Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työelämässä tarvittaisiin lisää saksan, ranskan ja venäjän osaajia. Mutta mitä tekee hallitus?

Vierailija
10.07.2012 |

Aikaistaa pakkoruotsin ala-asteelle, jolliin kukaan ei enää opiskele saksaa, ranskaa tai venäjää ala-asteella!

Tämä sama vähä-älyisten porukka sitten yrittää ratkaista eurokriisiä... juu, tulokset tiedetään.

Milloin Suomeen saataisin hallitus, jossa olisi enempi täyspäistä porukkaa?

Kommentit (45)

Vierailija
1/45 |
10.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maailma on täynnä "vääryyksiä", mutta sen kanssa pitää vain oppia elämään.

Yhteiskunta koostuu pitkän ajan kuluessa tehdyistä kompromisseistä ja seurauksena on yhteiskuntarauha ja vakaa kehitys.

Lukiossa tuli valittua ihan vapaaehtoisesti pitkä matikka. Lukion jälkeen en ole koskaan derivaattaa tarvinnut. Mutta en ole katkera. Siinäkin meni opettajan palkka ja minun aikani ihan hukkaan.

Niin, itse valitsit.

Mutta mikä "kompromissi" se on, että RKP aina sanelee, mitä kieltä lastemme tulee pakolla opiskella? Tuollainen sanelupolitiikka vain lisää negatiivisia tunteita ruotsin kieltä ja ruotsinkielisiä kohtaan.

Vierailija
2/45 |
10.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maailma on täynnä "vääryyksiä", mutta sen kanssa pitää vain oppia elämään.

Yhteiskunta koostuu pitkän ajan kuluessa tehdyistä kompromisseistä ja seurauksena on yhteiskuntarauha ja vakaa kehitys.

Lukiossa tuli valittua ihan vapaaehtoisesti pitkä matikka. Lukion jälkeen en ole koskaan derivaattaa tarvinnut. Mutta en ole katkera. Siinäkin meni opettajan palkka ja minun aikani ihan hukkaan.

Mutta pakkoruotsia vain Suomessa.

(Ruotsissa se on pakkoäidinkieli. Äidinkieltä opiskellaan kaikkialla maailmassa).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/45 |
10.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

nykyään ne työpaikat menee inkeriläisille ja venäläisille, jotka osaavat suomea ja venäjää vanhempiensa ansiosta.

Iso-Britanniassa juuri on huolestuttu kun korealaiset ja kiinalaiset saa parhaat työpaikat osaamisensa tason takia ja siellä aiotaan panostaa aineisiin, jotta kilpailukyky säilyy.

Ruotsissa panostetaan kiinan ja japanin kieleen. Suomessa ei panosteta kiinan oppimiseen, vaan laitetaan opettajia opettamaan kiinalaisille suomea ja alakouluun lisätään ruotsia...

Vierailija
4/45 |
10.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka puolustaisi suomenkielisten etua?

Mieleeni tulee ainoastaan kokoomuksen Uosukainen, joka yritti opetusministerinä ollessaan poistaa pakkoruotsin (mutta RKP esti).

Vierailija
5/45 |
10.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Lukiossa tuli valittua ihan vapaaehtoisesti pitkä matikka. Lukion jälkeen en ole koskaan derivaattaa tarvinnut. Mutta en ole katkera. Siinäkin meni opettajan palkka ja minun aikani ihan hukkaan."

Alakouluun ja pakkoon ja maailman pienkieleen?

Lukio, vapaaehtoisuus ja aine, jota tarvitset arkipäivän elämässäsi.

Minulle sopisi mys, että ruotsi olisi lukiossa vapaaehtoinen aine.

Vierailija
7/45 |
10.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

hakee tuskin kylpylän kassalle venäläisiä palvelemaan.

