perunan ja porkkanan maistelusta
tyhmä kysymys mutta....kohta olisi tarkoitus ruveta maistelemaan perunaa ja/tai porkkanaa mutta näin kokemattomana kyselisin miten niitä annatte? esim keitetty peruna ja sekaan hieman esim äipänmaitoo ja muusiksi vai?? entäs porkkana? onko näitä esim bonan purkeissa? itse en lähikaupasta ainakaan löytänyt...
Kommentit (6)
että semperillä on pelkkää porkkanaakin, samoin joku luomumerkki löytyy (olikohan se hippo) jälkimmäinen tosin oli niin kitkerää etten itsekään olisi syönyt
meidän sihtikurkun soseet pitää tehdä, joillekin riittää pelkkä haarukalla tilsiminen.
Eikös pelkkää porkkanaa ole soseena muillakin kuin semperillä? En ole varma mutta muistini mukaan on. Pelkkää perunaa ei ole.
Meidän neiti yökkäsi peruna joten annoin ensiksi kotikeitettyä porkkanaa soseena. Sen jälkeen siirryin kaupan pe+po soseeseen. Omatekoinen peruna siis tökkäsi pahemman kerran.
että höyrytettynä juurekset kuorineen säilyvät vitamiinit ja kivennäisaineet parhaiten.
Itse valmistan esim. perunasoseen seuraavasti:
Pesen perunat ja höyrytän ne kuorineen höyrykattilassa (jos perunoita keittäisit 30 min, kestää höyryperunoiden kypsyminen n. 45 min eli vähän kauemmin). Kuorin perunat kuumina ja survon pikkulusikalla teesiivilän läpi. Lisään joukkoon vielä äidinmaitoa tai korviketta ja lusikoin poitsun suuhun... Hyvin maistuu!
Pakkaseen ei pelkkää perunaa voi valitettavasti laittaa, mutta soseutettuna esim. porkkanan kanssa (soseessa max 50 % perunaa) sitä voi pakastaa.
Ps. Mitä multaisempia perunoita kaupasta ostat, sitä parempi! Jos perunat on esipestyjä ja uudelleen mullattuja, on niihin jouduttu lisäämään säilytysaineita. Eli mitä multaisempia, sitä terveellisempiä!
hyvästä vinkistä!!! Kerrankin meidän sihtikurkku söi perunaa (ja lihaa) kakoilematta :)
meillä poika söi alkuun tosi huonosti perunaa/porkkanaa. Huomasin sitten että kun teen niistä vähän enemmän velliä (eli enemmän maitoa sekaan) niin hyvin menee kaupaks!!!!!! Herkkua! :)
Kun itse teen ruokaa vauvalle, keitän perunaa ja juuri niin kuin kysyit laitan äidinmaitoa / korviketta joukkoon ja muusiksi. Porkkanan olen paloitellut, keittänyt ihan pehmeäksi ja lisännyt siihenkin äidinmaitoa/korviketta kun jää muuten niin paksuksi. Porkkanaan voi ilmeisesti käyttää keitinlientäkin, kai... en ihan varmaksi muista kun en ole itse käyttänyt. Sauvasekoittimella olen molemmat sekoittanut soseeksi ja äm / korviketta laittanut joukkoon sen verran, etä on sopivan paksuista.
Piltiltä löytyy peruna-porkkanasosetta valmiina mutta ei pelkästään perunaa tai porkkanaa. Semperillä on lisäksi maissi-perunasosetta.