koeajalla ilman mitään syytä. Sen jälkeen voi olla hankalampaa. En tiedä, kun en oo ikinä jaksanut olla missään pidempään kestäneessä määräaikaisessa tai vakituisessa työpaikassa niin pitkään, että koeaika olis loppunut vaan vaihtanut aina tai sit kyseessä on ollut lyhyt pätkä.

Ei mulla ainakaan ole mitään ongelmaa tullut, vaikka miten monesta työpaikasta oon lähtenyt kesken, kun olen saanut parempia töitä tai sitten ei muuten vaan ole huvittanut enää käydä töissä vähään aikaan. Mut on myös kerran irtisanottu "ei tartte tulla töihin enää huomenna" -henkisesti määräaikaisesta työsuhteesta, kun työnantaja ei saanut tilauksia eikä töitä enää ollut.

Vierailija
18/52 |
11.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

4 §

Koeaika

Työnantaja ja työntekijä voivat sopia työnteon aloittamisesta alkavasta, enintään neljän kuukauden pituisesta koeajasta. Jos työnantaja järjestää työntekijälle erityisen työhön liittyvän koulutuksen, joka kestää yhdenjaksoisesti yli neljä kuukautta, koeaika saadaan sopia enintään kuuden kuukauden pituiseksi.

Kahdeksaa kuukautta lyhyemmässä määräaikaisessa työsuhteessa koeaika saa olla enintään puolet työsopimuksen kestosta.

Jos työnantajaa sitovassa työehtosopimuksessa on määräys koeajasta, työnantajan on ilmoitettava tämän määräyksen soveltamisesta työntekijälle työsopimusta solmittaessa.

Koeajan kuluessa työsopimus voidaan molemmin puolin purkaa. Työsopimusta ei saa kuitenkaan purkaa 2 luvun 2 §:n 1 momentissa tarkoitetuilla tai muutoinkaan koeajan tarkoitukseen nähden epäasiallisilla perusteilla. Työnantaja ei myöskään saa purkaa työsopimusta laiminlyötyään tämän pykälän 3 momentissa säädetyn ilmoitusvelvollisuutensa.

Vierailija
19/52 |
11.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun ymmärtääkseni määräaikaisesta voi kyllä lähteä koeajalla ilman mitään syytä. Sen jälkeen voi olla hankalampaa. En tiedä, kun en oo ikinä jaksanut olla missään pidempään kestäneessä määräaikaisessa tai vakituisessa työpaikassa niin pitkään, että koeaika olis loppunut vaan vaihtanut aina tai sit kyseessä on ollut lyhyt pätkä.

Ei mulla ainakaan ole mitään ongelmaa tullut, vaikka miten monesta työpaikasta oon lähtenyt kesken, kun olen saanut parempia töitä tai sitten ei muuten vaan ole huvittanut enää käydä töissä vähään aikaan. Mut on myös kerran irtisanottu "ei tartte tulla töihin enää huomenna" -henkisesti määräaikaisesta työsuhteesta, kun työnantaja ei saanut tilauksia eikä töitä enää ollut.

sinä, joka noista käräjistä puhut. Koeaika on koeaika, jolloin ei ole irtisanomisaikaa vaan lähteä saa kun haluaa. Myös vakituisessa työsuhteessa saa lähteä oli syy mikä tahansa, mutta silloin on "lusittava" irtisanomisaika loppuun.

Koeajalla saa myös purkaa sopimuksen ihan vaan vaikka sen takia, ettei työntekijän naama miellytä (tätä tuskin sanotaan päin naamaa), yleensä sanotaan "meillä ei olekaan käyttöä sinulle".

Aika turhaa olisi lähteä kenenkään moisesta käräjöimään.

Vierailija
20/52 |
11.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä nyt joku sekoittaa termit määräaikainen ja koeaika ;-)

Kaksi vahvasti eri asiaa.

Eikä itse asiassa vakkariduunissakaan ole pakko lusia irtisanomisaikaa loppuun, siitä vaan tulee vähän tessistä riippuen sanktioita, mutta ei käräjiä.

Tai voi käräjätkin tulla, mutta myös silloin kyseessä on esim. työsopimuksessa määritelty erillissopimus työvelvoitteesta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan kolme