Venäjästä voi olla hyötyä, mutta ei se mulle ainakaan automaattisesti työpaikkaa ole tuonut. Ihan muilla avuilla se on pitänyt hankkia.

sanottiin aamulla radiossa, että Venäjältä tulee selkeästi eniten turisteja Suomeen. Ei pelkästään kesällä, vaan pitkin vuotta. On siis päivän selvää, että venäjän kieltä osaavia tarvittaisiin lisää.

Vaikka av:lla logiikka menee tietenkin "mulle ei ole ollut hyötyä venäjästä = kenellekään/Suomelle ei ole siitä hyötyä".

Vierailija
8/45 |
10.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on lukenut venäjää yliopistossa pääaineena ja on maisteri, kuten minä, hakee tuskin kylpylän kassalle venäläisiä palvelemaan.

Venäjästä voi olla hyötyä, mutta ei se mulle ainakaan automaattisesti työpaikkaa ole tuonut. Ihan muilla avuilla se on pitänyt hankkia.

Ja tämä juuri on se peruste, miksi pakkoruotsi pitäisi heivata hel*ettiin ja antaa nuorten opiskella ruotsin tilalla halutessaan vaikka venäjää. Ei suurta tarvetta niinkään ole venäjän kielen maistereille, vaan ihan tavallisille tallaajille, jotka pystyvät tarvittaessa kommunikoimaan jotenkin myös venäjäksi. Siis kylpylän kassoille, insinööreille, asentajille jne jne.

Ruotsissa ja ruotsalaisten kanssa pärjää englannilla, mutta jos Venäjällä aikoo tehdä mitään bisneksiä, niin ainakin jollain tasolla venäjää pitäisi osata.

Vierailija
9/45 |
10.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

OK, kokemukseni on rajallinen, mutta viimeiset 15v. olen työskennellyt kahdessa isossa monikansallisessa yrityksessä ja asunut 2 krt ulkomailla, mm. 20kk Ranskassa. Äidinkieleni on englanti ja kotikieli suomi. Osaan ranskaa ja saksaa ja ymmärrän venäjää.

Kertaakaan en ole työelämässä tarvinnut saksaa tai ranskaa. Kaikki kommunikaatio tapahtuu englanniksi, vaikka osapuolet tai projektiin osallistujat olisivat kaikki suomalaisia tai kaikki ranskalaisia. Ranskankielestä oli hyötyä silloin, kun asiakas oli Lähi-Idästä, ja silloinkin nuorempi sukupolvi käytti mieluummin englantia kuin ranskaa. Ruotsinkielestä on ollut hyötyä sosiaalisissa "networking" tapahtumissa ja markkinoinnissa.

Eniten olisin (englannin lisäksi) tarvinnut kiinaa, espanjaa, venäjää ja arabiaa/persiaa, mutta tuskin pärjäisin työelämässä näillä kielillä vaikka olisin aloittanut kiinan/venäjän/arabinkielen opiskelun jo ala-asteella. Suomea en ole tarvinnut kuin työhaastattelussa. Onneksi opiskelin jonkin verran ruotsia. Ranskan vaihtoehtona espanja olisi ollut hyödyllisempi.

Vierailija
10/45 |
10.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta työssäni en ole tarvinnut niitä kieliä ollenkaan. ainoastaan suomea, englantia ja ruotsia. Ala on IT ja työnantaja kansainväline suuryritys.

Vierailija
11/45 |
10.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että kieli on suomalaiselle paljon vaikeampi kuin ruotsi, joten sen oppiminen vaatisi enemmän resursseja. Aniharva venäjää peruskoulussa ja lukiossa opiskellut osaa kieltä niin hyvin, että siitä olisi oikeasti hyötyä. Tunteja tarvittaisiin lisää.

Vierailija
12/45 |
10.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. venäjän kanssa ongelma on se että kieli on suomalaiselle paljon vaikeampi kuin ruotsi, joten sen oppiminen vaatisi enemmän resursseja. Aniharva venäjää peruskoulussa ja lukiossa opiskellut osaa kieltä niin hyvin, että siitä olisi oikeasti hyötyä. Tunteja tarvittaisiin lisää.

