"Lapsibisnestä ei valvo kukaan" Lukekaa nyt hyvät ihmiset
http://www.taloussanomat.fi/ihmiset/2012/06/16/lapsibisnesta-ei-valvo-k…
Aivan järkyttävää tekstiä. Huostaanotoista tehty bisnestä, kunnat eivät halua auttaa perheitä, vaan ainoa apu on tarjota huostaanottoa.
Nyt luulette, että täällä puhuu joku katkera äiti tms. Ei, olen itse sosionomi-opiskelija ja minua hävettää tällainen touhu. Tiedän, että moni huostaanotto tehdään liian myöhään jne. mutta monia perheitä voitaisiin auttaa kotona. Laitos ei ole mikään autuaaksi tekevä asia. Joskus jopa päinvastoin. Lisäksi yksityisiä laitoksia ei valvo kukaan ja siellä pyörivät isot rahat. Olin itse työharjoittelussa laitoksessa, missä ohjaajat kiroilivat nuorille ja vähättelivät näitä. Omistaja istui ylpeänä toimistossa ja ajeli päivät pitkät kalliilla Mersullaan. Minua oksettaa tällainen toiminta, että lasten hädällä tehdään bisnestä.
Kommentit (18)
haastattelun, ja hän sanoi juuri sitä, että on pöyristyttävää, miten kunnilla ei ole tarjota kodinhoitopalveluja enää vrt. 80-luku. Sama koskee vanhusten kotipalvelua.
katoin sen sieltä.. olihan siinä palveluntarjoajakin, jolla oli kova tavoite kasvattaa ko. palvelun osuutta heidän tarjonnassaan. olikohan se nyt Mehiläisen vai minkä yksityisen lääkäripalvelun edustaja
Tämä edelliselle. N. 1-2 krt vuodessa tarkastuskäynti. Ei riitä, todellakaan.
Plus se, että kunnat/kaupungit ovat velvollisia ensin antamaan avohuollon palveluja, mutta niitä ei ole antaa. Moni kunta tarjoaa vastaukseksi heti huostaanottoa, oli pulma mikä tahansa. Siihen kun löytyy aina rahaa(valtio antaa kunnille)
ei siis huumeäiti Korsosta, jolta viety "ilman syytä" lapset eli on ihan faktaa
Lapsi jää kuitenkin yleensä vuosiksi sijaisperheeseen. Eli kyllä jokainen huostaanotettu maksaa kunnalle tosi paljon. Kyllä niitä avohuollon tukia tarjotaan, mutta niitä ei aina oteta vastaan. Eivätkä perheet miellä annettua apua avohuollon tueksi.
omien kahden lapsen lisäksi. Tuntuu vain että ainut motiivi lasten ottamiselle oli raha! Aivan järkyttävää... Eivät varmaan saa huippusummia, mutta rahaa kuitenkin useamman satasen per lapsi ja sitten kaikenlaista kulukorvausta kaikesta...
Oikeasti eivät välitä niistä sijaislapsista vaan naureskelevat heidän omituisuudelleen jopa isossa seurassa ja lasten läsnäollessa. Säälittää ne pienet ihmiset!
Lapsi jää kuitenkin yleensä vuosiksi sijaisperheeseen. Eli kyllä jokainen huostaanotettu maksaa kunnalle tosi paljon. Kyllä niitä avohuollon tukia tarjotaan, mutta niitä ei aina oteta vastaan. Eivätkä perheet miellä annettua apua avohuollon tueksi.
syydetty yksityiseen lastensuojeluun roppakaupalla.
Halvemmaksi tulisi tarjota avohuollon palveluja. Monella kunnalla ei ole tarjota YHTÄÄN avohuollon palveluja, esim. kodinhoitajia ei enää saa lainkaan, vrt. 80-luku.
työharjoittelussa 5 viikkoa. Paikalla meni hyvin, paikat täynnä ja kuulemma uusi lapsi tuli heti, kun vanhin muutti pois(tultuaan täysi-ikäiseksi)
2 miesohjaajaa puhuivat toistuvasti nuorten kuullen kiroten ja halveeraavasti mm. homoista, naisista jne. Kuten katsoessaan telkkaria: Vittu mikä läski huora ja naurua päälle. Tai: Kaikki homot sais tappaa.
Kyseisillä herroilla sosionomin koulutus kyllä, mutta työote järkyttävä. Huorittelivat ja läskittelivät myös nuoria.
Otin yhteyttä johtajaa, ei apua. Otin yhteyttä sossuun, joka meni juttelemaan johtajan kanssa. Tulos: Johtaja haukkui minut lyttyyn ja nämä herrat saivat jatkaa työtään. Minua ei sossu haastatellut eikä nuoria.
Näin Suomessa. Firma on yhä voimissaan, ko. herrat jatkavat työssään ja kaikki asiakaspaikat ovat täynnä.
monta kuukautta sivusta kun omistajilla on kalliit autot ja suurinpiirtein kaikilta turvaa etsiviltä lapsilta uhattiin ottaa lapset veke koska oli juuri avannut uuden lastenkodin joka piti luonnollisesti täyttää. Äitejä ei edes autettu kunnolla koska haluttiin tehdä niillä rahaa ja sitähän tulee kun yksi yö maksaa toista sataa per nuppi kuukausissa kertyy monta kymmentä tuhatta rahaa. Monet lähti kotiin ottamaan mieluummin turpaan kuin elivät siinä helvetissä.
lapsia/nuoria kodin ulkopuolelle.
Valvontaa ei sen sijaan ole nimeksikään. Paradoksaalista.
http://www.meidanperhe.fi/artikkeli/hyva_arki/1992/kuka_valvoisi_sijais…
se menee niin että siitä ilmotetaan etukäteen ja omistajat panee paikat kuntoon ja kun tarkastus ohi jatkuu sama rumba.
moni huostaanotettu pääsisi tavalliseen perheeseen. Joten alkakaapa nyt kaikki sijaisvanhemmiksi.
19
Toki on noin, että perheitä pitäisi suosia enemmän kuin laitosta. Hyvä niin. Kuitenkin myös sijaisperheitä pitäisi valvoa enemmän. Nyt ei ole niin.
En tiedä miten sitä voisi tehdä enemmän. Joku virkailija meille asumaan vai?
En tiedä miten sitä voisi tehdä enemmän. Joku virkailija meille asumaan vai?
Luitko viestin numero 16? Valvonnassa on vakavia puutteita
Ihan kiitettävästi tarjotaan avohuollon tukia ja vasta viimeisenä keinona huostaanotto. Hyvin pitkälle tilannetta seurataan, joskus kyllä tuntuu että liiankin pitkään joidenkin kohdalla. Valvonta pelaa ja me perhehoitajina saamme tukea sosiaalityöntekijältä.
Mutta minkäs teet. Kunnilla ei ole tarjota kotipalvelua tai muuta apua, turvaverkot ovat heikot, ja äidit syyllistävät toisiaan niin netissä kuin livenäkin, tehtaillen turhia ls-ilmoituksia.
Kokoomuksen hyvinvointivaltio todellakin.