Työelämässä tarvittaisiin lisää saksan, ranskan ja venäjän osaajia. Mutta mitä tekee hallitus?
Aikaistaa pakkoruotsin ala-asteelle, jolliin kukaan ei enää opiskele saksaa, ranskaa tai venäjää ala-asteella!
Tämä sama vähä-älyisten porukka sitten yrittää ratkaista eurokriisiä... juu, tulokset tiedetään.
Milloin Suomeen saataisin hallitus, jossa olisi enempi täyspäistä porukkaa?
Kommentit (45)
Voi jessus, taas tää ruotsihörhö palstautui....
Suomessa on useampi miljoona ihmistä, jotka vastustavat pakkoruotsia. Ehkä näitä "hörhöjä" on tälläkin palstalla useampia kuin yksi???
En ole ap mutta kyllä minusta oppimisresurssien tuhlaaminen pakkoruotsiin on ihan älytöntä hommaa, kun oikeasti ihmisillä ja myös liike-elämällä olisi enemmän käyttöä muiden kielten osaamiselle.
Lisäksi minusta jo ajatuksena se että laki määrää mitä vierasta kieltä ihmisen on opeteltava on hyvin epämiellyttävä. Varsinkin kun se vaadittu vieras kieli on tässä maassa pienen ja suomen kieltä osaavan vähemmistön puhuma.
Sitä on hoettu vuosikymmeniä, mutta mä en ole ikinä venäjälläni (pääaine yliopistossa) saanut ainuttakaan työpaikkaa. Sen sijaan yksi työpaikka jäi saamatta kun en osannut tarpeeksi hyvin ruotsia. Ruotsia tarviin nykyäänkin työssäni eniten osaamistani kielistä.
joten kannattaa persujenkin siellä koulussa sitä opiskella.
Näistä aloituksissa on jälleen sama kaava kuin mamu-aloituksissa. Heti eka kommentti tukee aloitusta. Istutteko te persukaverit siellä koneen äärellä vierekkäin ja pidätte keskustelua yllä?
Sitä on hoettu vuosikymmeniä, mutta mä en ole ikinä venäjälläni (pääaine yliopistossa) saanut ainuttakaan työpaikkaa. Sen sijaan yksi työpaikka jäi saamatta kun en osannut tarpeeksi hyvin ruotsia. Ruotsia tarviin nykyäänkin työssäni eniten osaamistani kielistä.
Joo voi olla ettei pelkästään kielenosaajille olekaan oikein käyttöä mutta esim. kaupan-, IT- ja monen muun alan ammattilaiselle joka osaisi venäjääkin olisi kyllä todella kysyntää. Itse olen opiskellut jonkin verran venäjän kieltä omatoimisesti aikuisiällä kun on ollut työssä tarvetta.
Kuntien ja kaupungin virkoihin vaaditaan ruotsin kielen taito,
Olisiko aika kyseenalaistaa tämä? Miksi jokaisessa virassa pitäisi vaatia ruotsin taito, varsinkin kun käytännössä kaikki ruotsinkieliset osaavat suomea...
Joo voi olla ettei pelkästään kielenosaajille olekaan oikein käyttöä mutta esim. kaupan-, IT- ja monen muun alan ammattilaiselle joka osaisi venäjääkin olisi kyllä todella kysyntää. Itse olen opiskellut jonkin verran venäjän kieltä omatoimisesti aikuisiällä kun on ollut työssä tarvetta.
Niin, ei venäjän taito yksinään tietysti riitä... eli enemmän varmaankin tarvetta ammattimiehille, jotka osaavat oman ammattinsa lisäksi venäjää, kuin sitten pelkästään venäjän kieltä yliopistossa opiskelleille.
Kuntien ja kaupungin virkoihin vaaditaan ruotsin kielen taito, joten kannattaa persujenkin siellä koulussa sitä opiskella.
Näistä aloituksissa on jälleen sama kaava kuin mamu-aloituksissa. Heti eka kommentti tukee aloitusta. Istutteko te persukaverit siellä koneen äärellä vierekkäin ja pidätte keskustelua yllä?
puoluekannaltani vihervasemmistolainen.
En kyllä ymmärrä miksi se että kuntien viroissa vaaditaan ruotsin kielen taitoa tarkoittaisi että sitä on pakolla koko ikäluokille opetettava. Nimittäin, jos tarve on ihan oikea, ja siitä hyvin tiedotetaan jo opiskeltavien kielten valintavaiheessa, niin eiköhän ihmiset sitten valitse koulussa ruotsinopintoja, ainakin riittävä määrä valitsee niin että kuntien ja kaupungin virkoihin löytyy ihmisiä. Mutta jos joku tekee päätöksen että haluaa pyrkiä muunlaisiin hommiin niin mitä sitten.