Juuri siksi venäjän opinnot pitäisi aloittaa aikaisin, jotta ehtii oppiakin jotain.

Ruotsin voi opiskella aikuisena, jos sitä joskus sattuisi tarvitsemaan (tuskin tarvii, kunhan keinotekoiset ruotsin osaamisvaatimukset viroista poistetaan).

Vierailija
13/45 |
10.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

alkaman 6. luokalta muuta kokonaistuntimärä ruotsinkielen opiskelussa peruskoulussa ei muutu mihinkään.

Tärkeämpää on, että uskonnon/ET:n tuntimäärä vähenee 1:llä. Olisi vain saanut laskea parilla vielä lisää.

Ja muista kielistä sen verran, että niitä ei opeteta kuin suurissa kaupungeissa. A1:ksi ei pysty pienemmissä kunnissa edes valitsemaan muuta kuin englantia ja A2-kieltä ei välttämättä opeteta laikaan, koska ryhmäkokovaatimus on liian suuri. Ja jos A2-ryhmä muodostuu niin se voikin olla saksaa vaikka lapsi haluaisi opiskella esim. ranskaa. Että se siitä muiden kielten opiskelusta yhtään aiemmin.

Vierailija
14/45 |
10.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

alkaman 6. luokalta muuta kokonaistuntimärä ruotsinkielen opiskelussa peruskoulussa ei muutu mihinkään.

Tärkeämpää on, että uskonnon/ET:n tuntimäärä vähenee 1:llä. Olisi vain saanut laskea parilla vielä lisää.

Ja muista kielistä sen verran, että niitä ei opeteta kuin suurissa kaupungeissa. A1:ksi ei pysty pienemmissä kunnissa edes valitsemaan muuta kuin englantia ja A2-kieltä ei välttämättä opeteta laikaan, koska ryhmäkokovaatimus on liian suuri. Ja jos A2-ryhmä muodostuu niin se voikin olla saksaa vaikka lapsi haluaisi opiskella esim. ranskaa. Että se siitä muiden kielten opiskelusta yhtään aiemmin.

Jos pakkoruotsi poistettaisiin, muiden kielten ryhmiä syntyisi varmasti. Siis jos olisi valittava ruotsi TAI saksa TAI ranska TAI venäjä.

Vierailija
15/45 |
10.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ai että pakkoruotsi jo ala-asteelle. Hyh. Minä kun toivoin että sen pakollisuus vähitellen alkaisi poistua kokonaan.

Itse en ole ainakaan tehnyt mitään pakolla minulle opetetulla ruotsin kielen taidolla koskaan. Ruotsissakin tulee kommunikoitua englanniksi koska osaan sitä paremmin.

Vierailija
16/45 |
10.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ai että pakkoruotsi jo ala-asteelle. Hyh. Minä kun toivoin että sen pakollisuus vähitellen alkaisi poistua kokonaan.

Juu, tämän päätöksen hallitus teki kesän hiljaisina päivinä. Työryhmä, joka teki alustavan suunnitelman, ei ehdottanut tätä, mutta hallitus muutti suunnitelmaa niin, että pakkoruotsi tulee jatkossa jokaisella jo ala-asteella. Eihän tässä ole mitään järkeä, mutta mitä tuolta porukalta nyt voi odottaa.

Vierailija
17/45 |
10.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta sehän istuu siellä aina, koska sille sopii kaikki muu paitsi pakkoruotsin poistaminen.

Vierailija
18/45 |
10.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luvssa siis tuntien maanista jankkaamista.

Vierailija
19/45 |
10.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luvssa siis tuntien maanista jankkaamista.

Vierailija
20/45 |
10.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi jessus, taas tää ruotsihörhö palstautui....

Suomessa on useampi miljoona ihmistä, jotka vastustavat pakkoruotsia. Ehkä näitä "hörhöjä" on tälläkin palstalla useampia kuin yksi???

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan neljä