Ja sen ruotsin kielen voi opiskella aikuisenakin jos tulee tilanne jossa täytyisi sitä osata. Niin minäkin olen tehnyt, koska olen käynyt kouluni toisessa maassa jossa ei tosiaan ruotsia opeteta, ja olin jossain vaiheessa virassa jossa piti olla todistus "virkamiesruotsista". Onnistui ihan hyvin - en minä tosin ruotsia käytännössä osaa mutta eipä sitä koskaan siinä työssä tarvinnutkaan oikeasti, olipa vaan muodollinen vaatimus.
t. 2
En kyllä ymmärrä miksi se että kuntien viroissa vaaditaan ruotsin kielen taitoa tarkoittaisi että sitä on pakolla koko ikäluokille opetettava.
On jotenkin tyhmää, että tätä pidetään jotenkin jumalan sanana, että viroissa tarvitaan ruotsia. Ei missään muualla maailmassa vaadita valtion ja kuntien JOKAISELTA virkamieheltä 5% vähemmistökielen osaamista. Eiköhän Suomenkin olisi aika jo muuttaa käytäntöjään.
Riittää, että joku siellä virastossa osaa ruotsia tai että voidaan tarvittaessa ottaa vaikka skype-yhteys tulkkiin.
Eikö joskus voisi ihan käyttää järkeäkin näissä kieliasioissa?
Työelämässä tarvittaisiin lisää saksan, ranskan ja venäjän osaajia. Mutta mitä tekee hallitus?
Venäjän osaamisen tarpeesta olen kuullut, en saksan ja ranskan.
Missä tutkimuksessa noin on sanottu?
Missä tutkimuksessa on sanottu, että ruotsin osaajia tarvittaisiin lisää? Vai mihin ihmeeseen perustuu hallituksen "nerokas" ratkaisu lisätä pakkoruotsia muiden kielten opiskelun kustannuksella?
En onneksi lukenut venäjää pääaineena, mutta luin peruskoulussa pitkän venäjän. En ole koskaan tarvinnut _missään_, mutta ruotsia sen sijaan tarvitsen työssäni lähes päivittäin.
niitä ratkaisuja, niin olette paremmin perillä asioista. Mitäpä siellä sanotaan A2-kielestä ja mitä se tarkoittaa.
sanottiin aamulla radiossa, että Venäjältä tulee selkeästi eniten turisteja Suomeen. Ei pelkästään kesällä, vaan pitkin vuotta. On siis päivän selvää, että venäjän kieltä osaavia tarvittaisiin lisää.
Vaikka av:lla logiikka menee tietenkin "mulle ei ole ollut hyötyä venäjästä = kenellekään/Suomelle ei ole siitä hyötyä".
niitä ratkaisuja, niin olette paremmin perillä asioista. Mitäpä siellä sanotaan A2-kielestä ja mitä se tarkoittaa.
Vaikka tarjottaisiin mitä, niin harvapa ottaa kolmatta vierasta kieltä ala-asteella, koska pakkoruotsi tulee kuitenkin pakolla. Tuo on vain hallituksen kus**usta, että muka tarjotaan enemmän A2-kieliä. Ei niitä valita, koska on pakkoruotsi.
http://www.ek.fi/ek/fi/yrityskyselyt/liitteet/Tyoelamassa_tarvitaan_yha…
Venäjä, portugali ja kiina kärjessä. Ruotsi viimeisenä, jopa viro menee edelle.
Silloin itse valmistuin yliopistosta, olen opiskellut saksaa ja kauppatieteitä, mutta missään elämäni vaiheessa en ole vielä tarvinnut saksan kieltä työelämässä - jos ei oteta lukuihin vuosia, jotka olin töissä Saksassa saksalaisen yrityksen palveluksessa. Suomessa sen sijaan englanti jyrää muut.
Mä itse asiassa olen IT-alalla ja jonkin verran venäläisten kanssa tekemisissä. IT-alalla työkieli on kuitenkin englanti. Siis harvoin tekemiset on sillä lailla kahdenvälisiä, että ne voitaisiin käydä pelkästään venäjäksi, vaan kyllä dokumentit jne. kirjoitetaan englanniksi,jotta niitä ei tarvitse käännättää.
Ennemmin pitäisi osata kulttuureja kuin pelkkää kieltä. Osattavia kulttuureja on kiina, intia ja venäjä.
En onneksi lukenut venäjää pääaineena, mutta luin peruskoulussa pitkän venäjän. En ole koskaan tarvinnut _missään_, mutta ruotsia sen sijaan tarvitsen työssäni lähes päivittäin.
Mulla oli venäjä pääaineena. Olen saanut yliopiston aikana ja sen jälkeen kaikki työpaikkani (nyt vakituinen) pelkästään venäjän avulla. Että näin.
että ruotsia tarvittaisiin enemmän? Eli mihin perustuu hallituksen päätös aikaistaa pakkoruotsin opiskelu?
sinun avaukset on kyllä aika tunnistettavia. Näitä kun on viime aikoina aika kiitettävästi riittänyt. Mutta onhan se mukava että ihmisellä on "harrastuksia". :)
-ohis